Gå til innhold
  • Bli medlem
  1. naturstein

naturstein

• Lignende innhold

• Av Nikke
      Hei Fjellforum folket. Håper alle er trygge i disse tider!
      Det er vel ingen tvil om at det har vært rare tider en god stund, og for egen del, egentlig helt siden vinteren 2020. Regner med at jeg ikke er alene. Likevel, den vinteren forsøkte turkompisen og jeg å både holde humøret oppe, samt beholde troen på at det ble langtur på oss den sommeren.  Hvert fall så brukte vi tiden til å oppgradere utstyr, drømme oss bort på kartene, og ikke minst gjennomføre noen treningsturer. For tross alt sto to ukers tur til Finnmark på dagsorden. De nevnte treningsturene ble gjennomført både sammen, og soloturer.
      På treningsturen til Birtedalen, cirka to uker før avgang til Finnmark den 5 juli, var det kun meg. Må si mitt første møte med Birtedalen ble fantastisk. Flott og variert natur med muligheter for padling og trasking mil etter mil. Fiske var også overraskende bra. Legger ved en en kort amatørvideo, og håper den fanget opp litt av stemningen og turen generelt.
    • Av BrettbareSki
      Hei!
      Vi er en gruppe studenter ved NTNU som i forbindelse med emne TIØ4252 Teknologiledelse skal utføre en mulighetsanalyse for et innovativt produkt.
      Produktet vi utforsker er et skialternativ til truger, potensielt basert på gjenbruk av ski. Skiene er utelukkende ment for stigning, hvor de vil kunne brettes (2-3 ganger) og festes til sekken for nedturen. På vei opp vil snowboardet være festet til sekken. Med produktet ønsker vi å redusere den økonomiske terskelen for personer som vil bruke/prøve snowboard på topptur, uten å måtte investere i et kostbart splitboard i tillegg til evt. snowboard.
      Vi ønsker tilbakemeldinger fra både snowboardere og ski-entusiaster, nybegynnere og mer erfarne! Vi setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare på denne undersøkelsen som tar i underkant av 2 minutter!

(Logg inn for å se skjult innhold)
      Ps. Dette er ikke en kommersiell promotering, men for studieformål.
    • Av runquest
      Hei,
      Tenkte å høre om noen hadde anbefalinger eller erfaringer å dele for valg av telt til vinteren. Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for å gå for kuppeltelt, selv om jeg ser noen kompromiss her, som; Størrelse og antall fortelt. Jeg ønsker å kunne fyre brenner i fortelt, samt ha plass til sekk.
         1) Hvor stort fortelt bør man egentlig ha – eller klarer man seg med - for kokkelering?
         2) Mange(?) kuppeltelt krever at innertelt settes opp før ytterduk. Utfordringer jeg ser med dette er at teltet vil i de fleste turer måtte settes opp av meg alene. Bor også i Vesterålen, så vind og raske værskifter kan (les:vil) forekomme :) Er dette grunn til bekymring?
         3) Jeg tror også det vil være fordelaktig med to innganger; stemmer dette?
      Teltet vil bli brukt av meg (180cm), og noen ganger med et barn. 
         4) Vil et tomannstelt være tilstrekkelig med tanke på plass vinterstid?
      Jeg har ikke pulk, så telt vil måtte bæres i sekken. I så måte vil vekt være et tema.
         5) Noen tips om hvilken vektgrense jeg bør sette?
      Jeg hadde sett meg ut The North Face Mountain 25, 4,5 kg.
         + Meget god ventilasjon    + Tørkeloft    + Store og mange innvendige lommer    - Vekt    - Innertelt før ytterduk    - Knapt fortelt? For lite for kokkelering?    - Vekt?    (- i praksis kun ett brukbart fortelt?) Jeg så videre på MSR Remote 2, 3,1 kg. Dette finner jeg lite om, kanskje det er relativt nytt?
         + Stort fortelt    + Brukbart 2. fortelt    + God takhøyde, hvertfall sammenliknet med Mountain 25    - Ventilasjon; ikke lufting i toppen? Har jeg grunn til bekymring? Ser for meg det vil bli noe fyring inne i teltet for kos og tørking.    - Innertelt før ytterduk    - Er det  fare for snøfokk med tanke på glippe mellom innertelt/ytterduk? Teltene har forskjellig løsning på liggeposisjon, i Mountain 25 ligger man «på langs», mens i Remote 2 på tvers. Dette har jo ganske stor betydning på bredden av fortelt.
         6) Jeg ser for meg at det også er en fordel å ligge «på tvers» - da har man takhøyden på sin side når man sitter oppreist på «sin plass», samt at det vil være lettere å vri bena ut som kanskje er en fordel både når man skal sitte i inngangen, samt det å komme seg inn og ut. Tenker jeg riktig, eller er det hipp som happ?
      Siden jeg ikke klarte med overbevisning å velge mellom disse lette jeg videre, og fant også Hilleberg Staika, 3,7 kg.
         + Innertelt og ytterduk slås opp sammen! Genialt?    ? Hvordan er ventilasjonen?    - Små innerlommer og intet tørkeloft??    - Er fortelt for små for kokkelering? Når Hilleberg entrer ser det også ut til at pris er nødt til å vektlegges, dette var da veldig dyrt? Er det verdt det? (Får ikke tørkeloft og lommer en gang?

Håper noen kan gi meg litt innsikt, om så for noen av spørsmålene. Hvorfor har ingen lagd det perfekte teltet?  Eller har dere et alternativ til de jeg har sett på?
      Bilder og mål for sammenlikning;

• Av Furuleik
      Hei! 
      Jeg er helt fersk når det kommer til skiturer på Hardangervidda (ski generelt) 🙈😅. 
      Jeg har skall bukse og jakke som jeg tror funker bra til forflyttingen. Det jeg lurer på er om dere har tips til hva som bør brukes i camp? 
      Dun jakker er jeg litt skeptisk til siden jeg gjerne vil ha mulighet for å bruke den i skogen forran bålet også. Vil ikke at det skal bli svimerker og ta til seg unødvendig med vann. Kom gjerne med tips til bukse eller hva en kan ha under/over. 
      Andre tips tas også imot👍
    • Av Blindgjenger
      Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁
      Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.
      Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?
      Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.
      Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.