Gå til innhold
  • Bli medlem

Comfort temp ved bruk av 2 soveposer


Anbefalte innlegg

Finnes det noe formel/tommelfingeregel for å beregne comfort temp ved bruk av 2 soveposer? 

Har 2 dunposer, en med comfort temp på -1 og en på -7 som stemmer bra for meg, den ene er en del smalere slik at den passer greit inni den andre. Vurderer om de sammen kan gjøre jobben som vinterpose? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen regel for dette. "Vinter" kan være mye forskjellig, og behovet for isolasjon varier med person, liggeunderlag, type tur, lengde på tur osv. Det beste er nok å prøve seg frem, ikke dra ut ekspedisjon før du vet om det er varmt nok.

Dunposer for riktig kalde forhold har ofte 1kg eller mer dun av høy kvalitet. Kjenner du til dunvekt og dukvalitet på soveposene så sier det kanskje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-7 posen har 700g 90/10 dun i cuin 650+ 

-1 posen har 240g 95/5 dun i cuin 800

 

Skulle jo tro at nesten 1kg dun i relativt god kvalitet skulle holde greit ned mot -20 sammen med gode underlag, ullundertøy etc.

Er vel gjerne bare en måte å finne det ut på, bare synd det er dårlig med kalde netter på vestlandet ;-) Men får ta en tur med toget for å ta en testnatt nær sivilisasjon når det blir godt og kaldt i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noen fast regel på dette.

Leste dog noe på nett hvor det var noen som hadde laget en formel på dette. Om det alltid stemmer er jo ikke sikkert da.
X - (70 - Y)/2  = Z

X = Posen din som er varmet
Y = Posen din som er kaldest
70 er tydeligvis et fast tall man har regnet seg frem til. Siden formel er i F antar jeg at 70 er i F også
2 er et deletall. Vet ikke hvordan de har kommet frem til det heller.
Z = samlet temperaturrating

Dine vil da i følge dette være i F.
19,8 - (70-30,2)/2 = -0,1 F, som i er -17,8C
Ved å bare legge sammen verdien i F direkte ville det gitt -10,4F, altså -23,5C ca.

Samtidig så jeg noe om dette hos en produsent av poser når jeg søkte. De skrev at en 45F pose ga 20F som ytterbag, en 30F pose ga 25F.
Du har jo en bag som er omtrent 30F. Så da skal de da være  19,8 -  25F = -5,2F . Det er jo -20,6C, kanskje litt mye igjen.

Tittet på Roberts.pl og en Lhotse 900 der har rett under 1 kilo dunfyll i 750 kvalitet og er ratet til -20. Ratet til - 25 med 850 fyll.

Tror ikke du finner noe eksakt fasit på dette men du får prøve deg frem. Start på -10 å se. Vil tippe at kombo burde gå greit til 14-15 minus så lenge du ikke klemmer sammen innerste posen noe særlig. Ikke utenkelig at formel kan gi en grei indikasjon men jeg ville ikke startet så kaldt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dog noe på nett hvor det var noen som hadde laget en formel på dette. Om det alltid stemmer er jo ikke sikkert da.
X - (70 - Y)/2  = Z

X = Posen din som er varmet
Y = Posen din som er kaldest
70 er tydeligvis et fast tall man har regnet seg frem til. Siden formel er i F antar jeg at 70 er i F også
2 er et deletall. Vet ikke hvordan de har kommet frem til det heller.
Z = samlet temperaturrating

Testet litt, og for meg ser det ut som at man ved å bruke 21 istedet for 70 kan sette i Celsius-tall direkte i X og Y, og få ut omtrent samme Celsius-Z som ved å gå via Fahrenheit-tall. Jeg antar at 21 (°C) og 70 (°F) begge er en angivelse av en komfortabel luftemperatur når man er ikledd undertøy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen formening om hvordan man skal regne ut comforttemp på to soveposer, men selv bruker jeg en syntetisk pose med comf på 2 (pluss) og en gammel sliten dunpose some hadde komfort på ca 0 da den var ny, og disse to holder meg varm og god ned til minus 20 - noe som blir omtrent det samme som vinterposen min, en ajungilak tyin 5season, som tar fire ganger så mye plass i pulken... 

I kaldere vær bruker jeg en tynn sommerdunpose med komfort på ca 10 pluss inni vinterposen, dette funker utmerket ned til minus 30. har ikke sovet ute i kaldere vær enn dette.

Har en teori om at det luftlaget som blir mellom posene i et to-pose-system også isolerer ganske mye - og derfor blir det vanskeligere å regne ut noe nøyaktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anti : Da passer nok posene dine så og si perfekt sammen, og "sleggefaktoren" på 2 i formelen ovenfor blir istedet 1 for deg: 0 - (21-2)/1 = -19.

Ser jo at det kan være lurt med en "sleggefaktor" på 2 (som altså betyr at man bare legger til halvparten av temperatureffekten av den kaldeste posen), for å ta høyde for ugunstige forhold som feks sammenklemming (samt muligens en betraktning om mindre temperaturgevinst pr cm isolasjontykkelse jo lengre ut fra en rørformet varmekilde du kommer) - men det betyr ikke at man ikke kan bli positivt overrasket :) "Sleggefaktor" på mindre enn 1 vil nok i alle fall bære galt av sted, og nesten garantert medføre at man ender opp med å fryse :brr: , så å bruke 2 er sikkert ikke dumt før man har fått testet litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@LightDan: Den tabellen gir akkurat samme resultat som formelen over, bortsett fra at de setter "sleggefaktoren" til 1 (istedet for det mer konservative 2), noe som jo viser at de ser lyst og optimistisk på verden :)  Prøv selv; X - (70-Y)/1 = Z, der X er radtittel, Y er kolonnetittel og Z er resultatcellene i tabellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa: Det är sant, jag räknade inte på det, visste bara om tabellen. Med quilt går nog "sleggefaktoren" också att få betydligt närmare 1, då man kan justera den yttre quilten och få ingen eller minimal komprimering av loftet gentemot att ha två sovsäckar inuti varandra (om de inte är speciellt avsedda för det).

Endret av LightDan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.