Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate turkniv finnes den


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror denne holder til å åpne pølsepakker og smi pølsepinner. Kraftig farget skaft som gjør kniven lett å finne. Fra brusletto og kom i pakke med 12 stk. Prisen var heller ikke avskrekkende med 180 nok for alle 12.

Mvh

Tore

IMG_20200114_182109.jpg

received_2620398338237563.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, torese said:

Tror denne holder til å åpne pølsepakker og smi pølsepinner. Kraftig farget skaft som gjør kniven lett å finne. Fra brusletto og kom i pakke med 12 stk. Prisen var heller ikke avskrekkende med 180 nok for alle 12.

Mvh

Tore

IMG_20200114_182109.jpg

received_2620398338237563.jpeg

Altså kr 15.- pr kniv! Hvis pris er et kriterium for å finne den "ultimate turkniv" har vi en vinner her. En slik kniv er en god nok turkniv for de aller fleste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

...har vi en vinner her...

Enig!

Men, jeg synes skaftet ser veldig glatt ut😲 Eller er det mykere enn det ser ut som på bildet? Hvis ikke, er det mulig strukturen er litt grøvre enn jeg synes det ser ut som. Da funker det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Larix said:

Enig!

Men, jeg synes skaftet ser veldig glatt ut😲 Eller er det mykere enn det ser ut som på bildet? Hvis ikke, er det mulig strukturen er litt grøvre enn jeg synes det ser ut som. Da funker det sikkert.

Man kan jo virkelig slå på stortromma og spandere på seg en over dobbelt så dyr kniv: https://www.biltema.no/verktoy/skjareverktoy/kniver/slirekniv-2000028484

Da får du godt grep, og du kan velge mellom rustfritt stål og katbonstål! Jeg har et par sånne kniver, og mener det er det beste knivkjøpet man kan gjøre :).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har enda tilgode å se en biltema kniv, eller slik brusletto kniv gå i arv i flere generasjoner? Er dette tilfeldig? En kniv som linket over kaster vi når den er sløv eller bruker den mer som huggjern enn man gjør som kniv. (bruk og kast mentaliteten) En dyrere kniv er mer et redskap som hvertfall jeg steller og duller mer med og har langt større glede av å bruke. Jeg har også kniver i samlingen min som er godt brukt av far og bestefar. De er tatt vare på. slipt, vedlikeholdt og brukt med omhu :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SnorreL skrev:

Ikke tilfeldig. Biltema var ikke i drift for flere generasjoner siden. 😂

Haha, sist jeg sjekket har Biltema eksistert lengre enn vi tror... men kanskje ikke på denne siden av finnskogen :-P 

Jeg har vært ute litt nå å spikket med Mora Garberg kniven og direkte sammenlignet den med Lars Felt kniven min. Å for å si det forsiktig, det er helt utrolig stor forskjell på disse knivene. Mora kniven føles mer som et leketøy til sammenligning. Stålet i Lars Felt kniven drar som smør gjennom greiner og kubber, mens Mora kniven sliter med samme oppgavene. Et greit tilskudd i samlingen, men langt ifra samme kvaliteten som jeg opplever i andre kniver jeg har :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, tshansen skrev:

Haha, sist jeg sjekket har Biltema eksistert lengre enn vi tror... men kanskje ikke på denne siden av finnskogen :-P 

Jeg har vært ute litt nå å spikket med Mora Garberg kniven og direkte sammenlignet den med Lars Felt kniven min. Å for å si det forsiktig, det er helt utrolig stor forskjell på disse knivene. Mora kniven føles mer som et leketøy til sammenligning. Stålet i Lars Felt kniven drar som smør gjennom greiner og kubber, mens Mora kniven sliter med samme oppgavene. Et greit tilskudd i samlingen, men langt ifra samme kvaliteten som jeg opplever i andre kniver jeg har :-)

Har LF kniven skandi slip også, og er begge slipt av deg til nogenlunde samme skarphet? Min Garberg var ikke like skarp som Brusletto Bamsen var da jeg kjøpte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Truant76 skrev:

Har LF kniven skandi slip også, og er begge slipt av deg til nogenlunde samme skarphet? Min Garberg var ikke like skarp som Brusletto Bamsen var da jeg kjøpte den.

Jepp, begge kniver var stroppet så skarp at jeg kunne skrape av hår på armen. Så jeg vil si at de lik nok til å kunne gjøre en sammeligning. Nå hører det med til historien at dette er to litt forskjellige kniver, men jeg kommer ikke unna at jeg hele tiden faller tilbake på Lars Falt kniven som stor favoritt... Den er bare noe helt eget med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom tråden her flere ganger og tenker:  Hva mener folk er en turkniv?
For min del så bør man kunne sløye fisk, skjære brød, brukes til matlaging,gjøre småarbeid  ++.
Den bør også være lett å slipe opp samt være relativt vedlikeholdsfri.
For min del så har Strømmeng 5" samekniv blitt førstevalget :)
Den har ikke Super trippelX stål i Rockwell 98 eller mye fancy, men den har gjort jobben hver gang.
Jeg har vel strengt talt altfor mange kniver men det er den jeg henger i beltet om jeg skal på tur :) 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tshansen skrev:

Jepp, begge kniver var stroppet så skarp at jeg kunne skrape av hår på armen. Så jeg vil si at de lik nok til å kunne gjøre en sammeligning. Nå hører det med til historien at dette er to litt forskjellige kniver, men jeg kommer ikke unna at jeg hele tiden faller tilbake på Lars Falt kniven som stor favoritt... Den er bare noe helt eget med :-)

Rart at to kniver med samme slip og skarphet skal gi så forskjellig opplevelse av effektivitet, sikker på at det ikke er et snev av confirmation bias ute og går her?

Uansett, man bør jo til syvende og sist bruke det produktet som føles rett uavhengig av hva tester og andre mener :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truant76 skrev:

Rart at to kniver med samme slip og skarphet skal gi så forskjellig opplevelse av effektivitet, sikker på at det ikke er et snev av confirmation bias ute og går her?

Uansett, man bør jo til syvende og sist bruke det produktet som føles rett uavhengig av hva tester og andre mener :)

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre, men Lars Falt kniven føles skarpere, kan naturligvis være for at den er tyngre og man holder den bedre i hånden. Du kan prøve å sammenligne selv. Det er hvertfall stor forskjell (følt) i de to knivene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre, men Lars Falt kniven føles skarpere, kan naturligvis være for at den er tyngre og man holder den bedre i hånden. Du kan prøve å sammenligne selv. Det er hvertfall stor forskjell (følt) i de to knivene 

Er ikke utenkelig at en kan føles bedre enn den andre om det er vesentlig forskjell på hvor godt grep man får på skaftet, ser for meg at man fort kan gi to forskjellige karakterer på identiske knivblad med skaft som passer/passer dårlig i hånden. Snuser litt på Helle Utvær pga skaftet på den.

LF har kanskje stødigere grep for deg enn Garberg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Truant76 skrev:

Er ikke utenkelig at en kan føles bedre enn den andre om det er vesentlig forskjell på hvor godt grep man får på skaftet, ser for meg at man fort kan gi to forskjellige karakterer på identiske knivblad med skaft som passer/passer dårlig i hånden. Snuser litt på Helle Utvær pga skaftet på den.

LF har kanskje stødigere grep for deg enn Garberg?

Jeg har en helle utvær også jeg :-P haha... den er ganske god i hånden faktisk, men føles litt trang om du har store hender. Selv bruker jeg XL i hansker og sliter med at lillefingeren tar borti den kanten i bunnen når jeg bruker den mye. Passer nok litt mindre hender langt bedre. En kniv jeg syns ser veldig bra ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har en helle utvær også jeg :-P haha... den er ganske god i hånden faktisk, men føles litt trang om du har store hender. Selv bruker jeg XL i hansker og sliter med at lillefingeren tar borti den kanten i bunnen når jeg bruker den mye. Passer nok litt mindre hender langt bedre. En kniv jeg syns ser veldig bra ut 

En uunngåelig konsekvens av kniventusiasme er en voksende samling... men det er langt ifra det verste å være hektet på :)

Jeg bruker sjelden kniv lenge om gangen, selv mindre spikkeprosjekter blir gjerne fordelt over flere dager når jeg er på tur siden jeg ikke spikker for behov men for å ha med en "suvenir" til familiemedlem ol. når jeg kommer hjem, så om skaftet er litt kort for langtidskomfort så er det som oftest ikke noe problem.

Hadde jeg hatt ubegrensede midler hadde det blitt en av disse tungsten coating knivene til Fällkniven, men Utvær er en av de fineste knivene jeg kjenner til. Ser den ligger til 1099,- hos skitt fiske...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 14.40, Bjørn J skrev:

Altså kr 15.- pr kniv! Hvis pris er et kriterium for å finne den "ultimate turkniv" har vi en vinner her. En slik kniv er en god nok turkniv for de aller fleste :)

Får vel drive litt flisespikkeri her i knivtråden jeg da ved å minne om at pris pr. stk for disse vel blir kr 25,42 om du må ha de tilsendt. jf comment=462673   ; )

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Truant76 skrev:

En uunngåelig konsekvens av kniventusiasme er en voksende samling... men det er langt ifra det verste å være hektet på :)

Jeg bruker sjelden kniv lenge om gangen, selv mindre spikkeprosjekter blir gjerne fordelt over flere dager når jeg er på tur siden jeg ikke spikker for behov men for å ha med en "suvenir" til familiemedlem ol. når jeg kommer hjem, så om skaftet er litt kort for langtidskomfort så er det som oftest ikke noe problem.

Hadde jeg hatt ubegrensede midler hadde det blitt en av disse tungsten coating knivene til Fällkniven, men Utvær er en av de fineste knivene jeg kjenner til. Ser den ligger til 1099,- hos skitt fiske...

Jeg kan ta meg selv i å sitte timesvis å spikke om gangen. Er jo nesten terapi :-P spesielt når jeg får brenne bål samtidig, gjerne med en røkt whisky i glasset ved siden av :-) Jeg har veldig lyst på den nye Fallkniven S1x da jeg har en a1 fra før :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre, men Lars Falt kniven føles skarpere [..]

Jeg føler også at noen av knivene mine er skarpere enn de andre, men det er nå helst når jeg drar fingertuppen over eggen at den følelsen kommer. Men spøk til side, hvordan kniven oppleves i hånden påvirker nok også oppfatningen hvor skarp den er , hvor godt den kutter og skjærer.  Skjønt jeg syns jo kommentaren om "confirmation bias" var nokså treffende her da. Kjærlighet gjør blind vet du!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg kan ta meg selv i å sitte timesvis å spikke om gangen. Er jo nesten terapi spesielt når jeg får brenne bål samtidig:-P [..]

Ikke sant. Noen strikker, andre spikker. Håndarbeid er "balsam for sjelen".  Å stirre inn i bålet, eller ut i stjernehimmelen , virker også hypnotisk avslappende. Sakte tid gjør blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, zimwalker skrev:

Jeg føler også at noen av knivene mine er skarpere enn de andre, men det er nå helst når jeg drar fingertuppen over eggen at den følelsen kommer. Men spøk til side, hvordan kniven oppleves i hånden påvirker nok også oppfatningen hvor skarp den er , hvor godt den kutter og skjærer.  Skjønt jeg syns jo kommentaren om "confirmation bias" var nokså treffende her da. Kjærlighet gjør blind vet du!  :)

På seg selv kjenner man andre, sies det...

Fjällräven Anorak No. 8 er tung som bly, ikke vanntett, relativt stiv osv, men man får følelsen av å gå med en rustning som ikke kan gå i stykker selv om man brøyter seg gjennom tett granskog i evigheter, så da går man jo rundt med disse kompromissene da...selv om man aldri kommer til å brøyte seg gjennom tett granskog, for det er jo bare stress :D

Slik er livet med bias, man konstruerer gode begrunnelser for seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.