Jump to content
IGNORED

Den ultimate turkniv finnes den

Trond Arvid Hagen
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)
aico skrev (5 timer siden):

Etter noen tøffe runder med meg selv ble Wave’en byttet ut med en Victorinox Cadet.

Går i samme retning -  selv om Wave (241g)  fortsatt er med når vekt/volum ikke er vesentlig. Skeletool CX (142g) har jeg i beltet i hverdagen, mens på langtur blir det gjerne den mer kompakte Juice S2 (131g) som blir med. (Har som nevnt også lille Style CS i førstehjelpsposen). Hender at jeg som et alternativ tar med Rebar (190g) eller Sideclip (142g) - siden jeg jo alt har saksen jeg trenger i Style CS.

Juice S2 og øvrige Juice modeller produserer de ikke mer, skjønner ikke hvorfor. Skulle jeg kjøpte et nytt multiverktøy fra Leatherman i dag til turbruk, ville jeg vurdert den nye Bond (164,5g) som er veldig lik den opprinnelige Leatherman PST. Den har ikke saks så det må man supplere med utenom ved behov.

Edited by zimwalker

Posted (edited)

Jeg har alltid med ett multitool verktøy , og mitt valg har vært  Leatherman. Jeg har ikke prøvd andre. De siste 10 årene har det vært Skeletool fordi den er liten og kompakt og kan bæres i lommekanten ved hjelp av klipset.  Men jeg ser ikke på denne som kniven min. Den er ett verktøy som også har ett lite knivblad. For meg har den ideelle kniven en knivegg som man blant annet finner i Pukko design type kniver som på bildet. Og på mange norske kniver også. Der eggen utgjør bortimot 50% av knivbladet. Av og til mer. Slike egger egner seg aller best til å spikke i treverk, når man har behov for det. Og egner seg likevel glimrende til både å skjære opp ett brød og sløye en fisk. Og for meg er dette at en kniv egner seg godt til trearbeid viktig i fjellet. Jeg har foreksempel mange ganger spikket meg en kastedobbe av noe vier, eller en lite stekespade av noe einer. Eller noe annet. En serratert egg, som på Skeletoolen egner seg dårlig til slikt. Mens den serraterte eggen egner seg godt til å kappe ett tau. Jeg kjøpte en Casstrøm kniv for ett par år siden, pen kniv, dyr kniv, og hadde den med på ett par turer. God til det meste, men ikke best til trearbeid fant jeg ut. Da savnet jeg den gamle Hellekniven. Så akkurat denne Casstrøm  kniven har nå fått en prominent plass i knivskuffen min. Der den kommer til å ligge, til jeg antagelig gir den vekk til ett barnebarn som vil la seg blende av kvaliteten som oser av den. Slik jeg ble. For meg er eggen det viktigste på kniven. 

525E45EB-5B11-43C4-BF49-EEE918ED1322_1_201_a.jpeg.8e3a2544125115454acd4315d02a3405.jpeg

Edited by Robinson

Robinson skrev (3 timer siden):

For meg har den ideelle kniven en knivegg som man blant annet finner i Pukko design type kniver som på bildet. Og på mange norske kniver også. Der eggen utgjør bortimot 50% av knivbladet. Av og til mer. Slike egger egner seg aller best til å spikke i treverk, når man har behov for det. Og egner seg likevel glimrende til både å skjære opp ett brød og sløye en fisk.
[...]
Jeg kjøpte en Casstrøm kniv for ett par år siden, pen kniv, dyr kniv, og hadde den med på ett par turer. God til det meste, men ikke best til trearbeid fant jeg ut. Da savnet jeg den gamle Hellekniven. Så akkurat denne Casstrøm  kniven har nå fått en prominent plass i knivskuffen min. Der den kommer til å ligge, til jeg antagelig gir den vekk til ett barnebarn som vil la seg blende av kvaliteten som oser av den. Slik jeg ble. For meg er eggen det viktigste på kniven.

Casström knivene har en forholdsvis lav slipefase, mens Puukko kniven du avbildet har høyere slipefase og typisk litt tynnere blad også vil jeg tro.  Er lettere å finspikke med en høyere slipefase og et tynnere blad, eventuelt med flat- eller hulslipte blad.

Casström No 10 (om det er den du har) har et 4mm tykt blad. Egner seg godt til å kutte greiner og splitte kvister med, men ikke like god til finspikking altså. Helle sine kniver har vel også forholdsvis lav slipefase, men har litt tynnere blad (typisk fra 2.9mm til 3.1mm). Mora sine klassiske modeller kommer vel også med forholdsvis lav slipefase og typisk bare 2,2mm tykke blad.

Ps: Skeletool får man også  med vanlig blad, uten serratering.

rofferdal skrev (På 15.5.2022 den 1.30):

en bitteliten Gerber Dime Micro multitool.

Kjekk liten sak, det. Dårlig saks, og "fila" kunne de nesten spart seg, men ellers er den overraskende brukbar til å være så liten. Veier 7 g mer enn min 40 år gamle Victorinox men er fysisk mindre. Og halve prisen av ca tilsvarende Leatherman.

2 hours ago, Blindgjenger said:

Kjekk liten sak, det. Dårlig saks, og "fila" kunne de nesten spart seg, men ellers er den overraskende brukbar til å være så liten. Veier 7 g mer enn min 40 år gamle Victorinox men er fysisk mindre. Og halve prisen av ca tilsvarende Leatherman.

Jeg må innrømme at den ikke har fått prøvd seg spesielt mye. Den er å betrakte som et "nødverktøy" for situasjoner som ikke er planlagt.