Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate turkniv finnes den


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Har ett multitool på 65 gram som kostet 100kr. Den er med på de fleste turer og brukes til å feste løse skruer på skiene, surre ståltråd, kutte tau og reparere teltstenger og annet smått. Jeg fyrer ikke bål på mine vinterturer, fordi jeg går i fjellet på ski.

På sommertur med bål er en 15-20 år gammel brusletto hunter med om jeg skal fyre små bål, skal jeg fiske er det en grei filètkniv som blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare hørt at Helle er og har langt bedre stål i knivene enn f.eks Brusletto! Uten at jeg kan si noe mer om dette... selv har jeg en god del kniver etterhvert, men den jeg bruker mest er Fallkniven A1, denne er noe av det absolutt beste man kan få i dag (mener jeg) 

Har helle laminert stål? Hvilken stålkvalitet er det de har osv? Ser at mange av knivene deres er gjennomgående i skaftet og ikke bare limt nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Johanks skrev:

Har to kniver jeg sikler på for tiden, tror faktisk ikke jeg vil føle meg komplett før disse ligger i skapet :ahappy:

Helle utvær

Kjøpte Helle Utvær for et par år siden. Pakket den ut, holdt den i hånden....og sendte den i retur. Håndtaket passet ikke godt til handa mi. Helle Temagami derimot, veldig bra! Har karbon utgaven, og tenker jeg skaffer meg den i rustfritt Sandvik stål også - når prisen faller litt til (Magasinet.no og Skittfiske.no har hatt laveste pris Temagami etter det jeg har sett). Anbefaler ellers kniver fra Enzo og Casström. Begge merkene gir mye kniv for pengene! Outnorth har hatt Casström inne, men etterspørsel gjør sitt til at de sist jeg sjekket bare hadde en modell inne. Har selv handlet direkte fra Casström i Sverige (de trekker fra svensk moms i kassen). Enzo har jeg handlet fra Lamnia.com

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Eneste jeg har fått med meg er vel at helle ikke produserer eget knivstål men får det ferdig levert fra utlandet et sted... utover det aner jeg ikke

Hvilke knivprodusenter lager eget stål? De kjøper fra de samme produsentene, men sine egne spesifikasjoner. Ofte mer, eller mindre halvfabrikat. 

Endret av Tiur3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/5/2018 at 5:00 PM, Tor-Erik-L-77 said:

Endte til slutt opp med en Spyderco Delica 4 hos kniveksperten.no Første inntrykket er meget bra og den veide inn på kjøkkenvekta på 68g

Ligger overraskende gått i hånda til å være så liten og det er veldig godt gripp. Var i tillegg nedsatt fra 1300 til 1000 :)

3F7AE63B-BDC0-4512-907D-3A24BC8431B3.thumb.jpeg.88f1bec8a3faf6a53bd93317470248e4.jpegD4759A91-9C23-4980-8D30-F97DB669C80A.thumb.jpeg.4b96add039f3542b4ce24ffa8e5433f2.jpeg72794960-9F33-425E-9DB0-69C158C00DAC.thumb.jpeg.bc533c50fb85a254c134c6838ee76236.jpeg

 

Kr 1000,- for en Delica 4... må minne meg selv om at mine knivkjøp ble gjort da dollaren var lavere. Hmm, liten formue i et par skuffer her... lurer på hva ventrehendte vil betale for en Spyderco Military i venstre orientering :)

Hvordan er det lett utradisjonelle bladet i bruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tshansen skrev:

Jeg har bare hørt at Helle er og har langt bedre stål i knivene enn f.eks Brusletto!

Har helle laminert stål? Hvilken stålkvalitet er det de har osv? Ser at mange av knivene deres er gjennomgående i skaftet og ikke bare limt nedi.

Alle Helles kviver er lamminert. Enten det er såkalt rustfritt, eller karbon.  http://www.helle.no/built-to-last/materials/

Tror jeg har bare en Helle kniv og det er en Helle Viking. Den kom i to utgaver, først med laminert karbon stål, og senere også i rustfritt. Jeg valgte med selvfølge, den med karbon. Kniven (form/størrelse) ble utviklet til Ragnat "Thorseths" viking ekspedisjon, som en kopi av en ordinær brukskniv fra vikingtiden. Yppelig slirekniv, som jeg kan annbefale. Den holder eggen godt og er skarp som en barberkniv, selv med vanlig bryning. (men jeg bruker jo skjelden annet og får skarpe kniver og verktøy). Vil nevne at bildene jeg hat sett av kviven hos Helle lyver, spissen er nok en del buttere, enn på bildet. Ikke forstår jeg hvorfor. Men jeg har har kjøpt 2 stk. og sett på flere i ettertid, de er buttere i spiseen en bildene viser. Passer meg bra. Både mer egent til flåing og i smørpakka.  Men jeg har flere bekjente som har Helle kniver, alt fra de små slireknivene, til deres store 8" samekniv. Veldig bra knivstål og bra produdukt. 

Tidligere så var det meste av Bruslettos kniver, noe jeg så på som negativt. Men mye skjedde etter at de kjøpte Geilo og videre utviklig. (Geilo var kvalitet både når det gjalt kniver, stemjern (huggjern), økser, o.l.)  Bl.a. den puppulære Hunter synes jeg hadde dårlig stål. Den var vanskelig å sette opp og få skarp og skulle en spikke i kvist, eller bende i treverk, bøyde gjerne eggen seg. seg.  :( Men i dag, tror jeg Brusletto har godt stål og mange forskjellige modeller, noe for enhvær. Utforming av grep er jo litt indivduelt og utforming av blad, er jo mer avhengig av bruksområde, som hos alle andre produsenter. Brusletteo delproduserte en periode, også knivblad for knivprodusenten Strømeng. De lærte nok også en del, av det sammarbeidet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Grimner said:

Kr 1000,- for en Delica 4... må minne meg selv om at mine knivkjøp ble gjort da dollaren var lavere. Hmm, liten formue i et par skuffer her... lurer på hva ventrehendte vil betale for en Spyderco Military i venstre orientering :)

Hvordan er det lett utradisjonelle bladet i bruk?

Ja det er nok endel forskjell med tanke på dollarkurs ja!

Jeg har ikke fått brukt den enda men skal gi en rapport så snart den har vært i litt praktisk tjeneste. Er spent selv da jeg kun før har brukt kniver med klassisk scandigrind, dette er vel en flatgrind. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2018 den 3.30, Johanks skrev:

Har to kniver jeg sikler på for tiden, tror faktisk ikke jeg vil føle meg komplett før disse ligger i skapet :ahappy:

Helle utvær

17671153690_1a6d4b7228_b.jpg

Og Helle Mandra

helle-mandra_h.jpg?itok=m009rS3U

Disse har jo litt forskjellige bruksområder, men måtte jeg valgt en til alt-mulig bruk hadde det jo blitt utvær. Liker den tradisjonelle men samt moderne looken over disse. Savner en liten tommelgrop på mandra da. Det ser jeg er prioritert på den @Tor-Erik-L-77 kjøpte her, så ut som en god kniv i hånden :) 

Var nede på Gmax å fikk de til å ta inn et par Utvær kniver! Mer jeg ser på den jo større blir verken i kroppen 😂 jeg må holde den i hånden å kjenne balansen i den før jeg bestemmer meg! Ligger den godt i hånden blir det kjøp 👏🏻

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tshansen skrev:

Var nede på Gmax å fikk de til å ta inn et par Utvær kniver! Mer jeg ser på den jo større blir verken i kroppen 😂 jeg må holde den i hånden å kjenne balansen i den før jeg bestemmer meg! Ligger den godt i hånden blir det kjøp 👏🏻

 

Må sjekke de lokale butikkene jeg også om noen har, skulle som deg fått kjent den i hånden. Du må gjerne oppdatere her hva du syns :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg la i går merke til en ny knivtype jeg ikke før hadde sett. En snål type kniv angivelig brukelig til flåing av dyr. "Havalon" kniver. Noen likner på en foldekniv, men har i tillegg også et større utskiftbart skalpell-liknende blad i den andre enden som også kan foldes ut. Så finnes det ulike typer blad.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg blir litt imponert over Helle, jeg har av ukjent grunn sett på de som «billig» kniver av ymse kvalitet! Men når man gjør litt research og kikker på de mange knivene deres, ser man helt klart skogen for mer enn bare trær 😉

jeg kjøpte ny turkniv til fruen i hus, å gleder meg stort til å holde Utvær i hånden! Det får bli godt jobba gave til meg selv 😂

240F6F3D-B31D-4530-8E3C-B45C99A85A6A.thumb.jpeg.644c427082c2874ac00c54f5bd9a2036.jpeg

8047B2F1-6CF7-4C6C-B628-58EC9B2322D9.thumb.jpeg.73ed968f5cbb8ae60dc7976146a12d22.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar ikkje heilt kvar denne oppfatninga av at Helle er dårleg kjem frå, Heller har jo relativt lange tradisjonar for produksjon. 

Sjølv har eg som favoritt ein av dei eg ser at @REs har som favoritt, Helle Harding. Eg har også brukt Nying ein del til allroundbruk. Finn ikkje at desse står tilbake for andre knivar i noko grad. Men eg er ikkje utprega knivnerd, så mogleg det er mykje eg ikkje skjønar her altså :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tessatroll skrev:

Skjønar ikkje heilt kvar denne oppfatninga av at Helle er dårleg kjem frå, Heller har jo relativt lange tradisjonar for produksjon. 

Sjølv har eg som favoritt ein av dei eg ser at @REs har som favoritt, Helle Harding. Eg har også brukt Nying ein del til allroundbruk. Finn ikkje at desse står tilbake for andre knivar i noko grad. Men eg er ikkje utprega knivnerd, så mogleg det er mykje eg ikkje skjønar her altså :)

Nei hva som gjør det... jeg er faktisk ikke helt sikker. Jeg har egentlig aldri satt meg så dypt inn i knivene deres, samt materiale og produksjonen de har. Hver gang jeg har lest noe om Helle, er det folk som har fått kniver som ikke burde gått gjennom kvalitetskontrollen (full av hakk, ujevn egg og halvferdige over hele linja) også en del kniver som har brukket. Når man bare leser så vidt om slik, uten å sette seg inn i hvorfor knivene knekker osv... blir man litt påvirket uten å vite om det. Men siste dagene har jeg lest meg litt opp på hva Helle står for, hvordan de holdt på  gå konkurs, hvordan de klarte å snu det til suksess, hvordan de produserer knivene sine og hvilke kvalitetsmateriale de benytter seg av. Å jeg er imponert :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Nei hva som gjør det... jeg er faktisk ikke helt sikker. Jeg har egentlig aldri satt meg så dypt inn i knivene deres, samt materiale og produksjonen de har. Hver gang jeg har lest noe om Helle, er det folk som har fått kniver som ikke burde gått gjennom kvalitetskontrollen (full av hakk, ujevn egg og halvferdige over hele linja) også en del kniver som har brukket. Når man bare leser så vidt om slik, uten å sette seg inn i hvorfor knivene knekker osv... blir man litt påvirket uten å vite om det. Men siste dagene har jeg lest meg litt opp på hva Helle står for, hvordan de holdt på  gå konkurs, hvordan de klarte å snu det til suksess, hvordan de produserer knivene sine og hvilke kvalitetsmateriale de benytter seg av. Å jeg er imponert :-) 

Ja eg har ein liten stad i hjartet mitt for Helle. 

No skal det seiast at eg har vore å vitja dei i Holmedal ved fleire høver, og latt meg freista av dei mange pene produkta, i eit lokale med historie, i ei lita utkantbygd. Så eg er nok ikkje upåvirka eg heller. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ja eg har ein liten stad i hjartet mitt for Helle. 

No skal det seiast at eg har vore å vitja dei i Holmedal ved fleire høver, og latt meg freista av dei mange pene produkta, i eit lokale med historie, i ei lita utkantbygd. Så eg er nok ikkje upåvirka eg heller. 

 

Jeg er ofte forbi Dale, da jeg kjører mye sykkel på veiene i området. Så jeg skal ha meg en tur eller to til fabrikken å se litt. Syns alltid det er spennende å se godt håndverk og gamle tradisjoner på kloss hold. 

Men hva som er den ultimate turkniv er veldig vanskelig for meg å definere. Jeg har noen perioder øks og mindre kniv, andre ganger har jeg samekniv og lommekniv. Ja, jeg blir aldri helt enig med meg selv og liker å ha en del å velge mellom. Men jeg har ingen kniver i samlingen min som ikke blir godt brukt. Slike pyntekniver på veggen har jeg ingen interesse av. En god kniv skal brukes :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tessatroll skrev:

Skjønar ikkje heilt kvar denne oppfatninga av at Helle er dårleg kjem frå, Heller har jo relativt lange tradisjonar for produksjon. 

Sjølv har eg som favoritt ein av dei eg ser at @REs har som favoritt, Helle Harding. Eg har også brukt Nying ein del til allroundbruk. Finn ikkje at desse står tilbake for andre knivar i noko grad. Men eg er ikkje utprega knivnerd, så mogleg det er mykje eg ikkje skjønar her altså :)

 

 

Nying var vel den første skikkelige kniven jeg fikk av min far, men har dessverre prestert å mistet den eller rotet den bort. Flekt mang en auretapp med den, finner den nok igjen en dag kanskje:ahappy: Den ser helt lik ut i dag som da, sliren og alt. 

 

4 timer siden, tshansen skrev:

Å skulle det vise seg at Utvær (som er på vei fra hovedlageret) passer godt i hånden, blir det kjøp av denne og en ny Lappland fra Helle. 

 Lappland er fristende, men har fått litt øynene opp for den Monsen har laget sammen med Brusletto. Børgefjell heter den, fin utførelse og noen fine løsninger uten at det blir for mye "survival" opplegg. Det med tennstålet er for meg greit egentlig, jeg bruker tennstål og jeg tar ikke med meg en slik kniv om det ikke er bål tur. Slirene bygger også ned for å gå klar fra hoftebeltet noe jeg setter veldig pris på, lite vits med en kniv som må ligge i sekken. 

Lurer faktisk litt på om det ligger en gammel lappland hjemme til fattern, skal sjekke opp. Mulig ett lite prosjekt :)  

Hvorfor kniver og økser kan være så fasinerende aner jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tessatroll skrev:

Skjønar ikkje heilt kvar denne oppfatninga av at Helle er dårleg kjem frå, Heller har jo relativt lange tradisjonar for produksjon. 

Ut få mitt svært begrensede erfaringsgrunnlag så gir jeg ihverfall tommelen opp for Helle. Denne, Dyre Vaa, har vært med meg i over tyve år og brukes til alt mulig. Evig skarp virker det som. 

20171017_204005.thumb.jpg.c920b44c36fd1652baa9b1f6f3c6e5e5.jpg.1aa2ba9b8b2e39f4a901b78c007049c6.jpg

Ellers så har jeg denne, en Petzl Spatha på 43g. Sikkert fin for dere lettbærere, for min del så er den ypperlig ved at man kan henge den i en karabin i klatreselen. (Og dermed  hintet sterkt om at min mening  er st det finnes ikke en ultimat turkniv. 😊)

20180223_204745.thumb.jpg.29a7d00bcf630b0424fa9d4dc34d28a8.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått hentet pakken på posten! 

C9C1CCC1-42F4-400A-A0F0-2832881E3D9F.thumb.jpeg.c88ecd02b8625e327a5881623f12daf2.jpeg

CBE0A65A-F3DA-44D0-AEA3-A2E7DE688DEB.thumb.jpeg.41e9f4f0601693bd889072190051873c.jpeg

den satt forbausende godt i hånden, selv om den kanskje ser litt trang ut med en gang! Også ekstremt fornøyd med at håndtaket var av såpass sprakende fargekombo, det falt veldig godt i smak! 

Helle Lappland kniven derimot, det var et sorgens kapittel! Tydeligvis et solid b produkt som i min bok aldri skulle gått gjennom kvalitetskontrollen! Eggen er skjev og bølgete! Halve eggen er uslipt, det er hakk i den og rett og slett helt krise! Denne blir naturligvis returnert og heller kjøpt lokalt senere

F2F78728-5BD6-4F6E-9CB1-E1089099CF73.thumb.jpeg.db1e7bad45c5b0f2c69b151ef380ab4b.jpeg

805380A4-D0F4-4581-A853-63ED4DF21E59.thumb.jpeg.cbe6c4f327d35ebf3b57943182f5388f.jpeg

16D4E544-D418-4884-9477-6EADA0A883C9.thumb.jpeg.5fa8e472580e142f2d11ce34543a2f27.jpeg

0F274D3E-FB55-4427-825B-CF95CA74B776.thumb.jpeg.f19e3401687fe2ee1aff13b0532d4bf6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2/5/2016 den 10.47, Bergmann skrev:

 I beltet har jeg det siste året hatt en LT Wright Genesis og den fungerer fint til alt mulig, matlaging, spikking, sløying av fisk etc. Selv om bladformen ikke er optimal for slakting og flåing fungerer den fint til dette også. Det beste med Genesis-kniven er at slira har en "dangler", en ekstra hempe slik at  kniven henger lavt og blir hengende godt nedenfor hoftebeltet på ryggsekken. Tradisjonell skandinavisk egg og at kniven henger lavt er viktige kriterier for en god turkniv synes jeg.

Kjøpte en Genesis i november. Forstår godt at mange liker denne. Også jeg liker håndtak som fyller hånden, men denne ble på grensen tykk syns jeg. Såpass at jeg merker at jeg blir litt sliten i grepet etter litt bruk.  Samtidig med Genesis kjøpte jeg også en GNS ("Go No Show") fra samme LT Wright, og denne syns jeg ligger mye bedre i hånden og kan brukes lenge uten at jeg kjenner tegn til å bli "sliten i grepet". Samme gjelder for meg med Casström sin Lars Fält kniv. Litt kortere i skaftet en GNS, men sitter/fyller godt i hånden - og opplever ingen "hot spots" ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎03‎.‎2018 den 8.18, tshansen skrev:

Jeg må si jeg blir litt imponert over Helle, jeg har av ukjent grunn sett på de som «billig» kniver av ymse kvalitet! Men når man gjør litt research og kikker på de mange knivene deres, ser man helt klart skogen for mer enn bare trær 😉

jeg kjøpte ny turkniv til fruen i hus, å gleder meg stort til å holde Utvær i hånden! Det får bli godt jobba gave til meg selv 😂

240F6F3D-B31D-4530-8E3C-B45C99A85A6A.thumb.jpeg.644c427082c2874ac00c54f5bd9a2036.jpeg

8047B2F1-6CF7-4C6C-B628-58EC9B2322D9.thumb.jpeg.73ed968f5cbb8ae60dc7976146a12d22.jpeg

Om jeg leser deg riktig kjøpte du egentlig kniv til deg selv?  Pass deg- du kan få en rekyl!

En venn av meg kjøpte en gang en flott haspelsnelle til sin kone til hennes fødselsdag.  Men han ble sur da han fikk en badematte til sin fødselsdag

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/8/2018 den 20.17, Tessatroll skrev:

Eg har også brukt Nying ein del til allroundbruk. Finn ikkje at desse står tilbake for andre knivar i noko grad. Men eg er ikkje utprega knivnerd, så mogleg det er mykje eg ikkje skjønar her altså :)

Da jeg kjøpte en Mora Eldris i fjor fant jeg frem min gamle Nying og tenkte "intet nytt under solen". Jo litt forskjell er det, men likevel, konseptet er nokså likt. Nying har fulgt meg siden forsvaret - der den fikk fast plass i GRUen (grunnutrustningen) sammen med min 8" Strømeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får nesten henge meg på tråstarter som innleder med at dette emnet: Den ultimate turkniv - finnes den?  Han skriver at emnet er sikkert diskutert før.  Og når jeg hiver meg på har sikkert det jeg hevder også blitt kommentert før. 

Jo, den ultimate turkniv finnes.  Er du ute i skogen for å lage siljefløyte  kan nær sagt alle kniver benyttes.  Og på høyfjellet uten trær kan man nok si at en liten kniv holder - ikke minst til å rense fisk med.

Men for en tur i skogsterreng hvor hensikten f eks er overnatting ved bålet, finnes ikke den ultimate turkniv, selv om man nok kommer langt med en samekniv.

Det som jeg alltid har med meg på en tur i skogsterreng er:

5aba32dd55e6d_IMG_1209(472x640).jpg.8f4e88cba996acc7c14d30fec0544e07.jpg

-  en kort tollekniv.  Mye letter å spikke med enn en lang.  Legg også merke til at jeg har forlenget festeanordningen slik at kniven ikke kommer i konflikt med hoftebelte.

-  en lommekniv (reserve.  Fast inventar i diverseposen i lokklommen på sekken)

-  i mangel av en samekniv modifiserte jeg en gammel machte,.  Siden den alltid ligger i sekken har jeg bare laget en "slire" av avispapir  og gaffatape.  Med den og en tykk grein kløver jeg lett stokker.

-  trekantsag.  Når veden skal kappes er den uovertruffen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er kjeivhendt / multihendt bruker begge hender mye men mest stabil kjeiva så ikke alle kniver ligger like bra da, glad i en gammel Brusletto Falken fant en gang. Kjøpte en Brusletto Bamsen i fjor sommer som liker godt. Alltid med en gammel leatherman den har berget meg både reparere telt, fiskestang, bil og mc under tur. Blitt noen kniver opp gjennom årene og lille frøken vart stolt fikk sin første kniv i sommer flittig brukt, artig å spikke litt på tur enten er fiske eller telting.

Brusletto OL kniv Lillehammer 94 IMG_20180406_201909.thumb.jpg.430a903e4a9cec4ff337065ae351d923.jpg

 

Helle usikker type fått i konfirmasjon ..IMG_20180406_202113.thumb.jpg.bf5e917815ddcaf97b84b36bd95f712f.jpg

 

 

Helle Fjellmann 52 IMG_20180406_201944.thumb.jpg.f234dedb363c73d19f981794ba1fab13.jpg

 

Brusletto Bamsen IMG_20180406_202012.thumb.jpg.1d9833be69730f41a47ddd1d78411bd3.jpg

 

Brusletto Falken funnet ved Gudbrandsdalslågen på fiske i 99 på tide få i rett slire 😂

IMG_20180406_202142.thumb.jpg.f7fd30200329839b0cef64d71e73c9b6.jpg

Leatherman krigsbytte fra vinterøvelse fant den og ingen savnet flaks akkurat mistet min egen som ung lovende soldat 😀

IMG_20180406_202229.thumb.jpg.14ffe787969bc6ad72bf6ec10cb00cfc.jpg

Speiderkniven til jentungen, må bli en Brusletto Speider på hun var slapp finish denne måtte pusse skaft før bruk men grei til første gangs kniv 

IMG_20180406_202201.thumb.jpg.5bb0fc62fbe947590db61f1547bc7254.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.