Gå til innhold
  • Bli medlem

Alt om pulk


Bacon

Anbefalte innlegg

Vinteren nærmer seg, og jeg innser at jeg mangler det som kanskje gir mest komfort på lange vinterturer.

Derfor har jeg nå lyst til å kjøpe meg en pulk. Problemet er enkelt, jeg har ingen aning på hvor jeg skal begynne. Håper derfor på tips om hva jeg skal se etter når jeg begynner å lete etter drømmepulken.

Alle spørsmål jeg kommer på:
Hvor stor pulk trenger jeg egentlig? (regner med å gå med 40l på ryggen for å ha alt jeg ønsker lett tilgjengelig der).
Fordeler og ulemper med stivt drag eller tau?
Er det noen spesielle løsninger nybegynnere ikke vet om jeg burde se etter?
To personer på tur, to små pulker eller en stor? 
Er det noen spesielle slitasjepunkter som bør studeres før kjøp?
Er det noen spesielle merker jeg absolutt IKKE burde kjøpe?

Og selvfølgelig mye mer hvis jeg bare tenker meg om. 

PS. Alle andre tips og triks til pulk som kanskje ikke betyr noe i forhold til innkjøp er også velkommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Hvor stor pulk trenger jeg egentlig? (regner med å gå med 40l på ryggen for å ha alt jeg ønsker lett tilgjengelig der).

En lengre pulk (150+) gjør det lettere å pakke pulken flat (mindre velt) og du kan ha teltet med stengene i oppå pulken (delt i 2 eller 3).

- Fordeler og ulemper med stivt drag eller tau?

Tau er billigere, tar mindre plass under transport og du sparer litt vekt. Du kan lett gå bak til pulken uten å koble deg løs. Ulempen er at pulken kan ta deg igjen i nedoverbakker og man ender derfor ofte opp med å måtte renne på siden av pulken ned bakkene eller lage til et bremsesystem (tau som legges under pulken). Stivt drag foretrekkes derfor ofte der det er mye opp og ned, mens tau ofte benyttes på flate vidder (Grønnland, Finnmarksvidda, etc).

- Er det noen spesielle løsninger nybegynnere ikke vet om jeg burde se etter?

Paris pulk er et glimrende innsteg til pulk verdenen som sparer deg for mange tusenlapper.

- To personer på tur, to små pulker eller en stor? 

Om begge går med pulk er det lettere å holde jevnt tempo og man får også fordelt vekten på to pulker, men i veldig kuppert terreng kan det kanskje være en fordel å kun ha en pulk så kan en hjelpe å dytte og holde på rett kjøl. 

 

Endret av Oddbjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Her hjelper all informasjon, dette er et av emnene der jeg er helt blank så absolutt all type informasjon hjelper.

Paris pulken var jo ekstremt billig, så hvis det finnes flere her som mener den er god nok som inngangsbillet til pulkkjøring skal den definitivt vurderes.

Når det gjelder terreng, så regner jeg med at det er på hardangervidda den vil bli flittigst brukt.

Endret av Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parispulk med taudrag  og vanlige bag'er eller dedikert pulkbag - evt med Fjellpulkendrag (poppet fast) - (( evt med den dyre løsningen til Acapulka (men hakket mer solid) - bare nødvendig i kupert terreng og tung last egentlig.))

Det funker. Det er solid. Det er billig. Det kan repareres og oppgraderes og mekkes i det uendelige. Og det er lett - ikkeno' vits i å drasse på ekstra kilo unødvendlig. 

 

Parispulk FTW! :hyper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to pulker, en paris med tau og en Fjellpulken 144 med stivt drag. Gliden på Fjellpulken er såpass mye bedre at det føles som om man drar en lettere pulk enn Parispulken. Jeg er ganske sikker på at jeg bruker mindre krefter med Fjellpulken. En fordel med taudrag er at man ikke trenger å spenne av seg beltet for å få tak i ting som ligger på pulken. Den største fordelen med fjellpulken med stivt drag, ved siden av gliden, er at det blir mye mindre velt. Man har mulighet til å holde rundt draget bak seg og hjelpe pulken til å holde seg på plass i utforkjøringer og skråkjøringer.

Skal man sette stivt drag på plastpulk, kan man like gjerne kjøpe Fjellpulken sin transportpulk som Parispulken. Den er litt større og man slippe å mekke fester selv.

Det aller beste med pulk er at man slipper å ha noe på ryggen. Det blir mye friere, og det er lettere å lufte under klærne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Virker som Parispulken får en del anbefalinger her, så kanskje det skal bli inngangsbilletten. Ser for meg en løsning der jeg bruker offshore bag'er på på en parispulk. Kan jo ligge til at jeg er glad i å lage litt egne løsninger, så sånn sett er jo kanskje parispulken ekstra passende for meg. Har et gammelt telt som jeg har tatt vare på kun for stoffet, så kan sy til et trekk.

Hvis dere bruker taudrag, bruker dere strikk i draget for å unngå rykkene, eller vil dette bare ryke og bli trøbbel? Hmm, har gått fra å vurdere innkjøp, til å glede meg til snøen kommer. Og til å glede meg til å prøve å lage den "perfekte" pulken av en Parispulk. 

Med fare for å dra tråden i en litt ny retning: Vil det fungere å feste ski under parispulken hvis den glir dårlig? Har en del barneski som ikke passer noen lengre. Ser for meg to korte ski på sidene, og en NATO-plank i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Brukte en Paris pulk med taudrag og strikk I mellom for å utjevne rykk, kjøpte meg en pulkbag og sele fra Oslo sportslager. Brukte dette oppsettet på en tur fra pasvik gjennom Finland og deler av Finnmarksvidda, denne turen var på 2 uker, gjennom finland var det mye skog og kupert terreng, der hadde det ikke Vært mulig å bruke stivt drag, etter litt trening gikk det veldig fint å kjøre med pulken ved siden av seg I nedoverbakke, på Finnmarksvidda med åpent terreng ser jeg at stivt drag kan Være å foretrekke da du unger rykk, men må si meg imponert av Paris pulken, meget stødig, og tåler nærmest alt,  ikke tall på hvor mange krasjer jeg hadde mot trær men ikke antydning til slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to pulker, en paris med tau og en Fjellpulken 144 med stivt drag. Gliden på Fjellpulken er såpass mye bedre at det føles som om man drar en lettere pulk enn Parispulken. Jeg er ganske sikker på at jeg bruker mindre krefter med Fjellpulken.

...

Mener å huske at noen her på forum hadde brukt en fjellpulken og en parispulk som akebrett samtidig i samme bakke. Fjellpulken gikk fortest.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok jeg som hadde prøvd aketesten.. :)

Dette med rigging av parispulk har blitt diskutert mange ganger her på forumet. Det er bare å bruke søkefunksjonen så finner du mange flotte løsninger med bilder. Det er vel ingen tvil om at parispulken gir mye for pengene.

Jeg kan forresten anbefale forsvarets hoftebelte for pulk. Koster nesten ikkeno på forsvarsbrukt.no.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thumbs Up for Parispulk.  Har gått turer hvor kompis har brukt fjellpulk med drag - type oppgradert veteran.

Mitt oppsett : taudrag inni vegvesenets svarte plaststikker + stram strikk festet rett i en liten sekk med bærebelte. Har festet ett trekk som rulles over og strikker for feste

Volum : omtrent likt.

Pakking: fjellpulk noe mer fleksibelt og elegant.

Tetting: i tørrsnø likt, men ved våte forhold er mitt trekk (bevernylon) ikke helt vanntett.

På flater/oppover : paris med fleksibelt taudrag/rør gir betydelig bedre rotasjon av hofte.

I mye snø flyter fjellpulken noe bedre, paris fanger litt mer snø foran og har litt mer tendens til å ligge skjevt i skisporet.

Nedover: fjellpulk lettere å holde igjen, men paris går greit ved siden av eller mellom beina.

Sideveis: fjellpulk noe mer stabil, men hvis den først tar rundkast er det noe jalla å rotere igjen. På hard skare vil begge skli ut, men meien på fjellpulken holder noe mer igjen før det skjer.

paris: lett å hente ting fra "baksetet".

Paris med oppsett veier 3-4 kg mindre og er billig.

Jeg tenkte å kjøpe en fjellpulk etter hvert, men endte opp med å kjøpe en paris til, begge pakkes oppi hverandre og får fint plass i skiboksen for transport.

De tåler mye juling og til kiting funker de bra.

Har ikke sjekket gliden spesifikt, men på en del fører er nok plasten like rask som glassfiberen mellom meiene. Ikke opplevd at plasten kladder.

Endret av PTG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som mener at parisen glir bedre i ekstremkulde. 

Ved kiting kan man rigge to parispulker ved siden av hverandre. Det blir veldig stabilt.

Er man plaget med at man ikke får rotasjon i hofte i oppforbakker, så kan man ha hoftebeltet løsere, og heller bruke skulderremmene. Da blir det mer fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp Paris-pulk fra USA. Den ble levert med sammenleggbart drag, samt avtagbare finner for å gjøre pulken mer retningsstabil sideveis. Jeg kjøpte også deres sele. Skjønner ikke at man ikke får kjøpt det hele i Norge. På nettsiden til leverandøren www.skipulk.com kan man studere hele systemet, ikke bare brettet som selges her i landet. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp Paris-pulk fra USA. Den ble levert med sammenleggbart drag, samt avtagbare finner for å gjøre pulken mer retningsstabil sideveis. Jeg kjøpte også deres sele. Skjønner ikke at man ikke får kjøpt det hele i Norge. På nettsiden til leverandøren www.skipulk.com kan man studere hele systemet, ikke bare brettet som selges her i landet. 

image.jpeg

Visste ikke at den fantes sånne sett. Så jo kul ut, og jeg har savnet finner på min. Det gjør den sikkert bedre til skråkjøring.  Men de stengene må da være alt for korte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det draget der er vel ganske typisk amerikansk. De brukes vel gjerne i kryss.

Ja, men så korte drag er gjerne til truger. Det må være plass til å løfte en fjellski ut av snøen bak deg uten at den slår borti kanten på brettet. Når draget er 1,8 meter (6 fot), og det skal opp rundt hoften, som for meg er ca en meter, så er det ikke mye plass bak...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal bli spennende å bruke pulken til vinteren, og dersom dragene er for korte, så kan jeg sette på mitt Fjellpulken drag. Jeg tror imidlertid ikke dragene er for korte, for mange skiekspedisjoner har brukt dette systemet i årevis. Stabilisatorene eller finnene kan man kjøpe fra skipulk.com.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Slenger inn ett spørsmål her så vi ikke får enda flere trader om pulk.

 

Noen som har erfaring med Fjellpulken sin 40 L selesekk? er den god nok til å dra 30-40kg pulk med? Satt å vurderte expedisjonsselen, men hadde vært greit med litt plass på ryggen til termos, extra klær etc. Slippe å pakke opp pulken før man er fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. oktober 2015 kl. 22.16.56, Rabbagasten skrev:

Ja, det skal bli spennende å bruke pulken til vinteren, og dersom dragene er for korte, så kan jeg sette på mitt Fjellpulken drag. Jeg tror imidlertid ikke dragene er for korte, for mange skiekspedisjoner har brukt dette systemet i årevis. Stabilisatorene eller finnene kan man kjøpe fra skipulk.com.

Kult om du legger inn en liten vurdering etter at du har prøvd det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 15.11.2015 at 17.56, Kristian den ukristne skrev:

Slenger inn ett spørsmål her så vi ikke får enda flere trader om pulk.

 

Noen som har erfaring med Fjellpulken sin 40 L selesekk? er den god nok til å dra 30-40kg pulk med? Satt å vurderte expedisjonsselen, men hadde vært greit med litt plass på ryggen til termos, extra klær etc. Slippe å pakke opp pulken før man er fremme.

Hva vekt sekken tåler skulle jeg gjerne visst selv, da jeg ikke har dratt mer enn ca 25 kg til nå, men den virker solid nok til sitt bruk. Den føles dog ikke like robust ut som den dedikerte ekspedisjonsselen jeg bruker på turer uten sekk.

Å ha med seg en ryggsekk på tur er i mine øyne gull verdt, da det som du sier er fint å ha termos, dunjakke, kamera og småting i hvis man skal gå langt og lenge, og ikke vil "kødde" med den nøye pakkede pulken. Jeg pleier også å ha batterier og andre kuldesensitive småting i sekken, sammen med en håndvarmer eller en varm vannflaske hvis det er skikkelig kaldt (I mitt hode sørger iallefall kroppsvarmen til at det blir litt lunk i ryggsekken :P ). Også er det jo selvfølgelig supert å ha en passe dagstursekk med seg når man vil vandre fra basecamp :)

Et ankepunkt med sekken er at man fort kan bli litt klam på ryggen hvis man jobber hardt, da luftingen ikke er all verden, og man mister jo den frihetsfølelsen man får uten sekk.

Beklager at jeg ikke kunne gi deg et godt svar på spørsmålet ditt ang. vekt, men jeg håper iallefall at du har nytte av å høre de erfaringen jeg har med sekken :) 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg er på utkikk etter pulk om dagen og kom over denne pulken.
https://www.forsvarsbrukt.no/p-650-plastpulk-ubrukt-vare.aspx
 

Jeg har ingen tidligere erfaring med pulk, men synes den klassiske Pariser Pulken virker litt kort.
Denne plastpulken fra forsvaret er to meter lang, men igjen så veier den 12 kg. Er dette for tungt?
Planen er og bruke pulken til ukesturer ++ med Arctic Bedding osv. 

 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en trepulk på ca 8 og synes den med fordel kunne vært lettere. Ting fra forsvaret er sikkert solid nok, men sjelden av det letteste på markedet. Synes også prisen var drøy. Ønsker du tung pulk ville jeg mye heller ha kjøpt på Finn. I øyeblikket ligger det en gammel Segebaden til en rimelig penge. Om du ønsker å bytte ut den grønne duken kan du sikkert få sydd noe nytt eller kjøpe nytt originalt fra Segebaden. Med litt innsats i form av oppussing kan du få den riktig så fin. Jeg tok tilsvarende jobb med min gamle Segebaden for et par år siden.  Av en eller annen grunn greier jeg ikke å linke til til dette. Men vil du lese om jobben så søk her på "Impregnering av trepulk" Videre ligger det også et greit drag på Finn. Draget kan deles på midten og tar da lite plass under transport. Pulk og drag for 800,- er bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, NjålBF skrev:

Jeg er på utkikk etter pulk om dagen og kom over denne pulken.
https://www.forsvarsbrukt.no/p-650-plastpulk-ubrukt-vare.aspx
 

Jeg har ingen tidligere erfaring med pulk, men synes den klassiske Pariser Pulken virker litt kort.
Denne plastpulken fra forsvaret er to meter lang, men igjen så veier den 12 kg. Er dette for tungt?
Planen er og bruke pulken til ukesturer ++ med Arctic Bedding osv. 

 
 

Synes det blir for tungt. 12 kg er vel uten drag og trekk også, så er det plutselig 15kg. Er kanskje beregnet på skuter disse.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NjålBF skrev:

Jeg er på utkikk etter pulk om dagen og kom over denne pulken.
https://www.forsvarsbrukt.no/p-650-plastpulk-ubrukt-vare.aspx
 

Jeg har ingen tidligere erfaring med pulk, men synes den klassiske Pariser Pulken virker litt kort.
Denne plastpulken fra forsvaret er to meter lang, men igjen så veier den 12 kg. Er dette for tungt?
Planen er og bruke pulken til ukesturer ++ med Arctic Bedding osv. 

 
 

Det finnes flere turrapporter og tråder fra vinterturer med pulk hvor kombinasjonen av parispulk på 150 og arctic bedding er i bruk (tror det er et bilde i tråden om arctic bedding og). Det gjør vel ingenting om det stikker litt utenfor? Du stropper jo det bare fast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.