Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags kjøkken og brenner skal jeg ha?


Miamaria

Anbefalte innlegg

Når det er skikkelig kaldt er jeg neppe ute på tur, så jeg har bare tenkt at hvis jeg kan sette boksen på hodet så gir det sikkert den ekstra puffen jeg trenger når det er sånn kjølig. Det kan vise seg å være feil, jeg har jo ikke prøvd og vet ikke helt hvor grensen går. ;) 

Min erfaring med gass er at det går helt greit ned til null, og det fungerer også ved noen minusgrader, men med litt lavere effekt. Dette er med EasyFuel II slangebrenner og gassboks opp-ned. Jeg har ikke prøvd den nye vinter-gassen til Primus, men jeg vil tro at du kan tøye grensen enda litt lengre med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med gass er at det går helt greit ned til null, og det fungerer også ved noen minusgrader, men med litt lavere effekt. Dette er med EasyFuel II slangebrenner og gassboks opp-ned. Jeg har ikke prøvd den nye vinter-gassen til Primus, men jeg vil tro at du kan tøye grensen enda litt lengre med den.

Trangia stormkjøkken er greie på tur. Eneste er vel at det blir litt lang avstand til stekepanna. Hvordan fungerer løsningen du viser lenger opp Bjørn J med stekepanne?

Vintergassen er noe bedre enn "vanlig" gass når det er kjølig ute. Brukte begge deler sist vinter. Med de vanlige boksene går det greit å koke vann på tur, men gassen blir fort kald om en skal prøve med snøsmelting. Med vintergass kan en brenne betraktelig lenger før boksen blir så kald at effekten blir for dårlig. 

På vinteren har jeg gjerne med gass på dagsturer. Enkelt og greit for å koke opp varm drikke og litt mat. Det fungerer fint selv om det er noen minus med fulle bokser, selv om effekten blir dårligere etterhvert. Siden fordamping fra veske til gass i boksen bruker mye energi, så vil boksen bli kald. Trikset da er å sette boksen på underlag som isolerer fra snøen, men å ikke isolere selve boksen. Når boksene begynner å bli halvfulle blir effekten dårligere i kulde, så da settes de i boden i påvente av sommerturer. 

Er ellers enig med Afe i at det ikke er noe stort styr med bensinbrennere. Er muligens mange som har minner fra forsvaret og forvarming med rødsprit på 111 brenneren. På de fleste bensinbrennere er dette en rask og enkel prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er skikkelig kaldt er jeg neppe ute på tur, så jeg har bare tenkt at hvis jeg kan sette boksen på hodet så gir det sikkert den ekstra puffen jeg trenger når det er sånn kjølig.

Da går du for en gassbrenner med slange og forvarmingsrør. Den som Bjørn J nevner, Primus Easyfuel II er god.  Har selv nylig bestilt en noe lettere variant, en Optimus Vega. Begge har fått god omtale her inne.

Brennere av typen som du skruer boksen fast i under er ok de også, og du får langt lettere brenner av den typen. Men de er ikke så stødig med ei gryte på topp, og man kan ikke snu gassoksen opp ned. Dessute må man med slike bruke vindskjerm med omtanke og forsiktighet så ikke gassboksen blir for varm. Det siste unngår man helt med en s.k. slangebrenner, der gassboksen er koblet til slangen og derfor står et stykke fra selve brenneren.

Uansett hva du ender opp med, lær deg å bruke det  og test at det brenner og virker som det skal  - før du går ut på tur med utstyret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen folkens, det var et viktig skritt videre mot en avgjørelse. Ja, ikke minst, et viktig skritt nærmere iverksetting! Nå har dette vært utsatt mange nok ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 At bensin- og parafinbrennarar er dyre, er eit argument i mot dei. Men at forvarming og vedlikehald er så mykje styr, er ei myte som det er unødvendig å halde i live.

Jag gav väl ca 500 NOK för mitt Fire Maple F5. Det har varit med på många turer och har fungerat ned till -12, i hård vind. Fick pumpa som ***, men det gick. Så så dyrt behöver det inte vara.

En bra lösning är kök som går på både gas och bensin som t.ex. Kovea Booster. Samma dysa. Bara byt bränsle. Inte jättebilligt eller jättelätt, men flexiblet, praktiskt och "bomb proof". Perfekt att ha på tältturer där man kan laga frukost i tältet med gas, och sedan ha bensin med på toppturen (räknar med att det är mycket kallar på toppen, så gas fungerar inte där). Det andra tillverkare och modeller också. Men få kan köra bensin och gas på samma dysa.

Idag hade jag med trangia mini på turen och blev påmind varför det oftast stannar hemma; fan vilken tid det tar jämfört med t.ex Optimus Svea för att inte tala om Soto Muka* som man knappt hinner tända innan vattnet kokar...

*) det har kommit 0,4 liters bränsleflaskor nu till Muka'n. Detta gör det mycket intressant som vinterkök för 1-2 personer eller flera på rena dagsturer. Pumpen tar en del plats i flaskan, så man får med ca 2,6 dl bensin.

Endret av Johan2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hade jag med trangia mini på turen och blev påmind varför det oftast stannar hemma; fan vilken tid det tar jämfört med t.ex Optimus Svea för att inte tala om Soto Muka* som man knappt hinner tända innan vattnet kokar...

Ja om du ikke finner roen og tar deg tid går det tregt ;)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lei av å ikke få maten ferdig uten å måtte etterfylle rødsprit, og ble alltid ekstra sulten fordi prosessen tok for lang tid, så jeg ditchet stormkjøkken for lenge siden, selv om dette dog var en "jukse Tranglia". Det er også litt for mange deler synes jeg.

Så jeg har et utvalg av brennere, og kjeler for å kunne variere ut fra behov og type tur:

Lette toppmonterte brennere som på sommerstid går i en rumpetaske og raskt og enkelt kan koke en kopp med vann. Primus Omnifuel og Omnillite, disse har jeg "silencer" til, dette halverer støyen og gjør at de brenner gass mer effektivt. Primus leverer også nå egen silencer til Omnilite, men den gjør hele stasen litt mer kostbar.
Laveste temperatur jeg har brukt Omnifuel på gass fra Biltema i er -17, da skulle jeg egentlig bruke bensin, men forsøkte med gassen som et eksperiment først. Det fungerte fint, men ikke uten å forvarme med bensin først..
Svea 123R er nevnt her også, jeg har også brukt det en god del nå i sommer. Den bråker en god del mindre enn Omnifuel/Omnilite, men har lavere effekt (det er litt av grunnen), så jeg synes ikke det har like mye for seg med silencer til den.

Siste tilskudd av brennere er en MSR Windpro 2, dette er en slangebrenner for kun gass tilsvarende Optimus Vega og som kan kjøre med gassboksen opp-ned.
Sto med begge i handa sist XXL hadde vennefest (25%), og valget falt på Windpro 2, den veier marginalt mer enn Vega (199g vs 178g), men har mye større brennerhode så varmespredningen blir bedre på større kjeler, den gav også en litt mer solid "feel" (etter min oppfatning), derfor valgte jeg den , den er også er fin på småkoking.

Ut fra at du bedriver med padleturer og ikke de kaldeste ekspedisjone, så tror jeg en gass slangebrenner burde være det beste og enkleste for deg.
Windpro 2, Vega, Easyfuel 2 er gode alternativer til dette. Koker litt ned til smak og behag hvem av disse du bør velge.
 

(Primus har også en ETA Spider variant, som er et slags moderne stormkjøkken på gass som kan bruke gassboksen opp ned siden den har forvarmingsrør, vindskjermingen blir riktignok enklere, men man låser seg til et kokesystem som alltid har samme pakkediameter og ikke har samme fleksibiliteten mhhp kjelestørrelse osv. )(Samme gjelder Tranglia.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ut fra at du bedriver med padleturer og ikke de kaldeste ekspedisjone, så tror jeg en gass slangebrenner burde være det beste og enkleste for deg.
Windpro 2, Vega, Easyfuel 2 er gode alternativer til dette. Koker litt ned til smak og behag hvem av disse du bør velge.

 

Jeg har alltid med windpro 2 om jeg skal steke. Den har en fantastisk varmefordeling og stabilitet som gjør at selv små tynne titanpanner er gode å steke med. Den er mye bedre enn lette Fire Maple-brennere som etter min erfaring kun er egnet til koking. Brenneren er også lett med tanke på effekt og størrelse (187 g) når man legger igjen ekstramaterialet som kommer med. Jeg byttet ut posen med en lett meshpose og tar med noen ark med brettet aluminiumsfolie heller enn den tykke aluminiumen som kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel om ikke det er brenneren som er det verste på det Koeva-settet, den har nok lite hode og konsentrert varme. Nå regner jeg imidlertid med at den er rimelig død, for da jeg skulle se på den og pakket den ut av settet så viste det seg at jeg hadde hatt en boks med smør også oppi der, for enkelhets skyld. Det fungerte jo fint så lenge smøret ikke var smeltet. Men så hadde vi jo noen dager med knallvær her i høst, og akkurat da var jeg på tur med denne boksen… Så hele brenneren var innsauset i smør.

Så nå MÅ jeg altså kjøpe meg nytt. Uuuu, så trist… Niks. :) 

MRS Windpro har jeg fått anbefaling på. Vil jeg kunne modifisere Trangiaen til den, på samme vis som det var gjort på bilde her med easyfuelen tro? Hm. Det går jo forsåvidt an å ha to da, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå fastbrenning er det ei stor hjelp med ein brennar som fordelar flamma utover heile kjelebotn, samtidig vil ei vid flamme vera meir sårbar for vind. Det er absolutt det beste med tanke på matlaging for oss som brukar grytene til meir enn å koke vatn, men ein må vera meir påpasseleg med å bruke vindskjerm og å finne ly.
Angåande modifisering for å få ulike brennarar inn i ein Trangia, er det stort sett bare fantasien som sett begrensing. Ver litt oppmerksom på at uforsiktig bruk av brennar på full effekt inne i Trangiaen, kan føre til at vindskjermen kan smelte. Det er grunnen til at gassbrennaren til Trangia har redusert effekt i forhold til Primus Easyfuel som tilsynelatande er same brennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har jeg ikke opplevd, selv om jeg har kjørt EasyFuel på full effekt over en tid. Kanskje det har noe å si at vindskjermen jeg bruker er av typen "hard-anodized" aluminium (den grå), jeg vet ikke om den tåler mer varme enn vanlig ubehandlet aluminium.

Edit: Innlegget var et svar til afe, med sitat fra hans innlegg. Jeg vet ikke hvorfor det ble svar til Jan Erik Hansen, uten sitat, i stedet.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Så hele brenneren var innsauset i smør.

Så nå MÅ jeg altså kjøpe meg nytt. Uuuu, så trist… Niks. :) 

MRS Windpro har jeg fått anbefaling på. Vil jeg kunne modifisere Trangiaen til den, på samme vis som det var gjort på bilde her med easyfuelen tro? Hm. Det går jo forsåvidt an å ha to da, men.

Du kan jo sende hele brenneren i oppvaskmaskinen, ingen ting å tape på det :-)

Ja tilsvarende tilpassing er mulig.

Men Trangiabrenneren passer jo rett i Trangiasettet.  Bedre steke(panne)resultat får du kanskje med å ikke bruke toppen, men 3 stener, eller en 3/4 ring i metall som gir panna en høyde på 2-3 cm over brennerhodet.  Her er det bare fantasien som begrenser deg.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikkje vanleg at Trangia smeltar, men eg veit at det kan skje og at det er derfor Trangia har redusert litt på effekten på både gassbrennaren og multifuelbrennaren dei leverer. Trangia sin gassbrennar har oppgjeve 2,13kW mot 2,5kW for Primus Easyfuel II og Trangia multifuel II har oppgjeve 1,6kW mot 2,3kW for Primus Omnifuel (alle tal er for bruk av gass ved 1 bars trykk og er henta frå respektive bruksanvisningar)
Eg veit ikkje kva kombinasjon av uheldigheiter som skal til for å smelte Trangia, og det har eg heller ikkje tenkt å finne ut. Når det er kaldt i lufta, er gjerne problemet minimalt ettersom dette gjev lågare effekt på kokeapparatet (ettersom gassboksen har lågare temperatur og derfor lågare trykk) samtidig med at kald luft gjev betre kjøling av aluminiumsdelane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde ovenifra av Windpro 2, Omnifuel og Omnilite. Det er tydelig at brennerhodet til Windpro er betydelig bredere enn Omni'ene, der klokka i midten omtrent det som definerer diameteren. Primus Easyfuel har vel "samme" hus, som Omnifuel, så bredden på flammen til den er vel omtrent som Omnifuel.

Når det gjelder Trangia modifikasjonen til Bjørn J med Easyfuel, så ser det ut som vindskjermen på Trangia hviler på selve huset til Easyfuel'en. Windpro har ikke tilsvarende "hus" å vile på, og siden den er mye videre er det ikke sikkert den går gjennom hullet i midten uten at dette gjøres større.

Kjelestøttene til Omnifuel og Windpro er nøyaktig like høye, Omnilite er faktisk et par mm. høyere.

Denne vindskjermen fra Biltema vil også funke (NB! brenneren på bildet har ikkke forvarming og kan derfor IKKE kjøre boksen opp ned)
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140/

 

rps20151012_211808.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ting brenn seg fast har også ofte med storleik på brennarhovudet å gjere. Til dømes funkar stormkjøkken frå Trangia (eg har tre) fint til koking etc, men til steiking er det ubrukeleg (synes eg). Dette fordi brennarhovudet er så lite, at ein ofte må skru på ganske mykje effekt for å få varme på heile steikepanna. Dette gjer at det som er på midten ofte brenn seg (til dømes pannekaker). 

Dette gjer at eg har falt for Primus Gravity. Enkel gassbrennar med vidt brennarhovude, god effekt og relativt lite støy. Vindskjerm på laust får du kjøpt i dei fleste velassorterert butikkar, så er det jo berre å handle panne som du syneser god. Sjølv likar eg Primus Litech serien, og har steikepanne i denne. 

Til bruk i minusgrader er gass ubrukeleg. Raudsprit tregt. 

Altså sitt du att med alternativa bensin eller parafin. Og då må du til med forvarming. Dette er mindre avansert enn det høyres ut, og du tren ikkje ekstra stasj. Eg forvarmer med den bensinen eg skal bruke. Sjølv har eg ein brennar som bråkar som eit helv...., denne vert kun brukt til snøsmelting, når eg er avhengig av ein påliteleg brennar som kan ta unna og smelte 8-10 liter per dag. Eg går difor med planar om å anskaffe ein MSR Dragonfly, som er meir retta mot matlaging enn den eg har, og som er hakket stillare. Dersom du leitar litt finn du nok heilt sikker tbensin/parafinbrennerar som er mykje stillare enn den også. Personleg likar eg bensinbrennerar som lagar litt "lyd", då lyden er ein god kilde til kontroll. Bensinbrennerar er ikkje til å kimse av, spesielt i telt, og eg sett pris på å ha fleire indikatorar enn visualen, dersom noko er galt.

Endret av Tessatroll
Las ikkje alle innlegg og ser at storleik på brennarhovudet allereie har vore diskutert :) Sorry.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(NB! brenneren på bildet har ikkke forvarming og kan derfor IKKE kjøre boksen opp ned)

Ok, så det finnes brennere med slange som ikke kan brukes med boksen opp ned, det er jo vesentlig info. Hvordan ser jeg om den kan det, eller ikke?

Minusgrader er ikke så nøye, blir det mange sånne så padler jeg uansett hjem. Eller så er det en eller annen som har klart å overtale meg med på noe, og har har vedkommende gjerne med nødvendig utstyr uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det finnes brennere med slange som ikke kan brukes med boksen opp ned, det er jo vesentlig info. Hvordan ser jeg om den kan det, eller ikke?

Minusgrader er ikke så nøye, blir det mange sånne så padler jeg uansett hjem. Eller så er det en eller annen som har klart å overtale meg med på noe, og har har vedkommende gjerne med nødvendig utstyr uansett.

Du ser etter brenner med forvarmingsrør. Kort sagt funker det slik: Når du snur gassboksen opp ned er det veske i flytende form som kommer ut, og denne må varmes opp til gass før den antennes. Derfor går det rør fra drivstoffslangen og over selve brennerhodet, der vesken varmes til gass før den slippes ut i selve brenneren. Om du titter på bildene som Bjørn J poster over her av sin Easy Fuel montert i en Trangia skjerm, så ser du dette lett. Alle de brennerne som her nevnt her er av denne typen etter det jeg kan se, det vil si Primus Easy Fuel II, Primus Gravity II, Optimus Vega og MSR Windpro II, (Men er du i tvil, så les på esken før du handler! :))

PS: Når det gjelder den montering som Bjørn J. har gjort med Trangia sin vindskjerm, har han nok brukt den største versjon av Trangia (serie 25) sitt turkjøkken på 22cm i diameter, ikke den mindre utgaven (serie 27) på 18,5 cm i diameter. Mye å passe på ja... Når det er sagt, Optimus Vega passer nok ikke til slik montering som han har gjort med sin Primus Easy Fuel - fordi Vega ikke har rette, men buede ben (om du da ikke er veldig god med saga eller hva du har tenkt å kutte med).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldgammel test, men fortsatt med mye nyttig info: http://www.aye.dk/multifuel/

Jeg blir mer og mer sikker på at Miamaria hadde funnet det rette når hun plukket ut trangia med trangia's egen gassbrenner. Med teflonpanne holder dette fint må hos oss med den store trangiaen (serie 25) Alene klarer hun seg med serie 27, samme brenner men mindre panner og kjeler. Jeg anbefaler 27-5 eller 27-7 med gassbrenner. 

Det er forresten enorme prisforskjeller, så søk litt på ulike nettbutikker.  Når du har funnet en grei pris + forsendelse tar du med utskrift til sportsbutikken din, og spør om de kan levere til samme totalpris, du får handlet lokalt, og de får i det minste litt omsetning.  Det pleier å gå bra, da bidrar du til å holde sportsbutikken i nærheten i gang, og kan få service der uten at det koster noe ekstra.

 

dsk

Endret av dsk
Kommentar priser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk. Nå var det hakket før jeg bare ga noen penger og sa værsgo' bestem, ha ha ha! Plan nå er å kjøpe settet, låne Trangia-brenner hos en som har sånn men ikke bruker, og så ta det derfra. :smile: (Den planen varer sikkert helt til neste innlegg...) Det blir helt sikkert god anledning til å teste brennere i kulde det neste halve året, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldgammel test, men fortsatt med mye nyttig info: http://www.aye.dk/multifuel/

Jeg blir mer og mer sikker på at Miamaria hadde funnet det rette når hun plukket ut trangia med trangia's egen gassbrenner. Med teflonpanne holder dette fint må hos oss med den store trangiaen (serie 25) Alene klarer hun seg med serie 27, samme brenner men mindre panner og kjeler. Jeg anbefaler 27-5 eller 27-7 med gassbrenner. 

Enig i det. Hun (eller han, man vet jo aldri) gir jo uttrykk for å være villig til å spise maten kald så lenge hun kan unngå å måtte vaske opp etter seg, så da funker vel det meste. Men bortsett fra det, om det uansett aldri blir snakk om bruk under null grader så duger nok Trangia brenneren fint den. Konklusjonene i den testen m.t.p valg av type brennstoff/brenner er nok fortsatt gyldig vil jeg tro ja. Og se der du, gamle bokmerker blir som nye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hva i alle dager er det som skjer her?? Jeg skulle skrive et svar, og blir ikke kvitt disse sitatene. Jeg har logget ut, slettet cookies og logget inn igjen. Dette henger igjen fra tidligere svar som ikke ble fullført, men forumet har ingen "cancel-knapp" når man likevel ikke vil poste innlegget.

OK, det jeg skulle si var at jeg brukte Trangia sin gassbrenner, men ble aldri fornøyd. Den var vanskelig å få til å småputre på lav varme, og effekten på fullt var ikke imponerende. Det var da jeg fant tipset om å montere EasyFuel i skjermen, det er på alle måter en bedre brenner enn Trangia sin. Og det er jo greit å kunne bruke brenneren uten skjerm på gode dager.

Edit: De sitatene jeg referer til vises bare i preview, når innlegget ble postet hang bare en overskrift igjen. Det nye forumet har tydeligvis like mye bugs som Finnmarksvidda om sommeren :)

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det som skjer her?? Jeg skulle skrive et svar, og blir ikke kvitt disse sitatene. Jeg har logget ut, slettet cookies og logget inn igjen. Dette henger igjen fra tidligere svar som ikke ble fullført, men forumet har ingen "cancel-knapp" når man likevel ikke vil poste innlegget.

OK, det jeg skulle si var at jeg brukte Trangia sin gassbrenner, men ble aldri fornøyd. Den var vanskelig å få til å småputre på lav varme, og effekten på fullt var ikke imponerende. Det var da jeg fant tipset om å montere EasyFuel i skjermen, det er på alle måter en bedre brenner enn Trangia sin. Og det er jo greit å kunne bruke brenneren uten skjerm på gode dager.

Edit: De sitatene jeg referer til vises bare i preview, når innlegget ble postet hang bare en overskrift igjen. Det nye forumet har tydeligvis like mye bugs som Finnmarksvidda om sommeren :)

Om det er noen problemer så rapporter det så kan jeg se på det. 
Det er autosave i editor og om man sliter med kode som ligger igjen så trykk på Kilde i editoren og slett det som skal bort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen problemer så rapporter det så kan jeg se på det. Det er autosave i editor og om man sliter med kode som ligger igjen så trykk på Kilde i editoren og slett det som skal bort. 

 

Nå har jeg trykket på "Quote" (Sitér) i ditt innlegg for å skrive dette svaret, men jeg ser ingen Kilde eller Source-knapp her i editoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke gass så ubrukelig i minusgrader om man har forvarmer, og spesielt ikke om man er inne i et telt. Jeg har ikke testet det selv, men her er en artikkel som mener man kan bruke gassbrenner med forvarmer ned til -18 og brenner uten i ned til -7.

http://adventuresinstoving.blogspot.no/2011/11/how-cold-can-i-run-my-gas-stove.html

Det er også flere triks man kan bruke for å varme opp gassbokser som gjør at lufttemperaturen ikke nødvendigvis trenger å være begrensningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 8R med silent cap, Svea 123 uten.

https://www.youtube.com/watch?v=lcDcDXDyP-0

 

 

Dette er mine to favorittbrennere. Av disse bruker jeg nok Optimus 8R mest, og å forvarme disse tar sekunder. Men 8R er vel ikke å få tak i , i noen butikkhyller lenger er jeg redd for. Ubegripelig , siden den er slik en suveren primus. Jeg kjøpte min på Finn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.