Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperatur vinterpose


Anbefalte innlegg

Hei alle! 

 

 

Jeg vurderer å kjøpe en sovepose som skal funke til sen høst, vinter og tidlig vår. Jeg ser mange vinterposer har komforttemperatur på mellom - 12 og - 16, men i mitt hode, som kommer fra Hedmarken, så virker dette litt knapt. Derfor har jeg et spørsmål til dere som drar en del på vinterturer i telt og har erfaring med hva temperaturene vanligvis blir: 

 

Hva vil dere anbefale som komforttemp for en som er en frysepinne og ikke liker å ha på seg mer enn Devold-uniformen i soveposen (dvs ullundertøy)? Tenker den skal kunne brukes på turer i marka, samt fjellområder som ligger på rundt 1000 meter. 

 

Takk for alle svar! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke kunnskap til å komme med anbefalinger, men lurer på om du er som meg
- dårlig til å varme opp en kald pose
Men brukbar til å holde varmen etterpå?

 

Tenker bare at for min egen del så er det å være varm selv når man går i posen + å forsøke å få minst mulig rå luft i soveposen før man legger seg det som hjelper best.

Har ikke forsøkt dette på tur, men i båt var det å slenge en thermos med varmt vann inni sengetøyet før leggetid nok til å gjøre "oppvarmingstiden" mye kortere.

 

Beklager å spore av uten konkrete tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kunnskap til å komme med anbefalinger, men lurer på om du er som meg

- dårlig til å varme opp en kald pose

Men brukbar til å holde varmen etterpå?

 

Tenker bare at for min egen del så er det å være varm selv når man går i posen + å forsøke å få minst mulig rå luft i soveposen før man legger seg det som hjelper best.

Har ikke forsøkt dette på tur, men i båt var det å slenge en thermos med varmt vann inni sengetøyet før leggetid nok til å gjøre "oppvarmingstiden" mye kortere.

 

Beklager å spore av uten konkrete tips.

 

Absolutt relevant innspill det :) Jeg hadde det problemet før, men fant ut at å spise godt og gjøre en 10 - 15 burpees for sengetid funker veldig bra. Da er jeg varm, men ikke svett og varmer opp posen lett. Det er mer når jeg våkner etter en 3-4 timer at jeg fryser og det er det jeg gjerne vil unngå med en varmere pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor hadde vi så mild vinter at jeg klarte meg med min WM -7 pose.

 

Men når jeg etterhvert skal ha meg en skikkelig pose for skikkelig vinter ville jeg gått for noe som klarer mellom -25 og -35.

Tidligere har jeg prøvd meg med to poser, og det fungerer greit. Western Mountaineering har kiler som man kan kjøpe for å gjøre en pose større.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flispose i soveposen på de kaldeste dagene, funker svært bra! Då øker komforten betydelig:) Jeg har selv en sovepose med komfortsone på -10, og putter i flisposen når det er svært kaldt, det øker komforttemperaturen med 5-8 grader.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for utrolig mange bra innspill :D Vedig hjelpsomt! 

 

Jeg kikket opprinnelig på en med komforttemperatur (for menn, ikke EN-testet) på -18, men etter å ha lest dette, vurderer jeg den hardcore posen som går ned til -28. I følge produsenten, så kan ikke de skikkelig kalde (eventuelt varme) posene EN testes, da det blir upresist. Det er derfor litt vanskelig å vite hvor varm posten som er satt til -18 for en mann, egentlig vil være for en kvinne.

 

Videre ser jeg at forskjellen på dame og herretemperaturen virker større på vinterposene (sjekk denne testne: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/vintersovepose),hvilket kan bety at -18 kanskje vil være rundt -10 for meg. Og at -28 dermed blir sånn passe varmt og godt. 

 

@tronn på basis av svarene på mine evinnelige soveposespørsmål, har jeg regnet meg frem til at du bare har èn pose :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn skikkelig frysepinn, og jeg har gått for -32 graders pose, og den koser jeg meg glugg ihjel i :) Jeg tenker atter om det blir for varmt, så er det ikke verre enn å åpne posen litt :)

 

Høres ut som meg, det er godt å vite at det kan funke. Kan du bruke den litt høst og vår også, eller blir det for heftig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle år brukt soveposer som "egner seg sånn ca" og kommet greit i fra det. En del kjølige netter med hakkende tenner har det jo blitt men overlevde fint, fikk meg noen timer på øyet og hadde veldig god motivasjon for litt spensthopping og pushups når jeg våknet.
I fjor gadd jeg ikke det lenger og rev i en Helsport Kongsfjorden på XXL sånn halvimpulsivt for årets kaldeste turer. Erfaringen er at det helst bør være en del minusgrader hvis ikke blir det brennhett i soveposen på få minutter. Hadde luftet ganske mye i løpet av ei natt da jeg våknet til 8 minusgrader husker jeg. Hadde jeg snurpet igjen alle åpninger og kjørt med ytterpose, snurpet igjen varmekrage/dunjakke, dratt på dunsokker og dampsperre hadde jeg nok dødd. Åpningene til armene er også en nytelse når det er kaldt og guffent. Kan ligge helt nede i posen med bare armene stikkende ut for å dille rundt med mat, snop og brenner eller holde boka. Varmekragen inni hetta virker mer som den øverste 1/3 av en dunjakke for ekspedisjoner enn en krage. Hetta er i flere "lag" og det fungerer utmerket å stikke en fleecejakke eller noe slikt i mellom for å lage pute.
Har enda ikke tatt i bruk ytterposen. Det ville blitt for varmt. Men den gjør grei tjeneste som hyttepose eller "sove-over-på-sofaen-pose". Det følger også med noen aldeles herlige dunsokker som virkelig varmer opp tåttisene. Disse er helt gull! I tillegg er det også med dampsperrepose for den som måtte trenge slikt.
http://www.helsport.no/kongsfjorden

Billigste i følge prisjakt.no: https://www.xxl.no/helsport-kongsfjorden-pitch-black/p/1061399_2_style

Men fytti for en pris.... :no: Jeg kjøpte den på tilbud til en langt greiere en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihopp :-)

Har sagt det før og sider det igjen. Om du kjøper en ekstremt tykk og varm pose, er den for varm for de fleste turer som ikke er i desember/januar/februar. Å ha åpen glidelås i en for varm pose, funker ikke veldig bra da det blir for kaldt der du har åpning. Om du derimot har en middels tykk pose, OG, en sommerpose. Synes jeg at du stiller mye bedre. Den middels tykke posen kan du bruke vår og høst, den tynne bruker du om sommeren og som hytte til hytte og nødpose (du overlever i en snøhule selv med en ganske tynn pose). Og de turene det er meldt skikkelig kaldt bruker du begge to, den tynneste inni den tykke. Funker veldig bra!!  To poser tørker mye fortere enn en tykk, du kan velge å bruke den ene eller den andre eller begge, om du har basecamp kan du la den tykke ligge igjen i leir og ha den andre med som nødpose, om du kommer over andre som er i knipe kan du koble dine to sammen til en stor kose-pose :-)  Totaltvekten blir også mest sannsynlig mindre enn en stor pose som skal tåle samme temp. Kjedelig å bruke mye penger på en jumbo-pose som du kun bruker 3 av årets 12 måneder..ca..

 

Kjør debatt ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tronn på basis av svarene på mine evinnelige soveposespørsmål, har jeg regnet meg frem til at du bare har èn pose :D

Hehe. Jeg har en sovepose jeg bruker mest ja. Fra tidlig vår til sen høst.

Også har jeg en Ajungilak Tyin Winter som jeg har brukt litt. Men den har jeg hatt noen kalde netter i tidligere, så jeg har supplert med 3 sesongs posen pluss kile.

Har i alt 4 poser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dun eller syntet du går for?

 

Skal du gå for syntet og i hovedsak tenker å gå med pulk, så ville jeg gønna på med tyngste posen. Skal du ha syntetpose i sekk, så ville jeg vært mer vektbevisst.

 

Med dun er det ett fett, kjør på!

 

Skal ha dunpose, ellers må jeg kjøpe ny sekk :D Dessuten er jeg er komfortjeger.

 

Regner med at det ikke blir så ekstremt mange skikkelig kalde netter, så det er mulig @TEEDJAY har en god ide her. Da kan jeg evt kjøre -18 posen med posen som går ned til 0 inni. 

 

Noen som har erfaring med å kjære en sånn kanonvarm pose når det er en -5/-10 grader? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg, det er godt å vite at det kan funke. Kan du bruke den litt høst og vår også, eller blir det for heftig? 

 

jeg bruker den nå allerede jeg, koser meg bra i den, har hent noen netter atter jeg må åpne litt, men etterpå sover jeg godt videre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker den nå allerede jeg, koser meg bra i den, har hent noen netter atter jeg må åpne litt, men etterpå sover jeg godt videre :)

 

 

Takktakk :D :D  hvor kaldt har det vært når du har brukt den nå? Det var egentlig akkurat på denne tiden av året at jeg tenkte å bytte nemlig, hadde vært så digg å ikke bekymre seg for å fryse når det begynner å bli under null. Men -28 er jo veldig mye lengre under null også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha dunpose, ellers må jeg kjøpe ny sekk :D Dessuten er jeg er komfortjeger.

 

Regner med at det ikke blir så ekstremt mange skikkelig kalde netter, så det er mulig @TEEDJAY har en god ide her. Da kan jeg evt kjøre -18 posen med posen som går ned til 0 inni. 

 

Noen som har erfaring med å kjære en sånn kanonvarm pose når det er en -5/-10 grader? 

 

Den beste løsningen ved to poser er normalt en syntetpose ytterst. Dette da frysepunktet gjerne vil være i den ytterste posen, altså vil fukt fra kroppen gjerne fryse til is nettopp her. En syntetpose mister ikke særlig isolasjonsevne av isdannelse.

 

Selv benytter jeg dunpose med komfort limit -32 midtvinters. Begynner å bli varmt når man nærmer seg -5, men går greit det også. Personlig har jeg opplevd syntetpose med komfort limit i samme område som ubehagelig varmt/klamt når man nærmer seg -5.

 

En enkelt pose blir slik jeg ser det unektelig lettere enn to. (Vekt fra ca 1100g for dunpose med komfort limit i ønsket område. Alt etter hva en ønsker å betale..)

 

Velger selv normalt noe mer sikkerhetsmargin hva temperaturgrenser angår ved dunposer. Dette da dun over en lengre tur kan miste noe mer volum og isolasjonsevne. (Under enkelte typer forhold.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange varianter over temaet og her er min.

Jeg har to poser. En -40Cpose som fungerer for meg til alt vintervær, så lenge temperaturen ikke begynner å nærme seg 0C. Og en -15Cpose som jeg bruker vår/sommer/høst (blir det for varmt i sommernatta så er det bare å kjøre full lufting). -15Cposen bruker jeg også om vinteren hvis det meldes om  akutt mildvær. Begge er med dunfyll. Jeg synes de to posene overlapper hverandre greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk :D :D  hvor kaldt har det vært når du har brukt den nå? Det var egentlig akkurat på denne tiden av året at jeg tenkte å bytte nemlig, hadde vært så digg å ikke bekymre seg for å fryse når det begynner å bli under null. Men -28 er jo veldig mye lengre under null også.

 

hm... litt usikker, men tror den ligger på 5 grader og under nå, ene morgenen var det 2 grader hvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.