Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski-hjelp: snørekjøring med hund.


snurrehaler

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske så nybegynner på ski, dvs. sist vinter var første gang på minst 10 år jeg hadde ski på beina. Dette var lånte ski som igjen ikke hadde blitt brukt på minst 15 år og jeg er sikker på at om jeg hadde snudd meg med ryggen til i oppoverbakkene så hadde jeg sklidd opp de. Det som fikk meg til å prøve var bikkja, og han er eneste grunnen til at jeg i år har lyst på et par egne ski, for vi hadde det dritgøy! 

Så da kan jeg jo være ganske så spesifikk på at det jeg ønsker er ski til snørekjøring med hund. Er det noen som har noen tips å komme med til hvilke type ski som kan duge? Hva skal man se etter? Skal de være lange, korte, tykke, smale? Vil gjerne ha mulighet for litt fart, men ski-skillsa mine tilsier at jeg kommer til å tilbringe store deler av tiden kavende rundt i snøen.. om det har noe å si. 

Det beste er vel kanskje å stikke innom en bedrift som kan ski og få hjelp av de, det blir jeg nok å gjøre uansett. Men hadde vært veldig interessant å få vite hva dere som kanskje har erfaring innen dette og prøvd ut litt forskjellig synes. 

Prøvde å se om jeg fant noen tilsvarende tråder i forumet, men uten hell. Om det har vært en lik tråd her før så tar jeg gjerne imot en link til den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp i alle fall ikke ski med stålkanter. Dersom du vil ha stålkanter er det lurt å slipe de ned slik at de ikke er skarpe, men du beholder kanskje stivheten i skia. Dette lærte vi på den kjipe måten, altså 6-7 sting i bakbeinet på bikkja...

Hva angår type ski og støvel har jeg bare erfaring med vanlige langrennsski og støvler, men skulle nok ønske jeg hadde en stivere binding og støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Snørekjøring er skikkelig gøy. Og glimrende trening for både bikkje og mann/dame. Det er et godt råd du allerede har fått vedr ski med stålkanter. Jeg synes man får mest ut av aktiviteten hvis man har et par ski som funker bra i oppkjørte spor. En typisk markapakke er utmerket. Så ganske smale ski, og gode bindinger og støvler. 

Et tips for å gjøre det hele så uproblematisk for omgivelsene som mulig, er å lære bikkja høyre/venstre og å lære den å alltid løpe til høyre for sporet. Bikkjer i skiløyper er en ganske "het potet". Mange misliker det. 

Et annet tips er å ha bra utstyr for bikkja også. Ikke for å drive reklame, men NonStop Dogwear har meget gode produkter. Seler til både mann og dyr, anbefales på det varmeste. Søk det opp på nett.

Min siste pappaperm fortonet seg stort sett slik: 

5637b1c73423a_Skjermbilde2015-11-02kl.21

Hu hei hvor det gikk. Med ungen i pulk bak. Hun storkoste seg, og er blitt glad i både bikkjer og snø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvilken bruk det skal være, løype eller ikke? Kombinert? Om det blir kombinert mellom løype og marka, hvor mye legger du vekt på det ene eller det andre?

Jeg har en Vorsteh korthår som jeg bruker i løype hele året, med konkurranseski, men det er uaktuelt i ditt tilfelle om du ikke har gått på ski på en stund.

I marka har jeg Åsnes breidablikk og synes de er geniale, står solid på de og det går unna så lenge det ikke er sugeføre. Breidablikk er uten stålkant, kunne vært stivere for meg, men tror de passer deg midt i blinken. Et minus med de er at de ikke går i skispor dersom du har behov for det.

Vil også anbefale Non-stop, men velg free motion selen og ikke kombiselen for drag. Kombiselen har en tendens til å ryke når hunden skal ta i veg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg (snøre)kjører nå med 2 huskyer både på ski (- og foran sykkel og kick-spark).

Det er kjempemoro, men en må være forberedt på uventet ting skjer såsom hare, rype, elg i nærheten av løypen. Dessuten går det veldig fort i utfor bakker, når ordren "langsom" kun adlydes i få sekunder om gangen.

Da jeg heller ikke er voldsom flink på ski bruker jeg derfor litt kraftige ski som Fischer power steel eller et par lette fjellski - et par gamle Karhu fjellski med ganske kraftig spenn, så de fasktisk er bra også i oppkjørt løype. Dertil litt kraftige turstøvler eller direkte fjellskistøvler. Dette for å ha optimal manøvreevne og bremse kraft. De har så stålkant, men ned slepne. Jeg innrømmer at ski uten stålkant er optimalt med hund, men har heldigvis kjørt skadefritt også med gamle hunden dvs. i over 15 år.

Folk flinkere på ski kan sagtens benytte lettere utstyr.

Jeg bruker en gammel hofterem til sekk som trekkbelte både til pulk og den andre vei til snørekjøring. der har jeg en hanefot av line festet i de påsydde D-ringer. Dermed blir beltet ikke dratt rundt på deg, når  hunden går ut til siden. Det blir det på mange ferdig kjøpte trekkbelter med krok foran. Samme opplegg har jeg også på et par rumpetasker, så litt småtteri til turen kan bli med.

De 2 andre svar anbefaler Non-stop seler (-og belte??) Vel, så vidt jeg kan se har de begge Vorsteher. Pasformen på Non-stop er ette min mening alt for trang til Huskyer (Krøllhaler??)  Jeg brukte en Non-stop sele til tispen, men den var for trang og strupte på halsen. Dessuten sprang den i en syning, da hun gik på storfugl jakt litt plluselig en sommerdag

Non-stop kløv er etter min mening helt unødig komplisert og ubrukelig, hvis du tenker på sådan. (se egen tråd om dette).

Jeg foretrekker Troll-selene veldig mye mer. Helt enkle Nome-seler

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Masse bra over her selv har jeg blant annet Åsnes Breidablikk som en over, bakdelen er at de er for breie i spor og koster litt. 

Skal du gå i løyper så har Fischer noe de kaller short cut på flere av sine modeller, det vil si at de har samme spennet som lange ski altså smøre lomme, men er kortere og lettere å bruke hvis ting skjer.

God tur og lykke til med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snørekjørt etter hund, men jeg har snørekjørt mye etter snøscooter og det blir vel litt det samme hva skiferdigheter angår. (Snørekjøring etter snøscooter er vel strengt tatt ikke lov hvis vi skal følge veitrafikkloven.)

Jeg ser at de aller fleste fester tauet fra hunden i en sele eller et belte og så bærer det i vei. Etter en scooter så er det litt viktig at du ikke henger fast når du ramler. og derfor fester man seg ikke fast til dette tauet.

Jeg ser for meg at hvis du ikke er så god på ski så skal det ikke så mye til før du ligger med nesa i snøen og da forestiller jeg meg at det kanskje er greit hvis hunden har litt slakk slik at den ikke bare fortsetter å dra deg bortover løypa. Noen hunder stopper kanskje når du faller, men jeg vet at noen hunder drar så lenge det er bevegelse i det som henger bak.

Når du snørekjører etter scooter så samler du begge stavene i en hånd, slår et enkelt halvstikk rundt håndtakenden på stavene, holder andre enden av stavene mellom overarmen og siden på brystkassen og med trinsene og spissene stikkende ut bak. Så tar du den slakke enden på tauet i den andre hånda, holder den litt stram slik at ikke halvstikket går opp, og så er det bare å kjøre i vei. Hvis du faller så slipper du bare staver og tau og så er du løs. 

Hvis denne teknikken brukes etter en hund så kan du ikke bruke stavene f.eks. til å hjelpe til i bakkene og så kan det kanskje være lurt å feste den slakke enden av tauet i en sele eller et belte slik at ikke hunden forsvinner etter et fall.

Men jeg vet ikke, jeg forsøker å tenke litt.  :blush:

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs: Når man snørekjører med hund er det anbefalt å ha magebelte med åpen krok, eller annen løsning som gjør det lett å løse ut. Snørekjøring blir nokså annerledes enn å henge etter en snøskuter. Skiløperen må gå aktivt i tungt terreng og ofte hjelper man hunden også på flatene. Stavene er nødvendige. Da er det bare i utforkjøringer man ev. trenger å løse ut. Selv har jeg lært hunden å gå bak i utforkjøringer. Veldig praktisk :-) 

Uansett er det lurt å lære hunden noen kommandoer, både for å ikke irritere andre, og for å få en fin tur. Her er noen tips og kanskje litt inspirasjon:

https://www.facebook.com/FriluftslivMedHund/videos/vb.150329065006093/843942902311369/?type=2&theater

Jeg har forøvrig to par ski - et par for morokjøring i løyper, og et par lette fjellski uten stålkanter til bruk utenfor løypene. Hundehobbyen er blitt temmelig dyr etterhvert :-D

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs, en hund er ingen scooter. Ikke på noen måte jeg kan forestille meg, og ei heller som turfølge. 

Nå er det ikke slik at man henger etter bikkja som daukjøtt når man snørekjører. Tvert i mot. Det er, eller bør i hvert fall være, skikkelig fysisk utfoldende. Samspillet med bikkja er noe av det som gjør det så artig, og i hvert fall de bikkjene jeg har gått med har fort lært seg om jeg er noe å slepe på eller ikke. Min nåværende bikkje stopper etter noen hundre meter hvis jeg henger som en sekk etter. Snur seg rundt og gir meg "hva-er-det-du-holder-på-med-blikket". Jo hardere jeg går, jo hardere trekker bikkja. Og jeg blir akkurat like sliten som hvis jeg går uten hund. Det går bare mye fortere og mye lengre. 

Som nevnt, man har utløsermekanisme på selen. Det holder med et tryn for å lære seg og bruke den. Omtrent som å jogge med forfot-sko, et tråkk på hælen og man gjør ikke det flere ganger ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. november 2015 kl. 16.41.03, Kaisi skrev:

REs: Når man snørekjører med hund er det anbefalt å ha magebelte med åpen krok, eller annen løsning som gjør det lett å løse ut. Snørekjøring blir nokså annerledes enn å henge etter en snøskuter. Skiløperen må gå aktivt i tungt terreng og ofte hjelper man hunden også på flatene. Stavene er nødvendige. Da er det bare i utforkjøringer man ev. trenger å løse ut. Selv har jeg lært hunden å gå bak i utforkjøringer. Veldig praktisk :-) 

Uansett er det lurt å lære hunden noen kommandoer, både for å ikke irritere andre, og for å få en fin tur. Her er noen tips og kanskje litt inspirasjon:

https://www.facebook.com/FriluftslivMedHund/videos/vb.150329065006093/843942902311369/?type=2&theater

Jeg har forøvrig to par ski - et par for morokjøring i løyper, og et par lette fjellski uten stålkanter til bruk utenfor løypene. Hundehobbyen er blitt temmelig dyr etterhvert :-D

 

En annen ting som er en stor fordel med den åpne kroken er at hvis hunden skulle løpe til venstre for motgående eller trær i tetta så er det fint å få frigjort hunde for dens del og motgående skigåere som kan bli veldig skadet.

Så tommel opp for åpen krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.