Gå til innhold
  • Bli medlem

turbukse tips/erfaringer


Jonaslampeland

Anbefalte innlegg

Annonse

Trenger du egentlig vanntett bukse? Til vanlig turbruk ville jeg heller sett på en softshell-variant. Fungerer mye bedre så lenge det ikke er øs-pøs regnvær. Så kan man heller ha en tynn regnbukse å trekke over til de værste dagene. 

Min erfaring er at Gore-tex variantene blir for tette og klamme til vanlig bruk.

Har selv god erfaring med Breheimen, men bruker nå nesten bare Norrøna Svalbard Flex1. Har to stykker som får kjørt seg. Ellers bruker jeg mye Fjørå på sommeren. Svært gode bukser!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, det finnes utallige turbukser på markedet som hver og en produsent proklamerer "som er best og vi må ha" i ulike prisklasser og kvaliteter. Har vanskelig for å gi tips om 1 helårsbukse. Har Fjellreven vidda pro, fjellreven keb og  breheimen som alle etter min mening/erfaring er gode på sine områder til sitt bruk. Vidda pro er vel den mest slitesterke; den tåler noen runder gjennom krattskog og kjerr, veldig anvendelig på leirplassen om man enten sitter på knærne eller "lugna ned" inntil bålet. Keb er også relativt bra slitesterk, men stretchpanelene er vel noe sårbart. Lufte mulighetene med glidelås både på legger og lår samt at det er en relativt lett bukse gjør at dette er favoritten på sommerstid. Breheimenbuksa synes jeg er grei når høsten setter inn med sitt kjølige regnvær, den har ett behagelig nettingfor. Men ankepunktet her er at buksen er mindre slitesterk, tåler ikke bålgnister, og syns heller ikke den er så vanntett som produsenten hevder.

Skulle jeg valgt en av disse til helårsbruk tror jeg valget hadde falt på keb selv om den ikke er vanntett; kan voxes.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt diverse Skallbukser i flere år, men gått bort fra det nå, grunnen er at de holder ikke mål til mitt bruk, er på tur 60-70 døgn i året enten så sliter jeg hull på knærne eller rompa, så nå bruker jeg fjelllreven keb bukse og så har jeg en bergans helium regnbukse lett tilgjengelig, ser nå etter 35 dagers bruk at den blir tynn slit i rompa allerede, men skal sy inn et ekstra stykke der selv, er veldig fornøyd med buksen ellers, veldig behagelig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.