Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur Gausdal vestfjell/Huldreheimen 1 natt.


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei alle fjellfolk! 

 

 

Vi tenkte vi skulle prøve oss på en overnatting i Gausdal vestfjell og lurer derfor på om noen har tips til fine turer. Vi kjører fra Lillehammer med bil, vil helst slippe å kjøre lengre enn til Liomsæter (helst enda kortere siden vi har lite tid), og har deretter omkring 3 timer vi kan gå på. Skulle gjerne endt opp et sted over tregrensen der man kan fiske og kose seg.

 

Er det noen som er kjent i området og kan tipse om fine plasser?

 

På forhånd stor takk til alle biddrag! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Liomseter er et flott utgangspunkt. Du er nesten oppe på snaufjellet. Gå mot Skardtjern eller Nonstjønna. Masse fine plasser rundt der. Elgjakta starter i dag så det er nok en del jegere i fjellet. Fjellstyrets åpne buer er vanligvis utleid tidlig i jakta.

Enda kortere er det å kjøre over Vingromsåsen til Storlondammen og rusle derifra. Mindre snaufjell naturligvis. Øvre Svatsum og inn til Revsjøen er også innen rekkevidde. 1 times kjøring Espedalen Fjellhotell. Kjør opp til Venlia og gå mot Øvre Megrundstjern-Agnsjøen.

Tror ikke det er lov å fiske etter den 10. sept. Det må du nesten sjekke. God tur!

 

mvh

 

jenspetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode råd her. er enig med jenspetter. Skardtjønnan er et godt valg, dit er det en tur på maks et par timer med oppakning. Der er det fisk og lov å fiske, og det er også snaufjell. Som han skriver er det nå midt i jaktsessongen og dere må ikke stole på at det er plass i noen av buene i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! 

 

Det endte med å bli en helt nydelig tur til Skardtjønna. Det var enkelt terreng og helt nydelig natur, vi råkoste oss igjennom hele turen og ble ikke skutt på en eneste gang (hvilket nok gjenspeiler vårt lydnivå mer enn antall jegere i fjellet). Natt til søndag lå jeg med både inner og yttertelt oppe og kikket ut på et fjellandskap som var helt opplyst av måneskinn, det var nesten litt uvirkelig flott :D. Det eneste triste, var at min sceletor pro plutselig brakk midt i et kast, hvilket utløste en liten landesorg hos meg  :cry:, men jeg tror jeg skal klare å komme over det. 

 

Tusen takk for hjelpen, dette er et fjellområde som jeg har bestemt meg for å gå fillete :D

post-15265-0-62678300-1443426165_thumb.j

post-15265-0-22403800-1443426190_thumb.j

post-15265-0-61650900-1443426520_thumb.j

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg spør liksågodt her i stedet for å lage en helt ny tråd for et kort spørsmål:

Er det noen som vet om det er noen gode teltplasser ved eller i nærheten av Dokkvatnet? Jeg vurderer å ta et par overnattinger i telt der nå til helga. Er helt ukjent i området, har søkt litt på nettet, men funnet lite info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to avgrensede områder, såkalte campingplasser ved veien som går langs Dokkvatnet. Campingbil, campingvogn og store telt (type lagstelt og lignende) må bruke disse. Kjører du et vanlig lite telt, kan du bare finne deg et sted å sette opp teltet. Se sidene til Gausdal Fjellstyre for litt mere info. 

Tror ikke veien er åpnet for bilferdsel enda, men blir ikke fryktelig forbauset hvis den åpner i morgen, skjer påfallende ofte "plutselig" på første fredag i Juni. Info på Vegvesen.no når den åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChristerL skrev (7 minutter siden):

Det er to avgrensede områder, såkalte campingplasser ved veien som går langs Dokkvatnet. Campingbil, campingvogn og store telt (type lagstelt og lignende) må bruke disse. Kjører du et vanlig lite telt, kan du bare finne deg et sted å sette opp teltet. Se sidene til Gausdal Fjellstyre for litt mere info. 

Tror ikke veien er åpnet for bilferdsel enda, men blir ikke fryktelig forbauset hvis den åpner i morgen, skjer påfallende ofte "plutselig" på første fredag i Juni. Info på Vegvesen.no når den åpner.


Den åpner i morgen. Faktisk åpnes det visst også helt frem til Liomseter i morgen. Jeg sitter derfor og lurer på om jeg skal kjøre helt til Liomseter, og gå en litt lengre tur. Leser litt om de forskjellige fiskevannene nå, og ser på oppdaterte satellittbilder fra Sentinel. Ser ut til at mange av vannene er isfrie. 

Og ja, jeg bruker et lite tomannstelt. Det er bare meg og hunden som skal på tur. 

Forresten: Er det bra drikkevann i Dokkvatnet? 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.