Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere hjul på fjellpulken - hvordan?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du tar bort det tøystykket som sitter mellom de to bøylene som det er svarte polstringer på og erstatter dette ned en justerbar stropp, eller to, så kan du bare gjøre denne stroppen lenger. Da reduseres høyden på tralla etter hvor mye du slakker denne stroppen. Jeg vet ikke om tralla er så bred at hjulene kommer på utsiden av pulken, men hvis den er så bred så kan du gjøre pulken så lav at den nesten tar ned i bakken. Du må kanskje ta av den støttebøylen som sitter fremst på tralla. Den vil bare være i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å lage en slags liten og lett tohjuling som kan monteres på undersiden av bakre del av pulken. Tanken er å kunne trille pulken som en trillekoffert. Det vil bli tungt å bære, men langt bedre enn å bære hele stasen selv.

Enten med noe slikt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsbenk-og-oppbevaring/Hjul/Transporthjul-2000031763/

Eller kanskje noe slikt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsbenk-og-oppbevaring/Hjul/Hjulsett-2000016592/

Tenker å lage en ramme av treverk eller metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt kappe/modifisere en sekketralle. Da får du ferdig ramme og samtidig mekanismen for å legge den sammen.

  http://www.biltema.no/no/Fritid/Reise/Vesker-og-kofferter/Bagasjetralle-sammenleggbar-2000021593/

Dersom du er villig til å feste en brakett på pulken, så finnes det oppfellbare støttehjul som kan være mulig å bruke.

http://www.trail-gator.com/pdf/flipup_training_wheels.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mr.Lahey skrev:

Du kan jo eventuelt kappe/modifisere en sekketralle. Da får du ferdig ramme og samtidig mekanismen for å legge den sammen.

  http://www.biltema.no/no/Fritid/Reise/Vesker-og-kofferter/Bagasjetralle-sammenleggbar-2000021593/

Dersom du er villig til å feste en brakett på pulken, så finnes det oppfellbare støttehjul som kan være mulig å bruke.

http://www.trail-gator.com/pdf/flipup_training_wheels.pdf

 

Kjempetips!

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er å bare bære pulken noen hundre meter i forbindelse med offentlig transport vil jeg si at en mye bedre løsning er å pakke i en liten pulkbag og en sekk, så bruker du sekken for å bære pulken. Har du i tillegg skaffet deg Ackapulka drag har du vært skikkelig smart. 

Har du derimot skaffet deg noe annet enn pariserpulk funker ikke denne løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TonePåTur skrev:

Eg ønsker å bruke pulken med sele og drag for å komme meg fra A til B. Ikkje berre kun for å transportere den. Aktiv bruk av pulken....forskjellen er at det er barmark og eg må ha hjul på den for å bruke den. 

Du er sikker på at det er pulk du skal ha? På barmark?

En mulighet er å mekke noe av akslingene fra ei gammel barnevogn. Burde være mulig. De hjulene kan klipses av og på, så det skulle kunne gjøres å lage opplegget veldig sammenleggbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er å gå fram til snøen så er nok hjul på pulken en god ide, men om det er ren barmarkstur du planlegger er kanskje en sykkelvogn et bedre utgangspunkt. For eksempel Nordic Cab selger pulkdrag til vognene sine. Jeg har Nordic Cab selv. Jeg har aldri prøvd den med drag, men med litt mindre verdifull last enn unger så fungerer den overraskende godt som sykkelvogn i terreng og dårlig traktorvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fin doning. Ser likevel ikke helt poenget med dette til sommerbruk, hvis ikke målet er å spare penger. Nordic Cab uten barnevognstasjet funker ypperlig med hjul og drag eller sykkelhenger. Finnes sikkert billigere alternativ også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Larsdx said:

Fin doning. Ser likevel ikke helt poenget med dette til sommerbruk, hvis ikke målet er å spare penger. Nordic Cab uten barnevognstasjet funker ypperlig med hjul og drag eller sykkelhenger. Finnes sikkert billigere alternativ også. 

Å bruke dette sommerstid utenom snøføre var en spøk.

Tanken er å bruke hjulene til og fra kollektivtrafikk. Uten å måtte bære pulkene. 

Skal teste dette ut på lørdag. Drar til Nordmarka via sognsvann med t-bane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 13.1.2016 at 13.42, tronn skrev:

Å bruke dette sommerstid utenom snøføre var en spøk.

Tanken er å bruke hjulene til og fra kollektivtrafikk. Uten å måtte bære pulkene. 

Skal teste dette ut på lørdag. Drar til Nordmarka via sognsvann med t-bane.

Hvordan gikk det Tronn?

Løp inn på Fjellforum for å spørre om noen hadde mekket seg hjul til pulk, fant denne tråden her :). Midt i blinken for meg, har Pariserpulk jeg ønsker hjulsett til. Skal på 7 dagers pulktur om noen uker, da blir det mest sannsynlig barmarkspartier der jeg ønsker meg hjul for å slippe å lesse av hele pulken og bære den. Har prøvd det tidligere, pakket alt i ryggsekk og bar denne med pulken utenpå på barmarkspartiene, syntes ikke det funka spes greit, mye pikk og pakk å feste til sekken når den skulle bæres og vanskelig tilgjengelig stuff i sekken når den ble så fullstappet osv. Liker langt bedre å pakke i pulkbag, og liker ideen på å ha med løse hjul og lett feste dette til pulken og bare dra den med oppsettet på over barmarkspartier på turen.

Men funka det Tronn? Hvor mange kilo veier hjulsystemet? Var det stativet til kanotralle fra Biltema du modifiserte? Evt. har noen andre laget noe hjulsystem som fungerer bra? Blir veldig takknemmelig for svar, så slipper jeg å finne opp hjulet på nytt bokstavelig talt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Catwoman skrev:

Hvordan gikk det Tronn?

Løp inn på Fjellforum for å spørre om noen hadde mekket seg hjul til pulk, fant denne tråden her :). Midt i blinken for meg, har Pariserpulk jeg ønsker hjulsett til. Skal på 7 dagers pulktur om noen uker, da blir det mest sannsynlig barmarkspartier der jeg ønsker meg hjul for å slippe å lesse av hele pulken og bære den. Har prøvd det tidligere, pakket alt i ryggsekk og bar denne med pulken utenpå på barmarkspartiene, syntes ikke det funka spes greit, mye pikk og pakk å feste til sekken når den skulle bæres og vanskelig tilgjengelig stuff i sekken når den ble så fullstappet osv. Liker langt bedre å pakke i pulkbag, og liker ideen på å ha med løse hjul og lett feste dette til pulken og bare dra den med oppsettet på over barmarkspartier på turen.

Men funka det Tronn? Hvor mange kilo veier hjulsystemet? Var det stativet til kanotralle fra Biltema du modifiserte? Evt. har noen andre laget noe hjulsystem som fungerer bra? Blir veldig takknemmelig for svar, så slipper jeg å finne opp hjulet på nytt bokstavelig talt ;) 

Jeg kjøpte samme tralle som tronn. Den veier ca 2,5 kg med hjul. Har brukt den på tre turer nå, til og fra kollektivtransport. Når pulken balanserer riktig, fungerer det originale fjellpulken-draget fint som drag.

Tralla vil ikke fungere i ulendt terreng, til det er hjulene for små og festet mellom pulk og tralle ikke fast nok. Skal du ha noe som fungerer i ulendt terreng på barmark på fjellet, så er sykkelhjul (helst bare ett) løsningen. Men det blir høyt tyngdepunkt og vanskelig å balansere pulken på sykkelhjul uten et solid, stivt og langt håndtak/drag, type trillebår.

Her er hjulene i bruk på vei til t-banen og underveis på ukestur i Skarvheimen nylig. Jeg var litt usikker på hvordan draget ville like å ha tralla festet midt på, men draget holdt (uten fall). Stivt drag er en fordel så man slipper å krangle med tralla i pulken underveis.

20160305_090344.jpg

20160306_102838b.jpg

 

Endret av qwer993
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.