Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperaturgrense for topptur pr. ski


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Ute skinner solen blank og klar, ikke ei sky å se, piperøyken driver litt i den svake vinden.

Himmelen er knallblå og over det hele hviler en perfekt hvit snø, med faste fine løyper og

en usansynlig lekker puddersnø !!

Og skia er nysmørte, i sekken er 6 store brødskiver og en liter varm drikke.

Gradestokken viser tre og tyve --- 23 minus.

Intet mangler av gode klær;

anorakk og fjellbukse, tykke ullunderklær, bladvotta og skinnlue for å nevne noe.

Men skitur ?

Man skal jo puste inn disse tre og tyve !!

Dette er vel individuelt som mangt annet, hvor setter du grensa ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liekr dårlig å puste inn kald luft, og er blitt temmelig avhengig av hals som jeg kan dra over hake, munn og ev. nese nesten uansett hvor mange kuldegrader det er. Har med meg flere å bytte på med siden de jo blir fuktige og så fryser. Jeg har vurdert å kjøpe ansiktsmaske sånn som astmatikere bruker - noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-15 er grensen min for langrenn i skogen. Jeg ble kraftig forkjølet en gang etter å ha gått fort i drøye -20 for å holde varmen.

Til topptur når man går med lavere pustefrekvens vil jeg tro -20 går greit for meg når det gjelder pusten, men da er problemet at jeg fryser på føttene.

Det høres vel pysete ut, men i praksis har jeg satt -15 som grense for mine utendørs aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å kjøpe ansiktsmaske sånn som astmatikere bruker - noen som har erfaring med det?

Hva med sånt du putter i munnen og puster gjennom for at lufta skal bli litt varmere. Jeg har sett O.E. Bjørndalen benytte det. Er ikke det en god idé :shock: Har vurdert å undersøke og skaffe meg en sånn dings selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Hva med sånt du putter i munnen og puster gjennom for at lufta skal bli litt varmere. Jeg har sett O.E. Bjørndalen benytte det. Er ikke det en god idé :shock: Har vurdert å undersøke og skaffe meg en sånn dings selv.

Jeg tenker også Brynje Ballaclava - dran opp så en puster gjennom stoffet.

Men det kan kanskje bli for "varmt"?

Ang fryse på føttene - jeg bruker Alfa Skarvet skisko med 2 par sokker inni - ett par tynne og ett par tykke Ullvanghosso så har jeg aldri hatt problem med fotvarmen - samme hvor kaldt det blir.

Men det ble skitur i dag lell - da sola kom og Vasaløperne kom til Oksberg så kom tempen ned på 14 og da ble det levelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri gått topptur med kaldere enn -20 ved starten. Jeg har ikke med noe å måle temperaturen med underveis, men ofte føles det som om det er mindre kaldt når man kommer opp i fjellet. Litt avhengig av hvor skituren går selvfølgelig. Går greit så lenge det ikke er særlig vind. Min kaldeste opplevelse i fjellet hadde jeg for noen år siden på Vardane (776), Sula. Lite snø, tror det må ha vært desember, noen minusgrader når jeg startet på Eikrem (fottur). Opp skulle jeg selv om det var Borgundfjordtorsk i kastene langs østryggen. Holdt på å fryse spett ihjel på den turen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres vel pysete ut, men i praksis har jeg satt -15 som grense for mine utendørs aktiviteter.

Jeg har også -15 som en rund grense for når skituren utgår, og synes absolutt ikke det høres pysete ut Erling. :lol: Det er nok av dager å ta av om vinteren hvor temperaturen er høyere, så skiturer får man gått nok av (sier en som ikke har hatt skiene på beina ennå i vinter :shock: ).

Settes ikke grensen rundt -20 ved skirenn i f.eks OL, VM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis jeg ikke husker helt feil. Var det en del snakk på lillehammer om at det kunne være skadelig å gå i den kulden som var der i '94. Tror de snakket om -20.

Jeg husker når vi var i militæret så gikk det en grense for fysisk aktivitet ved -20 tror jeg. Da det kom en kulde periode på -20 til -30. Løste troppsjefen problemet med å si at skigåing ikke var fysisk aktivitet. I og forseg enig med han, den dassegåingen vi holdt på med i militæret var ikke for annet en å holde varmen.

Så jeg tror ikke jeg ville prøvd meg på et nytt rekordforsøk, når temperaturen synker under -20. Men med ellers fine forhold blir det for dumt å sitte inne. Vis en ikke reiser ut når det er kaldt, tåke, vind, tett snødrev eller for varmt er det ikke mange skiturene en får tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein har et vesentlig poeng her. I skikkelige kuldeperioder er det som regel kaldere i lavere strøk enn på toppene. Om en da i tillegg legger turen i soleksponert terreng kommer en godt ut av det.

Har et godt eksempel fra februar noen år tilbake. Ved start i Skorgedalen (ca. 300 m) nord for Ørskogfjellet var det -23. Et par timer seinere satt vi og spiste på vestryggen av Trolltind i 1000 m høyde med bare hender :)

Langrenn er noe annet, da synes jeg det det er kaldt nok med 5 minus. Er i allefall forsiktig med hardtrening om det blir noe særlig kaldere. Husker Marcialonga i fjor.....-15 på start, og nærmere -20 og frostrøyk langs elva innover Val di Fassa. Det blei noe hosting og harking etterpå ja :?

(sier en som ikke har hatt skiene på beina ennå i vinter :shock: ).

Settes ikke grensen rundt -20 ved skirenn i f.eks OL, VM?

Hmm, ikke ski på beina sier du. Bor ikke du i Norges snøhøl nr. 1 i vinter ?? :lol:

Grensa for langrennskonkurranser er såvidt jeg husker -18, men der blir det nok brukt litt skjønn. Luftfuktighet, varierende temperatur gjennom løypa o.s.v.

Var det forresten ikke -18 på start i Birken i fjor ? Huff, var som å gå i potetmjøl :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke ski på beina sier du. Bor ikke du i Norges snøhøl nr. 1 i vinter ?? :lol:

Ehh, jo, snø er det nok av i Drammensområdet, så jeg kan ikke skylde på det. :? Prøver heller å legge skylda på flytting i desember, mye jobbing og ikke minst, ei datter som begynte i barnehage i januar! Vi har vært like mye syke disse to månedene hun har vært i barnehagen som vi var på hele fjoråret tilsammen. :( Barnehager er litt av ei smittebombe! Og de få dagene en er frisk, passer det jo selvsagt ikke. Men, det er jo myyye igjen av skisesongen ennå... :)

Svein har et vesentlig poeng her. I skikkelige kuldeperioder er det som regel kaldere i lavere strøk enn på toppene. Om en da i tillegg legger turen i soleksponert terreng kommer en godt ut av det.

Nå utover begynner jo sola å varme ordentlig på dagen også, så kulde i dalene ved start spiller mindre rolle. Lue, hansker og varme plagg byttes fort ut med t-skjorte og solkremsøl noen timer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått treningstur på ski en gang i -18, og det holdt hardt for pustesystemet ja. Hørk. Men jeg husker mest hvor umulig det var å holde varmen oppå hodet, hadde tenkt på alt bortsett fra å doble lua.

Det virker i utgangspunktet guffent å ha noe inni munnen å puste gjennom (a la dykkerventil?) men det er verdt å titte på. Ingen mening i å gå tur og ligge langflat med bronkitt etterpå... I mellomtiden har jeg forsvarets ullheadover, brettet på ulike finurlige måter for å bytte på delen som dekker munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått tur på fjellet med 20 minus, synes selv det gikk greit. Men med tung oppakning på ryggen kommer en fort i varmen uansett... Det var ikke planlagt å gå tur i slik kulde, men værforandringen kom over oss raskere enn vi ønsket. Vi hadde rett og slett ikke noe valg dersom vi skulle rekke toget på andre siden av fjellet.

Hadde ikke noe problem med pusten. Noen ganger har jeg merket at jeg begynner å hoste når jeg trekker inn kald luft, men har ennå ikke opplevd dette når jeg har gått på ski. Kan det ha noe med at jeg er varm i skrotten kanskje?

Jeg har også vært ute på treningstur og holdt litt høyere tempo og blitt overrasket over sterkt fallende temperatur, var nok nærmere 20 minus da også. Dette var litt ubehagelig da kroppen etterhvert ble nedkjølt og jeg måtte gå på skikkelig for å holde varmen til jeg kom hjem. Da var det bare å hoppe rett inn i en varm dusj!!! Vil tro jeg var ute ca.3 timer. Dette ønsker jeg ikke å gjøre om igjen. DERSOM du skulle ramle og knekke beina tar det ikke lange tiden før en fryser seg ihjel.

Min mening er at :

-rolige fjellturer burde gå greit i -23 så lenge du ikke føler noe ubehag selv. Dersom du er på tur over flere dager blir det svært kjedelig å sitte rolig i soveposen døgnet rundt. Da er det bedre å komme seg ut på tur, lettere å holde varmen når du rører på deg. Da får du heller slakke på tempoet.

-Raske skiturer trening/konkurranse bør du unngå i -23, det kan umulig være sunt. Her utsetter du hals og lunger for ekstreme påkjenninger. Kan hende diverse hjelpemidler som er nevnt over hjelper, det har jeg ingen erfaring med. Det er ikke tilfeldig at det er en øvre grense for konkurranser på 18-20 minus. Men også her blir det syndet, jeg husker jeg så et skirenn på TV hvor de målte -24... Lykke til! Antagelig er det noen få mennesker som takler dette lett men den vanlige mann bør nok unngå dette. Da får en heller dra frem noe bra lesestoff og slenge seg på sofaen. Noen nevner -15 som en grense, det høre fornuftig ut for trening/konkurranse dersom målet er at skrotten din skal bygges opp og holdes sunn og frisk.

Ha en god skitur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kortere rolige treningsturer kan Jonas pustemaske (nettinggitter som oppvarmes av utluft og varmer opp innluft) anbefales. Det hever temperaturen med 15-20 grader. En blir riktignok litt mer tungpustet, men sammen med slalombriller og hood er det testet ned mot -28/-29 blå. Det fungerer fint, selv om det ser komisk ut.

For mildere vær, -15 vil en hood som en puster igjennom være ett okei alternativ selv om den blir noe fuktig etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei skikkelig pyse, og ikke fjellvant i det hele tatt. Men i helgen dro jeg kroppen min til Høgevarde, og det var -20. Ingen problemer i det hele tatt mht pusting, og jeg pustet som en gris :D Konklusjonen min er vel at luftfuktighet spiller stor rolle.

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er ned fra toppene. Lett å få forfrysninger i ansiktet når med litt trekk imot.

Hva slags apparat er det Lars Berger puster gjennom hele tiden? Han hadde det til og med på rypejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på ekspedisjoner i polarstrøk i minus 40/50 bruker vel en slags ansiktsmaske, som festes under slalåmbrillene.

(Liv Arnesen brukte i alle fall det på kalde dager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på ekspedisjoner i polarstrøk i minus 40/50 bruker vel en slags ansiktsmaske, som festes under slalåmbrillene.

(Liv Arnesen brukte i alle fall det på kalde dager)

Antar de bruker varmemaske i neporen e.l. uten varmeveksler (for innlufta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på topptur på lørdag i minus 17 og vindstille. Ingen problem av noe slag med pusten. Nedturen beit litt i ansiktet, men ikkje verre enn at det kjentes litt.

Var på padletur på onsdag i minus 2 (og sikkert 100% luftfuktighet) og frisk bris. Da var det nesten-forfrysning i ansiktet på skyggesiden, og følelsesløse bein en time etterpå.

Eg har ikkje merket noe på pusten i lave temp. Rekorden min er -35 i Mongolia. Derimot må eg være forsiktig med tærne og fingrene etter noen lette forfrysninger i 1993.

Sykler forøvrig med en neoprenmaske med filter og den funker veldig bra med å beskytte ansiktet (foreløpig ned til -10), men den blir våt etter en stund og jeg vet ikkje hvordan den vil funke i streng kulde. http://www.respro.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.