Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste kokeutstyr for langtur vinter


Morten V

Anbefalte innlegg

Annonse

Mange bra brennere å velge i. Eneste fasit der for meg hvertfall er at det hadde vært en bensin/multifuelbrenner.
Noen eksempler er Primus Onmifuel, Primus Omnilight, Optimus Optifuel(ganske ny sak), MSR XGK, MSR Whisperlite, god gammel Optimus 111 selv om den veier mye.
Så er det nok forskjell mening blant folk hva som er best. Selv har jeg Omnifuel. Bråker mye men har vært 100% driftsstabil de 10-11 årene jeg har hatt min.

Kjeler er etter behov for hva man skal lage av mat. Uansett ville jeg hatt med en kjele av grei størrelse for å smelte snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis delte meninger om Primus Omnifuel. Jeg fikk feil på min (lekkasje der brenselet går inn i brenneren) etter et par år, og Primus bare lo av meg da jeg prøvde å reklamere. Jeg har også registrert flere som har vært mye plaget med Omnifuel, mens andre har brukt den problemfritt i mange år. Mulig det er variasjon i kvaliteten.
Skulle jeg kjøpt ny vinterbrenner i dag ville jeg sterkt vurdert Soto Muka, den får mye skryt, bortsett fra at flere mener den er vanskelig å justere ned til "småputre-.effekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kun snakke for min MSR Whisperlite, som er jeg er ekstremt tilfreds med. 100% driftssikker så lenge jeg har hatt den, og så brenner den behagelig stille, og med meget god effekt. Stor fin, blå flamme. Kan justeres ned til at den bare står og "hvisker" på et minimum. Veldig enkel å bruke, og tilnærmet vedlikeholdsfri. Blåser den kun ren, og tørker av med spritserviett etter bruk. Anbefales på det sterkeste, gjerne sammen med et Kokiro primusunderlag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nordhauk skrev:

Kan kun snakke for min MSR Whisperlite, [...] gjerne sammen med et Kokiro primusunderlag. 

Hvor varmebestandig trenger underlaget å være, etter din mening? Skjærefjøl fra IKEA i plast? Trefjøl? Alu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Eta-power MF kan også være et bud. Den er dog ikke så god til at regulere ned på lav effekt, da den kun har en kombineret afspærrings- og reguleringsventil, som sidder på pumpen, og som regulerer på flydende brændstof. Det kan aldrig give lige så gode reguleringsegenskaber som en separat reguleringsventil tættere på selve brænderen, som regulerer på fordampet brændstof. Helt umuligt er det dog ikke. Man kan godt regulere noget ned. Men det er så spørgsmålet, hvor vigtigt det er for dig at kunne finregulere ved helt lav effekt. Hvis du bare skal smelte sne og koge vand, betyder det ikke noget. Jeg har været på en vintertur med en turarrangør, som stillede Primus Eta-power MF brændere samt brændstof til rådighed, som fungerede dårligt p.g.a. at vi brugte vanlig motorbenzin. Med rensebenzin (ekstraktionsbenzin kalder I det vist i Norge) ville jeg føle mig helt tryg ved det. Jeg har også selv en Primus Eta-power MF ældre model, som jeg dog ikke har brugt på egentlige langture om vinteren, men som jeg aldrig har haft problemer med og ikke ville være betænkelig ved at bruge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For best regulering, foretrekk eg kokeapparat som vert regulert ved å regulere trykket, slik klassiske parafinprimusar gjer det. Vinterbrennaren min er ein Optimus 111 der eg har bytta ut tanklokket med tanklokket frå ein Optimus 00, altså eit tanklokk med lufteskruve. Det gjev meg langt betre regulering enn reguleringa på brennaren gjev. Dette kan sjølvsagt bare brukast med parafin. 111 har også den fordelen at brennaren vert transportert ferdig montert, så leirrutinene er ytterst enkle og gjenomførbare sjølv om eg skulle vera kraftig nedkjøla.
Kva som er beste kokeapparatet vintertid, har derimot mest med personlege preferansar å gjera. Eg vil ikkje anbefale Optimus 111 til dei som skal ha han i ryggsekken. Sjølv brukar eg pulk, og då betyr vekta lite.
Til snøsmelting er det kjekt med ein stor kjele. Ellers vert det hyppig attpåfylling av snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne gi svar på tynt grunnlag, men det er så mange ting som må vurderes.  Prioritering av momenter som er av betydning.  Her er det mye, og vanskelig å få med alt.

Vekt, montering, stødighet, drivstoff, regulerbarhet, varmefordeling, Fyring utover matlaging, Effekt, Enkel å betjene, Forvarming, Vekt på drivstoff pr avgitt varmemengde, soting, kullos, pakking, Hvor mange det skal lages mat til, levetid, reparasjoner, mekanisk solid....................

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Stig. skrev:

Smarte greier tberg4, ble nysgjerrig nå! Skrur du av/på brennern gjennom turen eller? Hvordan har du festet fuelflaska? 

 

Bruker selv optimus nova. Super brenner som aldri har gitt meg noen vanskeligheter!

Takk.

 

Ja jeg skrur av alt fra platen selv om brennern sikkert kunne stått fast, Brennern er festet med vingmuttrer så er enkel og ta av og på, flaska er festet med en reim med klips, reima var fre en ryggsekk tror jeg, vanlig klips.

Endret av tberg4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kriterier for vinterbrenner:

- God nok drivstoffkapasitet (>3-4dl). Det går med mer drivstoff på vinteren, og fylling er i tillegg mer knotete enn på sommeren.

- Relativt høy effekt (>2000W oppgitt). Slik at snøsmelting/vannkoking skal gå raskt nok ved behov.

- Pålitelig og reparerbar i felt. Brenneren er viktigere på vinteren, dermed vil jeg ha en jeg stoler på og som er enkel å reparere om noe skulle gå galt

- Må gå på parafin. Jeg er feig og risikoavers. Faren for brannulykker reduseres med et mindre flyktig drivstoff, men ulempen blir at drivstoffsøl ikke fordamper/forsvinner like lett. 

- Må kunne justeres ned til lav effekt. Jeg liker å kokkelere litt på tur (dvs gjøre litt mer enn bare tilberede drytech o.l.), og da foretrekker jeg å ha muligheten til å småkoke/småsteke.

- Må ha ren forbrenning og lav CO-produksjon, også med kjeler. Her er kjelevalget viktigere enn brennervalget, egentlig. Jeg unngår kjeler med varmeribber. Kostnaden blir høyere forbruk av drivstoff.

Basert på dette trives jeg godt med følgende brennere på tur:

Optimus 111 - en favoritt! Litt bråkete, men veldig enkel i bruk. Stødig med tunge kjeler, og godt beskyttet i metallkassen. Den veier dog sitt.

trebens messingprimus (ala Høvik 41, Optimus 00, Radius 21) - Scorer maks på pålitelighet og reparerbarhet i felt. Kanskje den brennertypen jeg stoler mest på. Ulempen er behov for demontering under transport, samt at den blir litt topptung med store kjeler. Krever egen underlagsplate for bruk på snø.

Optimus 111T - lik Optimus 111 på mange måter, men brenner stille. Perfekt når man er flere i teltet og ønsker litt kosefyring med mulighet til å prate normalt. Ulempen er at den er litt mer komplisert i konstruksjonen, og brenner ikke fullt så rent.

Phoebus 625 - Brenner helt stille og helt rent, med svær drivstofftank. Kjelestøttene er ganske dårlige, og effektreguleringen kan være litt vrien. Som ren "varmeovn" i telt er den suveren, men ikke den beste til matlaging.

 

En må bare leve med kompromisser når det gjelder brennervalg. Du spør hva som er det beste valget av brenner, men her finnes det ikke noe entydig svar, da svaret avhenger av hva du vektlegger. Finn ut hvilke kriterier som er viktige for deg, da blir det enklere å ende opp med en brenner du selv er fornøyd med.

Endret av HakonJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring med dei brennarane HakonJ nevnte, er at 111 bør stå på ei plate, fordi snøen ellers vil smelte under brennaren, og det kan føre til at brennaren sklir til sides eller sig slik at han vert ståande skeivt. Det siste vil føre til at kjelen glir av. Primus 210 og Radius 21 har eg derimot erfaring med at står støtt i snøen utan plate. Men ei plate kan vera kjekk der også, det vil gjera det lettare å setje opp.
Stillebrennarar har eg bare dårleg erfaring med, og er derfor noko eg ikkje vil anbefale til innandørsbruk. Erfaringa er at det ikkje brenn reint nok. Optimus 111T og Phoebus 625 er dei eg har erfaring med, og der kom Phoebus 625 desidert dårlegast ut. Men begge to er langt mindre reintbrennande enn Optimus 111, Primus 210, Radius 21 og Optimus Nova. Phoebus 625 min stinkar det av når han brenn, så den har enda i skammekroken heilt innerst i kjellaren.

Kjelestøtter er eit tema i seg sjølv, men diverre uprioritert av mange produsentar. Mange brennarar har glatte kjelestøtter (det gjeld blant anna Optimus 111), og det gjer at ein må passe veldig godt på at brennaren står beint, og at ikkje snøen sig slik at brennaren vert skeiv etter kvart. Kjelestøtter med ein eller annan form for spor, kombinert med kjeler som heller ikkje er glatt under, gjer snøsmelting og matlaging langt tryggare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare helt kort si at hvis Phoebus stinker så ille at den settes bort i en krok, er det garantert noe galt med den... Ikke at jeg på strak arm kan si hva det er, men primusen min av samme merke og typenummer er kanskje den mest luktfrie og rentbrennende primus jeg har. Problemet med denne må være at den er litt kresen på drivstoffet; den skal ha Jet A1, Shellsol D60 eller D70. Den ryker for mye på tennvæske og grønn fyringsparafin.

Direkte til topic; Gammel Optimus 111 bråk og det meste av trebens messingprimus er gull på langtur om vinteren. Ser at Kovea Booster +1 gjorde det bra i test i Villmarsliv, har den selv og jeg går god for den om nymotens slangeprimus på alkylatbensin er et must.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd tennveske, fritidsparafin og shellsol D60 på Phoebusen, og einaste forskjell er lukta av avgassane, og det er er bare eit resultat av ulik lukt av brennstoffet. Eg har prøvd tre dyser (parafindyser alle) utan forskjell. Alle dysene hadde same holet, så det var ikkje venta at det skulle vera forskjell heller. Diameteren på dysene stemte med kva eg las meg opp til at desse skulle vera, utan at eg hugsar talet no. Eg har prøvd med 3 par brennerskal og alle tenkelege kombinasjonar av desse, utan at det har gjeve forskjellig resultat. Det einaste som hjelper lite grann, er å ikkje bruke vindskjermen, men det er fortsatt langt att til noko eg vil ta inn. Og utan vindskjermen er han i alle fall totalt ubrukeleg ute, sjølv i godt le.
Den einaste konklusjonen eg har, også basert på dårlege erfaring med 111T frå fyrstegongstjenesta, er at stillebrennar er for usikkert prosjekt til at eg kan anbefale det. Sjølv om nokon er heldig og finn reintbrennande eksemplar av dei same stillebrennarane.

Slangebrennar med bensin forstår eg ikkje at nokon vågar å ha i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.10.2015, 18.05.19, Nordhauk skrev:

Kan kun snakke for min MSR Whisperlite, som er jeg er ekstremt tilfreds med. 100% driftssikker så lenge jeg har hatt den, og så brenner den behagelig stille, og med meget god effekt. Stor fin, blå flamme. Kan justeres ned til at den bare står og "hvisker" på et minimum. Veldig enkel å bruke, og tilnærmet vedlikeholdsfri. Blåser den kun ren, og tørker av med spritserviett etter bruk. Anbefales på det sterkeste, gjerne sammen med et Kokiro primusunderlag. 

Har en Whisperlite som har en tendens til å brenne gult. Starter med fin blå flamme, men etter en stund blir flammen noe mer gul. Noen ide om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Optimus 111T forsvarets er den jeg ville valgt med pulk. Stillebrenner er gull, men den krever kunnskap ogvedlikehold. Mange har dårlige erfaringer med denne fra militæret, men det skyldes ofte ukyndig bruk dessverre. Har brukt denne i 20 år og aldri hatt problemer så fremt brukeren vet hva han/hun gjør. Lars Monsen valgte også denne under canada på tvers grunnet driftssikkerhet og enkel reparasjon. Msr xgk ex er også foretrukket av forsvarsfolk og det er nok ikke uten grunn. Husk også at utstyret får hard og røff behandling så en sivilist vil kanskje være noe snillere med utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt MSR whisperlite, XGK og Dragonfly. Har brukt XGK mest, og vil nok halde fram med den, og evt supplere med ein med betre justering for tilfeller der eg treng to brennerar. 

Den bråkar som fy men; så påliteleg det er skummelt, brenn det meste, enkel i konstruksjon og enkel å bli kjent med. Lyden tenar som det finaste verktøy for diagnostisering (om det ein sjeldan gong sku være noko). 

Har hatt min i nokre år, og det kunne ikkje falle meg inn å gjere noko anna enn å evt suplere. Den vert aldri bytt ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.10.2015 at 15.04, tberg4 skrev:

Takk.

 

Ja jeg skrur av alt fra platen selv om brennern sikkert kunne stått fast, Brennern er festet med vingmuttrer så er enkel og ta av og på, flaska er festet med en reim med klips, reima var fre en ryggsekk tror jeg, vanlig klips.

Har begynt å pakke i sånne store plast bokser inni pulken så nå er brenner montert hele tia, genialt å enkelt med sånne bokser, kommer til å handle ny pulk til veintern enten 188 eller 200Cm (Sanitetsutgaven fra fjellpulken, så blir 4 eller 5 plast bokser i pulken, kjempe system i sakene, hurtig utpaking av pulk, flere bord inni teltet :):)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.