Gå til innhold
  • Bli medlem

kungsleden 2016, tips/råd


Anbefalte innlegg

hallo

 

jeg er i sterk vurdering om å gå kungsleden i vinter/vår som kommer, men er ikke så erfaren med vintercamping. har testa litt utstyr så er rimelig sikker på at det er ingen problem for meg å ta en langtur i minusgrader. blir innkjøp av pulk fortløpende og trening med dekk da jeg ikke akkurat er vant med trekking.

 

det jeg er ute etter er praktiske tips til denne turen. gå fra nord til sør eller omvendt? mobildekning, burde jeg ha nødpeiler?

 

kan hende jeg trenger litt tips og når det gjelder pakking av pulk, noen kjærringråd der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt å gå heile Kungsleden, eller en del av det, f eks Abisko-Nikkaluotka?  Har kun gått Abikso-Nikkaluotka selv, her kan jeg rekommandere start i Abisko for da er man 'rett ut' i fjellet fra toget.

 

Hvis du ikke har så mye erfaring med vintertur fra for skulle jeg rekommandere å ta noen helgturer for å få inn rutiner kring telt, matlaging og pakking av pulk, og ikke minst sjekke at skiskoene fungerer.  

 

Sist jeg var der oppe var det lite mobildekning, men den er en populær rute med relativt mye folk, så det må regnes som ganske sikker å ta det alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mobildekning, burde jeg ha nødpeiler?

 

 

Gikk nylig opp fra Katterjåkk (Katterjokk) og via Hoiganvåggi dalen og (inn på Kungsleden) ned til Abisko, og det var ingen mobildekning der, ihvertfall ikke som jeg merket, så jo - jeg ville hatt med nødpeiler. Hadde selv med InReach SE. Gikk i august også sørover fra Bjørnfjell til Katterat, via Hunddalen og ned til Cunojavri hytten, så over til sverige og Unna-Allkas og så nordover langs grensen til Katerjåkk. Samme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo

 

jeg er i sterk vurdering om å gå kungsleden i vinter/vår som kommer, men er ikke så erfaren med vintercamping. har testa litt utstyr så er rimelig sikker på at det er ingen problem for meg å ta en langtur i minusgrader. blir innkjøp av pulk fortløpende og trening med dekk da jeg ikke akkurat er vant med trekking.

 

det jeg er ute etter er praktiske tips til denne turen. gå fra nord til sør eller omvendt? mobildekning, burde jeg ha nødpeiler?

 

kan hende jeg trenger litt tips og når det gjelder pakking av pulk, noen kjærringråd der?

 

Du går naturligtvis från nord till syd så du har solen i ansiket om dagarna!

 

Mobiltäckning kan du nog bara glömma. I alla fall i norra delen. 

 

Utrustning: Se till att ha med grejjor som du vet fungerar. Lätt är bra, men det måste fungera. Visst, det finns stugor, men kom ihåg; Det är skandinaviska fjäll och vädret i norra delen av kungsleden är ungefär lika stabilt som på västlande i Norge. Fint väder kan bli knas på 15-20 minuter. Inte vanligt med så snabba omslag, men det händer. Då funkar det inte med 3 timmars march till närmaste stuga, utan det är bara att hitta något lämpligt ställe lokalt och börja gräva. Har du övat på detta innan så är det egentligen inte något problem. Irriternade ja, men det är en hel del folk som tvingas gräva ned sig varenda vinter i skandinaviska fjällen och det går nästan alltid utmärkt. 

 

Öva ordentligt innan på vintercamping i olika vädertyper (börja med fint vinterväder, prova med mer vind och snöfall, prova någon natt när det är jävligt kallt etc). 

Fler områden som kungsleden passerar är kända köldhål, så räkna med att det kan bli förbannat kallt några av nätterna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Kungsleden preget av skilting og tilrettelegg? Jeg var nylig over svenskegrensen i Femundsmarka, og var overrasket over hvordan svenskene har ødelagt området med tett metall-skilting, kanskje hver 20. meter, og tilrettelagte "leirplasser" med do, vedsjul, rastebuer osv. Natur-følelsen forsvant raskt, det var rene barnehagetilstander over der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ganger gått Abisko til Sulitjelma, det blir jo noenlunde som Kungsleden. Vi hadde med telt for sikkerhet, men det trengte vi ikke å bruke. På siste turen gikk vi alltid forbi en hytte og sov i den neste, for vær og føre var godt. Hadde vær og føre vært dårlig ville vi nok sovet i hver hytte underveis.

Husk at hyttene langs leden kan være stengt, men det skal være nødrom på de fleste. Sjekk opp dette. Mobildekning kan du glemme, unntatt der leden krysser vei, ved Saltoluokta, Kvikkjokk, Jäckvik, Ammarnäs og Hemavan. Hvis du vil ha skikkelig villmark- følelse tror jeg du får det ved å gå Padjelanta-leden og komme inn på Kungsleden ved Kvikkjokk. Hyttene i Padjelanta er stengt, men en hytte er alltid åpen. Se etter den som har antenner på taket, den er åpen.

Jeg er enig i alt Johan sa, gå sørover og regn med at det kan bli kaldt! Men har du en god sovepose + underlag og et bra telt så er ikke det noe problem. Siden du har pulk så er ikke vekten noe problem heller. Men en pulk kan være tung i motbakker, regn med lavere fart enn du vanligvis har.

God tur, det blir sikker flott.

Otto

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Kungsleden preget av skilting og tilrettelegg? Jeg var nylig over svenskegrensen i Femundsmarka, og var overrasket over hvordan svenskene har ødelagt området med tett metall-skilting, kanskje hver 20. meter, og tilrettelagte "leirplasser" med do, vedsjul, rastebuer osv. Natur-følelsen forsvant raskt, det var rene barnehagetilstander over der.

 

 

Se: http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/tipserbjudanden/Vandring/Allman-fjallinformation1/Ledsystemet1/

 

Metallskiltene med røde Andreaskors på topp angir vinterløyper, ca 40m avstand mellom hvert skilt. Sommerstiene følger som regel nogenlunde vinterløypa, men kan noen steder avvike. For eksempel et sted jeg gikk der vinterløypa gikk på den ene siden av elva, sommerstien på andre siden. Sommerstiene merket med orange maling på steiner eller trær, der vi i Norge bruker rødt. Ellers også med små varder, som i Norge.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vandringsled

"En vandringsled är en upptrampad, röjd och oftast uppmärkt gångstig avsedd för rekreation och motion, vanligen belägen på landsbygden"

 

se også: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det nokk investering av inreach SE om det er å anbefale. har lest mye godt om den her i forumet.

 

øvelsesturer blir det en del av. utstyret er ok. eneste å utsette er kansje et litt for lite telt for en komfortabel vintertur. tomanns helårstelt fra fjellreven av tunneltype, menn det får jeg ta en vurdering utifra erfaringa jeg skal få iløpet av førjulsvinteren ;)

 

tenker å gå hele leden ja. fra Abisko til hemavan. jeg må ta en vurdering om jeg har mulighet denne vinteren menn om alt stemmer og jeg får tatt ut ferie ca i området rundt mars så blir det full gass dit.

 

en till ting jeg mangler er en skikkelig skall bukse. etter litt leting er det fjellreven keb bib bukse som er til sterk vurdering. ellers så ser jeg på klattermusen freke buksa, den ligger litt oppe i pris men skal visst ikke skuffe. er det noen som har erfaringer med bib bukser, kansje noen rimelige som man får mye for pengene?

 

takk for alt av svar. alt hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går naturligtvis från nord till syd så du har solen i ansiket om dagarna!

 

Mobiltäckning kan du nog bara glömma. I alla fall i norra delen. 

 

Utrustning: Se till att ha med grejjor som du vet fungerar. Lätt är bra, men det måste fungera. Visst, det finns stugor, men kom ihåg; Det är skandinaviska fjäll och vädret i norra delen av kungsleden är ungefär lika stabilt som på västlande i Norge. Fint väder kan bli knas på 15-20 minuter. Inte vanligt med så snabba omslag, men det händer. Då funkar det inte med 3 timmars march till närmaste stuga, utan det är bara att hitta något lämpligt ställe lokalt och börja gräva. Har du övat på detta innan så är det egentligen inte något problem. Irriternade ja, men det är en hel del folk som tvingas gräva ned sig varenda vinter i skandinaviska fjällen och det går nästan alltid utmärkt. 

 

Öva ordentligt innan på vintercamping i olika vädertyper (börja med fint vinterväder, prova med mer vind och snöfall, prova någon natt när det är jävligt kallt etc). 

Fler områden som kungsleden passerar är kända köldhål, så räkna med att det kan bli förbannat kallt några av nätterna.

høres ut som du snakker av erfaring når det gjelder nedgraving i nødly. er vell kansje en ide å ha med overtrekk til soveposen om det ikke er mulighet sette opp teltet? selv om dda trur jeg det må være veldig dårlig vær. jeg er godt kjent med været her nord menn har dessverre ikke vært på teltur i veldig sterk vind enda, det er bare å glede seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Kungsleden preget av skilting og tilrettelegg? Jeg var nylig over svenskegrensen i Femundsmarka, og var overrasket over hvordan svenskene har ødelagt området med tett metall-skilting, kanskje hver 20. meter, og tilrettelagte "leirplasser" med do, vedsjul, rastebuer osv. Natur-følelsen forsvant raskt, det var rene barnehagetilstander over der.

det er litt annerledes i sverige. Bl.a de merkede scootertraseene som er markert med kryss tett i tett. Synd de har slike traseer i nasjonalparken.

Har selv brukt de opparbeidede leirplassene der. Litt annen tankegang enn vi har her hjemme. Der blir det veldig mye slitasje på få steder. Rundt Rogen er det også satt opp ved, det er øks og sag der og søplekasser. Så er det ikke lov å fyre opp bål andre steder enn på de plassene. Man kan godt telt men må da bruke primus. Da kan man jo finne plasser hvor det sjelden har vært noen.

På norsk side er det mange camper og en overflod av bålringer. Der er det litt slitt både her og der. Første camp vi hadde i fjor hadde 3 bålringer med få meters mellomrom. Jeg trives på begge sider av grensa der. Området er jo såpass besøkt at noe direkte villmark blir det ikke uansett.

Om det er norsk eller svensk løsning som er best over tid har jeg ikke noen fasit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.