Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell 2


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Helsport Reinsfjell 2 da jeg trenger et selvstående telt med to innganger.

Kommer soveposen i kontakt med duken? Jeg er 181cm lang. Ser at det skrår en del. At soveposen ikke kommer i kontakt med duken er avgjørende.

Alternativt Helsport Storsylen 2+ extrem, men dette har bare èn inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 måneder senere...
Gjest Turlyst
Den 9.10.2015 at 16.22, whistler skrev:

Enig med Bjarne. Har nå ca. 25 netter i Reinsfjell 2 SL og er storveis fornøyd. Meget god plass til en + hund og helt OK plass til 2. Jeg er 190 og har ikke problemer med at posen kommer i kontakt med veggene. 

@whistlerHvor tykt underlag bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Da blir det vel Reinsfjell 2. Vurderte Helsport Fjellheimen 3, men etter prøveligging på XXL fant jeg fort ut at bakenden av teltet skrådde så mye at beina ikke var langt fra inneteltet. Og det uten liggeunderlig. Teltet virket rimelig bra oppsatt.

Jeg har Exped Synmat UL 9 LW+Bamse. Det skulle bli 10,5 cm høyde. Jeg er 181cm. Det bør vel gå bra uten at soveposen kommer inntil duken?

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2015/12/reinsfjell-superlight-2.html
Denne karen oppgir å være 1,90 og at han etter 40 netter ikke har opplevd problemer knyttet til liggelengden i superlight-utgaven.

Har foreløpig ikke fått testet mitt reinsfjell SL (kjøpt i vinter) annet enn det obligatoriske prøveoppsettet på stua men liggelengden bekymrer meg ikke. Er selv. 1,85 og har brukt downmat 9LW de siste par årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet står veldig høyt på ønskelista mi, men jeg lurer litt på om forteltene blir litt små. Når jeg og kjæresten er på tur pleier hunden å sove i forteltet, og jeg lurer på om det kan bli litt trangt med hund + en sekk på samme side. Hva sier dere som har prøvd teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
20 minutter siden, Ståle Sæther skrev:

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2015/12/reinsfjell-superlight-2.html
Denne karen oppgir å være 1,90 og at han etter 40 netter ikke har opplevd problemer knyttet til liggelengden i superlight-utgaven.

Har foreløpig ikke fått testet mitt reinsfjell SL (kjøpt i vinter) annet enn det obligatoriske prøveoppsettet på stua men liggelengden bekymrer meg ikke. Er selv. 1,85 og har brukt downmat 9LW de siste par årene.

Takker for svar!

Jeg har lest turbloggen til Bjarne, som er helt topp (flotte bilder). Og din tilbakemelding forsterker bare min oppfatning om at Reinsfjell 2/2 SL er det rette teltet for meg. Når karer på 190cm kan bruke det med oppblåsbart underlag, og du med downmat 9 LW, er all tvil borte hos meg. Om det blir vanlig versjon eller superlight er jeg usikker på. Det blir primært brukt vår/sommer/høst på høyfjellet, men også en og annen vinternatt.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Frøken Smilla skrev:

Dette teltet står veldig høyt på ønskelista mi, men jeg lurer litt på om forteltene blir litt små. Når jeg og kjæresten er på tur pleier hunden å sove i forteltet, og jeg lurer på om det kan bli litt trangt med hund + en sekk på samme side. Hva sier dere som har prøvd teltet?

Eg var ute på xxl i går og slo opp dette teltet fordi eg har vore nysgjerrig på det ei stund, men ville sjå fortelta "live". Min konklusjon var at eg i eit slikt får plass både til ein stor sekk og koking av mat, så då er det nok plass til ei bikkje vil eg tru :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.10.2015 at 12.33, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har brukt superlight-versjonen denne sesongen, er 190cm lang. Det går kjempefint. God plass! :)

Var avgarde og slo det opp inne på xxl i går. Eit supert telt mtp vekt ja!

Dog sender eg det inn til Helsport for å få montert full nyggnetting i båe dører og markløkke på båe "langsider". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tessatroll skrev:

Dog sender eg det inn til Helsport for å få montert full nyggnetting i båe dører og markløkke på båe "langsider". 

Tenker du da på dobbelt dør, altså ett lag med vindtett og ett lag med myggnetting? Har du fått noe pris på Helsport fra dette? Vet du hva vekttillegget blir? Markløkke på langsidene? Hva tenker du på da?

(Jeg har selv Reinsfjell 2 SL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vert to lag ja 

3 minutter siden, Baconpåtur skrev:

Tenker du da på dobbelt dør, altså ett lag med vindtett og ett lag med myggnetting? Har du fått noe pris på Helsport fra dette? Vet du hva vekttillegget blir? Markløkke på langsidene? Hva tenker du på da?

(Jeg har selv Reinsfjell 2 SL)

Jepp, to lag :) Eg har ikkje fått pris, ei heller veit eg kva vekta kjem på i tillegg. Det vert nokre kvadrat med tynt ty og netting, og vekta av ekstra glidelås. Eg vil ha pluggfeste på langsidene. Midt på om lag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ja, det vert to lag ja 

Jepp, to lag :) Eg har ikkje fått pris, ei heller veit eg kva vekta kjem på i tillegg. Det vert nokre kvadrat med tynt ty og netting, og vekta av ekstra glidelås. Eg vil ha pluggfeste på langsidene. Midt på om lag.

Altså i hode/fot-enden? Da forstår jeg i såfall. Kan jo være kjekt i noen tilfeller kanskje. Fortell gjerne om erfaringer/pris når du vet mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovud/fotenden ja :) Her på vestlandet er kombinasjonen vind og nedbør eit hyppig fenomen, og det å få spent duken skikkeleg er eit must :) Det er også slik at det som skal til for å få meg inn i eit telt (trives best under open himmel) er mygg, eller sidelengs nedbør i høgfjell eller inn under tarp. Då er det greit å ha full myggnetting, føler meg langt vekke frå elementet når eg er pakka inn i eit telt med ein liten glugge øverst :P

Edit; Det fordrar sjølvsagt at ikkje vekta stig så mykje at eg like godt kunne kjøpt eit vanleg reinsfjell. Men tvilar på at litt ekstra duk/netting (evt på eine døra berre) og to løkker veg 1 kilo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.10.2015 at 9.12, JanRH skrev:

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Helsport Reinsfjell 2 da jeg trenger et selvstående telt med to innganger.

Kommer soveposen i kontakt med duken? Jeg er 181cm lang. Ser at det skrår en del. At soveposen ikke kommer i kontakt med duken er avgjørende.

Alternativt Helsport Storsylen 2+ extrem, men dette har bare èn inngang.

Hvis du venter litt med kjøpet, så pleier XXL å ha avslag på hele butikken rundt den tiden vi eventuelt får tilbake på skatten. ;) Jeg skal hamstre Real Turmat. Hehe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

I hovud/fotenden ja :) Her på vestlandet er kombinasjonen vind og nedbør eit hyppig fenomen, og det å få spent duken skikkeleg er eit must :) Det er også lik at det som skal til for å få meg inn i eit telt (trives best under open himmel) er mygg, eller sidelengs nedbør i høgfjell eller inn under tarp. Då er det greit å ha full myggnetting, føler meg langt vekke frå elementet når eg er pakka inn i eit telt med ein liten glugge øverst :P

Gi gjerne en liten rapport på hva du må betale for å sy på pluggfester på hver kortside. Jeg kunne også tenkt meg det. Jeg mener det er en svakhet at det ikke er gjort på opprinnelig design. Ved sterk vind presser ytterduken på innerduk, men jeg har til gode å oppleve vanngjennomtrengning, så har ikke sett på det som heeelt nødvendig enda ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Gi gjerne en liten rapport på hva du må betale for å sy på pluggfester på hver kortside. Jeg kunne også tenkt meg det. Jeg mener det er en svakhet at det ikke er gjort på opprinnelig design. Ved sterk vind presser ytterduken på innerduk, men jeg har til gode å oppleve vanngjennomtrengning, så har ikke sett på det som heeelt nødvendig enda ;-)

Will do. Har ikkje kjøpt teltet enno, ville sjekke moglegheitene for modifikasjonar først. 

Etter å ha fått svar med Helsport om at dei kan fikse det eg ynskjer, har eg bestemt meg for å kjøpe det når kontoen er restituert etter EU-godkjennig av bil....baaaah

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Tessatroll skrev:

Will do. Har ikkje kjøpt teltet enno, ville sjekke moglegheitene for modifikasjonar først. 

Etter å ha fått svar med Helsport om at dei kan fikse det eg ynskjer, har eg bestemt meg for å kjøpe det når kontoen er restituert etter EU-godkjennig av bil....baaaah

Tror ikke du trenger å regne med stor økning i pris vedr modifikasjoner fra Helsport. 

De har for vane å være eksemplariske på dette punktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Will do. Har ikkje kjøpt teltet enno, ville sjekke moglegheitene for modifikasjonar først. 

Etter å ha fått svar med Helsport om at dei kan fikse det eg ynskjer, har eg bestemt meg for å kjøpe det når kontoen er restituert etter EU-godkjennig av bil....baaaah

åå! det frister litt å fikse de dørene på mitt telt å, men blir kanksje verre å sende inn for at du skal fikse det tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Den 6.4.2016 at 20.07, Tessatroll skrev:

I hovud/fotenden ja :) Her på vestlandet er kombinasjonen vind og nedbør eit hyppig fenomen, og det å få spent duken skikkeleg er eit must :) Det er også slik at det som skal til for å få meg inn i eit telt (trives best under open himmel) er mygg, eller sidelengs nedbør i høgfjell eller inn under tarp. Då er det greit å ha full myggnetting, føler meg langt vekke frå elementet når eg er pakka inn i eit telt med ein liten glugge øverst :P

Edit; Det fordrar sjølvsagt at ikkje vekta stig så mykje at eg like godt kunne kjøpt eit vanleg reinsfjell. Men tvilar på at litt ekstra duk/netting (evt på eine døra berre) og to løkker veg 1 kilo.

Hei!

noen oppdatering her? veldig spent på pris og vektøkning på foreslåtte endringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.