Gå til innhold
Kjell Iver

Om ikke breene smelter fort nok - så kan de jo få litt hjelp!

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Hadde jeg hatt jobben og fått beskjed om å dra å gjøre der det, så hadde jeg rett og slett nektet.. Hadde skammet meg over å stå der å hugge løs is fra en isbre på den måten, og måten utstyr/personell og is ble fraktet inn/ut på. Dette for at noen skal kunne tjene masse penger på å kunne tilby rikinger fancy is i drinken sin osv.. dette burde være grunn nok til at alle som bestemmer i saken skulle sagt nei, flere arbeidsplasser eller ikke. Usj, nå kommer nesten fredagstacoen opp igjen :sick:

Det har skjedd på Jostedalsbreen også. Jeg fikk høre skryt av at en oligark med en diger yacht fikk rekvirert et helikopter (antagelig eget?) opp for å hente is til sin vodka. Og de som jobber i isen gjorde det. Men aner ikke om de så ironien i dette der og da? Forhåpentligvis kun et engangstilfelle men ganske smakløst. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Lompa skrev:

Å ta ut noen kubikk med is gjør jo sånn sett ikke så veldig stor skade, det verste her er jo hva dette representerer klimamessig. Dette er blant de grelle eksemplene som demonstrerer for alle hvordan vårt overforbruk dreper planeten. Her skal noen frakte is fra en norsk bre verden rundt i fly for at folk skal kunne si nettopp det: Vi er så rike at vi kan drite i klimaet for å skaffe oss noen idiotiske isbiter vi like godt kunne laget selv. Det skal sikkert slippes ut like mange tonn CO2 i atmosfæren som de tar ut is fra breen.

Vi skal nesten være glade for at slike saker kommer, fordi eksemplene blir så grelle at "alle" forstår hvor galt dette er. Så får vi prøve å lage sammenligninger i våre liv. Hva er din isbit? 

Ja det er holdningen her som er problemer. Denne oligarken fikk to isklumper på ca 20 liter per stykk. Det er ingen krise. De hogger jo ut trapper daglig i breen på sommeren for turister. 

Men det er måten det gjøres på. Så hoverende og respektløst. Rikdom er det som tar knekken på verden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, bernt skrev:

Saken ble omgjort da Nordland fikk ny fylkesmann i 2019. Den forrige fylkesmannen, Hill-Marta Solberg (AP) sa nei. Den nye, Tom Cato Karlsen (FrP) har omgjort det gamle vedtaket. 

Tom Cato er teit. 

Skikkelig barnslig herfra 😂 men det er så respektløst at jeg får neller. Svaice sier de er en grønn bedrift og skjønner ikke motstander. Skjønner ikke hvordan de kan kalle seg grønne, men det er jo ingen beskytta tittel og her brukes det veldig kynisk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meh. Blir både trist og redd av dette her. 

Men dessverre så både ser og hører jeg folk skryte av at de gir fullstendig faen i fremtiden. Bruk mens man kan, er alt for mange sin livsmotto. De ler av CO2-utslipp og mener vi er teite som tror vi kan redde verden, så det er bare å gønne på med overforbruk. 

De samme er livredde for Greta Thunberg også og passer på å trykke henne ned og le av henne. Men er det noen som virkelig har forstått det hele, så er det henne. 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At verden er i en krise er det ingen tvil om. Og klimaendringer kan være et tydelig symptom på dette. Det er forskjell på naturlig endring og naturlig endring med god hjelp. Og det er heller ingen vits å ta ut nødvendig naturressur på gøy. Bare fordi det er kult å skryte av dette. 

Men de største elefanten i rommet er matproduksjon og transport. Så kommer klesproduksjon skyhøyt opp på lista. Bomullsindustrien er skremmende ødeleggende. Og et ensidig jordbruk der jorda blir utarmet og sprøyta, tar knekken på mangfoldet og våre insekter. Vi dør uten insekter. Og insektene dør. Nå. 

Før våre barn dør så vil de oppleve kriger over naturresurser, sult og ekstremvær.  Her hjemme. Ikke bare i land langt unna. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klesbransjen er sterkt dalende. Folk er mer bevisste. Og verden har best av at vi blir mer fattige. Eller rikere på naturopplevelser. Same same. 

Men det er en lang vei og gå og tiden er knapp. Hva dagens regjering sier og gjør er egentlig ubetydelig i det store løp. Det er vi som må endre oss. Ikke de som skal fikse oss. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Signert her og! 

Og heiv meg like gjerne med på denne og når jeg først var i gang! :) 

Den er allerede signer her, selv om jeg er en såkalt osloborger som egentlig ikke har lov å uttale meg ting som skjer utenfor Ring 3 (mens alle har meninger om det å bo i Oslo. For i Oslo blir alle knivstukket daglig. Så da vet dere det 😂 ). 

Endret av Gittiamo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, REs skrev:

Det finnes jo gode alternativer til isbiter fra naturen. 

Her er noen som kan oppbevares i fryseren og brukes om og om igjen.

Men når det er sagt så skal man ikke ha isbiter i god whisky, nedkjøling fjerner alt for mye av smaken. Kun en dråpe vann hvis man synes at spritsmaken blir litt for fremtredende. 

Så enig. Har hatt mer enn en krangle med min far om det der. Makan 😂 det er jo en selvfølge at den skal være uten is 😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, josteink skrev:

Og kva er egentlig forskjellen på å fly opp og henta is frå Svartisen og å transportera kaffe frå Kenya eller kiwi frå New Zealand til Norge?

Veldig bra innlegg 👍🏻 

Men her må vi faktisk holde tunga rett i munnen. Kaffe er livsviktig medisin. Det er ikke isbiter fra en isbre. Og kaffebønner blir vel helst fraktet med båt (selv om det også er en trussel for miljøet). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, a_aa skrev:

En 60 år gammel Svaice-kloning: Skjult lenke - logg inn for å se den (Beklager den kuriøse avsporingen ;) )

Det var jo en søt historie selv om det var et realt reklamestunt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med din holdning kjenner jeg at jeg ikke gadd å ta meg bryet med å lese det du har skrevet. Jeg er vel en av de som ikke burde ha meninger om klima siden jeg tydeligvis leser feil artikler. Jøsses. 

Den holdningen er jo ikke bra. Det er jo det at folk bryr seg som gjør en forskjell. At folk plukker plast på stranda, spiser mer grønt og flyr mindre, som betyr noe. Og om folk så leser disse rapportene du mener er feil, og gjør små endringer for miljøet, så er det mye mer konstruktiv enn å skrive lange avhandlinger om alt som er feil og galt.

Handling fremfor sure oppgulp er det som skal til. Om det så er nesten ubetydelige handlinger så er det allikevel langt mer konstruktivt enn direkte nedrakking av andre  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, nova skrev:

Det er ganske mange år siden jeg begynte å interessere meg for klima og politikken rundt dette. Og det er med dette som med alle andre saker. Hvis man ikke følger strømmen så får man pepper. Så det må jeg bare tåle.

Et ordtak sier at der alle tenker likt tenker ingen mye. En velbrukt politisk metode for å gi folk riktige meninger. Selv er jeg altid interessert i alternative meninger. Det finnes så mange eksempler på at det var de som tenkte utenfor boksen hadde rett.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Og derfor tar jeg meg også tid til å lese hva andre har å si også. Selv om vi fra grunnen av har helt forskjellig mening og oppfatning av en ting. Men når du starter et innlegg med å si at de fleste har feil og at vi rett og slett ikke er like smarte som deg, så falt jeg av lasset. 

Jeg har jobbet i et globalt selskap med en haug miljøanalytikere, så jeg vet at ting ikke er sort/hvitt. Jeg har da sett en stor dose tall og rapporter selv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at du leser mye om dette og at dette engasjerer deg. Men du har latterlig liten tiltro til folk generelt. Men folk bryr seg og de vet dette er omfattende. Veldig omfattende. At man skal sloss med alt fra kapitalisert til fanatikere i begge leire.

Alle og en er vi litt Don Quijote her, all den tid det er umulig å vite hva som er mest riktig å gjøre. Men i mellomtiden så får man sloss mot det man tror er kjempen, fremfor å være passiv inntil det motsatte er bevist. For det skjer ikke. Så jeg heier på at alle tiltak, små og store, gjøres. Selv om det kanskje viser seg å være ubetydelig. Men da har vi i det minste lært oss å kjempe i mellomtiden. 

Så alt Svaice da driver med er ikke greit. Uansett om det kanskje viser seg å ikke utgjøre noen fare. Sådetså! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, josteink skrev:

Og kvifor er dette ikkje greit? Fordi det etablerar eit prinsipp om ein ekstrem ressursbruk som ikkje er miljømessig bærekraftig for å få eit produkt du fint kan få i frå nærmaste frysar, visst du på død og liv skal vatne ut god whisky.

I tillegg er utsleppet av klimagasser pr kg is enormt som igjen auker innhaldet av klimagasser som co2 som bidreg til ein auka menneskapt global oppvarming. Oh, is that so? Jepp, og ifølge tusenvis av vitenskapelege artiklar og samtlege vitenskaplege forskningsinstitusjonar, som syner at 1)det pågår ei global oppvarming  2)observert oppvarming skjer som følge av ein radikal auke i klimagassane co2 og metan 3) auken i co2 og metan skuldast menneskapte utsleppskilder,  der alle artiklar har gått gjennom ein kritisk prosess og alle data er opne og tilgjengelege for alle, slik at dei kan etterprøvast men utan at dei tre hovudkonklusjonane er tilbakebevisst. Og det som står igjen er eit overveldande bevismateriale for menneskapt global oppvarming som skapar ein konsensus vi kan planlegga framtidig samfunnsutvikling ut frå. Kall meg gjedna naviv men eg trur at virus og bakteriar finnes utan at eg nokon gong har sett ein einaste ein :-) 

Jepp så enig 🙏🏻  For jeg tror på det du skriver her, selv om andre ikke gjør det  

Jeg har også lyst å fike til alle unge jenter som går med pelsdusk på veska nå, fordi det er moderne og skal vise at produktet er eksklusivt. Makan til missbruk av ressurser. Det er alt for mye av sånt. Men jeg lar være å slå. Hører det ikke er så lurt. 

Endret av Gittiamo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Tessatroll skrev:

OT, men bruk av pels frå human jakt/fangst på jaktbare artar, og som ein del av ei total utnytting av eit bytte synes eg er både ynskjeleg og bra.

OT - jeg er helt enig. Riktig pels til riktig bruk er helt innafor. Jeg er veldig for naturlige materialer til klesbruk. Ull og pels er mye bedre enn syntet i ovflod  

Men de pelsduskene der er alt annet enn innafor. Det er ingen ting som kan forsvare missbruk av naturressurser på den måten. 

Endret av Gittiamo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Nåja. Uten moteriktige bestemor-babes så hadde ikke Helge Ingstad kunnet livnære seg som pelsjeger og skrevet bok om det...

Men det er slik mennesker er. Man viser sin evne til å forsørge seg og tilegne seg status gjennom overdådig overforbruk. Slik har det vært i årtusener. Vi som klarer oss med lite og nyter de lykkehormonene som naturen gir, er i fåtall dessverre.

Apropos. Jeg har selskinnsfeller fra 2011. Er jeg en fæl mann? 😕 Det er de beste fellene jeg har...

Helge Ingstad er da fryktelig død. Og ikke dro han og slo ihjel mårhunder i små bur i Kina heller. Så den sammenligne var helt merkelig. 

Jeg har selv vasa rundt i ulvepels fra Russland jeg. Så varm og god. Men dette var ville dyr forhåpentligvis skutt. Ikke tatt i felle. 

Å holde et dyr i bur i hele sitt liv for at den skal bli en dusk på en veske har ingen ting med naturforvaltning å gjøre. Det er kun overforbruk på dyrs vegne. 

Men at folk som krysser vidder og Grønland ol med pels fra ville dyr, som ikke er tatt med revesak, er helt på sin plass. Det er riktig bruk av ressurser og det er også forvaltning om dyret er skutt for mer enn pelsen. Det er ikke sammenlignbart med pelsdusk for mote. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Ja pelsfarmer er ikke bra. Men det var markedet jeg forsøkte å gjøre et poeng ut av. Så lenge folk vil kjøpe det for å vise sine tilgjengelige ressurser som de har opparbeidet seg, så vil andre folk levere. Vi får bare håpe at forbudet i Norge går gjennom. Men jeg frykter dessverre at det bare vil bli økt etterspørsel etter kinesisk pels som du nevner ikke har så gode vilkår for dyrevelferd. 

Så det viktigste man kan gjøre er jo å prøve å endre markedet, heller enn suppleringen. Svaice f.eks. vil bare flyttes til sveitsiske isbreer om de ikke får opparbeidet seg her. Eller til amerikanske breer i Alaska. Det er det som er så kjipt. Så lenge folk er betalingsvillige, så er andre folk suppleringsvillige.

Da er vi enige ja 🙂 ja det er folks ønske om å fremstå unike og spesielle som går på helsa løs for kloden vår. Kan ikke folk bare skjønne at de er ikke noe bedre eller annerledes enn andre fordi de har ressurser? Mennesker er noe av de dummeste jeg vet om 🤦🏼‍♀️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
50 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

At det er et totalt unødvendig luksusprodukt er jeg helt enig i. Men om noen med penger har lyst til å betale for litt eksklusiv is i glasset så ser jeg ikke noen problemer med at noen ser muligheten til å tjene penger, og kanskje skape en håndfull arbeidsplasser. Det er jo til og med en hel industri som går ut på å selge vann på flaske til folk som har godt vann i kranen. 

Det er jo dette som er kjernen av saken her. Det finnes ingen god grunn for å ta ut is selv om det kanskje ikke er helt dødskrise. Bare veldig uheldig. Det er like mye signalene om at det er greit å ta ut is fra en isbre som allerede sliter, i en tid der vi absolutt ikke skal fremme unødvendig luksus. Dette sender ut så mange gale signaler at det er fult lovlig å reagere med avsky på hele prosjektet. Galskap. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Mulig det er kjernen fra ett perspektiv. Men det handler kun om å appellere til følelser. Med tanke på at breen "sliter", så har ikke dette noe betydning. At det er unødvendig luksus er jeg helt enig i. Det samme kan jo sies om en rekke andre bransjer, og prosjekter. Som å drive gruvedrift etter gull og diamanter, for så å henge det i ørene. Tappe vann på flaske og transportere denne rundt i butikker når det er vann i kranen. Avocado. 

Livet ville vært kjedelig om en bare skulle forholde seg til de to nederste trinnene i Maslows behovspyramide.

Jeg har ikke sansen for argumenter som ikke forholder seg til fakta, men bare appellerer til følelser. Kjernen i denne saken er støy og forringelse av naturopplevelsen i området, og det er grunn nok til å stoppe prosjektet. 

Med å argumenter mot å argumentere med følelser, ikke vekker de rette følelsene hos deg, så skøyt du deg vel sånn egentlig i egen fot? 🤔 

Men jeg gir f om man vil se på kliniske tall fremfor følelser eller omvendt. Det viktigste er at man har såpass gangsyn at man skjønner dette er feil. På alle plan. 

For min del så er det så klart miljøaspektet som er hovedfokus, og det at det sender ut signaler om at det er greit å gi faen i miljøet. Isen smelter uansett så da kan man like gjerne selge den, og slikke rikinger opp etter ryggen i samme slengen. 

Jeg har ikke lagt så mye vekt på krisen for miljøet her i denne tråden for den er jo en selvfølge. Men noen påstod det ikke var så krise for miljøet og da poengtere jeg saken fra en annen vinkel også. 

Btw så brukes både gull og diamanter til mer enn bare glam og glitter.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Neida, foten min er helt fin den. Er heller ikke meningen at du skal ta det personlig. Vi er helt enige om at prosjektet burde stoppes. 

Støy, og konsekvenser for annen næring (som turistindustri) i området er reelle argument. Isen smelter ikke på grunn av dette prosjektet, så det er ikke et argument. 

Jeg tar det ikke personlig. Men jeg synes det er viktig å påpeke at du ikke har noen rett i å bestemme hvordan folk ønsker å tilnærme seg saken. Både kliniske tall og følelsesmessig er lovlig tilnærming her så lenge fornuften er på plass. Og at du reagerte på min tilnæring her og påstår den ikke er verdt noe, er faktisk ikke legitimt. Vi er enige om saken men vi er ikke enige om dette med å holde en diskusjon saklig og høflig. 

Endret av Gittiamo
Skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer i såpeserien Svaice 

Svaice får ikke støtte fra NVE. Men de får heller ikke aksept. Og signaleffekten har vel så mye å gjøre med saken, som tall på papirer. 

Det er ikke så ille som neshornpulver på svartemarkedet heldigvis, men signalene er de samme. Jo sjeldnere det er jo mer er folk villige til å betale for det. Og det er kynisme og egoisme lang vei.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.