Gå til innhold
  • Bli medlem

Uskarpe bilder med mobilkamera


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har en Sony Erikson xperia S telefon og sliter veldig med å ta skarpe bilder med den. Har forsøkt en masse forskjellige innstillinger, men uten at noe har blitt bedre. Har også tørket av linsa i tilfelle dette skulle være årsaken, men ingen synlig forbedring.

Spesielt vanskelig er det hvis jeg står veldig nære motivet.

Derfor har jeg som regel alltid et kamera med på tur, men det hadde vert litt greit å kunne ta gode bilder med mobilen også.

Er det noen som har samme eller andre erfaringer med denne telefonen, eller kan det rett og slett komme av at den ikke er bedre enn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har (nesten) alltid med kamera på tur, selv om det har kommet masse fancy kameramobiler så har jeg fortsatt ikke funnet noen som kvalitetsmessig kan måle seg med noe annet enn de enkleste "point and shoot" kameraene. Så telefonen bruker jeg som backup, fordi et dårlig bilde er bedre enn ikke noe bilde. Joda jeg tar endel bilder med telefon men det blir mest sånne hvor kvaliteten ikke er så viktig. Skal jeg ut for å fotografere så er det speilrefleksen som dras frem (uten at jeg sier at det ikke finnes andre gode løsninger også)

 

Problemet med telefon er at den er alt for lett, samtidig som "utløserknappen" på kameratelefon gjerne er et trykk på skjermen (og da står man gjerne og holder telefonen med en hånd) Det er bortimot umulig å holde stille (og man trenger ikke nødvendigvis merke selv at man ikke holder det i ro, for det er så lite som skal til) og da blir det uskarpe bilder, hvis man legger til litt zoom i tillegg er prosjektet nesten dødfødt.

Et vanlig tips mot uskarpe bilder er jo å legge an kamera mot noe, kan jo fungere med telefon også.
Har ingen erfaringer med akkurat Xperia S, men jeg har mange uskarpe mobilbilder :)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier du å se om uskarpheten skyldes bomfokus (med så små bildebrikker er riktignok dybdeskarpheten stor, så man skal bomme ordentlig før det synes), eller bevegelsesuskarphet (skjelving på hånden), eller bare en generell uskarphet all over? Er ingen deler av bildene skarpe? Er noen bilder skarpe? Har du tilgang til informasjon om lukkerhastighet, ISO etc, slik at du kan se om det er en sammenheng med dette?

 

Redigering: Sjekket amobils gamle test, og der påpekes det:

 

Sony har gjort en god jobb med kameraet i Xperia S. Telefonen tar gode bilder i de fleste forhold, og den er dessuten svært rask på avtrekkeren – her får du ingen stor forsinkelse før bildet er knipset.
 
Telefonen krever imidlertid at du gir den litt tid til å fokusere i noen tilfeller. Trykker du den dedikerte kameraknappen helt ned tas bildet på et blunk, og av og til rekker ikke telefonen å fokusere før bildet er knipset.
 
Holder du avtrekkerknappen halvveis nede et lite øyeblikk før du trykker den helt ned rekker telefonen å fokusere.
 
Bildene der Xperia S har rukket å fokusere blir blant de beste vi har sett fra en mobiltelefon.

 

Kan det være en forklaring der?

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler REs erfaringer med mobilkamera, har hatt en nokia 808 siden 2012, denne ble laget først og fremst som fototelefon. frem til i dag mener jeg dette fortsatt er en ener blant mobilfoto. Men panasonic har kommet med en ny fototelefon som heter lumix cm1, denne skal visstnok overgå det som finnes pr i dag.

Men denne er ikke på det norske markedet ennå, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sony z2, eller vent. HADDE(!) den gikk i gulvet for andre gang i dag, knust skjerm. Hatt den i 18mnd. Da blir det og vente på z5.  Prisen tilsier at denne må gjøre mere enn og være en tlf. Så den får duge som kompaktkamera og. De har oppgradert til 23mp kamera, og det kommer en ny programvare til lanseringa den 6oktober. Z5 compact er vel i butikken nå, med litt mindre skjerm, mindre RAM og mindre batteri. Sliter lite med dårlig fokus, men bruker heller ikke autofokus. Bruker den som man på ta på skjermen for og velge fokuspunkt. Noen tlf er og mere ømtålelige i forhold til bevegelser enn andre. Prøv og bytt fokus måte og len deg intill noe. Det at tlf rører seg på nar man tar på skjermen for og ta bildet kan jo være nok til og komme ut av fokus.. 

post-14911-0-50354900-1443382016_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se bruker den digital zoom og stabilisering, og ikke optisk. Dette gjør at selv den minste bevegelse(f. eks at du trykker på skjermen for å ta bilde), gjør at det blir ufokusert og bildet blir "blurry".

Jeg kjøpte meg Xperia Z3 compact i fjor mye pga bildekvaliteten som fikk mye ros i diverse tester her til lands. Jeg har nå erfart at produkttester gjort av norske magasiner, aviser og mange andre forbruker- testere bare er søppel. Mobiler testet i norske produkttester får konsekvent femmere og seksere rullet på terningen, og det får meg til å lure på om de er sponset mot at mobilene får god kritikk.

For min Z3 compact er det største skvipet jeg har vært borte i, blant annet kameraet. Med klar himmel og kameraet i ro klarer den seg ok, men så fort det er bevegelse så blir det uskarpt, ufokusert og så mye støy i bildet at du lurer på om det er snø eller flass på bildet du har tatt. 

Så et hot- tip fra meg er at du leser nøye gjennom utenlandske tester, og ikke stoler et øyeblikk på mange av de norske.

 

Liten utblåsning fra meg nå, men jeg tror et kamera med optisk kamera- fokus er å foretrekke fremfor et med digitalt fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rallybil i fart, ikke så verst disse. Det skal sies at mobilbilder, gjør seg best på mobilskjerm..  Det som er firekantet har vært gjennom instagram editorog er og en del mindre i mb.. 

Kule bilder:) Tviler ikke på at det var fart i disse bildene! Men her virker det som at mobilen var relativt rolig, mens den fokuserer på noe i fart? Det vil alltid bli bedre.

Også hjelper det selvsagt med optisk bildestabilisering fremfor digital:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av vannvare sto mobilen på auto modus i går ser jeg, så da velger den selv hva som er mest rett mtp innstillinger. bildet er og tatt med instagram sin photoapp, så de vanlige kamera instillingene blir vel borte. Ja, satt rolig og gjetta på når bilen passerte:P De blir naturlig nok utbrente i de lyseste partiene, sola styo rett i mot bilene/min rygg. Fokuset er bak bilen.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med en av mine xperia telefoner, før jeg lærte meg å være obs på hurtigfokus som er beskrevet i en test jeg har klippet ut her:

 

Sony har gjort en god jobb med kameraet i Xperia S. Telefonen tar gode bilder i de fleste forhold, og den er dessuten svært rask på avtrekkeren – her får du ingen stor forsinkelse før bildet er knipset.

Telefonen krever imidlertid at du gir den litt tid til å fokusere i noen tilfeller. Trykker du den dedikerte kameraknappen helt ned tas bildet på et blunk, og av og til rekker ikke telefonen å fokusere før bildet er knipset.

Holder du avtrekkerknappen halvveis nede et lite øyeblikk før du trykker den helt ned rekker telefonen å fokusere.

Bildene der Xperia S har rukket å fokusere blir blant de beste vi har sett fra en mobiltelefon.

Som de fleste andre mobiltelefoner sliter også Xperia S litt i dårlig lys. Det oppstår mye støy, og bildene får et visst malerisk preg – sannsynligvis på grunn av bildeforbedring i telefonen. Likevel blir bildene brukbare selv i ganske dårlig belysning, og Xperia S er bedre på akkurat dette enn mange av sine konkurrenter.

 

Tror jeg slo av hurtigfokus (som jeg syntes ikke fungerte godt nok) så ble jeg kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefon er telefon, kamera er kamera - Arne Nævra filmer ikke med mobiltelefon når han filmer dyr, Dagfinn Kolberg tar ikke naturbilder med mobil, og ei ingen av de andre fotografene om de skal ha gode bilder. Kamera på mobil har jeg kun for tilfeller hvor noen måtte kollidere med meg og jeg trenger å dokumentere noe. Trur ikke en skal ha for store forventninger til et mobiltelefonkamera, kjøp heller et godt kompaktkamera til tur om volum og vekt betyr noe! Mine 5 ører:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen eksempler på hvordan bildene ofte blir. Ikke alle er like uskarpe, men noen blir det.

Er det jeg som er blitt så skjelven på hendene eller kan det kome av noe annet.

Noen ganger vet jeg at telefonen ble holdt helt i ro, og da er det sannsynligvis kameraet som ikke fokuserer,  men andre ganger kan det selvfølgelig være jeg som ikke holder telefonen rolig nok. Telefonen har egen utløserknapp så jeg slipper å ta på skjermen.

Problemet er at jeg vanligvis ikke oppdager det før jeg tar bildene opp på pc-en.

post-4220-0-60689400-1443505711_thumb.jp

post-4220-0-03082200-1443506368_thumb.jp

post-4220-0-97350700-1443506407_thumb.jp

post-4220-0-25719000-1443506483_thumb.jp

post-4220-0-88199400-1443506763_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det for meg som om det er mobilen din eller hånda de som ikke er god nok. Jeg har en Nokia 930 som jeg syns tar veldig gode bilder til mobil å være

post-14387-0-93539500-1443507424_thumb.jpost-14387-0-06634200-1443507529_thumb.jpost-14387-0-23935300-1443507547_thumb.j

Det er for all del ikke det samme som speilrefleksen. Men et godt mobilkamera skal kunne ta ok bilder. Det skal også sies at min mobil har optisk stabilisator som hjelper litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i naturen med dagslys pleier å gå bedre, så kanskje det kan komme av at noen bilder som tas på steder med lite lys krever lengre lukkertid og at det da kan være vanskelig å holde telefonen rolig nok.

Men da skulle vel blitsen gjøre at lukkertiden går ned?

post-4220-0-41102800-1443512099_thumb.jp  post-4220-0-90091900-1443512134_thumb.jp

 

Og et par bilder tatt inne:

post-4220-0-39444200-1443512506_thumb.jp  post-4220-0-06378600-1443512536_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ende på hvor mye elektronikk kan kompensere for liten optikk, dersom forholdene er noe utfordrende. Min kona har etter mange år med stor kamera gått over til en superkompakt: Det ender nå med at hun har 'bra' mobil plus en riktig bra kompaktkamera med på tur. Den senere har fullformatsbildebrikke, er meget lyssterk (F1.8-2.8 ), og har elektronisk søker (alltså den man holder mot øyet). Bildene den tar er helt vanvittig bra, men man kan ikke skifte objektiv. Kan fås med 'undervannshus', alltså klar plastboks å sette på for bruk under vann og andre helt nødvendige situasjoner. :-) Dette fra Ikelite. 

 

==> Telefon I all æra (har en Z3+ med bra inbygget kamera), men jeg har blitt litt av en convert av denne lille verstingkameraen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen eksempler på hvordan bildene ofte blir. Ikke alle er like uskarpe, men noen blir det.

Er det jeg som er blitt så skjelven på hendene eller kan det kome av noe annet.

Noen ganger vet jeg at telefonen ble holdt helt i ro, og da er det sannsynligvis kameraet som ikke fokuserer,  men andre ganger kan det selvfølgelig være jeg som ikke holder telefonen rolig nok. Telefonen har egen utløserknapp så jeg slipper å ta på skjermen.

Problemet er at jeg vanligvis ikke oppdager det før jeg tar bildene opp på pc-en.

Jeg jobbet en del år i fotobutikk, og måtte som en del av jobben forklare hvorfor bildene av og til ikke var slik som forventet. (Kameraet kostet jo en formue...)

Ut fra det jeg kan se så er det "feil fokus" eller "for liten dybdeskarphet" som er årsaken til at du ikke er fornøyd med tre av bildene.

Når det gjelder det siste "nattbildet", så er jeg temmelig sikker på at det gjelder bevegelse under eksponeringen.

Bildet av støvlene er jeg ikke helt sikker på hva som er årsaken, men jeg vil gjette på feil fokusering/liten dybdeskarphet pga stor blender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsebildene er nok litt i overkant av hva du kan forvente av et mobilkamera, men innendørs bildene ellers burde jo vært litt bedre om det er benyttet blitz. Dybdeskarphet er ikke noe tema på mobiltelefoner da bildebrikken er så liten i kombinasjon med vidvinkel at alt fra 1 meter og utover normalt skal bli skarpt.

 

Prøv å sett mobilen opp mot en stein eller annet og se om det blir like dårlig da. Hvis det ikke er tidsutløser på den medfulgte kameraappen kan du laste ned en app som har dette (f.eks camera+).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs : Prøvde å laste ned et par av bildene for å se på EXIF, men det var strippet vekk, så det kunne jeg glemme...

 

Som tidligere nevnt er dybdeskarphet sjelden et problem på mobil, da bildebrikken er såpass liten og brennvidden ligger på vid side av normal. MEN, generelt minsker uansett dybdeskarpheten jo kortere fokusavstand du har, og den minsker jo større blenderåpning du har - altså kan du forvente størst uønsket uskarphet som følge av feilfokusering ved lite lys og kort fokusavstand. Lite lys gjør også at kontrastbasert autofokus vil slite litt før den finner fokus (om den i hele tatt klarer det), og i tillegg vil fokusmotoren måtte arbeide mer med å skyve linser over større avstander jo kortere fokusavstanden er. Du må derfor forvente at mobilen bruker mye lengre tid på å "forberede" et godt bilde ved kort fokusavstand i lite lys. Hvis du ikke har fokusbekreftelse (lyd eller symbol på skjerm), bør du undersøke muligheten for å skru det på. Vent på bekreftelse før du trykker helt ned.

 

Lite lys introduserer jo også bruk av høyere ISO og lengre lukkertid. Førstnevnte gjør at støyfjerningsalgoritmer glatter ut mye av detaljene i blidet sammen med støyen, og det kan se uskarpt ut. Lang lukkertid og uskarphet som følge av at mobilen beveger seg mens lukkeren er åpen, ser ut til å være problemet på en del av bildene. En form for støtte/stativ, eller trening på å holde mobilen rolig (albuene bør feks støttes inn mot kroppen, ikke flaksende ut!) bør testes ut - og i tillegg bør det vel sjekkes om evt stabiliseringfunskjopner er påslått og om de har særlig effekt.

 

Lykke til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Turlyst

Tatt med Samsung Galaxy Note II. Har hatt det inn i bildebehandlingsprogram. Tatt på sykkeltur hvor jeg kom tett på. Bildet er mellom Sandefjord og Lågendalen et sted. Tatt på laveste ISO, for det er satt som standard av meg. Ser at det mangler en del detaljer, men bedre enn ventet.

 

aaaaaaaaaaaa.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren 2013 kapitulerte jeg og la fra meg min kjære mobil med ordentlige fysiske taster.

Hadde egentlig bare to krav til en ny smartmobil, og det var at den skulle tåle å være ute og ha like god batterilevetid som min gamle tastetelefon - og da endte jeg opp med en Motorola Defy Mini, av amobil.no den gang omtalt som "mageplask" :) Jeg hadde jo lest testen ("Vi hadde ikke enorme forventninger til kameraet i en telefon i denne prisklassen, men likevel ble vi negativt overrasket") før jeg kjøpte den, men jeg ble likevel helt satt ut av det det gikk an å levere et så fullstendig katastrofalt elendig kamera som det var på denne telefonen.

To år gikk. Jeg brukte kameraet i telefonen bare i nødsfall, og fikk hver gang ny bekreftelse på elendigheten.

Så kommer den BANALE lærdommen: Sjekk om noen har lagt en tynn beskyttelsesfolie på utsiden av objektivet! SJEKK DET, DA!!! Og gjerne før to år har gått... ;) 

Nå når folien er fjernet, er kameraet gått fra å være fullstendig katastrofalt elendig til å være ganske enkelt dårlig. Og jeg lader fortsatt det gamle vanntette magaplasket en gang hver fjerde eller femte dag :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mobiltelefoner har sin klare begrensning, men utviklingen blir bedre og bedre. Uansett begrenset hvor god bildekvalitet man kan få med en knøttliten brikke! Skal ikke skru opp ISO mye før det blir mye støy i bildene og dårlig med detaljer. Har ikke sett tester fra amobil på en stund!!!

Jeg er på utkikk etter et lite fotoapparat som jeg kan ha med på sykkelturer, skogsturer og mer krevende turer hvor jeg ikke gidder å ta med speilrefleks. Tar i mot tips og råd :) Kompaktkamera eller lite systemkamera - vet ikke hva jeg vil ha enda. Blir det systemkamera må det nesten være kort, fast brennvidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, JanRH said:

Mobiltelefoner har sin klare begrensning, men utviklingen blir bedre og bedre. Uansett begrenset hvor god bildekvalitet man kan få med en knøttliten brikke! Skal ikke skru opp ISO mye før det blir mye støy i bildene og dårlig med detaljer. Har ikke sett tester fra amobil på en stund!!!

Jeg er på utkikk etter et lite fotoapparat som jeg kan ha med på sykkelturer, skogsturer og mer krevende turer hvor jeg ikke gidder å ta med speilrefleks. Tar i mot tips og råd :) Kompaktkamera eller lite systemkamera - vet ikke hva jeg vil ha enda. Blir det systemkamera må det nesten være kort, fast brennvidde. 

Hadde samme tankeprosessen selv, men for min del ville jeg ha et kamera som tar gode bilder. Endte med systemkamera (canon m3) i stedenfor kompakt kamera. Grunnen var at jeg kunne montere en pannekake linse som gjør kameraet marginalt større enn de gode kompakt kameraene. Samtidig har jeg mulighet til å sette på andre linser når lysten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, tklami skrev:

Hadde samme tankeprosessen selv, men for min del ville jeg ha et kamera som tar gode bilder. Endte med systemkamera (canon m3) i stedenfor kompakt kamera. Grunnen var at jeg kunne montere en pannekake linse som gjør kameraet marginalt større enn de gode kompakt kameraene. Samtidig har jeg mulighet til å sette på andre linser når lysten er der.

God tanke - har tenkt i samme bane. Viktig med god bildekvalitet, lite og nett kamerahus, samt mulighet for 35mm pannekakeobjektiv. Da er bl.a. Canon EOS M3 bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.