Gå til innhold
  • Bli medlem

Blir lundhags vanntette?


Vrimmel

Anbefalte innlegg

Det er mulig dette blir litt pirkete, men jeg har er par lundhags ranger som jeg har hatt nå i en og en halv måned som jeg har spandert 5 bokser med Lundhags leather grease som er fønet inn (størrelse 47, så det går ca en boks per behandling). Stort sett så har de vært tette, men dersom støvlene senkes i vann over anklene og jeg ikke løfter de ut av vannet med en gang som når man går så vil det etter 6-7 sekunder kjennes at det pipler vann inn på forsiden mellom sømmene. Det er ikke snakk om enorme mengder, men om man skal krysse en litt bred elv så kan det nok komme litt vann inn.

 

Er dette noe man bør forvente? Som sagt har de vært tette så lenge de ikke neddynkes over tid og er ellers fine støvler, men det hadde egentlig forventet at de tåler litt mer vann.

 

Lekkasjen oppstår der jeg har ringet rundt på begge sider av begge sko.

3OUT5Zu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Syncro i flere år, og de oppleves som vanntett. Støvlene smøres med Sno Seal, mener jeg det kalles for.

De gamle Lundhagsene mine, Jakt jubileum, smurte jeg med Lundhags lærsmurning. De ble aldri helt tett.

Så da blir rådet mitt å prøve en annen smurning, f.eks. sno seal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bruke Leather Grease til dette. Det bruker du for å gi holdbarhet til læret sånn at det ikke tørker ut. Noe du ikke trenger å gjøre så ofte. For å tette sømmene skal du bruke Nikwax vannbasert impregnering eller lignende. Ni ganger impregnering, en gang smurning. 

 

Mener jeg har sett en video fra Lundhags om det. Søk på Lunhags kängor og gå på video så finner du den sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Lundhags i mange år. Først brukte jeg opp et par , men etter å ha vert innom et par andre merker så endte jeg opp med et par nye Syncro igjen.

Både de gamle og mine nye Syncro var tette i sømmene. 

Jeg tror du kommer lengst med å bruke en impregnering som inneholder voks. Hvis du ikke har dette så kan du bruke "bartevoks". 

Ta litt bivoks og varm det opp til det smelter og så tilsetter du litt vaselin, litt mindre enn mengden av bivoks.

Når denne massen blir kald så masserer du den inn i sømmene

Jeg har god erfaring med denne typen impregnering, men jeg vet ikke om den er i salg lenger.

post-4220-0-21789000-1443338219_thumb.jp

 

Jeg fant denne på nettet, kanskje den vil gjøre nytten. Den inneholder i vert fall bivoks.

https://www.oslosportslager.no/produkt/grangers-g-wax-impregnering-for-larsko-37557.aspx

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører inn mine med Lundhags leather grease og de holder like tett som gtx-støvlene mine. Hvordan du har klart å bruke 5 bokser er utrolig, jeg er fortsatt på min første boks og har hatt støvlene i 4 år. Det kan lønne seg å varme opp fettet og gni inn der du føler det trekker inn vann. Ingen grunn til å smøre inn hele støvelen.

 

http://www.lundhags.se/sk-tselr-d-k-ngor/

 

Men om du ikke får de tette så er det vel verdt å prøve noe annet enn leather grease.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse 47 er veldig mye større enn en vanlig damesko, men det forklarer nok ikke alt. Har du fullnarvskinn? Nubuck suger til seg fettet som en svamp. Jeg smelter på fett helt til det ikke klarer å ta opp mer. Noe har rent av skoene på siden, så det er nok ikke alt fra 5 inne i skoene, men det er en del. Jeg så også noen som ga et tips om å bruke en malekost på kammeret, og det griser heldigvis betydelig mindre. Det området jeg peker på har vært fylt med flytende leather grease. Jeg sliter med å dekke det bedre enn jeg har nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse 47 er veldig mye større enn en vanlig damesko, men det forklarer nok ikke alt. Har du fullnarvskinn? Nubuck suger til seg fettet som en svamp. Jeg smelter på fett helt til det ikke klarer å ta opp mer. Noe har rent av skoene på siden, så det er nok ikke alt fra 5 inne i skoene, men det er en del. Jeg så også noen som ga et tips om å bruke en malekost på kammeret, og det griser heldigvis betydelig mindre. Det området jeg peker på har vært fylt med flytende leather grease. Jeg sliter med å dekke det bedre enn jeg har nå.

 

Ja, det er 10 størrelser større enn mine ;) De er fullnarv nubuck. Alle støvlene til Lundhags er fullnarv. Sikkert lurt av deg å prøve et annet produkt. Ha på voks kanskje. Ellerså mistenker jeg at de blir tettere med tiden, syns det virker sånn på mine, uten at jeg kan forklare hvorfor. Tipper det er ved sømmene det trekker inn vann. Du kan jo prøve å smøre på fett uten at du smelter det i det området hvor de trekker inn vann. Kanskje sømmene tettes bedre da. Jeg aner ikke altså, bare skyter ut noen tanker. Tenker at du må ha på noe som lager en slags hinne oppå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende Lundhags har vært litt slurvete med sømmene på det området i såfall. Da jeg prøvde skoene da de var ubehandlet så lakk de som en sil, så tok jeg på litt voks som gjorde de litt bedre, men de begynt å lekke ganske raskt. Så hinnemetoden fungerer ikke på mine sko av en eller annen grunn. Filosofien min deretter har heller vært å la fettet gjøre det som vannet heller ville gjort og helle det på flytende. Men jeg tror kanskje jeg gjorde en tabbe ved å behandle de ute i starten som førte til at støvlene ble kalde og at fettet stivnet før det rakk å renne helt inn.

 

Skal på en 5-dagers fjell tur nå så blir spennende å se hvor bra de er da. Her er et litt uklart bilde som illustrerer mengdene som brukes. Riktignok etter å bruke pensel. Var mer griseri før.

ntQxwD2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville benyttet meg av Skomakerens garanti

 

 

Med varje känga som vandrar ut från vårt skomakeri kommer det en garanti. Ja, ett löfte om att ifall något har blivit fel vid tillverkningen, så rättar vi till det. Och om olyckan är framme, låt säga att hunden tar ett bett i din känga och du behöver reparera dem så fixar vi det också, till ett skäligt pris

 

Det virker veldig merkelig at såpass kostbare sko skal måtte smøres med fem bokser fett og allikevel lekke. Det virker i hvert fall ikke tillitvekkende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømmene må trutne godt til, men nikwax for sømmer trur jeg du skal bruke.

Det kan være at det er mye sømmer på de punktene som gjør at det lekker, uansett er sømmen rundt støvlene i overgangen mellom gummi og læret et svakhetspunkt. Jeg fikk de jeg hadde tette nok, helt gummistøveltette blir de ikke men ikke slik at du kjenner du blir våt med en gang.

Utover det har jeg hatt mine siste Lundhags, og det er ikke vanntettheten som har vært problemet men de gåes i filler raskt pga for dårlig kvalitet. Mine absolutte verste møkkastøvler fra den produsenten var et par professionals til 3500 kr, de fikk jeg ikke brukt så ofte fordi de stort sett var til reparasjon. Bruk penga på noe anna er mitt råd. Nå skal det sies at jeg har lagt Lundhagsstøvler for hat, som om det ikke synes gjennom teksten her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Lundhags, men Jörnkangan bruker bomullstråd som skal svelle når den blir våt i sømmene. Vil tro at om Lundhags bruker samme tråd og den er full av voks så vil ikke tråden være i stand til å svelle slik den skal... Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.