Gå til innhold
  • Bli medlem

Svak ankel


bergen5

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer nye fjellsko og trenger noen tips fra kloke lesere :)

Typisk bruksområde er skog på Vestlandet med mye myr og  tett kratt + vanlig sti.

Har også planlagt en ukes tur på Hardangervidda  neste sommer med sekk inntil maks 18-20 kg

Skoene må være godstøtte til min høyre ankel, da denne er lett å tråkke over.

Har idag Scarpa  halvhøye fjellsko, men de gir ikke godt nok støtte til min svake ankel.

Hvilken  sko mener dere er best for meg ?

Pris er mindre viktig

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert jaktstøvler? De er jo noe høyere enn fjellstøvler. 

Jeg testgår noen jaktstøvler fra Viking nå. De gir god støtte men er allikevel fleksible. Overraskende gode. Jeg har sterke ankler og har derfor vært skeptisk til så høye støvler, men de er gode på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke prisen betyr noe så er vel Lundhags Syncro noe av det beste på markedet for øyeblikket.

Jeg har et par Alfa Hjerkin Pro, men syntes de var ganske tunge i forhold til det jeg hadde hatt før.

Så var det tilbud på XXL og jeg kjøpte et par Lundhags Syncro High. Forskjellen var som natt og dag.

WEB_Image_Lundhags_Jaure_Light_Black_Rus

Nå får du den hos Skittfiske .no for kr. 3899,- Det er det billigste jeg har funnet på nettet i dag.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/BEKLEDNING/Sko/Jaktstøvler/Herre/Lundhags/Lundhags-Syncro-High-Boot-str-43-Brown-Black143857-p0000125673

Lundhags Syncro er ganske stive men overraskende lette. Første gang jeg brukte dem gikk jeg med butikknye sko i åtte timer uten å kjenne antydning til gnagsår.

http://www.fjellsport.no/media/pdf/Skotest_jakt_Fiske_2007.pdf 

Hvis ikke dette er nok for ankelen din så vil jeg foreslå at du taper den godt før du drar ut på tur.

http://www.ehow.com/video_9595_tape-sprained-ankle.html

 

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter REs sin anbefaling. Har selv Lundhag Syncro High og synes disse er optimale for lengre turer med tyngre oppakning. De er lette og gir en grei støtte til anklene. Det at de har en "gummiert såle" er også bra når en vandrer gjennom myrlendt terreng eller vasser over elveleie/bekker; kombinert med gamarsjer. Ett annet pluss slik jeg ser det er at de ikke har gore tex med tanke på at de da tørker raskere. Da jeg kjøpte mine ble jeg anbefalt av importøren å gå opp en størrelse da sålen kan ha en tendens på sikt å trekke seg noe sammen. Har lest om dette fenomenet i andre fora også; hvor en er seg bevisst på både tørking og vedlikehold.

Men som sagt en optimal jaktstøvel. Dog stiv pris men verdt pengene. Lykke til med kjøpet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter REs sin anbefaling. Har selv Lundhag Syncro High og synes disse er optimale for lengre turer med tyngre oppakning. De er lette og gir en grei støtte til anklene. Det at de har en "gummiert såle" er også bra når en vandrer gjennom myrlendt terreng eller vasser over elveleie/bekker; kombinert med gamarsjer. Ett annet pluss slik jeg ser det er at de ikke har gore tex med tanke på at de da tørker raskere. Da jeg kjøpte mine ble jeg anbefalt av importøren å gå opp en størrelse da sålen kan ha en tendens på sikt å trekke seg noe sammen. Har lest om dette fenomenet i andre fora også; hvor en er seg bevisst på både tørking og vedlikehold.

Men som sagt en optimal jaktstøvel. Dog stiv pris men verdt pengene. Lykke til med kjøpet.

 

Mine gamle Lundhagsstøvler krympet noe og ble noe stivere nede i den gummierte delen da de ble gamle, men sist jeg kjøpte Lundhags så mente ekspeditøren at hvis jeg gikk opp et nummer så ville jeg miste noe av effekten av den nye konstruksjonen som Lundhags Syncro skal ha bak ved hælen. At skoene skulle krympe kjente han ikke til, men jeg har jo opplevd dette en gang før så vi får se hva som skjer.

http://www.steggen.no/nettbutikk/fjellsko_fjellstovler/lundhags/lundhags-syncro-boot-high/ 

http://friluftsnett.net/index.php?lang=no&side=test-lundhags-syncro 

Jeg bruker et par tynne ullsokker pluss et par tykke lange ullsokker og da er de litt trange å få på, men de sitter perfekt når jeg går. Spesielt er jeg fornøyd med passformen rundt hælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.