Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting nå: det samme som å be om dunkollaps?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har veldig lyst til å teste nye Aktoteltet nå, men er usikker på om værforholdene egner seg helt. Vurderer Skrim. Ser på værvarselet at det drar seg mot null, regn på dagen, lite vind og med den råheten og fuktigheten som kommer på natta; Er dette å be om en kald og fuktig kondensopplevelse med dertil tilhørende dunkollaps i soveposen? Bedre å vente til været blir kaldere og tørrere?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inga problem. Om du har bra sovepåse. Jag tältade för ett par veckor sedan. Runt nolla, vid en sjöstrand. I endukstält. Kondens till förbannelse, men sovepåsen är av god kvalitet. I ett akto blir problemen förståss mycket mindre eftersom det är ett 2-duks tält. 

Kör på! 

 

Jag skall ut igen den här veckan, tänkte jag. Men då utan tält, kör tarp istället. En quick 'n' dirty-tur bara.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Under fuktige og kalde forhold har jeg med hell tredd en Sea to Summit Reactor lakenposen utvendig. Har da flyttet kuldebroen til denne. Det var Hekta på tur som anbefalte meg denne løsningen. Jeg har brukt denne løsningen sammen med Mountain Equipment Xero 550. Denne har samme ytterstoff som din Helium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsten er forøvrig den fineste tiden av året å dra på tur synes jeg. Spesielt i et område som Skrim med alle fargene, bålfyring og null mygg :)

 

God tur!

 

Jeg er jo nyfrelst turgeek som egentlig trodde jeg ikke ville campe på høsten, men jeg må også si at været, fargene og fraværet av mygg gjør dette til den beste årstiden så langt :D 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg er jo nyfrelst turgeek som egentlig trodde jeg ikke ville campe på høsten, men jeg må også si at været, fargene og fraværet av mygg gjør dette til den beste årstiden så langt :D

Kunne ikke vært mer enig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mer til enn som så å få kollaps i dunet. Pass på å ikke ligge inntil duken, så går det bra.

Dette er nesten umulig for de på 180+ uten telt med rette endevegger. Heldigvis tåler dunet på en pose litt vann uten at det er krise så lenge man får tørket den innen rimelig tid. Skalljakke rundt føttene er også en fantastisk oppfinnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært litt ute i det siste. Knapt hatt kondens i telt selv om man merker det er rå luft om kvelden og natt. Har dog telt med veldig god lufting. Er187 men telt er kuppel med rimelig rette endevegger jeg får ikke sub mot posen. Har brukt min mh phantom 32 dunpose og det har gått fint.

Nydelig tid ute nå som flere sier. Sol som enda varmer godt på dagen og så bål med litt størrelse som varmer om kvelden. Og så klart nesten fritt for innsekter er et stort pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nesten umulig for de på 180+ uten telt med rette endevegger. Heldigvis tåler dunet på en pose litt vann uten at det er krise så lenge man får tørket den innen rimelig tid. Skalljakke rundt føttene er også en fantastisk oppfinnelse.

Er 199 cm på sokkelesten, så dette vet jeg mye om.. :) 

Det fins mange enkle tips. Noen bruker en bærepose rundt fotenden, andre, som meg, bruker et trekk (feks. Grevling) utenpå. Men man trenger ikke bruke noe hvis man ikke ligger og trykker på duken. Det gjør ikke noe å komme nær innerteltet. Det er hvis man presser på så inner- og ytterduk kommer i kontakt at det kan bli gjennomslag. Er det fare for regn så passer jeg på å sette opp teltet slik at fotenden kommer litt høyere enn hodeenden. Da trenger jeg ikke bekymre meg for at jeg glir inntil duken om natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 199 cm på sokkelesten, så dette vet jeg mye om.. :)

Det fins mange enkle tips. Noen bruker en bærepose rundt fotenden, andre, som meg, bruker et trekk (feks. Grevling) utenpå. Men man trenger ikke bruke noe hvis man ikke ligger og trykker på duken. Det gjør ikke noe å komme nær innerteltet. Det er hvis man presser på så inner- og ytterduk kommer i kontakt at det kan bli gjennomslag. Er det fare for regn så passer jeg på å sette opp teltet slik at fotenden kommer litt høyere enn hodeenden. Da trenger jeg ikke bekymre meg for at jeg glir inntil duken om natta. 

Jeg har testet bærepose rundt føttene en gang og kommer ikke til å gjøre det igjen. Nå vet jeg ikke om det bare er at føttene mine svetter mye mer enn andres, men kondensen som tidligere lå på teltveggen havnet nå innsiden av bæreposen som lå tett rundt soveposen slik at den ble enda våtere enn da den lå fritt til å stange i teltduken. Pustingen til skalljakken gjør derimot at svetten fordamper igjennom porene og soveposen holder seg tørr og fin ved føttene. En annen fordel er at føttene blir mye varmere med skalljakke rundt de. Dette var riktig nok en ulempe på min forrige tur da jeg brukte en sovepose med WM rating på -4 i tilfelle det skulle fryse på, mens det endte opp med å bli ti grader i teltet og føttene mine ble så varme at jeg måtte ta de ut av posen og sette de i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo nyfrelst turgeek som egentlig trodde jeg ikke ville campe på høsten, men jeg må også si at været, fargene og fraværet av mygg gjør dette til den beste årstiden så langt :D

Men, har det ikke vært fravær av mygg og insekter praktisk talt hele denne våren, sommeren og høsten? Ikke kom klekkinga i mai. Nesten ingen mygg gjennom sommeren. Og den hissige høstvepsen dukka aldri opp. De forsvant sammen med små og store fugler denne sommeren. Jeg tåler godt myggstikk og klegg så lenge det er liv i skauen. For øvrig innbiller jeg meg at man blir immun. Etter at jeg flytta til et sted med mye mygg ser jeg at de biter, men det plager meg ikke lenger. Det er nok mer tur som er resepten  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere! Blir en tur fra fredag til lørdag. Skal ha skalljakke-trikset i bakhodet hvis det oppstår et behov for det. Spent på Aktoteltet. Har prøveoppslått det i hagen og det virker veldig bra. Det kan vel tenkes at det også blir noen grader varmere i et så lite telt. Ellers er bål en sikker vinner utover kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet bærepose rundt føttene en gang og kommer ikke til å gjøre det igjen. Nå vet jeg ikke om det bare er at føttene mine svetter mye mer enn andres, men kondensen som tidligere lå på teltveggen havnet nå innsiden av bæreposen som lå tett rundt soveposen slik at den ble enda våtere enn da den lå fritt til å stange i teltduken. Pustingen til skalljakken gjør derimot at svetten fordamper igjennom porene og soveposen holder seg tørr og fin ved føttene. En annen fordel er at føttene blir mye varmere med skalljakke rundt de. Dette var riktig nok en ulempe på min forrige tur da jeg brukte en sovepose med WM rating på -4 i tilfelle det skulle fryse på, mens det endte opp med å bli ti grader i teltet og føttene mine ble så varme at jeg måtte ta de ut av posen og sette de i friluft.

Joda, du har rett i at det blir kondens inni, men en bærepose er såpass liten at det blir litt pusting "oppover" for dunet.

Skalljakka kan nok puste litt i temperaturer ned til noen få minus, men når det blir skikkelig kaldt i teltet er den like tett som plastposen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd jakketrikset ein gong, og eg har aldri opplevd soveposeenden så våt verken før eller seinare. For min del foretrekk eg litt fuktig soveposeende pga av kontakt med teltenden, istadenfor klissvåt soveposeende i tillegg til at jakka også vert klissvåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Eg har prøvd jakketrikset ein gong, og eg har aldri opplevd soveposeenden så våt verken før eller seinare. For min del foretrekk eg litt fuktig soveposeende pga av kontakt med teltenden, istadenfor klissvåt soveposeende i tillegg til at jakka også vert klissvåt.

Helt enig. Under kalde og fuktige forhold har jeg noen ganger tredd en Reactor over soveposen med godt resultat. Denne er luftig nok til å slippe kondens igjennom, slik at det meste havner opp på denne. Jeg har heldigvis telt hvor dette uansett ikke er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Under kalde og fuktige forhold har jeg noen ganger tredd en Reactor over soveposen med godt resultat.

Utan at eg forstår kva du meiner, høyrest det ut som noko som også utviklar godt med varme. Det kan sikkert vera behagleg, men det høyrest samtidig brannfarleg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Utan at eg forstår kva du meiner, høyrest det ut som noko som også utviklar godt med varme. Det kan sikkert vera behagleg, men det høyrest samtidig brannfarleg ut.

Det er en Summit to Sea lakenpose av Dupont fiberliknende materiale, så ikke brannfarlig. Man flytter kuldebroen til yttersiden av denne. Det var Hekta på tur som ga meg dette tipset, men brukes bare når det er kaldt og fuktig. Ellers bruker jeg ingenting utenpå soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.