Gå til innhold
  • Bli medlem

Holmenkollen


A.l

Anbefalte innlegg

Hei.

Neste helg er det holmenkollen er det noen som skal opp der,med telt, unger,bål ??

Selv skal vi opp med svoger og kona deres 2 barn og 2 av mine onkel barn, vi drar på torsdag og skal hjem på søndag.

Er det noen som har noe erfaringer å dele?

Eller er dette å helle bensin på bålet he he.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å gjøre dette ganske enkelt. Jeg kjører til Sognsvann om morgenen på lørdag og går på ski til Ullevålseter eller noe i nærheten. Og så ser jeg på langrennsløperne, gjerne både 3-mila og 5-mila.

Og så prøver jeg løypene etterpå. Men det var jo MYE morsommere før når det var 2x25 km trasé og ikke den flate 3x16,7 km løypa som debenytter nå.

2x25 i Kollen er kulturhistorie. 3x16,7 km er mer som fast-food, hip-hop og amerikanske ungdomsfilmer - altså dårlig kultur med null interesse for historiebøkene.

Deretter drar jeg hjem og er stort sett irritert over at Norge ikke klarer å fostre noen skikkelige 5-mils løpere lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 2*25 km løypa er en klassiker.

I mine yngre dager deltok jeg i noe som het Garderennet, 30 km m/børse. Rennet gikk i 25 km traseen + en ekstra sløyfe lengst inne. En fantastisk løypeprofil, og den følelsen av å komme over gratishaugen og inn på stadion var stort for en juniorløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg betrakte det som en ære å bli betraktet som ignorant av Tom :roll:

Eller betyr dette at jeg er ekstremt ignorant :?

Det var ihvertfall kjekt å kunne erte Tom litt :)

Her er program for 3- og 5-mila: http://www.holmenkollen-worldcup.no/index.aspx?article=1294&mid=1294

Her er forøvrig to kart for 5-mils traséen på lørdag:

http://www.holmenkollen-worldcup.no/userfiles/NORDICWC-LYPEK-50km-2006.pdf

http://www.holmenkollen-worldcup.no/userfiles/Publikumskart_50_km_-_06.jpg.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et program på Østlandssendingen rett før kl 19 i dag om den gamle 5-mils traséen i Nordmarka.

Den riktig gamle var på 5 mil. Da var traséen hemmelig til rennet skulle gå, noe som medførte at noen kom til mål med blod i ansiktet, andre "hang dinglende i trærne" fordi de ikke kjente traséen.

Jeg er litt usikker på når overgangen fra 1x50 km til 2x25 km kom. Var det til OL i 1952 :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det fint i Kollen ?

Jeg hadde jo tenkt å dra opp i Nordmarka, men da jeg stod opp var himmelen helt blå og jeg syntes en tur på Norefjell fristet mer. Unnskyldningen var at 5-mila var i fristil, og jeg liker bedre å se på klassisk stil. Kjempetabbe ! Det blåste ganske bra på Tempelseter, men jeg klarte likevel å karre meg opp til Gråfjell. Men utsikt var det dårlig med, selv om det var litt sol. Det føyka ganske mye og var disig. Tipper det blåste frisk bris og jeg måtte ha hetta på anorakken under hele turen. 3-timers bilkjøring for en 4-timers skitur føltes ganske tåpelig.

Neste år blir det ihvertfall Kollen. Da er det klassisk stil på 5-mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det over!

En kjempe fin helg, svoger var der fra torsdag og vi andre kom opp på fredag til søndag. Vi har alderi opplevd så lite folk i skogen under skirennet , mulig att mange dro på fjellet eller att de som bare er ute denne helgen syntes att det ble for kaldt.

I år hadde vi med lavvo med ved ovn til barna, men jeg glemte rør beskytelsen hjemme, jeg skulle alikevel prøve det gikk bra i noen timer så smeltet store deler av toppen på lavvoen. He he lærer aldri.

Ellers var det en fin helg med veldig varierende vær har ikke opplevd slik vind der oppe før, vi måtte bardunere fast gapahuken extra.

Synn att de gikk så dårig for jentene men men.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Jeg pleier å gjøre dette ganske enkelt. Jeg kjører til Sognsvann om morgenen på lørdag og går på ski til Ullevålseter eller noe i nærheten. Og så ser jeg på langrennsløperne, gjerne både 3-mila og 5-mila.

Og så prøver jeg løypene etterpå. Men det var jo MYE morsommere før når det var 2x25 km trasé og ikke den flate 3x16,7 km løypa som debenytter nå.

2x25 i Kollen er kulturhistorie. 3x16,7 km er mer som fast-food, hip-hop og amerikanske ungdomsfilmer - altså dårlig kultur med null interesse for historiebøkene.

Deretter drar jeg hjem og er stort sett irritert over at Norge ikke klarer å fostre noen skikkelige 5-mils løpere lenger.

Jeg har dratt frem et gammelt tema og siterer meg selv ovenfor.

I dag har jeg har sett på løypa for 5-mila 13.mars 2010 (http://www.oslo2011.no/loeypeoversikt.4669154-124892.html) og nå synes jeg det å se på 5-mila ute i Nordmarka har blitt mindre interessant. Løypetraséen er nå bare 8,3 km og den skal gås seks ganger. På nitti-tallet gikk de litt forbi Kobberhaughytta med 2x25 km. Noen år senere ble det bare Ullevålseter, men nå er det jo ikke halvveis dit engang, bare litt forbi Frognerseteren. Tenkte egentlig jeg skulle inn til Ullevålseter i morgen fra Sognsvann, men jeg får vel legge skituren et annet sted. Tåpelig med fellesstart også, selv om det favoriserer en norsk løper som Petter Northug, alle sammen passerer jo i løpet av noen få sekunder eller minutter.

Er det noen som skal opp å se på :lol: Tror egentlig jeg kommer til å gå fra Sognsvann og så opp til lysløypa Frognerseteren - Ullevålseter og derfra er det vel ikke så langt til den nye 5-milstraséen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå synes jeg det å se på 5-mila ute i Nordmarka har blitt mindre interessant. Løypetraséen er nå bare 8,3 km og den skal gås seks ganger. På nitti-tallet gikk de litt forbi Kobberhaughytta med 2x25 km. Noen år senere ble det bare Ullevålseter, men nå er det jo ikke halvveis dit engang, bare litt forbi Frognerseteren.

Ja, æsj. Tenk å gjøre langrenn om til en artig publikumsidrett hvor man faktisk kan se løperne mesteparten av tida, også attpåtil gjøre det til en fellesstart så man kanskje kan få en spurt også!

Noen ganger er jeg glad jeg er av den yngre garde.. Greit nok at kanskje 6 runder blir litt i overkant, men jeg ser virkelig ikke problemet med at de prøver å skape litt mer action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, æsj. Tenk å gjøre langrenn om til en artig publikumsidrett hvor man faktisk kan se løperne mesteparten av tida, også attpåtil gjøre det til en fellesstart så man kanskje kan få en spurt også!

Noen ganger er jeg glad jeg er av den yngre garde.. Greit nok at kanskje 6 runder blir litt i overkant, men jeg ser virkelig ikke problemet med at de prøver å skape litt mer action.

Jeg reiste jo ut i Nordmarka og så på 3-mila for kvinner. 5-mila fikk jeg med meg på TV. Når det først er fellesstart er det jo greit at de har flere korte runder ellers hadde det blitt kjedelig å se på dersom de brukte den gamle 2x25 løypa og det gikk en time mellom hver gang noen passerte. Det var masse folk som møtte opp, og der jeg stod, i en bratt bakke før Frognerseteren, var det vanskelig å få plass ved løypa når damene gikk. Det var skikkelig brede og fine løyper som helt sikkert blir bra til neste års VM på ski i Oslo. Gleder meg allerede :D

Årsaken til at de velger fellesstart er sikkert som du sier å skape mer action og at det er mer publikikumsvennlig for de som titter på TV. Man kan jo følge teten hele tiden. For de som møter opp ute i Nordmarka, som en gammel gubbe som meg, foretrekker individuell start fordi det er mer publikumsvennlig. Den yngre garde som enten slækker'n foran TV'n eller til nød møter opp på stadion har sikkert mer utbytte av fellesstart :)

Petter Northug har jeg fått mer sans for denne sesongen. I går var han virkelig suveren. Måten han ga bort noen spurtpoeng på fortjente også respekt. Tidligere har han jo mest vært en spurtkanon, men nå kan han gå renn med individuell start også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett det på TV engang:( Ganske ille, faktisk, å bare kunne se tabellene oppdatere seg på nett, så først noen klipp i dag på Youtube. Skulle så gjerne vært der! Har vært ute i marka og sett på et par ganger før, det er stemning, det!! Får prøve å få til VM, men med lang reisevei og studier blir det fort vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og så prøver jeg løypene etterpå. Men det var jo MYE morsommere før når det var 2x25 km trasé og ikke den flate 3x16,7 km løypa som debenytter nå. "

Tja... Gikk den traseen i fristil en kveld for 2 år siden et par kvelder før rennet da. Synes nå ikke den var veldig flat. Begynte ganske hardt opp Styggdalen, så snilt til Ullevålsseter. Bakkene opp Skjennugslia kjente jeg i 2 dager etterpå.

Det som sikkert gjorde den ekstra hard er litt dårlig teknikk i fristil samt at de la ut snø i løypa enda, med den følge at jeg måtte tråkke meg sidelengs opp noen kneiker der det lå hauger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og så prøver jeg løypene etterpå. Men det var jo MYE morsommere før når det var 2x25 km trasé og ikke den flate 3x16,7 km løypa som debenytter nå. "

Tja... Gikk den traseen i fristil en kveld for 2 år siden et par kvelder før rennet da. Synes nå ikke den var veldig flat. Begynte ganske hardt opp Styggdalen, så snilt til Ullevålsseter. Bakkene opp Skjennugslia kjente jeg i 2 dager etterpå.

Det som sikkert gjorde den ekstra hard er litt dårlig teknikk i fristil samt at de la ut snø i løypa enda, med den følge at jeg måtte tråkke meg sidelengs opp noen kneiker der det lå hauger.

Det er nok en overdrivelse fra meg å kalle 3x16,7 km løypa flat. Det er noen skikkelige bakker der. Men 2x25 var mye mer opp og ned med mange korte og bratte bakker og en vannvittig lang nedoverbakke litt etter Kobberhaughytta og en sugende lang oppoverbakke etter ca 40 km som knekte mange. Den nye 6x8,3 er ikke flat den heller, men den mangler litt bakker i forhold til de andre løypene.

Gleder meg til 5-6 mars neste år under VM. Da skal jeg være der igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.