Gå til innhold
  • Bli medlem

Pilkestikke, varpestikke eller isfiskestang? Trenger hjelp angående isfiske.


Aron123

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har aldri isfisket før og lurer på hva slags stang eller stikke jeg skal bruke.

Forøvrig er planen å fiske ferskvannsfisk i vann som ikke er særlig dype, type fisk som abbor og ørret. Som oftest er nok fisken på under en kilo, men drømmer er jo rundt to kilo.

Agnet vil nok bestå i blink eller mormyshka med maggot.

Har søkt litt rundt ok funnet ut om varpestikke, men når jeg ser hva andre pleier å bruke, så er det ikke varpestikke men isfiskestang med snelle som brukes, ihvetfall når det ikke brukes mormyshka tror jeg?

 

Bare kom med spørsmål hvis jeg må utdype noe. Er som sagt helt fersk når det gjelder isfiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde vel lagt dette på Fiske, men vil anbefale nybegynnere å sjekke Isfiskeskolen med Cato Bekkevold på YouTube. For meg er røya mest aktuell: https://www.youtube.com/watch?v=VWQWhVND01A + ørret og abbor hvis de er i samme vannet.

Jeg bruker kun pilkestikke både medium myk og litt kraftigere/stivere. Mye blir å prøve seg fram hva man selv foretrekker å bruke. Isfiskestang er sikkert ok det også iallfall hvis du skal fiske etter større fisk. Selv har jeg ikke hatt så stor suksess med lysblink (waterlight), det tar ikke mere fisk hos meg iallfall. Jeg har mormyska, men har brukt det lite - brukes gjerne til ørretfiske. Tydeligvis har du litt peiling allerede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å se på isfiskeskolen til Bekkevold.

Varpestikker er vanligst blant konkurranse fiskerne. Her er hurtighet og det å få fisk uten at konkurrentene ser det viktig.

Når det er sagt vil ei slik stikke gi deg full kontroll på endringer i dypet der du fisker. Samtidig får du mindre trøbbel med snøre som setter seg fast i isen ved kjøring av fisk. Ei stang med snelle eliminerer også denne problematikken. 

Ved fiske etter større fisk er nok stang med snelle å foretrekke. Du har full kontroll på snøret og stanga tar av mye støt fra fisken. 

Tips ang varpestikke: http://leirudfiske.mamutweb.com/subdet4.htm

Generelle tips: http://leirudfiske.mamutweb.com/subdet80.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg litt opphengt i røya så jeg legger direktelink til

Ørret: https://www.youtube.com/watch?v=iNFJteDK2F0

Abbor: https://www.youtube.com/watch?v=xzZKog__F48

Ellers vil jeg si at å gjøre seg kjent med vannet er det aller viktigste, jeg beveger meg en god del framfor å bli sittende på ett sted i lang tid. "Torskepilking" med store drag er heller ikke så aktuelt med disse artene. Prøv deg fram med størrelsen på blinken, ørreten kan være litt mer skvetten enn røya her. Men jeg har nå fått kilosørret på røyefiske også, ingen ting er absolutt i dette faget.

Kjenner fiskefeberen kommer nå som kuldegradene siger på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar GeirMU of Frilufta. Skal sjekke ut videonene og se om jeg kommer frem til noe fornuftig.

Tror det blir både varpestikke og en isfiskestang med snelle av noe slag, så ser jeg hva som fungerer best. Vet dere om noen isfiskestang med snelle som det kan monteres sånn mormyshka indikator på?

 

Valgte å legge tråden i utstyrsforumet siden det er jo også utstyr det er snakk om, men hvis noen føler det er bedre at denne tråden befinner seg under jatt of fiske delen, så kan jeg spørre moderator om tråden kan flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg også går til innkjøp av en vanlig pilkestikke type Abu Garcia Pimpel 2 eller noe lignende i tillegg for å teste, men bor i nærheten av Mjøsa, så kan hende at isfiskestang med snelle er mere aktuelt?  

Er det noen spesiell type snelle man burde ha til isfiskestang, eller fungerer en vanlig snelle som jeg f.eks har på fiskestangen for de andre tre sesongene? 

Lurer også på hva det engelske navnet for varpestikke er? Prøver å finne en video om hvordan man bruker en slik en.

Edit- Jeg ser at varpestikkene fra Asseri har to typer nappindikatorer, en for dypt vann hvor indikatoren er rettet mere skrått innover mens på grunt vann versjonen, så er den som vanlig rett fremm. Hva er egentlig grunnen til dette?

Endret av Aron123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på Mjøsa foregår ofte på dypt vann. Her vil en varpestikke være veldig nyttig. Men enda bedre er nok stang og snelle. Vanlig haspesnelle fungerer fint. Mange bruker fluesneller også, men ikke så vanlig til abbor. 

Til vanlig pimpel fiske etter abbor, på grunnere vann, er en helt tradisjonell stikke et godt valg. 

Her er en video med varpestikke: http://pimpelkonk.blogspot.no/2012/03/eivind-tester-lopez-elite-skandinavia.html 

Under videoen ser du noen måter å feste nappindikatoren på. Med føleren rett frem vil den bøye seg hver gang du varper opp en fisk, eller du skal flytte deg. Det kan bli stor belastning eller føleren kan bli bøyd slik at det blir vanskeligere å registrere napp. Jeg vil anta at dette er grunnen til forskjellen. Mye snøre på pinnene vil slite på indikatoren. Men er egentlig bare en smakssak. De fleste justerer dette som de vil. 

Endret av Frilufta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah riktig, da ble det litt mere klart hvordan den fungerer.

Da tror jeg Spørsmålet som gjenstår er om hva som kan være en dugendes stang og snelle? Virker som om stengene ikke koster særlig mye, og hvis det lar seg gjøre så har jeg en "Shimano Exage 1000 FC" snelle med "Berkley Clear Mist" 0,134mm sene. Mulig jeg må bytte sene og kanksje til og med snelle siden jeg ser at det selges egne typer for isfiske?

Jeg er en sånn luring som liker meg ute i mange minus, så tror snella må tåle litt ising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den snella kan du fint bruke. 

Jeg kjenner ikke til snøret du nevner her, men pass på å bruk et snøre som ikke trekker så mye vann. Ellers vil du få trøbbel med ising uansett hvilken snelle du bruker. 

Du kommer veldig langt med tradisjonell mono også, selv om store dyp kan bli en utfordring. 

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilke på mjøsa trenger ikke være avansert og dyrt. Kan skjære ut en vinne av en planke bit som er en halvmeter lang og ha på 0,30-0,40 sene på og bruke 20grams balansepilk på ørett/åborr.. Samme på lake, bare litt anderledes oppheng/agn.  Bare husk og bor/hugg stort nok hull.. Onkel fikk gjedde på nesten 12 kg på mjøsisen:)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer de som dregger og ta opp ørrett på 8kg uten og sveive en eneste runde på snella, klarer man seg fint uten på isen og.. :)  At det er enklere med snelle med utveksling enn på ei uten utveklsing, og at snella kommer mere til sin rett annet enn til og ha snøre på, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for svar alle sammen! Ble en lang periode borte som innlagt på sykehus for operasjon, så fikk ikke svart før nå.

Tror jeg kjøper meg en stang av noe slag, slenger på Shimano Exage 1000 FC snella og noe mono isfiskesnøre. Har også gått til innkjøp av en varpestikke for å se hvordan den funker.

 

Jeg antar at ikke hullene jeg lager med boret mitt blir for små til det meste, men kan jo bli litt størrelse på hva man finner i Mjøsa ja http://www.nrk.no/ho/monstergjedde-tatt-i-mjosa-1.11736727

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Først ispigger rundt halsen. 

 

Så en enkel pilkestikke med ganske myk topp. Fyll spole med ny 0,25 sene. Røyeblink i enden, og etter der en senestump på 15-20cm med 0,20 og en skarp liten krok. Agn så med maggot som lever , 5-6 stk er bra utgangspunkt. 

Vipp lett med stikke noen sek, hold helt i ro like lenge. Gjenta og gjenta. Noen ganger er det greit å dunke blink helt i bunn og også ta noen harde seige lokkedrag 

 

skitt fiske

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.12.2016 at 15.35, Blaser skrev:

 

Hva bør man ha i bunnen på snøret for å fiske røye ?

Blir mest å bruke levende maggot ( kr 19 på XXL). Hos meg har røya også tatt på både mark og varianter av Gulp (greit iallfall å ha i reserve). Er røya i bittet, tar den  

rusten spiker :)

Endret av GeirMU
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt foregår fisket etter røye med blink og en krok agnet med maggot.

I tillegg bør du ha en mormyska. Du trenger dermed to stikker / stenger. En for røyeblinken og en for mormyska (tynnere sene).

MEN: _Røya tar på de fleste redskaper, bare den gidder. Derfor er variasjon et stikkord. Og ikke bare på utstyret, men også i måten du fisker på. 

 

Endret av Frilufta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billege støvler, ja, hvis de holder mål i kvalitet.

Kunne nevne at man må teste hvor i vannlaget de litt større fiskene står, mikroene holder seg helst i bunnen. Viktig å gjøre seg kjent med vannet og ikke gå etter en bestemt mal overalt.

Fikk meg forresten et slag i trynet da jeg jeg skulle pilke i ett av de beste vanna på Østlandet - totalt dødt for andre gang. Håper overfiske er grunnen slik at det muligens tar seg opp igjen hvis folk vet å moderere seg, fiskes mye om sommeren også. Alle skal dit hvor det ryktes godt fiske, dette har lært med å dele info bare med de jeg kjenner og kan stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.12.2016 at 16.21, GeirMU skrev:

Kunne nevne at man må teste hvor i vannlaget de litt større fiskene står, mikroene holder seg helst i bunnen. Viktig å gjøre seg kjent med vannet og ikke gå etter en bestemt mal overalt.

Jeg prøver i alle vannlag, men det kommer selvsagt an på dybden. 

Fisk som ikke gidder å ta ved bunnen kan også trigges til hugg ved å sveive oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.