Gå til innhold
  • Bli medlem

Sten, plugger og barduner


Viggo

Anbefalte innlegg

Mange i dette forum har sikkert prøvet at binde barduner til sten når plugger ikke kan komme i jorden. Nu prøver jeg at dele lidt erfaring her og håber også at høre din erfaring og kommentar.

 

I august er jeg på tur med telt i Ronderne og sætter teltet ved Kaldbekkbotn ca. 2 timers gang fra Rondvassbu. Hjemmefra er jeg klar over, at der muligvis ikke er særligt meget græs på stedet, så baseret på tidligere erfaringer tænker jeg, at forberede lidt ekstra for at kunne fæste barduner til sten. Så jeg laver 6 slynger af polyesterline og tog med – se foto.

 

Da jeg stillede teltet op var jeg forberedt på, at det ville blive regnvejr næste dag ifølge vejrudsigt. I første omgang anvendte jeg ikke slyngerne. Der var 4 barduner, hvor jeg ikke kunne få pluggerne i jorden og måtter bruge sten. Så jeg lagde de normale barduner om en mindre sten og lagde derefter relativt store sten ovenpå, for at holde fast – som jeg normalt har gjort tidligere.

 

I løbet af natten blæser det op og regner. På et tidpunkt vågner jeg ved at teltet blafrer ret kraftigt, og jeg fornemmer at barduner ikke holder teltet, som de bør. Så jeg vælger at komme ud af soveposen og ud af teltet for at se på sagen. Tre barduner har trukket sig næsten helt løse. Og her indså jeg at jeg nok alligevel måtte have fat i de slynger og var glad for faktisk at have dem med. For det var nu relativt hurtigt at få de slynger om ret store sten og få orden på sagen i det lille lys, som er om natten.

 

Næste morgen er jeg igen ude, og her måtte jeg igen få bedre feste for én af bardunerne fra natten og én mere. Nogle plugger måtte også bedre i jorden. Den dag regnede og blæste det ganske meget, og jeg blev i teltet. I løbet af dagen observerer jeg igen, at noget synes galt, da inderteltet ligesom blev trukket skævt. Det bør nok lige siges, at jeg har et Hilleberg Nallo 3GT telt med tre snore langs jorden, der holder bredden på teltet, ved hver af de tre buer. Én af de snore under inderteltet er bristet. Da jeg indefra får hægtet inderteltet af yderteltetj kan jeg komme hen til problemet. Her får jeg så brugt endnu en slynge til at få repareret snoren. Ved opsætningen af teltet opdager jeg ikke, at en sten under teltet er skarp. Den sten skar  snoren over ved de bevægelser teltet har under blæsten. Jeg kan heldigvis fjerne den sten, så det ikke kan ske igen.

 

Rent teknisk er de 6 slynger hver lavet af 140 cm, 2 mm polyesterline og samlet med fiskerknude. De vejer tilsammen 26 g.

 

Efter alt dette får jeg heldigvis ikke flere problemer med blæst og telt på den tur.

post-675-0-46769000-1443873964_thumb.jpg

post-675-0-57908300-1443874010_thumb.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vi er to venninner som ofte er på helgetur med lavvo. Våre høst- og vårturer foregår ofte på bakke med mye sten som gir utfordringer med feste av plugger. Vi bruker steiner på bardunene (trekker snorene rundt steinene) og legger tett med stein på vintermattene rundt hele lavvoen. Dette fungerer utmerket under alle vær- og vindforhold. Litt arbeid å samle så mye stein, men det er verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hei!

Vi er to venninner som ofte er på helgetur med lavvo. Våre høst- og vårturer foregår ofte på bakke med mye sten som gir utfordringer med feste av plugger. Vi bruker steiner på bardunene (trekker snorene rundt steinene) og legger tett med stein på vintermattene rundt hele lavvoen. Dette fungerer utmerket under alle vær- og vindforhold. Litt arbeid å samle så mye stein, men det er verdt det :)

Jeg har teltet på en steinblokk på Gaustaryggen, dvs. ved Gaustakne. Der var det et lite vann, ellers bare steinblokker. Jeg gjorde det samme som dere, noe som også  funket i vindfullt vær. Teltet mitt hadde også stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.