Gå til innhold
Trond Arvid Hagen

Den ultimate turkniv finnes den

Anbefalte innlegg

16 hours ago, Trond Arvid Hagen said:

har egentlig litt lyst på monsen bjørgefjell, er dette en solid kniv?

Styr unna disse. Se Skjult lenke - logg inn for å se denog innleggene som følger etter dette  Skjult lenke - logg inn for å se den

Finnes vel like nesten like mange "ultimate kniver" som det finnes knivbrukere.

En del forslag i flg. tråd på kammeret.no:  Skjult lenke - logg inn for å se denog i følgende tråd Skjult lenke - logg inn for å se den hos bushcraft.no

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, eborge skrev:

For tre år siden kjøpte jeg Fallkniven f1! Denne følger meg på nesten hver eneste tur! Den Gjør jobben til små ved! Den er god til spikkeopgaver, den er god å jobbe med, kan brukes til både vilt og fisk, holder eggen utrolig bra!

Fällkniven F1 er en svært populær kniv. Vanskelig å gå feil der! Liten og stutt! (Edit: ser det ligger en egen tråd om F1 her inne
Skjult lenke - logg inn for å se den )

I den kategorien, "liten og stutt", har jeg  en som jeg liker godt, og det er denne fra Survive! Knives, en GSO 4.1 som vist her i flg video: Skjult lenke - logg inn for å se denSkjult lenke - logg inn for å se den" Men oftere er det likevel min Enzo Camper "Skjult lenke - logg inn for å se den" eller min Helle Temagami (karbonstål utgaven) "Skjult lenke - logg inn for å se den" som blir med meg ut på tur. (merk: Temagami leveres nå med en annen og bedre (side-sydd) slire enn den som vises på videoen her. De som har den eldre slira kan om ønskelig kjøpe den nye direkte hos Helle)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Martin Gjellestad skrev:

Det er sikkert noen knivkjennere som vil påstå at diverse stål og slipemetoder fører til skarpere kniv. Men etter noen år i skogen så er det en ting jeg setter over alt annet: Hvordan kniven sitter i hånden din når du skjærer opp tennved. Så fort jeg innså at det var kniven som var årsaken til ubehaget ved bruk av fysisk makt på ved, så prøvde jeg rundt 15 forskjellige i diverse butikker. Kjøpte den som satt best i hånden min, og nå støver alle de andre knivene mine ned.

Dette blir jo litt som å si at det ikke hjelper med verdens beste støvler om du kjøper de to nummer for små.  Lønner seg helt klart å kjøpe støvler som passer. Så også med kniver. Men her som ellers er det nok lett å se seg blind på tekniske finurligheter ja,og glemme det store bildet, at kniven faktisk skal brukes :)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen med forholdsvis dyre kniver som Fällkniven F1 og Survive GSO 4.1 (dyr for for oss vanlige turgåere vel og merke, men kanskje ikke for en samler eller annen kniventusiast) er at slike kniver jo er kjedelig å miste. Kom til å tenke på dette når jeg nå var innom Outnorth sin nettbutikk nå,  og så at de har Mora Outdoor 2000 kniven der til kr 139,-. Kanskje ikke noen man ønsker seg i bursdagspresang, og heller ikke noe noe man kløyver ved med, men ellers en fin turkniv når formålet er å skjære/kutte. Og fremfor alt, en kniv man ikke er redd for miste eller ødelegge. Så for noen da kanskje også den "ultimate turkniv". :)  Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, LightDan skrev:

Jag brukar använda en sådan här Morakniv ibland på tur. 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Den har samma fördelar som @zimwalker ger för Mora outdoor 2000, men ännu billigare och mycket lättare att slipa/bryna då den är gjord i kolstål. Jag gillar också skaftet bättre, det passar bra i min hand och gummit i skaftet är lite mjukare och ger ännu bättre grepp än outdoor 2000.

Foretrekker som regel også karbonstål. Er lettere å sette opp/gjøre skarp, som du sier.  Men kniver i tilnærmet rustfritt stål (stainless) er greie å ha når man skal bruke kniven til alt fra matlaging til sløying av fisk, og til alt annet man vanligvis bruker en kniv til (og man ikke er så nøye med å vaske ren/tørke tørr og eventuelt olje litt etter bruk). Har flere Mora kniver selv, også i karbonstål, inklusive den du linker til, og jeg syns de er gode alle sammen. Men noen liker man jo bedre enn andre, og den Outdoor 2000 kniven faller i den kategorien hos meg.

For den som vil ha en ekstra solid, men fortsatt billig kniv i karbonstål, ta en titt på Hultafors sin Heavy-Duty kniv (kalt "Grovkniv" i Norge), Denne har stort håndtak, større enn de fleste fra Mora, passer altså til rimelig store hender. Skjult lenke - logg inn for å se den

Edit: Fant denne nå bare hos verktøy.no  Skjult lenke - logg inn for å se dentil den nette pris av kr 80,93 + frakt kr 90,- (lønner seg vel å kjøpe et par i slengen da) :)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Robinson skrev:

I hodet mitt vet jeg hvilken kniv jeg har lyst på. Og det er Ray Mears kniven. Men jeg kommer aldri til å betale så mye for en kniv...tror jeg. Håper ikke det. Men hvem vet når galskapen tar overhånd ?

Men hvorfor akkurat den kniven? Finnes vel  mange varianter av woodlore/bushcraft kniver på markedet med tilsvarende utforming vel?

Kjapp googling:

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Robinson skrev:

. Jeg har sett Ray Mears hente fram kniven fra sliren som henger lett til under armen og tenkt:det der var lurt. På kalde dager om høsten på jakt,for ikke snakke om på vinterturer må jeg jo kle av meg for å finne kniven i beltesliren.

Klipper inn her noe jeg skrev i en annen tråd: Skjult lenke - logg inn for å se den

På 30.5.2015, 00.59.35, zimwalker skrev:

Har selv som regel en CRKT Sweet K.I.S.S hengende i snor rundt nakken...

Veldig greit med s.k. "neck knife" når man sitter, lager mat osv, og en kniv på hofta ikke alltid er like lett å nå.

Søker du "Neck knife" på youtube får du mange treff, blant annet denne:. "Neck Knives- How and Why "Skjult lenke - logg inn for å se den"

Eidt: styrker disse, var mer reklame for egen kniv en generell info her syns jeg Virtues of a Neck Knife - Part One "www.youtube.com/watch?v=hm8XuA1DH6s" Part two: "www.youtube.com/watch?v=MFe0ylD_sjE" 

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, Bjørja skrev:

Kniver er vel et klassisk eksempel på rasjonalitet/fornuft vs det som appellerer til hjertet og havelysten. Så får man selv velge hvilken stemme man lytter til. Det er jo fort gjort å ende opp med langt flere kniver enn det man har bruk for. Enkelte har det vel slik med sko feks også...

Så sant så sant. Har ikke så mange par sko, men kniver og andre ting som jeg strengt tatt bare trenger en av derimot... Ray Mears kniven er fin den, men det finnes jo alternativer for den som ikke har råd eller lyst til å brenne så mye på en kniv, derfor jeg tok opp den tråden :-) (litt slemt kanskje..)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en god video om valg av kniv som andre kanskje vil ha glede av her:
Bushcraft Basics Ep11 Bushcraft Knives : "Skjult lenke - logg inn for å se den"

Edit: En til med nyttig og grunnleggende informasjon: Top 6 Survival Knife Features:  "Skjult lenke - logg inn for å se den"

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.11.2015, 19.25.17, kvitknekt skrev:

Jeg bruker også morakniv 2000. Utrolig mye kniv for prisen, og den holder seg skarp mye lenger enn andre kniver jeg har prøvd. Den skal være ganske vanskelig å slipe etter det jeg har hørt, da den er såpass herdet. Men med en så billig kniv er jeg ikke redd for den, og bruker den til alt. Det er kanskje ikke så fryktelig miljøvennelig når jeg tenker meg om...

IKke spesielt vanskelig å bryne/slipe syns jeg. Bruker litt lengre tid enn på en kniv i karbonstål, gitt like verktøy (+ at denne (les: min) har ingen sekundæregg, bruker vel litt mer tid på kniver uten sekundæregg (*), da det jo blir litt mer stål å slipe bort.). Ellers kan man jo ty til litt hardere slipemidler (enn det du ellers behøver til karbonstål kniver), se f.eks Skjult lenke - logg inn for å se den.  Ikke miljøvennlig? Du tenker på at den har skaft og slire av plast kanskje? Får bare passe på ikke å miste den ute i naturen da! :)

Edit: *Mulig det er tertiæregg jeg snakker om, microbevel kaller de det på engelsk.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Robinson skrev:

Mora 2000 er en fantastisk kniv. En kniv for dem som velger med hodet og ikke med følelsene. Husker godt noen år jeg jaktet elg med noen Snåsajegere. Garvede elgjegere , og alle hadde en staskniv i beltet. Men den ble stor sett brukt til å sneie av spekepølser . Når elgen lå der og det skulle arbeides , var alle opp i sekken sin og hentet morakniven. Jeg har en som brukes til alt. Det er min nr.2 etter at den første forsvant over båtrekka ved ett uhell...

Viktig med en kniv som holder eggen godt når man skal håndtere jaktbytte ja, skjærer vel fort borti ben da. 

Her er en som viser at eggen på Mora 2000 holder rimelig godt etter å brukt kniven til noe den neppe er ment brukt til, se: "Skjult lenke - logg inn for å se denSkjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Bjørja skrev:

La oss nå ikke begynne å snakke om "hva er den ultimate slipemetoden"...sitter og ser på japanske slipesteiner...

Redd for å la deg friste? Da må du ikke klikke på denne lenken Skjult lenke - logg inn for å se dengreie priser der syns jeg. Fraktfritt om du handler for mer en 75 EUR (ca 700 nok). Moms betaler du ved innførsel.

(de som vil ha det enda enklere kan f.eks ta en titt på Spyderco Sharpmaker Skjult lenke - logg inn for å se den Ligger instruksjonsvideoer til denne på youtube om man søker. Følger også med på DVD i pakken) :)  Edit: Skarpekniver.no selger stener også ser jeg.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Robinson skrev:

Men jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem å slipe en Mora egg. Det har jeg gjort på alle de Mora knivene jeg har hatt.

Det handler nok mer om at folk mangler erfaring vil jeg tro. Har man først gjort det noen ganger (og lykkes)..så....blir vel litt som å sykle da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, borgern skrev:

Ellers hørt om folk som har testet ting som Coca Cola, løk, eddik etc. Men det har vel ikke kommet noen klar konklusjon der.

Jeg legger rustent verktøy i eddik, fin rustfjerner det. Lar det ligge noen dager. MEN IKKE karbon knivene mine, nei nei, da får de en dyp (og stygg) patina (*). Men prøv gjerne for se hva som skjer, ta en gammel Mora karbon kniv og la den ligge i eddik noen dager....noen timer holder sikkert.

Noen bruker f.eks. sennep, eddik, poteter og what not til å påføre karbonknivene sine et patina-mønster, (i stedet for å vente til at flekkene kommer av seg selv uten noe (pent) mønster. Men da snakker vi om minutter, lar ikke kniven ligge i dagevis med slike substanser påført. Se f.eks Skjult lenke - logg inn for å se denSkjult lenke - logg inn for å se den"  For flere eksempel søk på youtube -->Skjult lenke - logg inn for å se den )

(* Skjult lenke - logg inn for å se den). 

Jeg har også første utgaven av Work Sharp. Bruker den  når jeg skal slipe kniver, økser og andre redskaper som allerede har en konveks egg, eller som med fordel kan kan ta en. Mine Mora kniver "utsetter" jeg ikke for dette, de får beholde sin s.k. skandinaviske slipning. (se Sabre grind Skjult lenke - logg inn for å se den ), Strømeng kniven min derimot....

Karbon kniver tørker jeg av etter bruk, og jeg  lar de ikke ligge i våt lærslire når jeg kommer hjem fra tur, men tar de ut til jeg er sikker på at slira har tørket. Bruker litt vaselin på bladet som rustbeskyttelse. Tørker av bladet før jeg lar det komme i kontakt med mat, men ingen fare om man får i seg litt vaselin om så skulle skje. Får bare veldig løs mage om man får nok i seg :) 

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, montymastiff skrev:

Mitt neste knivkjøp blir Kabar Becker BK2. Men jeg kommer nok ikke til å dra med meg den på alle turer

Nesten et halvt kilo turkniv det der. Ja ja, du slipper nå å ta med øks da. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lettere å hugge seg i foten eller i andre kroppsdeler med ei lita tur øks enn en solid kniv. Fordi, når man splitter ved med kniv så "økser" man ikke, men setter knivbladet i enden av veden og klubber i vei på baksiden av kniven med et høvelig stykke ved som hammer.

Kunne godt tenkt meg en BK2 jeg også, men tviler på at den ville bli brukt som turkniv. Nei, den faller i "kjekt å ha" kategorien. Så en video en gang av en kar som testet en BK2 mot en ESEE 5. ESEE 5  koster nesten dobbelt så mye som BK2, men likevel, det foregikk lenge (enda?)  en ESEE vs Becker/Ka-bar "krig" der ute.  Tilhengere av den ene merket hevdet deres kniv/knvistål var bedre enn det andre osv.  Det han på videoen gjorde var å skru den ene kniven fast i en skrustikke med eggen opp, så holde den andre kniven på tvers over den første, egg mot egg, og så hamre lås med en gummihammer på knivryggen på den øverste. Altså som om han forsøkte å kløyve den ene kniven med den andre kniven, som om den var ei grein. Så byttet han plass på de to og gjentok samme "øvelsen" på en uskadd del av bladene.  Noe meningsløst kan man si. Men "meningen" var altså å teste hvilken av de to som fikk mest skade på bladet. BK2 tapt kampen, ble større hakk i bladet på denne enn på ESEE 5. Og slik "vant" ESEE denne noen meningsløse krigen, i alle  fall i den videoen. (Forsøkte å finne videoen på youtube nå, men det blir som å lete etter den berømte nåla da disse knivene er noen av de hyppigst omtalte over alt ser det ut til)

Hmm...nei om jeg skulle kjøpt en ny kniv nå som skulle tåle litt brutal bruk, men samtidig også skulle kunne brukes om...eh..kniv(!)  så hadde jeg kanskje vurdert en Benchmade  Adamas, Skjult lenke - logg inn for å se den..... Ikke så stor og tung, og med kortere og litt tynnere blad enn de nevnte "kjempene" her, men solid nok vil jeg tro.....

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.11.2015, 10.08.41, tronn skrev:

Det er mange måter å bruke en øks på. Bruker du den riktig, så er det ikke mulig å hugge seg med den. Som f.eks. å hugge kubber knestående. Bommer man da vil man utelukkende treffe bakken.

Jo, dette er riktig. Sikkert mange her som vet dette, og for de av oss som ikke hadde en far eller bestefar som lærte oss dette har Ray Mears laget en god video  "Skjult lenke - logg inn for å se den". Moralen er altså at om man vet hvordan man skal bruke et verktøy på en riktig og sikker måte, så reduserer man risikoen for å skade seg selv ved bruk. Den er grei. Men hva vil det si å vite noe her? Sitter kunnskapen så godt, at uansett hvor utmattet, trøtt og stresset man er, at man alltid handler i tråd med det man "vet"?  Jeg tror ikke det, så selv om jeg vet hvordan jeg skal håndtere en øks på en rimelig sikker måte, så kan det være at jeg fortrekker kniven. At sekken blir lettere uten øksa er en annen sak, men som også ofte teller med så klart. Vurdering av behov handler jo også om volum. Skal man ligge ute og vil holde liv i et bål ei hel natt så fortrekker man kanskje øks, om man i det hele tatt har behov for kappe/kløyve noe der man er (det avhenger jo av vegetasjon, været osv). Men man kommer som sagt også langt med en god og solid kniv, og har man liten erfaring med bruk av øks...så...vel....  

... ei øks kan altså fort gjøre mye og alvorlig skade når det virkelig går galt.. Det finnes selvsagt mange måter man kan skade seg selv på med en kniv også, som for eksempel å falle på den når man går med den i handa på vei mot der man skal bruk den, noe man altså ikke bør gjøre, men holde den i slira til den faktisk skal brukes... osv osv..

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Youtube videoer om bruk av øks og kniv finnes det mange av, men ikke så mange på norsk kanskje? Her er en som har laget mye jeg tror kan være av interesse her, "Veidemann bushcraft". Her en link til en spilleliste hos han med tips om bruk av øks og kniv "Skjult lenke - logg inn for å se den"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk 3 kniver i posten nå etter at kredittkortet satt litt løst sist helg da Outnorth ga 20% jubileumsrabatt.
De to første av de tre vet jeg er gode allround/tur kniver (har fra før), den tredje tror jeg er det/vil bli det:

Mora Sportskniv Outdoor 2000 (2,5 mm rustfritt stål) Skjult lenke - logg inn for å se den

Mora Bushcraft Black (3,2mm karbon stål) : Skjult lenke - logg inn for å se den

Casström No. 14, Swedish Forest Knife (3,8mm, O2/Böhler K720 verktøystål): Skjult lenke - logg inn for å se den

Sistnevnte med 14 cm langt blad. Finnes også i en kortere utgave, nr 10 med 10cm blad.
Begge modellene får man med skaft i ulike typer materiale, også micarta. Min har skaft av eik.

Har flere Mora-kniver. En jeg liker veldig godt er Mora HighQ Robust. Likte så godt at jeg spanderte ny lærslire til den. Angrer på at jeg ikke kjøpte noen fler av denne før de kom med årets noe endrede utgave som de har utstyrt med "fingervern". En ting jeg bl.a. likte med min utgave er at skaftet gir plass til hele handa mi, noe jeg er i tvil om den nye modellen vi gjøre p.g.a. nevnte fingervern. (Har ikke fått holdt i den nye modellen  enda, så dette vet jeg ikke, bare tror!)
Den modellen jeg har og liker ser man flere bilder av her: Skjult lenke - logg inn for å se den
Den nye utgaven kan man se hos Mora: Skjult lenke - logg inn for å se den

PS: Moralen her er at dersom du finner en Mora-kniv du liker veldig godt, så kjøp deg et par stykker med en gang før de endrer på designet :). De er jo likevel så billige! Noen Mora-kniver endrer de likevel sjelden eller aldri på ser det ut til, som Mora Classic - og Outdoor 2000 siden den kom (har bare kommet i ny sort/orange farge på skaft/slire i tillegg til den grønne)...

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 28.11.2015, 18.57.17, zimwalker skrev:

Har flere Mora-kniver. En jeg liker veldig godt er Mora HighQ Robust. Likte så godt at jeg spanderte ny lærslire til den. Angrer på at jeg ikke kjøpte noen fler av denne før de kom med årets noe endrede utgave som de har utstyrt med "fingervern". En ting jeg bl.a. likte med min utgave er at skaftet gir plass til hele handa mi, noe jeg er i tvil om den nye modellen vi gjøre p.g.a. nevnte fingervern. (Har ikke fått holdt i den nye modellen  enda, så dette vet jeg ikke, bare tror!)

Den modellen jeg har og liker ser man flere bilder av her: Skjult lenke - logg inn for å se den
Den nye utgaven kan man se hos Mora: Skjult lenke - logg inn for å se den

PS: Moralen her er at dersom du finner en Mora-kniv du liker veldig godt, så kjøp deg et par stykker med en gang før de endrer på designet :). De er jo likevel så billige! Noen Mora-kniver endrer de likevel sjelden eller aldri på ser det ut til, som Mora Classic - og Outdoor 2000 siden den kom (har bare kommet i ny sort/orange farge på skaft/slire i tillegg til den grønne)...

En annen lærdom fra denne erfaringen: Liker du en Mora kniv som har gått ut av produksjon og/eller er erstattet av en ny modell? Ta turen innom nærmeste jernvarehandel og titt i hyllene der. Er du heldig finner du den der! Det var jeg nå. Hos en lokal jernvarehandel fant jeg 3 stk Mora Robust HighQ i den tidligere utførelsen som jeg liker så godt, til kr 130 pr stk. Nå er de utsolgt ...  :)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 7.12.2015 at 23.28, zimwalker skrev:

En annen lærdom fra denne erfaringen: Liker du en Mora kniv som har gått ut av produksjon og/eller er erstattet av en ny modell? Ta turen innom nærmeste jernvarehandel og titt i hyllene der. Er du heldig finner du den der! Det var jeg nå. Hos en lokal jernvarehandel fant jeg 3 stk Mora Robust HighQ i den tidligere utførelsen som jeg liker så godt, til kr 130 pr stk. Nå er de utsolgt ...  :)

Ulempen er, at det stadig kommer nye kniver inklusive noen som du faktisk kunne tenke deg å kjøpe...om det ikke var for at du har et lager av "godt likte" du kjøpte før..  :-/
Se: Skjult lenke - logg inn for å se den     flere linker i : Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 23.3.2016 at 15.23, Hege P. skrev:

Den ultimate turkniv er den kniven du trives best med selv.

Vingler mellom å skrive "enig" eller "gledesdreper!" her ;)

Den som har bært med seg og brukt noen kniver på tur har nok utviklet et sett av preferanser. Så man vet hva man vil ha, hva man foretrekker og ikke. Ikke alle som befinner seg der.  Men det er jo ikke bare den som er i ferd med å utvikle sine preferanser som kan ha nytte av, eller syns det er gøy å lese om, andres oppfattinger, som i en tråd som denne. Det hender jo vi slumper til å oppdage noe nytt vi også, vi som har bært med oss noen kniver på tur. Blir litt som med pakklister. Jeg vet hva jeg ønsker å ha i sekken, men syns samtidig det er gøy "å titte i andres". Se hva de bærer på, og ikke. Hva andre anbefaler - og ikke.  For det hender jo at jeg slumper til å lære noe nytt jeg også. Noe jeg ikke hadde tenkt på, men nå foretrekker. Preferanser er ikke medfødt vet du, de både overtas og utvikles. (Og selv om det kan være vanskelig å lære gamle hunder nye triks, så er det vel ikke umulig heller...snakker for meg selv nå altså). :-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For den som ikke har funnet "kniven sin" enda, eller bare trenger en til, men kanskje ikke en slirekniv: Eka Swede 10, lommekniv til 249 hos xxl er ikke noe dårlig kjøp: Skjult lenke - logg inn for å se denXXL har den bare i svart ser jeg. Finnes også i oransje til samme pris hos Jaktfall:  Skjult lenke - logg inn for å se den (cdon hadde den også sist jeg titttet der, men til noen kroner mer). Oransje er jo lettere å finne om du mister den på bakken/glemmer hvor du la den ....

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 4.2.2016 at 10.47, Bergmann skrev:

Det beste med Genesis-kniven er at slira har en "dangler", en ekstra hempe slik at  kniven henger lavt og blir hengende godt nedenfor hoftebeltet på ryggsekken.

Har et par slike
DarkBrownHavannaDangler.jpg?imgmax=144&c

fra: Skjult lenke - logg inn for å se den
også på ebay fra samme karen:Skjult lenke - logg inn for å se den
men snorløsningen til Hege P funker sikker godt den også. Har brukt samme selv, samt lett karabinkrok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.