Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose for smal kar.


Anbefalte innlegg

Heisann!

Vil unne meg en ny vinterpose i høst da min gamle Tyin vinter er moden for utskifting. Var relativt fornøyde med den, men ble mye plass å varme opp da jeg er relativt tynn.  Lurer derfor på om noen av dere har forslag på vinterposer som er av det litt smalere slaget? Har ikke bestemt meg for dun vs syntet, så åpen for forslag i begge ligaer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg ville fulgt med på http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer.html som ofte har mellom 20 og 30% rabatt, så her er det mye å spare.

Til vinterbruk foretrekker jeg dun av hensyn til vekt, volum og varme. Ulempen er at dunposer er mindre tolerante i forhold til fukt. På kalde og tørre vinterturer er ikke dette noe problem, dersom det ikke blir veldig mange netter. Uansett vil jeg styrt unna i tynneste materialene, og heller satset på et mer robust ytterstoff.

En dedikert vinterpose bør etter min mening ha komfort temp. på -20 eller mer. Rab og Mountain Equipment er solide merker, også Western Mountainnering. Sist nevnte er veldig kostbart, men trolig det beste du kan kjøpe for penger. Ser at noen her på forumet anbefaler en polsk produsent. Selv har jeg Mountain Equipment som passer min smale kropp bra.

Denne er et rimelig sikkert valg http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-glacier-1250-lime-green.html Med vanlig fjellforumrabatt, dvs. 15% koster denne 6119 kr. Med 20% rabatt er du nede i 5759 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta frem målbånd og sjekk bredde/omkrets på din nåværende Tyin, etterpå finner du ut hvor mye smalere pose du ønsker - da har du utgangspunktet ditt for videre leting. 

Alle leverandører oppgir mål (skuldre, hofte, ben) på sine poser. Leverandørene som JanRH nevner er solide, koster kronasjer men du får kvalitet. Har selv WM (dog ikke dedikert vinterpose) og sover som en drøm ute i frisk luft

Lykke til i jakten på ny pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Som @borgern skriver er Mammut Sphere Winter UL smalere enn de andre nevnte, så smal at man ikke kan snu seg i soveposen. Jeg liggetestet den i butikk - varmen kom umiddelbart....he-he. Er -11 er tilstrekkelig er dette også et godt alternativ til en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den polske leverandøren som det er henvist til er Robert's denne her  Du må nok se på noen av de tre nederste på lista for å finne en skikkelig vinterpose, men da blir det bra også. Du kan fortelle produsentenhvordan du vil ha posen, de syr etter mål og det koster et par hundrelapper ekstra i NOK. Jeg fikk sydd to tresesongers poser som jeg ga i gave til en av mine sønner. Da fikk jeg to poser som både lar seg koble sammen til en pose, samt at hver pose kan åpnes helt opp til å bli en vanlig dyne. 

Når du ser på prisene på lista så husk at du kan trekke fra eu-momsen før du må legge på frakt og norsk moms. Jeg gjorde et forsøk og fant at du kan velge en pose helt opp i 600€ og likevel holde deg i området 6000 NOK totalt. Roberts har fått mye skryt på det tyske nettforumet Outdoorseiten.net og tyskere er ikke lite kresne mtp kvalitet. De har tre ganger hatt samlebestillinger på poser til Roberts, og det var en slik jeg hang meg på da jeg bestilte posene til sønnen.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.