Gå til innhold
  • Bli medlem

Skall jakke (vind og vanntett)


Inglu

Anbefalte innlegg

Hei :) ,

Jeg skal anskaffe meg en ny vind og vanntett jakke.

Det som er viktig for meg er; vekt, holdbarhet (må tåle bruk av tyngre sekk) og vannsøyle.. OG pustende egenskaper (må ha lufting under armene)

Skal bytte ut min Bergans Glittertind jakke som jeg har hatt i 3 år. Nå blir jeg gjennomvåt etter 3-4 timer i regn med denne jakken. 

Så jeg lurte på om noen har prøvd den nye Glittertind jakken fra Bergans? Eventuelt andre jakker fra Bergans?

Så har jeg sett på arc'teryx beta ar jakken! Denne er da noe dyrere (Bergans 3700, Arc'teryx 4499) og har litt andre funksjoner. 

Får rabatter hos disse to merkene så i utgangspunktet ønsker jeg å finne en jakke hos en av dem :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med HunterHunted. Har prøvd mange merker, både billige og dyre, og ingen har like god kvalitet mht. slitestyrke, vanntetthet og pusteegenskaper som pagg fra Arc'teryx. AR-jakken har også lav vekt i forhold til å være så solid. Produkter fra Arc'teryx koster selvsagt en del, men dersom en har litt tålmodighet så finner en jakker som selges med 30-50% rabatt. Jeg har etter hvert funnet ut at det er bedre å kjøpe kvalitetsplagg enn å ha skapet fullt med plagg som ikke holder mål og dermed ikke blir brukt. En skal ikke gå lange turen før det er frusterende å bli våt i regnvær eller klissvåt av innvendig kondens.

Endret av Venator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også forslaget om Arcteryx. Jeg har flere, og kan anbefale Arcteryx Stingray. Tror det er en utgående modell, men cdon.no har den til en god pris, 3500.-. Den har GoreTex-membran og lufting under armene. Stor og praktisk hette, og jeg liker at den har et veldig tynt fleece-lignende for innvendig, det er behagelig. Og den bråker betydelig mindre enn mange andre Gore-Tex jakker. Flott jakke til en god pris hvis du finner din størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pris er uinteressant er nok Arcteryx Theta SVX en av de mest robuste og "uværssikre" skalljakkene. Jeg prøvd først Alpha SV, men likte den ikke - den er designet for alpin bruk, klatring og slikt. Theta SVX er mer en tur- og friluftsjakke som gir god beskyttelse i skikkelig dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Bjørn J angående Theta, jeg har den i AR utgave. Det betyr at den har forsterkninger på skuldrene og nede bak. Fint med litt lengde ned over rompa og at passformen er litt videre i snittet. Koster vel en høvding mindre en SV og veier mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på de 2 over her om Theta jakken, jeg har Theta SVX, havner på 4800 cirka på Fjellsport.no med fjellforumrabatten (Mulig fjellforum har 25% tilbudet sitt på skalljakker enda). 

Passformsmessig så er den vid, stor i størrelsen. Jeg bruker vanligvis XXL i sånne jakker men kunne fint kjøpt Theta SVX i XL.
Den er lang, går godt nedenfor lommene på buksen og dekker da hele rumpen og litt til. God hette som er veldig justerbar. 

Jeg har brukt denne jakken i alt fra vindfulle soldager til de typiske norske høstdagene og har kun blitt våt på innsiden av jakken engang, da var det vinden som tok regnet inn under hetten på jakken. Jeg prøvde også som Bjørn J her Alpha SV jakken men den drar seg opp over baken så fort du bøyer deg ned. 

Det eneste aberet jeg har å bemerke med Theta jakken er at glidelåsen HELE tiden henger seg fast i glidelåsbackingen på innsiden av jakken. Kan være jeg som er elendig til å dra opp glidelåsen men har sett fler klage over akkurat det punktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal anskaffe meg en ny vind og vanntett jakke.

Litt off topic, men.

Det kommer jo litt an på hvor du holder til, men hvis det er østlandet og du ikke har en egen vindjakke, så kan jeg anbefale å skaffe en. Du svetter mye mindre i en vindjakke enn i en skalljakke. Bruker selv Bergans Microlight og synes den er topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Arcteryx theta SV jakke og like etter at jeg hadde kjøpt den så var jeg på en liten topptur. Det var tidlig vår, kaldt og det lå igjen en del større myke snøfenner som jeg måtte kave meg gjennom. På toppen tok jeg av meg jakken for å ta på en ekstra ullgenser og da oppdaget jeg at jakken var kliss våt av kondens på innsiden. (Nesten nok til å koke meg en kopp kaffe.) 

Etter denne turen skrev jeg en mail til Arcteryx og spurte om denne jakken skulle være så tett at den ble kliss våt på innsiden av kondens. Svaret fra Arcteryx var at skulle jeg unngå dette i slikt vær som jeg beskrev så måtte jeg bruke utluftingsmulighetene under armene. Ellers var det en naturlov at damp kondenserte mot en kald flate uansett pusteegenskaper. 

Nå har jeg brukt denne jakken på flere turer og selv om den er ganske enkel i utformingen uten for mange rare justeringer eller andre finurligheter så er jeg blitt veldig glad i den. Spesielt er jeg fornøyd med hetta og de justeringsmulighetene den har.

Før jeg kjøpte denne jakken så hadde jeg slitt ut to Dermisax jakker fra Bergans. Disse jakkene hadde et tynt nettingfor som alltid var kliss vått av kondens, uansett vær. 

Jeg er overbevist om at damp og kondens må luftes ut via egnede åpninger. Stoffene puster ikke nok og spesielt ikke når det er kaldt eller regn.

Hvis du fremdeles er en av dem som tror at en jakke kan være vanntett samtidig som den kan slippe ut den dampen som produseres på innsiden av klærne på en svett fjellvandrer så kan du lese denne artikkelen. 

http://andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_truth_about_breathable_waterproofs

 

Endret av REs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant artikkel og han slår et slag for brynje ser jeg og jeg har gjort samme erfaringer! Jeg benytter alltid brynje innerst når jeg beveger meg, så bruker jeg en lett skallbukse som ikke er vanntett eller 100% vindtett og en tynn teknisk genser. Dette er basis for alle fotturer (vår/sommer/høst). I leir bytter jeg ut brynje med merinoull og nye ullsokker som er litt tykkere og en fleece overdel. Om det skulle bli skikkelig blåst eller regn så har jeg lett tilgjengelig en fjøro dri1  bukse og jakke fra norønna som er lett og supertynn men tåler regn/vind veldig bra - dette fjernes så snart det er mulig igjen. Er selv ingen fan av tunge skalljakker som både tar mye plass og veier mye, faktisk har jeg sjelden noen skalljakke overhodet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan varmt anbefale Arcteryx Theta AR jakker! 

Har over tid prøvd mye forskjellig, deriblant også Bergans Glittertind. Denne holder kanskje mål første året i bruk, men deretter faller den helt gjennom uansett vask og impregnering. Min Theta AR er nå i bruk over fem år og jeg kan ikke lovprise den nok. Den har holdt meg tørr i seks timer med heftig regnvær, puster bra, er vindtett, har en utmerket hettekonstruksjon, er relativt lett og har lite pakkevolum, men knitrer nok litt ved bevegelse. Jakken ble impregnert for første gang i år og ser ut til å holde seg like bra.

I år har eg også kjøpt meg en Arcteryx Alpha SL-bukse som perfekt regn-/vind-beskyttelse. Denne har vist seg å være helt super Arcteryx-kvalitet. 

Når eg finner slike gode produkter så ser eg ingen vits i å bytte/etterprøve de mot andre merker. 

Lykke til i valg av ny turjakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takk for mange svar!

Har vel kommet til konklusjonen med at det blir Arcteryx over Bergans! Ser at gjennomsnittet synes disse jakkene er gode i maaaange år kontra bergans (som jeg også selv har erfaring med at ikke funker etter 2- maks 3 år og da ikke mye brukt heller)...

Var innom sportsnett i Oslo for å prøve jakkene nå i går og alle har jo veldig bra passform. De hadde ikke Beta jakkene inne, men fikk prøvd både Theta og Alpha. 

For mitt bruk så er jeg litt nysgjerrig på Beta LT hybrid jakken. Jeg liker godt kraven på Beta hybrid og Beta AR jakken da denne ikke henger sammen med hetta. Føler det blir mye bedre bevegelsesfrihet for hodet. Fordelen med Beta LT jakkene er at de ikke "bråker" like mye som AR og at de skal være lette å pakke sammen og vekten er mindre. 

For mitt bruk tror jeg nok Alpha jakken blir for heavy.. Både med tanke på utforming og materiale. 

Har litt kontakter med en selger fra Arcteryx så blir nok å sende en mail med de mest aktuelle jakkene og høre hva de anbefaler ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å forsvare Bergans litt her... Jeg har en Bergans Stryn jakke jeg har hatt en god stund nå. I alle fall i fire-fem år. Det har aldri vært noe som helst problem med den jakken, og den har vært mye brukt da jeg hadde utendørsjobb i to år hvor jeg var ute hver dag i all slags vær. Jeg har jevnlig vasket og impregnert den over årene, men ellers egentlig ikke tatt så fryktelig godt vare på den. Jeg har rullet rundt i søle, løpt gjennom is, snø, tørre grantrær og den har vært med på diverse klatrefelt. Aldri har den tatt inn vann gjennom stoffet (det har kommet ned under hetten de par gangene jeg har vært ute i horisontalt regn på toppen av Ulriken). Eneste gangen den fikk skade var da en Rottwailer hoppet opp og bet meg i armen. Dette fikset Bergans fort og uten problemer, og jeg betalte rundt 600 kr inkl frakt begge veier.

Problemet jeg ser i dag med både Bergans, Norrøna, Arc'teryx o.l. er to ting. Vedlikehold og forventninger av membran hos brukerne, og kontroll hos produsentene. Brukerene av utstyret vasker ikke ytterklærne eller imprignerer de, selv om det ettertrykkelig står i bruksanvisningen, og på utallige nettsider. Membranen blir da tettet igjen av smuss, hud og fett, og slutter å "puste". Noe som resulterer at brukeren blir våt innvendig. Membranen mister da sine egenskaper og brukeren blir misfornøyd. Kontrollen hos produsentene har også i mange tilfeller gått ned, i alle fall virker det sånn (her er det også sånn at det nå er lettere å klage på ting i offentlig forum, og lettere å finne klager fra andre, noe som kanskje gir et litt skjevt syn på produktet, da folk vanligvis ikke gir lyd fra seg hver gang noe er som forventet). Sømmer er dårlig teipet, eller de rakner. Knapper faller av osv... Men i disse tilfellene vil produsenten alltid ha garantier.

Alle de store produsentene (og mange av de små) produserer kvalitetsprodukter.

Så, uansett hva du kjøper, ha god vedlikehold på produktet og følg instruksjonene og tipsene du finner på nettet. Ikke kom og klag på forumet med en gang produktet ikke gjør som det skal, men ta det opp med butikken du kjøpte varen i på en hyggelig måte.

PS: Ikke ta dette som noe personangrep, det er bare min generelle oppfatning av å lese diverse fora både innen- og utenlands.

PPS: Jeg har forøvrig forelsket meg i stretch-klær. Og bruker dermed ikke gore-tex noe særlig. Jeg synes det gir mye bedre bevegelsesfrihet med stretch-membran, pluss at stoffet føles mye mykere og gnisser og knepper ikke like mye.

Endret av kvitknekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer Beta AR i posten i løpet av 2 uker! Gleder meg til å teste :)

Og det gir meg et bedre grunnlag for å sammenligne Bergans og Arcteryx (som et lite svar til kvitknekt). Jeg kan kun snakke ut i fra de erfaringene jeg har gjort meg med Bergans. 

Dette var en noe dyrere jakke enn hva jeg så for meg å bruke, så håper den lever opp til forventningene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.