Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski for en med ødelagt kne?


Klang

Anbefalte innlegg

Godtfolk,

 

For et par år siden ødela jeg kneet ganske ettertrykkelig i en skiulykke. Resultatet er at jeg har liten stabilitet i kneet sideveis - noe som påvirker evnen til eks.vis å ploge, selv med kneskinne.

Jeg har ikke stått på ski etter ulykken, men tenker å gjøre et forsøk i år opp til hytta. Det vil si frisk stigning og nedfart i scooterløyper-  Jeg må ha kontroll i nedoverbakkene. Jeg tenker at eks.vis lette fjellski med feller burde være en mulighet - hensikten for meg er jo nettopp å IKKE ha særlig glid nedover :-)

Noen tips mht ski/ løsninger jeg bør se etter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du er inne på det med å bruke feller også nedover. Kjøper du de billigste syntetiske fellene, og ikke mohair, får du ekstra dårlig glid.. :) 

Jeg ville vel også brukt ganske korte ski. De er lettere å kontrollere. Siden du ikke kan ploge må det vel bli noen parallellsvinger. Ville derfor satset på litt kraftige støvler som gir ankelstøtte. Da er det lettere å holde skien i skrens.

Men må du kjøre i scooterløypene? Det er gjerne mindre fart utenfor løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes/Colltex langfell i syntet (de oransje) er de fellene jeg har prøvd med desidert dårligst glid. De sitter som spikret oppover, og veksler mellom dårlig glid og veldig dårlig glid. Problemet er at det kan lugge når det veksler...
Et annet problem er at dersom du kjører nedover og begynner å ploge, så vil kantingen av skia gjøre at du får bedre glid... fordi da løftes fellen opp av snøen og du glir bedre på kanten.

Lompa er inne på kortere ski, tror egentlig type ski betyr så mye, men du bør ha de litt korte for mer kontroll, og stålkanter selvsagt.
Kan være at du bør ha en kortfell til oppoverbakkene, fordi langfellen som nevnt glir så dårlig at den er tung å gå med alle andre steder enn i bakker som er fiskebeinsbakker eller brattere.

Har du en 75mm binding med vidje, f.eks Voile 3 pin cable og setter på en vidjen i nedoverbakkene får du mer stødighet i nedoverbakkene, men det krever også at støvelen er temmelig stiv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

takk for innspill! Jeg tror jeg skal prøve meg på dette konseptet, må bare ta et par runder med meg selv ( og lommeboka), det kan potensielt sett bli veldig mye penger saltet ned i en skitur hvis dette ikke funker ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Leit med sånne skader, høres ikke bra ut. 

Jeg har gått mye på ski og ganske mye med feller. Synes det er skikkelig ubehagelig i utforbakke. En ting er på fint underlag, litt løs snø og kaldt føre. Og det kan være greit hvis man er sikker på å ha skiene parallelle. Men scooterløype, litt vekslende hardhet kanskje, og plutselig får man behov for å ploge eller på noe vis bremse, det er skikkelig ugreit. Null kontroll. Synes det er mye lettere uten feller, og lar heller løssnøen bremse hvis ikke for bratt. Har du vurdert et par skikkelige solide staver du kan ri på? Eller kanskje enda bedre, en solid stokk/staur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. oktober 2015 kl. 17.48.14, Klang skrev:

Hei igjen,

 

takk for innspill! Jeg tror jeg skal prøve meg på dette konseptet, må bare ta et par runder med meg selv ( og lommeboka), det kan potensielt sett bli veldig mye penger saltet ned i en skitur hvis dette ikke funker ;-)

 

Det ligger mye på Finn og på loppemarkeder.  Det kan jo være en ide å prøve. Den største investeringen vil da være fellene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også hatt mye problemer med helsa nå er det nakke, skuldre og rygg.

Da jeg slet med kne så sto jeg på det skadde kne og ploget med det friske.

Det gikk greit for meg de fleste gangene, men måtte sette meg ned når jeg ble usikker. 

Jeg har Åsnes Breidablik eller "hunde skia" de uten stål kant med BC binding, disse er breie korte og har feller så hvis du bor i Oslo område og Tronn Moderator går god for deg så kan du få låne disse og teste dem før du handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.