Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten (!) dagstursekk - hvor stor?


Halkatla

Anbefalte innlegg

"Min drømmesekk" finnes jo ikke.. kikket rundt og sett på anbefalingr her;

Sirrus - litt tung og så mangler den lomme på utsiden for f.eks. våt regnbukse - dessuten vrir skulderreimer seg og blir liggende litt skjevt når jeg strammer brystreim?  Ekspeditør mente jeg strammet den for mye - men om den ikke ble strammet så gnager skulderreimer på armer... men størrelse og utførelse virket veldig "riktig"

Snota (og ellos)- har ikke lufting i ryggen (krav fra min side)

Skarstind - eg. bare sett på 32l og den virker litt tung og "mye sekk"-og litt kjiip? ift osprey.  Mulig den i mindre størrelse kan passe. Men hoftebeltet var jo helt ubrukelig...

Osprey tempest har ikke samme gode rygglufting som sirrus men er jo lettere - så frister veldig om luftingen er ok (det er hovedgrunnen for ny sekk).

Har også prøvd Deuter men den ble lang og rar - følte hodet stanget i sekken...

Jeg har hele tiden tenkt at jeg må kjøpe stor nok for å få med det som trengs på dagstur på vinter (dvs litt mer klær)- men så slår det meg at netting i ryggen jo ikke er noe pluss da - vi som avogtil faller på ski vil jo da få rygg pakket full med løssnø om uheldig?? Kanskje bare liten sekk med "rygglufting" ok og så fortsetter jeg med huggersekken på vinteren?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirrus - litt tung og så mangler den lomme på utsiden for f.eks. våt regnbukse - dessuten vrir skulderreimer seg og blir liggende litt skjevt når jeg strammer brystreim?

Trodde Mira/Manta var rene sykkelsekker (de har hemper for å hekte på hjelm og baklys), men der tok jeg feil - de er også ment for vandring, balnt annet med det samme stavfestet som Sirrus. Og den har stretchlomme på utsiden, gitt :)  Om skulderemmene passer bedre aner jeg ikke, men ryggluftingen på Mira skal være lik Sirrus. Mangler vel noen utvendige fester (isøks, liggeunderlag) som kanskje ikke savnes. Har magnet på brystremspennen som passer biteventiler med magnetfeste på Ospreys drikkesystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For dagsturer i marka mener jeg rundt 30 liter er passe størrelse. For dagsturer i fjellet event. hytte til hytte 40 - 45 liter. For turer i Nordmarka  bruker kona og jeg  Mammut Arton Tour SE 28 liter ryggsekk. Kjøpet denne hos Gsport den uka de hadde den på tilbud, Kr. 399.- Veiledende pris kr.799.- Bra bæresystem. Mammut er Svetsisk, altid bra greier derfra. Sekken holder fint til mat, drikke og ekstra klær. Har også med lette dunjakker som vi tar på når vi er framme ved hyttene. Praktiske lette greier som vi pakker inn i lomma på jakkene. Stormberg har sånne. den jeg har kostet kr. 599.-

Endret av Per Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att rekommendera storlek på ryggsäck är lite som att rekommendera storlek på skor. Om en storlek passar för mig är det mest tur om den också passar för dig.

Det bästa sättet att få fram ungefärlig storleksbehov är att ta fram utstyret som ska packas i säcken och kontrollera volymen på detta. Det kan göras i en pappkartong där man markerat dm-stora rutor eller i t.ex en plasthink med känd volym.

Ospreys säckar är generellt bra, jag gillar att de har ordentliga höftbälten. Jag har själv en Osprey Talon 22 för vardagsbruk, dagsturer och upp till helgturer, men använder också ibland en Haglöfs LIM 25 till detta. Nackdelen med den är att den saknar lomme på baksidan (eller framsidan kallas det visst ofta, hur nu framsidan kan vara det som är allra längst bak när man har säcken på ryggen?) Den har också en tunn rem till höftbälte, så det mesta av vikten hamnar på axlarna och man blir fort svettig om ryggen.

Fördelar är att den väger närmare halvkilot mindre än Talon, den har elastiska band som kan hålla liggunderlag, våta regnkläder och liknande på baksidan och jag gillar utseendet.

Fördelar med Talon är brett höftbälte med lommer, många storlekar att välja (11, 22, 33 och 44 liter), ok luftning av ryggen och möjlighet att göra små justeringar på rygglängden.

Nackdelar är främst högre vikt.

Jag skulle nog gå för en Talon eller en annan Ospreysäck om jag var tvungen att välja endast en säck.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Tempest 30l på meg. Kjøpt like før butikkene stengte og jeg skulle til La Gomera dagen etter...  Sekken var fin - litt svett på ryggen i de lengste bakkene (max stigning på en dag var 400m) ble jeg uansett:-) Skulderremmene er litt vide - dvs at armene av og til kommer borti alt mikk-makket som er der men gikk likevel bra (om armer skraper borti reimer er det i beste fall irriterende - i verste fall (og om solbrent...) vondt.

Vi var en gruppe fra hele skandinavia på tur - 18 personer totalt.  Jeg fintelte ikke... men minst 7 personer (eller fler?) hadde ulike varianter av Ospreysekker så de har tydeligvis fått et bra navn.

Størrelsen på 30l fungerte helt fint.  Enkelte dager bar vi også lunch - og jeg "vant" 1kg++ avocado (!) en av dagene. Inklusive vann og litt klær veide jo da sekken en del men var fortsatt god å bære - hoftebeltet fungerer som det skal:-) Den tålte også 6pack med øl, 2 flasker vin + godteri hjem fra taxfree... Helt fin å bære da også - men det var jo bare fra bussen og hjem...:-)

Det eneste jeg ikke likte var at det blir for langt bak til flaskeholderne. Går ikke å få tak i flasker uten å løsne sekken... men det er gjerne for å få oss til å kjøpe drikkesystem.. 3 stykker hadde vannpose og var veldig fornøyde. Bortsett fra vannet som ligger i "drikkeslangen" mente de vannet holdt seg kjøligere når det lå i vannsekken?

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Linkene fungerer ikke for meg så det kan hende man må gå direkte til gossamergear (dot) com og velge "packs" derfra

Jeg er inne og ser på Type II 26 Summit omtrent hver dag, men har ikke bestilt enda da jeg også har lyst på en litt større som Pilgrim, Kumo eller Gorilla.

 

Weight (may vary slightly)

15.65 oz  (444 g.) complete (approximate may vary slightly)

.80 oz (23 g.) removable foam pad

3.40 oz (95 g.)  removable 1" wide belt

11.50 oz (326 g.) pack only

 

 Size and Capacity

20" x 10" x 7" in. (36 x 60 cm.)

1400 c.i. (23 l.) Main body

162 c.i. ( 3 l. ) all 3 Pockets combined (54 each) 

1562 c.i. (26 l.) Total

type2_1_1.jpg

Hadde vært kjempefint om du kjøpte en og testet litt @Halkatla før jeg bestiller en selv ;)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for tips nok en gang, dere! :)   Hehe, @7homas da må du nok smøre deg med tålmodighet :D  Det har nemlig plutselig blitt vinter her, og jeg har oppdaget at jeg ikke har noen form for ullundertøy eller ordentlig vinterjakke (lurer litt på hvordan jeg har overlevd tidligere vintere, faktisk. Har vel ikke vært sånn voldsomt sporty, haha..), så sekken ble brått dytta litt lengre ned på handlelista, stakkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Talon 11 som flere har nevnt sitter som et skudd på de fleste skulle jeg tro, men den fylles fort opp også så tror jeg ville anbefalt en 22 l. Selv kan jeg vel nesten kalle meg samler når det kommer til sekker, har sikkert en sekk for hver dag i uka, og angrer ikke på et eneste kjøp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Finner frem denne igjen nå som det har blitt fint turvær (ski og snø, hva er det??)  :)  Jeg har gått en del lengre turer i det siste, og kommet frem til at det jeg faktisk har behov for å ha med meg begrenser seg til vannflaske, kart og sitteunderlag, samt iblant litt mat og en regnponcho. Store ullgensere og slikt er det sjelden behov for. Det er jo ingen fjell her nede, og vinter har vi jo nesten ikke lengre heller, så jeg tenker jeg bør gå for en så liten sekk som mulig (men med hoftebelte).

Disse Osprey-sekkene skal sjekkes ut. Jeg tror jeg prøvde en slik en da jeg kjøpte 55-literen min, men den var så lang i ryggen at den dunket meg i bakhodet. Men det kan vel tenkes de mindre modellene er kortere - jeg krysser fingrene for det, for lufting i ryggen høres veldig deilig ut!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Halkatla skrev:

Finner frem denne igjen nå som det har blitt fint turvær (ski og snø, hva er det??)  :)  Jeg har gått en del lengre turer i det siste, og kommet frem til at det jeg faktisk har behov for å ha med meg begrenser seg til vannflaske, kart og sitteunderlag, samt iblant litt mat og en regnponcho. Store ullgensere og slikt er det sjelden behov for. Det er jo ingen fjell her nede, og vinter har vi jo nesten ikke lengre heller, så jeg tenker jeg bør gå for en så liten sekk som mulig (men med hoftebelte).

Disse Osprey-sekkene skal sjekkes ut. Jeg tror jeg prøvde en slik en da jeg kjøpte 55-literen min, men den var så lang i ryggen at den dunket meg i bakhodet. Men det kan vel tenkes de mindre modellene er kortere - jeg krysser fingrene for det, for lufting i ryggen høres veldig deilig ut!

 

 

Osprey Tempest er damemodell og finnes i flere størrelser. Jeg endte opp med en slik selv (30 liter) og den har fått kjørt seg. Brukt til mye forskjellig. Jeg har blitt veldig glad i den sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talon er for herrer og Tempest for damer btw. Samme sekk og flere forskjellige literstørrelser (22 liter er nok ikke dumt for en enkel dagstursekk)  

Og Osprey har eget drikkesystem (mye bedre for oss som synes tuten til camelback er håpløs) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, viste ikke at Tempest var dame modellen :) Når det er sagt så kan herremodell passe vel så godt på en dame som motsatt da det kan være store variasjoner på rygglengde. Føles lissom som at disse småsekkene uansett er så korte at det ikke utgjør allverdens forskjell ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.11.2015 at 11:04 AM, 7homas said:

....Jeg er inne og ser på Type II 26 Summit omtrent hver dag, men har ikke bestilt enda da jeg også har lyst på en litt større som Pilgrim, Kumo eller Gorilla.

 

Weight (may vary slightly)
15.65 oz  (444 g.) complete (approximate may vary slightly)
.80 oz (23 g.) removable foam pad
3.40 oz (95 g.)  removable 1" wide belt
11.50 oz (326 g.) pack only

 Size and Capacity
20" x 10" x 7" in. (36 x 60 cm.)
1400 c.i. (23 l.) Main body
162 c.i. ( 3 l. ) all 3 Pockets combined (54 each)
1562 c.i. (26 l.) Total

type2_1_1.jpg

Hadde vært kjempefint om du kjøpte en og testet litt @Halkatla før jeg bestiller en selv ;)

 

On 19.11.2015 at 9:06 PM, Halkatla said:

Takk for tips nok en gang, dere! :)   Hehe, @7homas da må du nok smøre deg med tålmodighet :D  Det har nemlig plutselig blitt vinter her, og jeg har oppdaget at jeg ikke har noen form for ullundertøy eller ordentlig vinterjakke (lurer litt på hvordan jeg har overlevd tidligere vintere, faktisk. Har vel ikke vært sånn voldsomt sporty, haha..), så sekken ble brått dytta litt lengre ned på handlelista, stakkar

Siden du nektet å teste den..... jeg er foreløpig veldig fornøyd med denne sekken ;)  Passer mine dagsturbehov perfekt. Den har naturligvis ikke ventilasjon, men det synes jeg uansett aldri funker som produsentene lover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mesh/ventilasjon i ryggen er jeg også litt skeptisk til, føler det er mere gimmick enn faktisk funksjonalitet. Har diverse sekker både med og uten men kan aldri si jeg i praksis har merket enorme forskjeller. På mindre sekker tror jeg ikke mesh/netting utgjør allverdens, derimot på større og stivere/kraftigere sekker hvor nettingen blir mere spent opp så kan det vel muligens bety noe mere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 7homas skrev:

 

Siden du nektet å teste den..... jeg er foreløpig veldig fornøyd med denne sekken ;)  Passer mine dagsturbehov perfekt. Den har naturligvis ikke ventilasjon, men det synes jeg uansett aldri funker som produsentene lover.

Så bra, da ble det jo du som testet for meg, da  :D  Nei ventilasjon er vel ikke noe "must" for min del heller, jeg har aldri testet noen sekk som har slikt, det høres bare behagelig ut sånn i teorien. 

Jeg tror forøvrig jeg trenger mindre sekk enn hva mange andre her på forumet gjør. Jeg leser og leser om disse sekkene, og foreløpig høres det egentlig ut som noe rundt 20 l kan passe. "Dagstur" for meg betyr sjelden mer enn 10 km (jeg går sakte, ok :P dataslask på tur!), og det går som nevnt nede i de varme skogene her, så det er veeeldig lite jeg egentlig trenger å ta med meg   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 7homas skrev:

Den har naturligvis ikke ventilasjon, men det synes jeg uansett aldri funker som produsentene lover.

Vet ikke helt hva som loves, men hvis det er "tørr rygg" er det en overdrivelse for min del. Det er likevel en en klar forskjell mellom mine Ospreys med ryggvetilasjon og min "flate" klengete Inov-8-sekk. På omtrent samme aktivitetsnivå, vær og bekledning der skjorteryggen kan bli gjennomvåt under Inov-8, blir den fuktig under de ventilerte Ospreys. Så det har en virkning for meg i hvert fall, og jeg setter pris på den - men ikke forvent noe magisk :)

(Inov-8 16 ltr bruker jeg hvis jeg har tenkt å være "fast & lite", når jeg beveger meg såpass raskt (jogge, løpe, rask oppstigning) at ingen ventilasjon vil hindre en svettevåt rygg uansett - da velger jeg den pga vekten på rundt kvartkiloen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, a_aa said:

Vet ikke helt hva som loves, men hvis det er "tørr rygg" er det en overdrivelse for min del. Det er likevel en en klar forskjell mellom mine Ospreys med ryggvetilasjon og min "flate" klengete Inov-8-sekk. På omtrent samme aktivitetsnivå, vær og bekledning der skjorteryggen kan bli gjennomvåt under Inov-8, blir den fuktig under de ventilerte Ospreys. Så det har en virkning for meg i hvert fall, og jeg setter pris på den - men ikke forvent noe magisk :)

(Inov-8 16 ltr bruker jeg hvis jeg har tenkt å være "fast & lite", når jeg beveger meg såpass raskt (jogge, løpe, rask oppstigning) at ingen ventilasjon vil hindre en svettevåt rygg uansett - da velger jeg den pga vekten på rundt kvartkiloen.)

Jeg blir alltid svett på ryggen. Ferdig snakka. Begynner å svette så fort jeg pakker ut sekken av bilen.
Jeg kan være enig i at man kan bli mindre våt med bra ventilasjon, men fortsatt for våt til at jeg ville brukt ventilasjon som argument for å kjøpe en sekk. Nettingen må være særs luftig for å ventilere nok for meg og da tror jeg den mister bære-/ støtteevnen. En annen ting med ventilasjon er at det må være en slags ramme/ avstiving som spenner opp ventilasjonen, men det gjør stort sett at sekken blir ukomfotabel å bære, synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Halkatla said:

Så bra, da ble det jo du som testet for meg, da  :D  Nei ventilasjon er vel ikke noe "must" for min del heller, jeg har aldri testet noen sekk som har slikt, det høres bare behagelig ut sånn i teorien. 

Jeg tror forøvrig jeg trenger mindre sekk enn hva mange andre her på forumet gjør. Jeg leser og leser om disse sekkene, og foreløpig høres det egentlig ut som noe rundt 20 l kan passe. "Dagstur" for meg betyr sjelden mer enn 10 km (jeg går sakte, ok :P dataslask på tur!), og det går som nevnt nede i de varme skogene her, så det er veeeldig lite jeg egentlig trenger å ta med meg   

Den er ikke så stor, men den blir ganske dyr etter import med dagens kurs :(

s20160518_150011red_zpsjfx7ztw7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.