Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage kortfellehull til en gammel Åsnes ski


-jar

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg noen gamle Åsnes Nansen ski. De har ikke kortfellelås, noe jeg ønsker å ha på dem. Er det noen som har erfaring med å lage dette på egenhånd? Problemer jeg kan tenke meg til er sår i såle, og om trekjernen vil begynne å trekke til seg fuktighet. Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et alternativ til Åsnes sine integrerte kortfeller er Madshus Intelligrip.

Det er feller med glisone fra tuppen og til festesona, så mohair-fell til slutten av festesona hvor fellen slutter. De festes som vanlige feller og kan dermed brukes på ski uten spesielle fester. 

Jeg har god erfaring med bruk av Intelligrip - de har godt feste og grei nok glid. Jeg bruker dem der det er småbratt og bakglatt med vanlig smurning og ikke bratt nok for langfeller, og enkelte ganger i roligere terreng f.eks. når det er fuktig føre og jeg ikke gidder å ha på klister fordi jeg forventer voksføre lenger oppi høyden. Mao. samme bruksområde som for Åsnes sine kortfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎01‎.‎11‎.‎2015‎ ‎12‎.‎01‎.‎48, -jar skrev:

Jeg vurderer å kjøpe meg noen gamle Åsnes Nansen ski. De har ikke kortfellelås, noe jeg ønsker å ha på dem. Er det noen som har erfaring med å lage dette på egenhånd? Problemer jeg kan tenke meg til er sår i såle, og om trekjernen vil begynne å trekke til seg fuktighet. Noen tips??

Jeg tror jeg har skrevet om dette tidligere, men jeg gjorde følgende:

Gikk først inn i en sportsforretning og tyvtittet - og målte avstanden fra bindingen til sporene.  

Filte til et Feinblad slik at det ble en millimeter bredere enn "metalleppene" på kortfellen til Åsnes.   

Deretter boret jeg et 3 mm hull gjennom metallplaten og skien

Og så forsenket jeg hullet i metallplaten og filte ned skruehodet slik at det gikk parallelt med metallplaten

Til slutt var det bare å montere kortfellen og skrien og skru fellen fast vha en vingemutter på oversiden.

Maskinskruene, vingemutterene, og skivene fikk først en omgang med hvit sparaylakk, og etter at det var tørt sparayet jeg dem med orange fluoriserende lakk.  

For å hundre å miste dem i snøen legger jeg alltid (burde det hvert fall) en lite duk av et grønt teltstoff under.   Og som om ikke det er nok har jeg med et lite reservelager på en 15 - 20 skruer, vingemuttere og skiver.   Så møter du meg og har mistet dine skruer så bare spør.

 

Om jeg har klart å eliminere fukt vet jeg sannelig ikke, men jeg har brukt rikelig med klar sparylakk i sårene på skiene.   Dette er sikket lurt å gjøre med jevne mellomrom, evt bruke vaselin eller tilsvarende når man er ute på langtur.    Sier jeg som sitter i åttende etasje i et apartementhus i Benidorm og vet ikke om jeg skal ta på meg blå eller beige shorts når jeg skal rusle ned til kjøpmannen og kjøpe et rykende ferskt brød til frokost,   Og etterpå blir det vel å ta en tur på playaen.

Men det er verd prisen å være her, for nå har jeg opparbeidet meg så mange plusspoeng at det holder til mange turer når jeg kommer hjem.  Inntrykkspekulant heter det visst.

 

Hadde tenkt å legge ved et bilde, spurte et par shiamuslimer på gata, men de gikk på Madshus.  Så det eneste bilde jeg har er fra verandaen

 

 

 

PB100025.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei litt sent svar men.... jeg lagde spalter med et nedfilt feinblad som beskrevet over såpass trange at fellene sitter ( like godt som på orginalen) ikke nødvendig med noe mere arbeid enn det. Og dryppet/dyttet tynn lakk nedi. De ble brukt 5 turer i fjor og ca 10 i år, men kan fortsatt ikke se noe problem ifht. Fuktskader.

Mvh Anders

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.