Gå til innhold
  • Bli medlem

I skogen om vinteren (truger)


naturstein

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal du bestige fjell bør du ha stegjern i tillegg.

Men hvis du skal bevege deg i bratt terreng over tregrensen skal du være veldig sikker på skredfaren .

Gå med truger nedover i veldig bratt terreng er skikkelig dritt.

Endret av tronn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg kjøpe truger, men hvordan er truger å benytte i terreng med stor stigning, og hvor det er fjell med en høydeforskjell på halvmeteren mellom trinnene? Nå utjevner jo snøen hvis store mengder da...

Jeg har disse, Tubbs MEN'S FLEX ALP SNOWSHOE:

http://tubbssnowshoes.com/snowshoes/flex-alp-m

FLEX ALP er designet for å takle ekstremt bratt terreng. Med mikro-taggete 3D-Buet stegjern og med ekstra høy helløfter. FLEX ALP har også en meget stabil binding som gir maksimal sidestøtte når man beveger seg på skrå i bratt terreng. Flex Alp veier kun 2,04 kg. Pr. Par.

 

Kommer i egen utgave for kvinner også:

http://tubbssnowshoes.com/snowshoes/flex-alp-w

 

Har 24" versjonen. (kommer også i 28")  Siden de er endel mindre en vanlig "snøtruger" vil de ikke funke like bra i dyp og løs snø, men på noenlunde fast snø er de helt rå. For meg fungerer de greit nedover også.

Fordelene med størrelsen, er selvfølgelig at vekta er lavere, og de slikt sett er lettere å gå med og transportere.

Jeg har hittil bare brukt de i Østmarka (Oslo) og i akebakken (lokal slalombakke) når jeg har vært der med ungene.

 

Om du bor i Oslo eller i nærheten er det ikke noe i veien for at du kunne fått lånt dem for å teste.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bevege deg i kupert og bratt terreng er kravet til bindingen og stivheten i trugen større enn i flatere terreng. Spesielt om du også skal bære. Trugene bør også ha hælløfter. Et eksempel på slike truger:

 MSR Lightning Ascent

http://www.cascadedesigns.com/msr/snowshoes/ascent-snowshoes/lightning-ascent-snowshoes/product

Disse trugene har bindingen montert direkte på truge-stålet. Det gir en større stivhet og bedre kontroll i bratt terreng enn de "vanlige" Tubbs-trugene. Men også lavere komfort annet terreng. Vær oppmerksom på at jo bedre foten festes i bindingen , jo mer strev blir det gjerne å få trugen av og på.  MSR Lightning Ascent egner derfor seg ikke så godt til leir-liv synes jeg.

Endret av qwer993
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellige typer truger:
Tubbs Mountaineer i 30" for løsere snø, jeg er midt i vektklassen for 36", men valgte litt mindre fordi 36" blir større og litt bredere slik at ganglaget blir litt annerledes.

Tubbs Flex RDG i 24" disse er for hardere underlag og har "Boa" stramming, altså "snurrehjul med wire", finnes i dame og herremodell, det fungerer faktisk ned til skostørrelse 36-37 med herremodellen (støvlen sitter i bindingen, men hælløfteren blir for langt bak) selv om dette ikke er optimalt. Formålet med disse er "toppturbruk",altså sene vårskiturer der en går på beina først og i stedet for å ta på ski og støvler bruke trugene til deler av turen. (Dette er samme type som @Walle, bare med annen binding).

Som nevnt er hælløftere et bra hjelpemiddel når det er bratt oppover, og det er noe dritt med truger nedover når det er veldig bratt, du får en følelse av at du står på ski med absolutt 0 glid..

Noe av det som skiller gode truger fra dårlige:
Bindingene, hvor lett de er å ta på og stramme, og hvor lett er å ta av igjen.
Hvor godt de sitter på foten (ikke faller av).
Innfestingen av bindingen mot selve truga, altså pivoteringen og stivheten i denne.
Stegjernene, hvor godt de sitter, hvor mye de tåler og hvor høyt du må løfte foten for å unngå at de subber/streker.


Flyten er stort sett avhengig av arealet, men Fimburvetr har en slags "koppkonstruksjon" som skal gi mer flyt på mindre areal (har ingen erfaring med disse).
Fasongen på trugen (bredden) gjør noe med hvordan ganglaget føles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her er det viktig med hælløfter og mye "på tvers"-motstand i truga når du går bratt opp og ned.  Jeg liker også å ha litt fleksibilitet i selve konstruksjonen slik som Atlas sine truger har.  Merker det godt under traversering, selv om bratt traversering aldri er kjekt med truger. Når det er sagt, er det mange som lager gode og hensiktsmessige truger.  

Mine er sånne:  http://en.atlassnowshoe.com/snowshoes/10-series 

Håper du finner noe du kan trives med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes truger er helt topp i bratt terreng, både opp og ned, så lenge det er en skikkelig truge med stegjern og fleksibel binding. For et par år siden kjøpte jeg et sett Tubbs Journey 36" og er svært fornøyd med disse. Med litt trening "sklir" man kontrollert ned de bratteste hellingene.

Ta en kikk her, bra pris også:

https://www.xxl.no/tubbs-journey-36-truger/p/1104829_1_style

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp og informasjon. Jeg bor dessverre ikke i Oslo, men takk for tilbudet Walle. De du linket til på XXL Whistler har en grei pris, og er meget aktuelle, men de andre som er nevnt er også det. :) Nå er det bare å glede seg til en hvit jul. :-)

Endret av naturstein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.