Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags kjøkken og brenner skal jeg ha?


Miamaria

Anbefalte innlegg

En runde i butikker ga et lite bilde, selv om hver hadde bare et par og flere hadde de samme. Men jeg tror jeg har konkludert med at disse multifuelene er digre greier og ekstra duppedingser, og behovet mitt er pr. i dag ikke så stort at det er verdt størrelsen. Jeg syntes egentlig flere av de andre også var drøyt gedigne, spesielt var det noen som ikke gikk an å slå noe som helst ihop.

Tror jeg bare kjøper det Trangia-settet med Trangia-brenneren til å begynne med. Så ser jeg litt når jeg er på tur med andre, hva de har og hvordan de brennerne funker – så kan jeg bytte ut med noe bedre når jeg har funnet det. Har notert meg noen brennere her i tråden som jeg skal være særlig på utkikk etter, men fant ingen av dem i butikker her. Mener imidlertid bestemt at jeg kjenner flere som har av de typene, så de burde jeg kunne få sjekket rimelig lett.

Synes jo egentlig det der hjemmemekkasettet med høy stekepanne og lokk så fristende ut da…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert Optimus Crux kittet ? Jeg bruker det ofte til enklere turer om jeg ikke skal drive med avansert matlaging.

http://www.climbing247.no/no/friluftsliv/matlaging/kjokken-og-tilbehor/optimus-crux-weekend-he-cook-system.html

Det pakker ned lite og er kjapt og bruke. Koker vann ekstremt kjapt, om du vil steke litt mere avanserte retter kan du vurdere å supplere med en GSI stekepanne i 8" eller 10" ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Optimus Crux kittet ? Jeg bruker det ofte til enklere turer om jeg ikke skal drive med avansert matlaging.

http://www.climbing247.no/no/friluftsliv/matlaging/kjokken-og-tilbehor/optimus-crux-weekend-he-cook-system.html

Det pakker ned lite og er kjapt og bruke. Koker vann ekstremt kjapt, om du vil steke litt mere avanserte retter kan du vurdere å supplere med en GSI stekepanne i 8" eller 10" ?

 

Nei, det ser for meg ut for at brenneren er toppmontert på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testet Primus ETA Power settet. Overrasket over hvor fort en halv liter vann kokte, bare litt over minuttet. Super stabil. Men, litt stor og veier litt (1,2 kg + gass). Da har du med en 1,8 liter kjele, men ikke stekepanne. Testet løs stekepanne, og den passet fint på. Brenneren har liten spredning, siden den er optimert å brukes med kjeler med varmevekslering. Antar det kommer en slik stekepanne fra Primus på et tidspunkt, men JetBoil fluxring pannen er tilgjengelig. Har ikke prøvd om den passer.

Kjøpte også en boks med Primus vintergass. Blir spennende å prøve når det blir kaldt. De har en større avdampingsoverflate i boksen som skal sikre bra gasstrykk når det er kaldt. Men, noe dyrere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria

Jeg skulle nok ha blitt predikant, og selv om jeg må innrømme at valget ditt virker fornuftig så skulle jeg helst ha omvendt deg til Coleman.  I går tok min bedre halvdel og jeg en dagstur i skigen, og da ble det jo varm lunsj. Mange vil selvsakt grøsse når jeg gadd å bære på en snau kilo smørbrødjern, men det blir nå godt. Selve primussen: Coleman apex ii med pumpe og full flaske veier 888 gram. Nesten like enkel å betjene som gass, vid og stødig brenner som du kan regulere ned på ganske svak varme, og uten fare for at den slukker helt.  Gapahuken ligger ved Langevann.

dsk

2015-11-01 13.46.01_r.jpg

2015-11-01 13.45.54_r.jpg

2015-11-01 13.38.07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der ser jo gigantisk ut! :cheer:

Nuvel, jeg har gjort en blunder så det spørs om ikke jeg nokså snart er på utkikk etter nye greier. Jeg søkte på Trangia gassbrenner i noen butikker som hadde andre ting jeg var interessert i, og plutselig sitter jeg med noe kopi-greier. Det falt meg ikke inn når jeg søkte på merket at jeg kunne få opp ting som ikke var av det merket, og for meg så det nokså likt ut. Det ser ikke så likt ut lenger – dette er ikke Trangia sin brenner, som jeg trodde jeg bestilte:
http://www.magasinet.no/fast-lavpris/gassbrenner-til-trangia-stormkjoekke

Noen som vet om det er vits å prøve den, eller det er best å bare få det i retur med en gang og så kjøpe den jeg skulle ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok denne du har fått: http://tinyurl.com/ps8nwvm

Ser ut til å tilfredsstille kravet om forvarming, men ikke alt fra Bulin er like godt. Tror det var denne http://tinyurl.com/ox2hd9o som ble trukket tilbake i Norge, og senere EU.  (solgt som noe folk trodde var Kovea)

Jeg har handlet mye bra hos Magasinet, men jeg synes at de skal holde seg for gode til å lure folk slik.  Må ta en tur ut å måle diameteren på brennerhodet på min Trangiabrenner før jeg uten videre sier send den tilbake å kjøp noe dyrere.

 

dsk

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Primus Omnifuel som jeg bruker bensin 4-takt fra Felleskjøpet på (5 liter/189kr. ). Denne bruker jeg sommer som vinter. Dette soter ikke og koster rel. lite. En annen fordel med bensin er at en vet hvor mye som er igjen på flasken. Kan være litt problematisk vinterstid og få fyr på gass ,spesielt i mange minus.. og det anbefales ikke.. Ingen problem med bensin. Jeg bruker og nonstick kasserolle fra Quecha . Nonstick kasserollen har jeg mulighet å ha primusen inni, slik at primusen beskyttes i sekk og i pulk. Jeg har brukt dette både på ukesturer og dagsturer, og har lagd det meste på denne. Dette fungere ihvertfall for meg og godt utprøvd. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnifuel er langt fra det jeg er ute etter. Den er så stor at det blir meningsløst til mitt bruk. Som før nevnt - i mange minus sitter jeg mest sannsynlig inne i stua, eller en hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvarmingsbøylen med skrue for rensing er bygget på samme lesten som bensinbrennerne til bulin, så det skulle i grunn ikke forundre meg om det gikk å forvarme med pasta, og kjøre med bensin på den Bulinbrenneren, men et slikt forsøk er nok mer for "spesielt interesserte"  se på denne gassbrenneren: http://tinyurl.com/pgwed3z og sammenlign med denne bensinbrenneren: http://tinyurl.com/ox2hd9o

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, dsk skrev:

Brennerhodet på min Trangiabrenner er 5 cm, og mindre enn det bør det nok ikke være.

dsk

Det er 5 cm på denne - inkludert den smale ringen ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hold deg til Trangia settet, da har du et komplett kjøkken sammenpakket på en ryddig måte. Trangia hører med, det er en del av vår kulturarv. Det meste av det som ellers tilbys er egentlig bare vannkokere, ganske dyre er de også, har en del Primusvarianter selv. Skaff deg den originaleTrangia gassbrenneren, bruker den sjøl så den kan jeg gå god for. Får du ikke refunderet utlegget for kopibrenneren, kan du gjøre som meg når jeg tabber meg med innkjøp, sett tapet på konto for voksenopplæring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel i grunn ut på ett. Sende den tilbake kommer vel fort på en del kroner (minste norgespakk kr 155!). Prøv den kanskje den funker greit, er du ikke fornøyd så er det vel tabbekonto. Jeg mener jo egentlig at Magasinet burde spandere retur.  Litt usikker på om det Aaserud familien som driver det nå, men de var i vertfall reale, så du kan godt prøve, gjene med henvisning til denne tråden.  Evig eies kun et dårlig rykte... og det kommer fort.

dsk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.