Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Staika (litt vs Exped orionII)


Miamaria

Anbefalte innlegg

Da jeg begynte å padle (og dra på teltturer) for fem-seks år siden, kjøpte jeg meg et Exped Orion Extreme II. Det har jeg vært veldig fornøyd med. Men det tok jo litt plass i kajakken. I fjor kjøpte jeg et Tarptent Scarp 1, og det er vel det teltet jeg har brukt på alle turene i år, når jeg ikke har brukt hengekøya - Exped ergo hammock (med tarp).

Exped-teltet har blitt ganske så bleket de fire-fem årene jeg har brukt det, så i det siste har jeg vært litt skeptisk til hva det tåler. Jeg tenkte derfor å kjøpe meg et nytt – men så rakk jeg ikke å bestille før det sto "utsolgt fra leverandør" hos Fjellsport, så da jeg plutselig fikk et godt tilbud på et Hillebeg Staika så slo jeg til. (Tør imidlertid ikke selge Exped-teltet før jeg har testet dette nye litt, så godt fornøyd har jeg vært med det...)

Det kom i posten i dag, og står nå oppslått på stuegulvet. Jeg fikk litt sjokk da jeg tok det ut av esken, posen var jo diger og kjempetung! Nåja, det meste av sjokket kommer nok av at jeg har vennet meg til et lite enmannstelt. :) Men jeg ser dette nye skal være ca et halvkilo tyngre enn Orion II også. (Og så jeg som har bestilt meg footprint også…) Jaja, da er det sikkert supersolid! Dette teltet ser ut for å ikke bry seg så mye hvor vinden kommer fra, og det er jo et veldig pluss her som vinden snur så ofte (og hele tiden).

Nå har jeg satt det opp – det var jo en rimelig enkel affære, inne i stua. Jeg likte detaljen med at der er en dings man kan kyle gjennom glidelåstingen, sånn at ikke den sklir opp av seg selv. Smart. (Så er det bare å håpe at man husker at man har hektet den på, når man må ut i hui og hast...)

Det jeg IKKE liker så langt, er at det ser veldig ut for at innerteltet stikker utenfor taket når døren er åpen! Er det mulig??? Jeg håper inderlig at dette ser sånn ut bare fordi det er slapt oppsatt på stuegulvet, uten barduner. Men jeg skjønner ikke helt at det skal fikse seg uansett.

Er heller ikke imponert over opphenget til døra, en strikk med dings man må tre gjennom. Jeg har da lest i test at det skulle være så enkelt og smart opplegg for dette? Ikke enig. Når stanga er utenpå, hvorfor har de ikke bare en dings til å hekte fast på den? Dette virker plundrete.

Det jeg har vært mest spent på var høyden inni teltet, og plassen i forteltene. Det siste er jo ikke akkurat imponerende, men jeg har kommet på at jeg har jo knallgod plass i innerteltet, så det er jo ikke fryktelig nøye. Så der synes jeg det er plass nok, tror jeg. Ikke god plass, men nok. Det samme med plassen i innerteltet. At det er høyt nok er riktignok fordi her ikke er hylle, men hylla har jeg strengt tatt ikke brukt så mye uansett. Like greit å kunne lage tørkesnorer, som det ser litt ut for kan gå an.

Ble også litt overrasket over at det er et lustusen glidelåser, og jeg kommer nok til å banne en del over dobbelt så mye arbeid for å komme seg inn i teltet, men det har sikkert sine pluss-sider som jeg ikke har oppdaget helt ennå. Tips mottas!

Er det viktige ting jeg ikke har oppdaget ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du  har kansek satt upp tältet fel eller glömt den lille "hatten" som skall sitta uppepå tältet. Innertältet skall inte sticka ut utanför yttertältet (när "hatten" är på). Möjligen kanske lite, lite längst ned, men det ser inte så ut på bilderna.

Har du kollat Hillebergs instruktionsvideo för tältet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatten er på ja. Ellers er det vel ikke så mye mer enn å putte stengene i og knipse teltet fast i dem? Jeg har sett videoen ja. Jeg har egentlig ikke funnet noen bilder av andre telt som viser dette særlig godt.

Forfra, sånn som de fleste bilder er tatt, ser det jo rimelig greit ut.
IMG_7344.thumb.jpg.7fe41ecf4e86ac8727c2b

Men her står jeg i enden, og tar bilde bortover langs veggen på en måte. Da ser man det litt mer. Topphatten er ikke strammet til, men det så ikke ut til å hjelpe allverdens heller. Noen som ser hva som kan være feil?
IMG_7347.thumb.jpg.c82a8592f832c86b8b0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser ikke ut som jag hade tänkt. 

Men på mitt unna så täcker inte taket innetältet helt heller, så det kanske är en "feature" som Hilleberg kör med. Jag gillar att sitta i mitta akto med dörren öppen när det regnar och och varmt, t.ex. på sommaren. Jag vill egentligen ha dörre öppen så mycket som möjligt... Även om det regnar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stusser over dette. Hvis det er sånn så kommer det jo regn på innerteltet bare man åpner for å gå ut. Pussig. Får se mer på dette når jeg tar det i bruk ute, var litt begrenset plass her i stua. :)
http://padlemia.blogspot.com/2015/10/hilleberg-staika.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Sitter og leser om dette Staika-teltet for å finne ut hva noen dingser er til. Her står det:
"An optional footprint covers the entire area of the outer tent, including the vestibules. It connects directly to the tent, and can be left attached during pitching."

Noen som vet hva de mener her, med "connects directly"? Hvordan gjør jeg det? Trodde kanskje hempene på bunnen og teltet passet overens da jeg satte det opp, men det gjorde de ikke. Så jeg la bare den footprinten løs, men ser jo nå at det altså ikke er meningen (jeg syntes jo det var rart). Men hvordan connecter jeg den direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Staika, men jeg regner med at det er mye som er likt med mitt eget Keron, der fester jeg footprintet i de samme ringene som innerteltet er festet i, da setter jeg opp footprint, innertelt og yttertelt på en gang, og det tar ikke lengre tid å sette opp enn når jeg bare setter opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fant ringene tror jeg. :) Har man den hengende på eller tar du den løs mellom hver gang? Teltet står ute til regnsjekk her nå. Ser så langt bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bryte leir for å finne ny teltplass ville jeg latt det sitte på.

For å sikre at alt blir skikkelig tørt før lagring, tar jeg footprintet av for tørking, og setter det på igjen før jeg pakker teltet ned. Da er det klart til bruk neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.