Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva avgjør fiskebett (ferskvann)?


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Hei.

Jeg har flere erfaringer på når fisken biter og ikke biter om sommeren.

Kansje det hadde vært rom her inne for å diskutere dette nå vinterstid, mens man venter på sommern

Stikkord er:

- Temperatur.

- Vindretning

- Klar himmeli / overskyet.

- Regn / tørt vær

- Høy / lavtrykk.

- Døgnfluer

- Vanntemperatur.

- Tid på døgnet.

- Type sluker / fluer

- Hva spiser fisken i vannet.

- Fiskeredskap.

- Værforandring

Favoritt fiskevær er 10-15 + grader sørøstlig vind og lettere overskyet. (såpass vind at det er gråe på vannene, og mygga er borte)

Mange av mine beste fiskebett, har jeg hadt når han har "banket" lenge på nordvest, og været slår om til sør / sørøst.

Bruker å jakte på værforandringer.

Hvis det har vært længe tørke, bruker jeg å springe opp hvis det blir regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i dette. Værforandringer etter langvarige perioder med samme vær er bra, enten det er til bra eller dårlig vær.

Ellers har jeg ikke noen sterke teorier på hva som er bra og ikke bra fiskevær. Til det er unntakene for mange fra "sannheten" om østavind, regnvær og teorien om månefaser.

Det som er helt sikkert er at det er triveligere å fiske i solskinn enn i regnvær :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

I snitt er sørøst og sørlig vind best.

Men har og fått brae fangster på nord og nordvest.

Har aldri hengt meg opp i månefaser, og sølvkrokens tabeller for når fisken biter.

Er mer opphengt i vindretning, temperatur, skylag, nedbør og tid på året. Og sist men ikke minst hva fisken beiter på.

På vann som jeg er ofte på, vet jeg hva som funker, men på nye vann er det utfordrende å prøve seg fram. Evt. studere insektliv og vanndyr, og som siste løsning se i magesekken på fisken.

For varmt er ikke bra, da trykker ørreten. Da kan man prøve ved bekker og dyp, hvor det er kaldt og ferskt vann.

Ofte når det er varmt, og det har vært tørt en stund kan man komme over ett fenomenalt bett ved regnvær.

Bruker ofte å springe til mine "hemmelige" vann ved regnvær.

Har flere teorier på hvorfor regn er bra:

- Ferskt vann (kaldt)

- Oksygen blir pisket i overflatevannet.

- Insekter blir slått ned i vannet.

- Fisken frykter ikke overflata like mye.

Ellers så synes jeg det bestandig det er interessant og komme til nye vann, og legge slagplan på hvor man skal starte og fiske og med hva.

Hvor fisken står og hvor den går. Slik sett liker jeg små og mellomstore vann best, de er enklere å lese.

Fisker for det meste ørret, den er lettere og forstå og lettere og lese.

Røya har en tendens til å være premenstruell. Vanskelig å bli klok på.

Av og til kan det virke som det er perfekte forhold, men den biter ikke allikvell. Og av og til motsatt.

Det som ofte er med røya, er at man må bli kjent med vannet og fisken. Røya er en stimfisk, og man må finne vandringsrutene, beiteområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det som er helt sikkert er at det er triveligere å fiske i solskinn enn i regnvær :D .

PS: Har aldri fått mye fisk ved solskinn, trivelig og fin tur kan du få. Men fisken liker det ikke noe særlig, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er sikkert mht fiskebett er at ingen ting er sikkert :D Ellers er jeg enig i det meste som er sagt her - selv om dette med vindretning (særlig øst/vest) kan variere fra sted til sted. Ellers er vanntemperatur selvsagt viktig, tid på døgnet likeså. Ekstremvær kan utløse bett - jeg har opplevd junifiske der et plutselig søvær (ca 600 moh) utløste et voldsomt bett, og i Gudbrandsdalslågen

på et sted der jeg kanskje kan få en fisk eller tre på en tre/firetimers økt, opplevde jeg en gang

at - etter å ha fisket uten resultat en times tid - at de kom et uhorvelig skybrudd, det pøste ned et helt usedvanlig intenst regnvær som varte en snau time og selvsagt gjorde meg gjennomnblaut på to minutter - men i løpet av den tida det stod på beit fisken kontinuerlig, så snart jeg hadde tatt inn en fisk og la ut flua på nytt var den der igjen, og hvis en glapp, var det ny fisk på med en gang.

Bra det ikke er slik betandig - det hadde nok blitt kjedelig - men sånn en times tid for en gangs skyld er kjempekick.

PS Uten at det skal utløse noen catch&release-debatt; jeg satte ut igjen mange av fiskene (de største og de minste), fordi jeg ikke driver fiskebutikk og heller ikke synes det er noe særlig å fryse ned store mengder fisk som ligger og taper seg i kvalitet. Dessuten tror jeg populasjonen i Lågen er en smule sårbar, og det er ingne vits i å tømme elva. (Selv om det går rykter om at noen lokale

drittsekker tjuvsetter garn i mørke høstkvelder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
PS Uten at det skal utløse noen catch&release-debatt; jeg satte ut igjen mange av fiskene (de største og de minste).

Er ikke noe særlig for catch og release. Jeg spiser så og si all fisk jeg får, eller gir bort til familien. Spist blir den uansett.

Trur nokk det at hvis jeg hadde startet med C & R så hadde jeg fått mareritt og gubben hadde rotert i grava (han var fisker).

Tips for å bevare fisken er:

- Blokkfrys den i en brødbakedings (husker ikke navnet) fyll halveis opp med vann , frys den og fyll mer vann etterpå. Ta varmt vann på brødforma og ta isklumpen ut. Kan være lønnsomt og skrive dato.

- Kan også fryse fisken, ta den opp igjenn og helle vann over. Repeter dette noen ganger til du har en hinne over fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Selv om det går rykter om at noen lokale

drittsekker tjuvsetter garn i mørke høstkvelder

Er mye plaget med slikt i mine hjemtrakter også. Vannene hjemme har jeg vært og fisket på siden jeg begynte å gå på fjellet i 10 årsalderen, og har vært på hvert eneste år i over 20 år nå...

Har selv trekt opp og tatt / ødelagt garn, som jeg har funnet der. Irriterer meg maksimalt.

Ødela en gummibåt også, som ble brukt til tyvfiske. Eieren skjønte det var meg, men hva skulle han gjøre? Anmelde meg!! :D

Det som er så synd er at de som bedriver dette gidder ikke å gå, men ødelegger vann som er nærmest mulig.

Ofte er det den eldre generasjonen (mitt inntrykk) som skal ha vinterfisk, og de makter ikke å gå så langt.

Men klart har og opplevd folk/skrubb som syr igjenn vann med garn og har ordentlig konefri helg i fylla.

Fisker av og til selv med garn, men kun på lengre turer og på større vann, liker ikke å ødelegge for andre.

På langturer kan jeg finne på å ta ett eller to garn med. Får sjelden mer på garn enn jeg får på oter og stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Har aldri fått mye fisk ved solskinn, trivelig og fin tur kan du få. Men fisken liker det ikke noe særlig, virker det som.

Det blir fort varmt i overflata når sola står på midt på sommeren. På våren kan det klekke bra på grunner når sola står på og varmer vannet, og fisken søker ofte hit.

Hva som er bra vind varierer mye etter hvor man befinner seg i landet, og blant folk er det like mange meninger som vindretninger.

På langturer har jeg snøret i vannet nesten uansett vær. På finnmarksvidda forrige sommer var det mer tida på døgnet som var avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det blir fort varmt i overflata når sola står på midt på sommeren. På våren kan det klekke bra på grunner når sola står på og varmer vannet, og fisken søker ofte hit.
Nesten eneste vis å få fisk da er med fluestang og tørrflue! Nytter ikke med oter, slukstang, eller noe. Ikke makk engang, når fisken bare eter fluer på overflata!

Hva som er bra vind varierer mye etter hvor man befinner seg i landet, og blant folk er det like mange meninger som vindretninger.
Ikke helt enig her. Vindretning varierer også med høy og lavtrykk.

Sør, sørøstlig og østlig vind er hovedsaklig varm og lun vind. Nordlig og norvest er oftest kald og sur. Bevares har fått fisk under all slags vær jeg også, men...

Drar du ofte på samme vann, og blir kjent med vannet og fisken. Så over tid lærer du hvordan vær fisken på det vannet foretrekker til ordentlig matjakt.

Ofte kan det være på noen vann at enkelte vindretninger ikke tar godt, og da kan fisken være ivrig på andre vindretninger. Men sør og sørøst er å foretrekke. Fisker du med slukstang og oter er du anhengig av vind / gråe for å få fisk. Drar sjelden på fjellet i stille vær. Er ikke noen ihugga fluestangfisker, er greit når ikke annet nytter men.............

En annen sak er det at det kan være plagsomt mye mygg og knott når det er vindstille.

På langturer har jeg snøret i vannet nesten uansett vær. På finnmarksvidda forrige sommer var det mer tida på døgnet som var avgjørende.
Bruker på langturer (fiske) og gå inn i ett område og slå leir på en høvelig plass sentrert mellom flere vann / fiskemullgheter. Er glad i å prøve flest mulig nye steder å fiske på, og er på konstant jakt etter drømmevannet.

Tida på døgnet er også viktig, varierer det også men fisker sjelden fra lunsj og utover, fisker mest om kvelden og utover natta. Samt om morgenen.

Kor du va på hæn finnmarksvidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.