Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til nybegynner. Langrenn


Newbee

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute etter å kjøpe langrennski/langrennspakke til vinter.

Tidligere erfaring : Jeg har kun stått begrenset på langrenn tidligere. Blandt annet kjøpte eg meg en lagrennspakke til påsken iår til 999,-

Dette var noen smørefrie ski, med noen alpinasko (litt for stor og liten støtte for fot generelt) Trakk pulk etter meg med småtten som da var halvannet år. Var en kjempegøy påske, og storkost oss. Fikk stått mye på ski, men fikk vel fratatt mye skiglede og med en dårlig skipakke.

Hva skal skiene brukes til : Kan tenke meg tur ski til å gå på tur med, mye utenfor løype, men kan også være mulighet for å gå i en preparert løype. Skal gå, gå fort på tur, ikke løpe og ikke skøyte. Vil ha stabile gode sko, med gjerne ekstra støtte for å være alright å gå langt. Må være stabile ski for også nedoverbakke, ploging osv.

Alder: 34år

Vekt: 93kg

Høyde: 185cm

 

Er det noen som er inne på dette og kan evt anbefale hvilke kategori og prisklasse eg skal holde meg innenfor. Evt noen som kan gi en pekepinn på en spesifikk ski/pakkeløsning på XXL sine nettsider eller gmax ?

 

Vet jeg også kan gå bort i butikk direkte, men greit å få flere innspill. Så eg ikke satser alle pengene på 1 hest...

 

Takk for den som kan og vil svare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha ski og støvler som fungerer utenfor løype bør du se på fjellski eller litt kraftige markaski. Dette kalles gjerne back-country-ski og merkes BC. BC-bindinger er bredere og sterkere enn vanlige langrennsbindinger, og krever egne støvler.

Selv har jeg prøvd litt forskjellige støvler. Jeg skal ikke komme med noen konklusjon annet enn at jeg ville styrt unna støvler med plastbøyler for ekstra støtte. Dette fungerer på skøyteski, men på turski syes jeg det var vondt og ubehagelig. Den skoen jeg har nå er Alfa Quest Advance BC. Den er stiv uten å være vond. Jeg er veldig fornøyd, men det er nok veldig personlig. Den passer rett og slett mine bein.

Jeg ville valgt så brede ski som det er plass til i maskinspor. Gjerne med litt innsving, slik at de er styrbare utenfor løype. 

Du sier ikke noe om hvor i landet du skal gå på ski, men dette kan avgjøre om du bør velge ski med eller uten stålkant, og med eller uten kortfellsystem. På snaufjellet blir det fort skare og is, så da kan stålkant være på sin plass. Dersom det er fjellturer med mye klatring opp, og lange bakker ned kan et kortfellsystem være verdt å vurdere. For marka eller vidde blir dette unødvendig og fordyrende.

Litt på siden:

- Ikke la deg friste over på rene langrennsski hvis du ikke er sikker på at det er det du vil ha. Det er veldig gøy å gå fort med gode racing-ski, men de er nesten ubrukelige til alt annet. De har for stivt spenn når man går sakte, vanskelig å styre utenfor spor og bærer ikke i det hele tatt i løs snø. 

Lykke til, og god tur...

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Landsem

 

- Ikke la deg friste over på rene langrennsski hvis du ikke er sikker på at det er det du vil ha. Det er veldig gøy å gå fort med gode racing-ski, men de er nesten ubrukelige til alt annet. De har for stivt spenn når man går sakte, vanskelig å styre utenfor spor og bærer ikke i det hele tatt i løs snø. 

Lykke til, og god tur...

Gode forhandlere selger skipakker med ski som har lengre smøresoner og snillere spenn. Anbefaler da også nye til å gå for noe kortere ski. Disse kan du fint base litt i utenfor løyper. Dette er rene langrennski som ligger litt under high end-segmentet, markedsføres ofte som markaski. Merk at dette ikke er samme ski som har navn som Nordmarka, Lillomarka etc. Fischer har hatt en populær modell kalt Superlight, Madshus en litt dyrere kalt Hypersonic. Nå har de også kommet med felleski i samme segmentet, meget spennende ski for nybegynnere. Mange mosjonister bruker dem til trening og de er populære innstegsski for folk som får det for seg at de skal lære seg skirenning i voksen alder. Kjøper du turplanker blir det veldig trått i oppkjørte spor. Smalere ski er også den beste måten å få inn god motorikk. Så skal du bli glad i å renne på ski bør du gå for disse. Skal du derimot gå på ski som om de var et par truger bør du over på planker, kanskje også hjelm for å være helgardert i skumle bakker.  

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du oppsummerer ønsket bruksområde vil jeg tro at Åsnes Vikafjell er en ski som treffer bra. Den er forholdsvis lett, har 3/4 stålkant og mulighet for kortfell. Tror den klassifiseres i en mellomklasse mellom markaski og fjellski.  Da er den ikke så bred at du blir alvorlig uglesett når du går i preparert løype, men du får mer kontroll i løssnøen også.

Skal du kjøre mye pulk og/eller vil ha enda mer kontroll nedover ville jeg gått mot Ingstad/Nato Combat skien. Da bør du riktignok ikke gå i trikkesløyfene lengre, og du bør også opp i 75mm sko/binding for å nyttegjøre stabiliteten selv om noen kjører bc magnum på disse og er fornøyd med det. Jeg har et par Nato Combat, og bruker kun kortfell, da "smørelommen" er så liten at jeg fort sliter bort festesmørningen i kupert terreng. Dette er heller ikke rette skien for lange turer i flatere terreng, menn desto gøyere på toppturer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ski som skal fungere både i løyper og på fjellet med pulk? I min verden finnes ikke det. Vær snill med deg selv og gjør skigleden så stor som mulig fra første stund. Det vil garantert gjøre skigleden større, uavhengig av hvordan du har tenkt til å gå.

En type "markapakke" ala Fischer Superlight til løypegåing. Så et par kraftigere ski til utenforspor/fjell. Sistnevnte gjerne med hel/halv/kvart stålkant og mulighet for kortfell. Kortfell på et par Åsnes-ski, det er saker det ;)

Er pris viktig, kjøp brukt, fjorårs-modell, på loppemarked elns.

PS: Hvis du skulle finne på å ta med deg hund, på noen som helst måte gå på ski med egen eller andres hund, da er stålkant forbudt! 

Endret av fumigatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ski i fjor på bakgrunn av denne testen. Har ikke fått prøvd dem enda, men håper på mange muligheter kommende vinter.

Ut fra beskrivelsen av de forskjellige skiene i denne testen så burde du kunne finne en ski som passer for deg og ditt bruk.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes som nevnt ikke det ultimate skiparet som fungere til absolutt alt, så det er om å gjøre og finne det beste kompromisset om du bare skal ha ett par. Men hvis noe av det som drepte skigleden sist var dårlige ski, så bør du ikke gjøre samme feilen igjen.

Skal du gå med fjellski i løyper, så hjelper det egentlig ikke å ha noen som går ned i sporet, fordi om de gjør det, så er det overhengende fare for at støvlene streker i kantene på sporet i stedet fordi de er litt for brede. 

Stavene til å gå i spor med skal strengt tatt være ca 5cm kortere enn det som er behagelig å stake utenfor sporet for å kompensere for at oppkjørte løyper er 4.5cm dype. Fjellskistaver er som å gå med pinner med blylodd i endene hvis du prøver å gå litt "aktivt" i forhold til det å ha lette staver for oppkjørte løyper, men disse synker rett til bunns utenfor.. Stive puddertrinser kan gjøre at tuppen på staven ikke sitter på hardt underlag om du går litt aktivt med dette, staven blir for skråstilt slik at trinsa tar nedi og ikke tuppen. Lærtrinser bøyer seg men er tyngre og litt for voldsomme i annet en mye løssnø. Så bare når det gjelder staver har du et dillemma..

På fjellski kan det være en fordel med teleskop, for å kunne regulere lengden i forhold til terreng, disse blir tyngre, og bør ikke ha mer enn 1 ledd for å ikke miste for mye stivhet. Siden du er 185, så bør du kanskje ha 155 i staver for løype (jeg er 180 og har 150), kanskje ørlite grann lengre for utenfor løyper for kraftfull staking, kun diagonal kan være litt kortere uten at det føles for kort. Det er ikke mange teleskopstaver som er lengre enn 145, så valgene begrenser seg...

Black Diamond Traverse er en lett teleskopstav som finnes i 155 ( kan settes på max 157 eller deromkring), disse er lette, og det finnes halvmåneformede trinser til de, det kan tildels kurere "skråproblemet". Skal du bare ha ett par staver er dette kanskje beste alternativ, jeg har disse og bruker de til alt som foregår utenfor oppkjørte løyper når det ikke er alt for mye løssnø, da har jeg et par Gipron Rondane med lærtrinser, disse er vesentlig tyngre enn Traverse. I løyper har jeg egne staver til dette.

Skal du ha ski for løyper er en markapakke et godt valg, du bør nok minst opp i ca 3 høvdinger for dette, men ikke kjøp pakken om butikken ikke er proff nok til å spørre om vekt og ferdighetsnivå og deretter "måle" skiene for deg, altså finne et skipar som har tilpasset spenn til deg. Tar de bare første og beste par ut av stabelen og ser kun på lengden, så bli skeptisk. Jeg sverger til Madshus støvler, de klassiske støvlene er lave, og er som en joggesko med yttertrekk, kan virke ustødig i starten, men det går fort over, de sitter bra på foten, er varme og blir ikke våte. Jeg har hatt flere par Alpina, men aldri mer, var alltid våt på beina i de. Ikke gå for kombistøvler, de gir ikke helt riktig ankelbevegelse til klassisk stil. Har ikke noe konkret forslag akkurat nå, ser ikke ut som butikkene har satt sammen pakkene sine enda. Av skiene til Madshus bør du ikke gå lavere i nivå enn Birkebeiner, Megasonic og Hypersonic er stigende nivåer  (finnes mange flere)

Skal du ha en gåorientert fjellski er Åsnes Amundsen et suverent valg, jeg har 2 par fordi jeg liker de så godt... De har bra spenn og er noen skikkelige "Vidde commutere", de kan du gå rimelig aktivt med om førforholdene er greie, de flyter bra også. Mange mener de er tungstyrte, men du skal egentlig være god på ski for å utnytte kjøreegenskapene til mer kjøreorienterte ski uansett, men da forsaker du gåegenskaper.. 

Gå for BC magnum bindinger om du velger fjellski, eventuelt BC manuell, velg uansett ikke BC Auto.

De stødigste og kanskje mest komfortable BC skoene på markedet er Crispi Svartisen, dessverre er de også de dyreste. Men jeg hadde noen myke sko til Amundsen i starten, men de ødela hele feelingen (Alfa Skarvet), så de byttet jeg etter mindre enn en sesong, med stivere sko ble det en helt annen verden. Støvlene skal være behagelig på, men ubehagelig å gå med i butikken uten ski, og enda mer ubehagelig i trapper, da er de stive.

Som du forstår er det ingen fasit, " find your own way" . Selv prøvde jeg de gamle fjellskiene som jeg hadde labbet på vidda med i årevis i oppkjørte spor 2 ganger. Etter å ha blitt forbigått av alt og alle bar det sporens streks avgårde for å kjøpe markapakke. Det ble en helt annen verden som åpenbaret seg og jeg ble hekta.. Lykke til med skikjøpet.

Endret av Omnilite
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe expert så hvilke model du trenger overlater jeg til andre, men høres ut som det du er ute etter er en fjellski ikke en vanlig langrennski. Om du planlegger å gå i oppkjørt spor så sørg for at du kjøper en som er smal nok, men om du har råd kjøper du en til langrenn og en til bruk utenom.

Pass på å få en ski som passer vekten din, første langrennskiene jeg kjøpte var ubrukelig for meg (var ca samme vekt som deg da) pga for dårlig spenn, men fungerte fint for min mer "anorektiske" bror. Ble en annen verden både med tanke på glid og feste med bedre ski, nå er det bare kunnskap om smøring som er problemet ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎-‎10‎-‎2015‎ ‎21‎:‎55‎:‎51, Omnilite skrev:

Stavene til å gå i spor med skal strengt tatt være ca 5cm kortere enn det som er behagelig å stake utenfor sporet for å kompensere for at oppkjørte løyper er 4.5cm dype.

Hvis du går i spor, vil du ofte gå mere "sportsligt" end uden for spor, og så vil du have brug for længere stave for at kunne udnytte armene til fremdrift. Når du går i løs sne, bruger du kun i mindre omfang armene til fremdrift - kun til støtte / balance - og det fungerer bedre med knapt så lange stave. Det trækker i modsat retning af det, som Omnilite skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Lars M skrev:

Hvis du går i spor, vil du ofte gå mere "sportsligt" end uden for spor, og så vil du have brug for længere stave for at kunne udnytte armene til fremdrift. Når du går i løs sne, bruger du kun i mindre omfang armene til fremdrift - kun til støtte / balance - og det fungerer bedre med knapt så lange stave. Det trækker i modsat retning af det, som Omnilite skriver.

Skal ikke dra tråden inn i en diskusjon om staver, men jeg kan presisere litt:

Går jeg utenfor løyper bruker jeg utelukkende teleskopstaver, i løpet av en dagstur regulerer jeg de flere ganger i forhold til terrenget, det kommer også fram i innlegget at til bruk utenfor løyper anbefaler jeg dette. Men stavene må være i stand til å justeres langt nok.

Langrennstaver derimot er ikke egnet utenfor løyper fordi trinsene er normalt så små at de synker til bunns dersom ikke underlaget er oppkjørt. Går man langrenn utelukkende i spor hvor det er "Trikkeskinner" vil optimal lengde for klassisk være for min del 150. Dersom jeg bruker samme langrennskiene, men går klassisk et sted der det er f.eks et scooterspor og det ikke er laget trikkeskinner (flatt underlag), bruker jeg staver som er 155 for å kompensere for høyden på underlaget.
Men det er fortsatt snakk om langrennsstaver i begge tilfellene. Poenget var egentlig at selv langrennsstaver heller ikke en gitt optimal lengde som fungerer overalt.
"Sporttilpasset" lengde vil selvsagt være det beste all round, men ved litt aggressiv gange i løype, men uten sporet, så er forskjellen overraskende merkbar.

Når det gjelder langrennsstaver, så er det ett unntak når det gjelder trinser: Leki har noen modeller der det er mulig å skru på plater i to forskjellige størrelser for å øke arealet på trinsene. Disse platene følger med stavene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv brukar eg bare langrennstavar med små trinser og har brukt det utanfor løyper i 30 år utan at det har vore noko problem, men eg går bare på snaufjellet. Teleskopstavar er for tunge til eg kan anbefale det.
Kvaliteten på ski dei seinare åra har diverre utvikla seg slik at eg heller ikkje kan anbefale stålkantar lenger. Utvalet av gode fjellski utan stålkant, er ikkje stort, men levetida til desse er betydeleg lenger enn ski med stålkantar som går i oppløysing i løpet av ein sesong. Stålkantar gjev uansett ingen fordel før underlaget er veldig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, afe said:

Sjølv brukar eg bare langrennstavar med små trinser og har brukt det utanfor løyper i 30 år utan at det har vore noko problem, men eg går bare på snaufjellet. 

Er det virkelig aldri puddersnø der du går? Har jo vært på snaufjellet med puddersnø og staver med små trinser og når disse gikk igjennom skaren som lå under, så var det helt ubrukelig. Det skal sies at jeg gikk på "racing" ski også, så jeg hadde jo ikke noe feste i løssnøen. Jeg skulle bare noen hundre meter fra løypa og opp til en hytte men det var mer enn langt nok å base i løssnøen med racingski/staver.

On 26.10.2015, 21.55.51, Omnilite said:

Selv prøvde jeg de gamle fjellskiene som jeg hadde labbet på vidda med i årevis i oppkjørte spor 2 ganger. Etter å ha blitt forbigått av alt og alle bar det sporens streks avgårde for å kjøpe markapakke. Det ble en helt annen verden som åpenbaret seg og jeg ble hekta.. Lykke til med skikjøpet.

Jeg tror også at på turer som går i fine spor på godt føre, så føles det bra bortkastet ut å gå med fjellski. Jeg skulle av og til ønske "racing" skiene mine hadde stålkant på da. Det er ikke noe morsomt å komme til en litt bratt bakke og finne ut at skien bare sklir hvis du prøver å ploge/svinge fordi det er hardt. (Gjerne så har det vært mildvær, så har det frosset på, så har det kommet nysnø, som så har blitt ploget vekk i de verste bakkene.) Og ja, jeg er litt pysete, og nei, jeg har ikke fallt pga det, men jeg liker ikke å bare måtte satse på at det går bra fordi skiene bare sklir oppå.

Anyway, poenget mitt er at jeg tror man får vesentlig mer skiglede av å ha to par ski: ett til turer med vekselsvis i/utenfor spor (fjellski av noe slag) og ett par joggeplanker til å gå i preparerte spor med. Jeg har bare sistnevnte, men har lyst å kjøpe mer førstnevnte, men det dama liker med å gå på ski er at det går fort. Turer utenfor sporet er da muligens ikke tingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlege eg opplever er at det er eit fast lag under siste nysnøen, det er dette laget som ber både skia og stavane. Dersom stavane ikkje søkk nedi like langt som skia, vert det bare eit missforhold med stavlengda. Større trinser gjer det også langt tyngre å dra stavane opp att av laussnøen.
Det hender at det er såpass mykje nysnø at det er tungt å brøyte løype og at turen derfor ikkje vert særleg lang, men det er aldri trinsestorleiken som har skapt problem. Det er fyrst når snøen vert djup og passe fast til å bera skia men ikkje stavane at det vert eit problem, og slike forhold har eg aldri opplevd i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu hvor denne tråd er blevet afsporet og kommet til at handle om stave, kan vi lige så godt fortsætte. I dyb løs sne skal man have stave med store trenser. Teleskopstave har sine fordele, men der er også mere, der kan gå i stykker.  Inden jeg skal på vinter-fjeldtur igen, må jeg købe nye stave, fordi jeg kom til at ødelægge mine teleskopstave. Jeg tror, jeg vil købe stave med fast længde denne gang, da de er meget enklere, og der er mindre, der kan gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei markaski av typen fischer superlight i tilpassa lengde og spenn trur eg vil gi mykje skiglede. Kjøp den med exercisebindingen til rottefella, og syt for ein god sko som har flexen på rette staden for deg. Nokre vil kanskje tilrå ein kombisko til deg (skøyting(klassisk) for auka stabilitet ved bruk av pulk. Det ein skal være klar over då er at ein må arbeide meir med tråkket sitt når ein skal ha feste framover ved "vanleg" skigåing. Eg meinar du vil ha det like moro med ein klassisk turlangrennsko, den stettar betre opp under utviklinga av godt tråkk, sjølv om den kanskje i starten vil opplevest mindre stabil enn ein kombistøvel eller ein meir fjellskiretta støvel. 

Desse skia har i alle fall trekt mang ein barnepulk her i det området eg bur i, på same tid som dei er lette nok til at du kan få treningsglede av dei. Spennet er moderat og skia har litt innsving, så du må ikkje ha super klassiskteknikk for å meistre dei hverken mtp feste eller svingkontroll. 

Om du skal meir i laussnøen enn du skal i preppaløype ville eg kanskje gått for ei anna type turski, eller det ein kallar "lette fjellski". 

Fischer sine ski har tradisjonelt hatt gode solar, så om du kjøper ei ski som kostar littegranne har du gode ski som kan slipast og preppast om i i mange år med mindre vekt endrar seg drastisk. 

Til slutt ein liten snutt; Eg har arbeidd siste vintrane med å endre kjørestil frå Øytun (eg køyrer telemark) til torsjonssvingar på mine gode innsvinga all-mountainski. Når då sambuaren min ikkje bremsar på vegen ned til den isete parkeringsplassen, men heller stakar på og aukar farta, for så å kome susande over blankisen i ein perfekt torsjons telemarksving (alpinstil telemark) på sine racingski.......det er då eg bestemmer meg for å aldri meir skulde på dei dårlige skia :P Så gjenstår det å sjå når vinteren kjem. 

Det vil ikkje seie at ikkje ei god ski kan gi deg betre opplevingr enn ei dårleg ski, men eg tenkjer at me har lett for å gå oss på ei detaljeringgrad som tli sjuande og sist, for dei aller fleste av oss, ikkje ein gong vil merkast. Det er forbeholdt feinschmekkerane. Og eg trur ein skal ha slitt ut mange par ski før ein er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
3 timer siden, Tessatroll skrev:

 

Til slutt ein liten snutt; Eg har arbeidd siste vintrane med å endre kjørestil frå Øytun (eg køyrer telemark) til torsjonssvingar på mine gode innsvinga all-mountainski. Når då sambuaren min ikkje bremsar på vegen ned til den isete parkeringsplassen, men heller stakar på og aukar farta, for så å kome susande over blankisen i ein perfekt torsjons telemarksving (alpinstil telemark) på sine racingski.......det er då eg bestemmer meg for å aldri meir skulde på dei dårlige skia :P Så gjenstår det å sjå når vinteren kjem. 

Beste skitreninga for å lære å bli trygg i vertikalt terreng er å kjøre med racingski i alpinbakker og base utenfor løypene med de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Landsem skrev:

Beste skitreninga for å lære å bli trygg i vertikalt terreng er å kjøre med racingski i alpinbakker og base utenfor løypene med de. 

Heilt samd. Dette har eg gjort mykje, og hausta ein del rare blikk i annlegget ved kjøring på fjellski med Bc eller klassisk skia mine i dei svarte løypene. Greia er berre at eg kjem så innmari godt over skia mine ved å trene slik, og it pays of...når eg så får på plaststøvlane og telemarkskia att har eg forbetra kjøringa drastisk, anten eg kjører paralellsvingar eller tele.  Sann, berre for dra an endå meir OT :P

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2015, 21.24.42, Landsem skrev:

Artig at du nevner fjellski for det som i dag er fjellski er omtrent likt det som på 80-tallet var fullgodt til telemark. Litt avsporing på tråden her, men legger med en leken video fra Tryvann. Langrenn i bakken:

 

https://www.youtube.com/watch?v=IwWir0u9s9U

Hehe, fantastisk :)  Eg har nett fått kjeft av skiselgaren på sporten her, BC bindingen min knakk..heva augebryn og spørsmål "he du køyrt telemark på dei? Det toler dei ikkje" "Eh.......neeeeeeei?". Neste gong skal eg berre vise han denne :P Så framstår den forsiktige bruken min som heilt ok :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tessatroll skrev:

Hehe, fantastisk :)  Eg har nett fått kjeft av skiselgaren på sporten her, BC bindingen min knakk..heva augebryn og spørsmål "he du køyrt telemark på dei? Det toler dei ikkje" "Eh.......neeeeeeei?". Neste gong skal eg berre vise han denne :P Så framstår den forsiktige bruken min som heilt ok :)

 

Det skal de da tåle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tessatroll skrev:

Nei i følge selgar er ikkje BC berekna på det :)

Det står ikke noe om dette på Rottefellas nettsider, eller som de reklamerer med "For the most demanding conditions".

Send en epost til [email protected], da det er mange produsenter som er mere proffe på reklamasjoner enn den lokale selger.

Endret av s-berg
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bindingen i NNN systemet som er beregnet til telemark-kjøring i tradisjonell forstand. På den filmen fra Tryvann kjører de på enda lettere utstyr ( korte skøyteski og racingbindinger ) , men det er i preppa bakke og meget gode skiløpere. Og det meste av leken er hoppakrobatikk. Du kan sikkert dra noen lette svinger i lett pudder med de BC bindingene, men generelt er det for tung belastning for den teknologien. Blir som å henge opp ei hylle med gaffatape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.