Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoimpregnering fra Biltema


naturstein

Anbefalte innlegg

Annonse

Pleie av lær er evigvarende diskusjon i hestemiljø.. Merk at olje jo trekker bedre inn men gjør også læret mykere. Kan også være ugunstig for sømmer som ikke tåler oljen så godt. Av og til på skikkelig inntørket skinn er det ok men vil nok ikke anbefale olje til 'daglig' bruk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at den inneholder stort sett mineralolje - og at det er mye rimeligere å kjøpe Vaselinolje  1 liter på hvilkensomhelst annen butikk/jernvare. Eneste forskjellen er at den ikke kalles "lærolje", men innholdet er det samme. 

Olje virker gull når man skal komme til på vanskelige steder på skoene, men min erfaring er at den ikke holder tett like lenge. Voks som fønes inn er mer holdbar imo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input. Var ikke klar over det, bortsett fra at jeg har merket forskjell på varigheten ja, når jeg tenker meg om.  At det kan være ugunstig for sømmer var godt å få vite. Har kjøpt den glyserinsåpa også. Er det anbefalt å bruke? Hvordan brukes den i tilfelle? Må man skylle den av i dusjen etterpå?

Endret av naturstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at den inneholder stort sett mineralolje - og at det er mye rimeligere å kjøpe Vaselinolje  1 liter på hvilkensomhelst annen butikk/jernvare. Eneste forskjellen er at den ikke kalles "lærolje", men innholdet er det samme. 

Olje virker gull når man skal komme til på vanskelige steder på skoene, men min erfaring er at den ikke holder tett like lenge. Voks som fønes inn er mer holdbar imo.

Det spørs på smeltetemperaturen til voksen. For sterk varme vil skade skinnet. Jeg prøvde Lundhags sin Leather Wax (som det ser ut til at de nylig fjernet fra nettsidene sine) før jeg merket at føneren min ikke klarte å smelte den inn. Så prøvde jeg å smelte den i stekeovnen, noe som førte noen ganske illeluktene avgasser og da jeg påførte på støvlene så stivnet den like så godt utenpå da læret og luften kjølnet voksen :S

Endret av Vrimmel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under er eksempel på forslag til bruk av glyserinsåpe fra "Norsk salsenter" (men finnes som sagt mange andre teorier om rekkefølge og hva som er riktige produkter).

Mht den fra biltema har jeg ikke vært borti slytende glyseringsåpe men den skal nok ikke skylles av bare sette inn og tørke av.

Fra norsk salsenter (bytt ut sal med sko;-) - men mer at for salen ønsker noen å få læret mykere- og normal ønsker du ikke det for sko- men alle ønsker mest mulig vannavstøtende og holdbart:-)

Før du tar salen i bruk:

  1. Smør hele salen veldig godt inn med lærbalsam/lærfett som inneholder bivoks eller lanolin. Bruk gjerne en myk klut, eller bare hendene.
  2. La fettet tørke inn (ikke være klissete lenger)
  3. Når fettet er tørket inn, sett salen inn med salsåpe som inneholder glyserin. Bruk en svamp som du fukter med litt vann. Gni svampen lenge ned i salsåpen, slik at svampen kjennes seig. Det skal ikke skumme! Vær gjerrig med vannet når du må ha mer vann på svampen. Salen kjennes tørr/litt klebrig men ikke våt når du er ferdig.
  4. Polèr/puss over hele salen med en myk klut til slutt.
  5. Denne prosessen (punkt 1-4) må gjentas så ofte som mulig i de første ukene. Jo oftere jo bedre. Sett den gjerne inn med salsåpe på anbefalt måte, etter hver ridetur. Fettet kan du sette inn noe sjeldnere.
  6. HUSK! Det arbeidet du legger i salen din denne første tiden har veldig mye å si for hvor lenge du har den og hvor godt den holder seg. Vedlikeholdte kvalitetssaler blir bare flottere og mer komfortable med årene. De eldes med verdighet!

Det du har gjort nå, er først å tilføre læret i salen det fettet den trenger for å holde læret smidig og mykt og beskytte fargen i læret. Salsåpen lukker porene i læret i salen, slik at den holder på fettet du har tilført. I tillegg impregnerer den salen slik at det ikke blir merker av fuktighet som kommer på den. Den beskytter salen.

Videre stell og vedlikehold:

  1. Salen bør tørkes av med en fuktig klut med lunkent vann hver gang den har vært i bruk og blitt skitten. Ikke bruk salsåpe! (Salsåpe lukker porene i læret, istedenfor å åpne dem. Skitten blir "kapslet" inn i læret). Er salen veldig skitten eller har mye svette og møkk på seg, bruker du Biotex (1 teskje til 5-6 liter) i lunkent vann. Vask av skitten med en myk klut. Du vil bli veldig overrasket over hvor enkelt det er å fjerne all type skitt på et blunk.
  2. La salen tørke helt.
  3. Sett salen inn med lærfett og salsåpe som tidligere skissert.
  4. Rekkefølgen: VANN-FETT-SÅPE gjelder alltid! (Lærolje bør ikke brukes, fordi den trenger inn i ullstoppen i salen, og gjør den klumpete).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i militæret så fikk vi flytende silikon til å impregnere marsjstøvlene med. Dette resulterte i at læret ble mykt som en gammel vaskefille og de ble is kalde når gradestokken krøp ned på den blå delen.

Senere har jeg prøvd "Nygammal Lädersmorning" på samme type sko. En impregnering som i følge selgeren skulle være den perfekte impregneringen for lærstøvler.

http://www.vapenandresen.no/bekledning/sko-og-stovler/saler-og-sko-impregnering/nygammal-laedersmorning 

Den luktet gammeldags båtpuss og var faktisk ganske bra, men læret ble ganske mykt etter en tids bruk. Jeg kan tenke meg at det samme vil skje hvis du bruker lærolje på fjellstøvlene.

Jeg bruker ikke denne lenger siden jeg ikke likte det som skjedde med læret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha pussa saler og lærutstyr til hest i sånn ca hundre år, så sverger jeg til glyserinsåpe. Stubben sin er best. Tørker over daglig om det er i tøff bruk (høst med søle og skit) og sjeldnere når det er tørt. 

Jeg har alltid vært utrolig nøye på å bevare lærer mykt og sterkt. Har hatt et par tøyler som har vært i bruk i 30 år. Like fine den dag i dag. Men nå er de pensjonert. De fikk for stor affeksjonsverdi til slutt. 

Ca en gang i året har jeg behandlet med olje  

Bruker samme salsåpe på både turstøvler og skoletter. 

Endret av Gittiamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.