Gå til innhold
  • Bli medlem

exped orion 2


Daniel Oaland

Anbefalte innlegg

hei, for en tid tilbake kjøpte jeg et skikkelig 4 sesongs telt. valget falt på exped orion 2 extreme.

har gått brukt teltet en del men har siden jeg fikk det hatt ett problem at jeg får et gap mellom teltduken og bakken. dette har ikke vært et kjempeproblem på sommer og høst men jeg frykter når snøen legger seg og det blir litt vind vil jeg få et kjempeproblem. er det flere som har dette teltet som har samme problem/utfordring ? eller kan det være en produksjons feil ?

jeg legger ved et par bilder slik (bildene er tatt inne i stua, så naturlig nok er ikke teltet helt supert satt opp og bardunert, men det ser omtrent likt ut når jeg setter det opp ute.

på forhånd takk for hjelpen :)

telt 1.JPG

telt 2.JPG

telt 3.JPG

telt 4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er strammere ved stangkoppene, disse skal vel strammes helt inn så de glir inn i stangkanalen og duken går helt ned til enden av sangkopoen. Dette må gjøres samtidig som du trer inn stanga, og ikke etter du har satt ned noen av pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at teltet er satt opp slik det skal? For meg ser det ut til at den strammeren som er på baksiden av stang 3 ikke er strammet opp.

Det er uansett glipe rundt denne typen telt - og forteltet fyker fullt av snø om du ikke bygger skikkelig levegg. Eller - med fokksnø kommer det nesten snø inn i forteltet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er interessert i hvordan dette teltet er sammenlignet med Staika, satte jeg mitt opp i stua nå for å se hvordan det er på mitt. Strammet alle steder så mye som jeg greide. Det er minst like store glipper som hos deg likevel. Det blir gjerne litt bedre når jeg etterstrammer etter teltet har stått en stund, men det blir aldri helt borte, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble strammet så mye som mulig når jeg satte det opp nå, men syns fortsatt glippa er for stor. den ene sia så ligger jo teltet helt nede ved bakken, og på den andre siden er det 10 cm glippe ? syns det virker rart. nå skal det jo sies at det er noe bedre ute, da du sjeldent finner en så flat plass å telte. men hva vet jeg :) kansje det skal være slik pga ventilasjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kappe stengene litt for å senke duken. Det er det mange som gjør hvis teltet skal brukes mye om vinteren. 

Helt greit å legge glippe på lesiden og stramme helt ned på vindsiden.. Ved å stramme på den ene siden og slakke på den andre så kan du endre siden glippen kommer på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kappe stengene litt for å senke duken. Det er det mange som gjør hvis teltet skal brukes mye om vinteren. 

Helt greit å legge glippe på lesiden og stramme helt ned på vindsiden.. Ved å stramme på den ene siden og slakke på den andre så kan du endre siden glippen kommer på.

men hvis du kapper stengene, kan du ikke risikere at det blir for tett ?... første gangen jeg brukte teltet så var nemli glippa ikke større en 2-3 cm,  men nå er det jo overdrevent mye... er vel rart om teltduken har krympa og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kappe stengene litt for å senke duken. Det er det mange som gjør hvis teltet skal brukes mye om vinteren. 

Helt greit å legge glippe på lesiden og stramme helt ned på vindsiden.. Ved å stramme på den ene siden og slakke på den andre så kan du endre siden glippen kommer på.

men hvis du kapper stengene, kan du ikke risikere at det blir for tett ?... første gangen jeg brukte teltet så var nemli glippa ikke større en 2-3 cm,  men nå er det jo overdrevent mye... er vel rart om teltduken har krympa og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

første gangen jeg brukte teltet så var nemli glippa ikke større en 2-3 cm,  men nå er det jo overdrevent mye... er vel rart om teltduken har krympa og ?

Duken skal jo ikke krympe. Har du sjekket at buene sitter helt nede i bunn av stangkanalene på den enden du først trer dem ned i? Det har du sikkert, men jeg må bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all interesse rundt teltet ;) mange gode tips. Jeg trippelsjekket at alle stengene satt slik de skulle. Jeg får ta en ny runde, og prøve å løsne litt på en side og stramme på den andre. Hvis dette ikke funker så blir det vel kapp av stenger som blir løsningen. Til dere som har teltet selv, har dere brukt det noe på vinterstid? Hvordan fungerer dette teltet da? For regner med man graver snø opp etter kantene og bruker luftingen som sitter høyt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Takk ellers for tipset @Lompa angående å kappe stengene. Har aldri tenkt på det som en mulighet. 

Det er mulig å kappe stenger, men ikke å gjøre dem lenger Jeg har derfor alltid sett for meg at teltprodusentene lager stengene litt i lengste laget, for at de skal kunne kappes om man telter mest på vinteren.  Se Randulf Valles tips på dette området: http://artikkel.ut.no/artikkel/1.7974458/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke slakke på motsatt side, men det er viktig at stengene går helt inn på den siden - det gjør de ikke uten ekstrahjelp på mitt telt i alle fall. Når jeg har stengene helt inn og strammer til alle teltstangkoppene på innførselssiden så er det langt fra 10cm glipe hos meg. Har ikke satt opp teltet innendørs dog for å få nøyaktig bilde av situasjonen dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kappet foresten stengene med ca 5 cm på hver, glippa mot bakken ble naturligvis mye mindre, og ser mye bedre ut.... kan kansje kappe 5 til, men skal prøve ut dette i helga å se om det har noe innvirkning på kondens osv inni teltet.

Blir spennende å høre hvordan det går. Jeg har samme teltet og har også et annet telt i akkurat samme design. Har aldri vurdert å kutte stengene, men vurderer det sterkt. Er et problem med snøfokk inn i forteltet nesten uansett slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten like stor glippe på mitt, uansett hvor mye jeg strammer. Har nesten sluttet å bruke dette teltet på vinteren. Hvis du har mulighet til å bygge skikkelig levegg funker det helt utmerket, og luftingen er veldig bra. Uten levegg blir det veldig vanskelig. du kan måke snø oppetter kantene, men hvis det blåser vil snøen på kantene blåse bort, og etterhvert vil det pakke seg mye snø opp mellom inner- og yttertelt. Dette snølaget isolerer veldig bra, så det blir godt og varmt - men litt plagsomt. Forteltet vil også naturligvis fylles med snø. jeg pleier å legge pulkbaggen foran døra, da jeg syns det blir størst glipe her, og det hjelper godt på. Har mange ganger vurdert å sy stormatter på teltet, men det blir vel helst til at jeg drar på 5 kg svea i steden...

Sånn ellers syns jeg ikke at dette teltet er vindstabilt nok for høyfjellsbruk. har knekt to stenger selv om teltet var fullt bardunert, og fått bøyd noen stenger til det ugjenkjennelige når teltet har klappet sammen i de verste vindkulene. Dette er jo også problemer som glatt kan unngås med en skikkelig levegg - hvis det er nok snø.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers syns jeg ikke at dette teltet er vindstabilt nok for høyfjellsbruk. har knekt to stenger selv om teltet var fullt bardunert, og fått bøyd noen stenger til det ugjenkjennelige når teltet har klappet sammen i de verste vindkulene. Dette er jo også problemer som glatt kan unngås med en skikkelig levegg - hvis det er nok snø.

 

Selv om teltet har stått riktig mot vindretningen, eller blir det først et problem når vinden snur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi på høyfjellet, blir det vanskelig å ta hensyn til vindretning når vi setter opp telt. Vinden snur fort, gjerne i kast og støt. Sette opp teltet med glippene mot lesiden er likevel det jeg har best erfaring med. Det bygges gjerne en skavvel bak teltet på lesiden og en snøleppe i vindøyet. Begge deler kan utnyttes for at ikke teltet skal fylles med snø når det er glipper mellom teltduk og bakke. (Robert Scott kaller snøleppen en Stratuga i The Last Expedition) Scott lærte oss også å bygge solide levegger, selv om dette tok tid og tærte på kreftene. Vi vet jo selv hvor komfortabelt det er i le, men at leveggen kan danne grunnlag for skummel skavveldannelse som kan begrave telt og utstyr på et blunk. Der har jeg jammen gått på en smell noen ganger...grave meg ut av teltet og sånn...

Har hatt Exped Orion II i flere år. Egentlig et kjempetelt!! Når glippene oppstår, løsner jeg ut alle stangstrammere og begynner på nytt. Jeg strammer først den lange stangbuen som danner et slags møne på teltet og så strammer jeg etterpå ganske lett de to stangbuene på tvers. Teltet framstår designet fra grunnen for å bruke glippen mellom duk og bakke som del av luftingen. (Ikke sjekket med fabrikant...) Snøen kan fyke inn.

Lykkes dette har du telt der du kan fyre primus uten frykt for kullosforgiftning fordi den blåser bort. Ventilasjonen er fabelaktig med tanke på kondens også.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kontaktet hoved importøren av exped ang dette, om fikk som svar tilbake: dette er noe vi og har reagert på mtp at det selges "vinter" telt.  spesielt opp i mot de store glippende og snø...

de skulle i invovasjons møte med exped i løpet av denne uka, og da var dette en ting de skulle ta opp. spent på å se hva de sier forno...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om teltet har stått riktig mot vindretningen, eller blir det først et problem når vinden snur?

Tja. Hva er egentlig riktig mot vindretningen? Jeg mener å ha lest at dette er et tunneltelt med en tverrstang, så da burde riktig vei være med den lengste buen i vindretningen?

Men det er den veien vinden har kommet fra de gangene teltet har kollapset... Felles for de tre gangene teltet mitt har gått dukken er et kraftig vindkast ovenfra og ned - teltet står ganske støtt i jevn vind fra samme retning. Så problemet er nok når vinden snur. Det er forresten den lange stanga som ryker hver gang - de andre to stengene blir bare litt bøyd.

Sånn bortsett fra at det ikke tåler vind er jeg egentlig veldig glad i dette teltet. Også generelt fornøyd med exped kvalitet og detaljer, og planlegger innkjøp av nytt exped telt til sommerbruk. Syns også at orion er et suverent høsttelt, 4 dager i pisseregn slapp inn to dråper vann - og det var i hullet etter stangknekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Anti said:

Selv om teltet har stått riktig mot vindretningen, eller blir det først et problem når vinden snur?

Tja. Hva er egentlig riktig mot vindretningen? Jeg mener å ha lest at dette er et tunneltelt med en tverrstang, så da burde riktig vei være med den lengste buen i vindretningen?

 

Det kan stemme - ref denne vindtesten - har forøvrig også selv hatt erfaringer med at dette teltet har kollapset i fallvind..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal stole på restene av skoletysken min er Orion Extreme et av de mest vindstabile teltene på markedet. Det tålte 125/130 km/t fra vindmaskinen, over dobbelt så mye som noen av de andre teltene. Min erfaring med teltet er også at det tåler mye vind (men jeg har ikke prøvd det i så sterk vind som dette :) ) . Jeg ser også at det teltet de bruker her har like liten glippe nede som mitt telt, mye mindre enn det vi ser på trådstarters telt.

Men denne testen er med jevn og sterk vind, jeg kan ikke huske å ha brukt det i forhold med sterke fallvinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.