Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate turkniv finnes den


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Annonse
4 timer siden, Hege P. skrev:

Var det noe inni?

Åjaja :P 
 

15 timer siden, tshansen skrev:

Det er akkurat slik vi liker det :-D Slit an :-P 

Tenkte du skjønte noe var på gang når jeg skrev i "Ikke kjøpt"-tråden at jeg ikke hadde handlet Woodsman eller No.10 :P

Skrev i kommentarfeltet på bestillingen at jeg ønsket et håndtak med mye detaljer. Så på mailen jeg fikk med sporingsnr sto det at de håpet jeg ble fornøyd med valget av håndtak, og det er absolutt godkjent! God service og hyggelig å handle der :)  
1619715251_2019-01-2217_58_33.jpg.14af4e73e3396cfae3fd494a65a6aa85.jpg

Blir nok ikke noe custom tennstål-holder slik som tenkt, hvertfall ikke nå.
Så forløpig er løsningen at det blir lagt i sekken/lomma, eller bare slik:
1428369256_2019-01-2315_37_16.jpg.ddf9261add705f3ec0fbd5ebefbf018d.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Åjaja :P 
 

Tenkte du skjønte noe var på gang når jeg skrev i "Ikke kjøpt"-tråden at jeg ikke hadde handlet Woodsman eller No.10 :P

Skrev i kommentarfeltet på bestillingen at jeg ønsket et håndtak med mye detaljer. Så på mailen jeg fikk med sporingsnr sto det at de håpet jeg ble fornøyd med valget av håndtak, og det er absolutt godkjent! God service og hyggelig å handle der :)  
1619715251_2019-01-2217_58_33.jpg.14af4e73e3396cfae3fd494a65a6aa85.jpg

Blir nok ikke noe custom tennstål-holder slik som tenkt, hvertfall ikke nå.
Så forløpig er løsningen at det blir lagt i sekken/lomma, eller bare slik:
1428369256_2019-01-2315_37_16.jpg.ddf9261add705f3ec0fbd5ebefbf018d.jpg

Gratulerer med flott kniv! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bendikb skrev:

Gratulerer med flott kniv! 😊

Takk for det :D 

7 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg likte det håndtaket der veldig godt. Er selv veldig fornøyd med det jeg fikk på egen kniv :-D Bare glede seg til du får begynt å bruke den litt....  :-P 

Ja spørs om ikke man må en tur ut i skogen for å lage bål og grille noen pølser, men la lighter og fyrstikker ligge hjemme :p

Eneste "forandring" jeg følte for å gjøre med kniven når jeg fikk den var å ta gradene i hullet i bakkant på håndtaket med en liten forsenker så det ikke var så skarp der. Bare jeg som er kresen, og så blir det jo litt finere kant for tråden man har gjennom der. Men er jo gjennomført kvalitet tvers igjennom, ikke et eneste merke eller noe å sette fingeren på, alt er strøkent! :D 

Denne kniven skal bli fast følgesvenn i mange år fremover, både til skogs og fjells, overnattingsturer eller bare dagsturer.
Men på kajakkturer, hvertfall i saltvann, så får det nok være Cold Steel Master hunter-kniven som blir med.
Så nå blir det ingen fler knivkjøp på en stund! :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Så nå blir det ingen fler knivkjøp på en stund! :P 

Hahaha, ja det sier jeg også hver gang jeg har kjøpt en ny kniv :-P Men så ryker jeg utpå igjen når det har gått en stund. Men ja, Lars Falt kniven har seilet inn som "er med på alt av turer" kniven min. Så supplerer jeg med hugger/øks/sag osv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Blir nok det samme her. Skulle nesten hatt en øks som matchet Lars Fält-kniven og håndtaket på den. Det hadde vært stilig! :D 

Gränsfors Outdoor øks er designet av Lars Fält ;)
Forøvrig en suveren liten turøks!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en interessant artikkel om knivsmed Strømeng i Karasjok (han med samekniver), de har holdt på lenge. Dagens Strømeng er sjette generasjon knivprodusent og etterkommer etter slekten Aikio som kom til Karasjok fra Finland på 1700-tallet. De omsatte for 7 millioner i 2015, det er ikke dårlig for en liten nisjebedrift på Finnmarksvidda.
De bruker karbonstål i de fleste knivene fordi de mener at bladet blir skarpere og lettere å slipe enn annet stål, og ikke minst viktig: det tåler hårde belastninger i sprengkulde.
De får råstålet fra Tyskland, men de herder det selv, og mener at de er de eneste i Europa som induksjonsherder knivstål. (Det er en varmeprosess som optimaliserer mekaniske egenskaper som seighet og duktilitet i arbeidsstykker som allerede har blitt herdet.)
Flott at slike små lokale bedrifter klarer seg i et ganske tøft marked.
(opplysningene kommer fra en sak i avisa Nordnorsk Næring, des. 2018)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 18.27, tshansen skrev:

Min første bestilling ble sjekket i tollen så SFK no.10 kostet meg 1151,- pluss 2 eller 300,- i fortolling (husker ikke eksakt) kniv nr 2, altså lars Felt og 6 stk danglers og noe annet knask gikk gjennom uten å måtte betale verken toll eller mva... Så der ble totalprisen 957,- kroner for kniven alene :-) Men det hører også med til historien at jeg fikk 15% rabattt på den bestillingen. 

Ekstremt gode kniver for pengene. Jeg er så utrolig fornøyd med de to knivene :-P 

Hvor la du inn rabattkoden du henviste til? Lurer på å legge inn en bestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk en skinnbit med litt slipevoks på, av en bekjent som lager kniver. Så i ettermiddag fant jeg fram alle knivene og gikk over de. Ble en helt annen verden av skarphet hvertfall! Så nå skal det bli en vane at kniven stroppes etter bruk og kanskje under bruk om det trengs.
Vurderer å kjøpe et stroppesett med voks til en billig penge slik som det som selges hos Speidersport og Revir.no. Stroppeteknikken må nok og finpusses for at det skal bli 100%.

Om noen vet om noen andre gode stroppesett til en ok pris, blir jeg taknemmelig for tips :)

..skinnbiten jeg fikk blir laget om til en mer portabel sak som kan være med i tursekken.

DSC_1029.jpg.01c22311258e25714f1bbb5f624dd242.jpg

Da den vanlige testet med et enkelt papirkutt gikk som en drøm, prøvde jeg mange hurtige kutt raskt etter hverandre.
Fikk og laget bittesmå papirkrøller, så skarpheten er godkjent forløpig. 
718155737_2019-02-1618_35_50.jpg.d4a6d4b58db03b57a6134eeffaa68f53.jpg

Nå venter jeg bare på vårtegn og at det meste av snøen skal forsvinne, så man kan ut å kose seg i skogen igjen. Er ikke så spesielt glad i snø som det har vært veldig mye av og som det fortsatt er mye av igjen her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Fikk en skinnbit med litt slipevoks på, av en bekjent som lager kniver. Så i ettermiddag fant jeg fram alle knivene og gikk over de. Ble en helt annen verden av skarphet hvertfall! Så nå skal det bli en vane at kniven stroppes etter bruk og kanskje under bruk om det trengs.
Vurderer å kjøpe et stroppesett med voks til en billig penge slik som det som selges hos Speidersport og Revir.no. Stroppeteknikken må nok og finpusses for at det skal bli 100%.

Om noen vet om noen andre gode stroppesett til en ok pris, blir jeg taknemmelig for tips :)

..skinnbiten jeg fikk blir laget om til en mer portabel sak som kan være med i tursekken.

DSC_1029.jpg.01c22311258e25714f1bbb5f624dd242.jpg

Da den vanlige testet med et enkelt papirkutt gikk som en drøm, prøvde jeg mange hurtige kutt raskt etter hverandre.
Fikk og laget bittesmå papirkrøller, så skarpheten er godkjent forløpig. 
718155737_2019-02-1618_35_50.jpg.d4a6d4b58db03b57a6134eeffaa68f53.jpg

Nå venter jeg bare på vårtegn og at det meste av snøen skal forsvinne, så man kan ut å kose seg i skogen igjen. Er ikke så spesielt glad i snø som det har vært veldig mye av og som det fortsatt er mye av igjen her..

Velkommen i klubben.... 

https://nb-no.facebook.com/pages/category/Product-Service/Eidestroppen-210851222838689/

Eidestroppen kan virkelig anbefales :-) Har en slik selv, å denne karen vet virkelig hva han holder på med (sender alle mine kniver til sliping hos han) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Om noen vet om noen andre gode stroppesett til en ok pris, blir jeg taknemmelig for tips :)

Laget selv. Kjøpte for noen år siden lærrester/avkapp fra Skinnlåven. Se:  www.skinnlaaven.no/laerrester-pr-kg.  Beskrev i bestillingen hva jeg skulle bruke det til og spurte derfor pent om de kunne finne noen litt større biter til meg (oppga et minimums mål i lengde/bredde). De selger pr. kg, og jeg kjøpte den gangen bare ett kilo (+ noen andre varer når jeg først handlet der og måtte betale den faste prisen for frakt). Det meste jeg mottok kunne brukes til formålet. Fine store biter, mer enn nok til mitt lille prosjekt. Så da var det bare å finne/kappe til høvelige plankebiter. Laget da tre stykker 7cm bred x 35cm lang (1,5m cm tykk), så da gjentod bare å skjære til læret og lime det fast med trelim. Funket fint. Da fikk jeg stropper til hhv grønn, hvit og svart "voks". Har også laget et par smalere, kortere og ikke minst lettere stropper (brukte noen listverk til "plank")  som blir med på tur ved behov.

Finnes flere på nett som selger skinnrester: www.google.com/search?&q=skinnrester

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tshansen skrev:

Velkommen i klubben.... 

https://nb-no.facebook.com/pages/category/Product-Service/Eidestroppen-210851222838689/

Eidestroppen kan virkelig anbefales :-) Har en slik selv, å denne karen vet virkelig hva han holder på med (sender alle mine kniver til sliping hos han) 

Den så jo veldig bra ut, likte dette designet mye bedre enn det jeg fant hos Speidersport/Revir :D 

38 minutter siden, zimwalker skrev:

Laget selv. Kjøpte for noen år siden lærrester/avkapp fra Skinnlåven. Se:  www.skinnlaaven.no/laerrester-pr-kg.  Beskrev i bestillingen hva jeg skulle bruke det til og spurte derfor pent om de kunne finne noen litt større biter til meg (oppga et minimums mål i lengde/bredde). De selger pr. kg, og jeg kjøpte den gangen bare ett kilo (+ noen andre varer når jeg først handlet der og måtte betale den faste prisen for frakt). Det meste jeg mottok kunne brukes til formålet. Fine store biter, mer enn nok til mitt lille prosjekt. Så da var det bare å finne/kappe til høvelige plankebiter. Laget da tre stykker 7cm bred x 35cm lang (1,5m cm tykk), så da gjentod bare å skjære til læret og lime det fast med trelim. Funket fint. Da fikk jeg stropper til hhv grønn, hvit og svart "voks". Har også laget et par smalere, kortere og ikke minst lettere stropper (brukte noen listverk til "plank")  som blir med på tur ved behov.

Finnes flere på nett som selger skinnrester: www.google.com/search?&q=skinnrester

Nå har jeg såpass uflaks at den store lokale skinnmakeren nettopp har gått konkurs, planen var å få han til å lage tennstålholder til meg tidligere. Der kunne jeg nok og kjøpt billig lær for å få laget min egen stropp.

Takker for gode tips! :)

"Turstroppen" jeg skal lage blir nok bare av en rørepinne som man feks får kjøpt hos Felleskjøpet og malingsbutikker. Litt kortere men kanskje beholde håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!  Mye som kan brukes til materiale når man vil stroppe, så det er bare eksperimentere.  Stropper selv noen ganger siste finnish på avispapir (med trykksverte)  liggende på bordet, eller bruker en avklippet bit av ei ola-buksa. Mye som kan brukes. Bare å bruke fantasien. Som denne karen; www.youtube.com/watch?v=5ADaRIqy0Dc  - som forlenger levetiden på barberbladene sine ved å stroppe mot huden. (har ikke eksperimentert på akkurat dette selv da jeg bruker type tradisjonell barberhøvel ( aka "safety razor", denne merkur-futur ) og kjøper da barberblad svært billig via ebay)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2019 den 16.40, MaxT skrev:

Hvor la du inn rabattkoden du henviste til? Lurer på å legge inn en bestilling. 

Outnorth.no selger Casstrøm kniver, blir vel billigere å bestille derfra da norsk mva er inkl og man slipper tollbehandling? Får 15% om man melder seg på nyhetsbrevet også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Manko skrev:

Outnorth.no selger Casstrøm kniver, blir vel billigere å bestille derfra da norsk mva er inkl og man slipper tollbehandling? Får 15% om man melder seg på nyhetsbrevet også

Jeg ville handle min kniv derifra, men når jeg var inne å kikket var det bare noen få ting igjen, og ikke av det jeg ville ha. Det så ut som de solgte ut for å tømme lageret og kvitte seg med alt. Men ser jo nå at de har lagt til litt i nettbutikken igjen, selv om det er tomt eller få igjen på lager på det meste av det. Så blir ikke helt imponert over utvalget nå heller igrunn. Å ha Dangler No. 3 i samme farge (cognac) som standardslirene burde hvertfall vært på plass!

Kan jo håpe på at de fyller på med mer etterhvert, for å selge Casström-kniver og utstyr ser ikke ut til å være noe problem.
Produksjonen hos Casström er nok ikke så stor, så de går fort tomme på lager hos seg også. Lars Fält-kniven selger de jo ut på no-time i nettbutikken så fort den er på lager.

Men enn så lenge, med god service og raske tilbakemeldinger på mail(selv på kveldstid), har jeg ikke noe imot å handle direkte fra Casström :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Jeg ville handle min kniv derifra, men når jeg var inne å kikket var det bare noen få ting igjen, og ikke av det jeg ville ha. Det så ut som de solgte ut for å tømme lageret og kvitte seg med alt. Men ser jo nå at de har lagt til litt i nettbutikken igjen, selv om det er tomt eller få igjen på lager på det meste av det. :)

Tror  det har vært og er stor etterspørsel etter Casström sine kniver og at Outnorth av den grunn har hatt vansker med å få fylt opp lageret til tider. Har vært "glissent" i hyllene der den senere tid, de har som regel bare hatt inne Nr 10 kniven .  Anyway, det jeg ville si er at det kan være en fordel med å handle direkte hos Casström fra Norge. For da kan man risikere momsfritak helt uten å be om det. (dvs pakken ikke fanges opp som momspliktig ved innførsel til Norge). Har skjedd meg og andre her.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Casstrøm i dag. De forventer inn nytt parti av Lars Fält kniven i midten av mars. Da kommer også No10 i rustfritt stål inn igjen.
Ang mva så tror jeg det er større sjanse for å slippe mva hvis man velger vanlig postforsendelse så den kommer som "brev". Er man utålmodig og velger DHL så vil de registrere alt etter boka å kreve inn mva på forsendelsen, som de skal.

Litt usikker på om jeg skal velge Fält eller NO10 selv. Har et par kniver fra før, deriblant en Kershaw Roughneck, en S&W Hrt og en ESEE6 av store kniver. Alle de er jo større og tyngre så tanken er en mindre og lettere kniv når det ikke skal kløyves så mye etc. Selv om begge de er mindre enn de jeg har. Ser kjekt ut med det festet for tennstål, bruker det mye på turer så det er dumt det ikke finnes på Fält.

Hvis noen skal handle noe og de ikke får rabattkoden, som er avbildet på side 14, til å virke så send meg en PM. Jeg har en annen kode som virket når jeg testet i dag. Men de skal ha fikset den andre koden og etter hva de sa.

 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, borgern skrev:

Litt usikker på om jeg skal velge Fält eller NO10 selv. Har et par kniver fra før, deriblant en Kershaw Roughneck, en S&W Hrt og en ESEE6 av store kniver. Alle de er jo større og tyngre så tanken er en mindre og lettere kniv når det ikke skal kløyves så mye etc. Selv om begge de er mindre enn de jeg har. Ser kjekt ut med det festet for tennstål, bruker det mye på turer så det er dumt det ikke finnes på Fält.

Valgets kval. Ja takk begge deler - heter det da.  Men, om det var jeg som måtte velge her, da hadde det blitt Lärs Fält kniven. Fordi den ligger best i hånden min og er mest anvendelig av de to vil jeg si (Lärs Fält kniven er også ca 20g  lettere enn No 10).  Ville ikke tenkt så mye på hva jeg hadde fra før da. Vil du absolutt ha en kniv som er litt mindre, ville jeg heller gått for Woodsman kniven fremfor No 10.. Om du ikke har angst for litt mindre kosmetiske avvik i skaftet -  så har de nå Woodsman i 2.sortering til  kroner 668,- (eks mva!) . Ville tatt sjansen på denne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.