Gå til innhold
  • Bli medlem

Kunst med naturmotiv


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Veggene hjemme er fortsatt ganske tomme, og siden vi er mye borte har vi ikke brydd oss så mye med det før nå.

Nå er tiden kommet for å fylle litt på veggene og jeg trenger noen tips til hvilke kunstnere jeg skal se i katalogen til.

Har noen noe tips til kunstnere med naturmotiver?

Fortrinnsvis grafikk siden det er det vi har litt av fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Romantikken og ikke minst den påfølgende najonalromantikken har mange klassikere. Kittelsen er nevnt. Hans Gude. Peder Balke. Men ikke minst Johannes Flintoe har mange klassiske motiver fra tiden da fjellheimen ble oppdaget og fikk sin nærmest hellige status.

 

Seterliv under Skagestølstinderne:

 

FliJ0065.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor mye penger du vil spandere.

Skal du ha kunst som er fin å se på eller vil du ha kunst som har, eller som muligens vil komme til å få stor pengeverdi.

Hvis du vil bruke mye penger så har du malere som Lars Hertervig og Tidemand og Gude.

Eller hvis du er litt engasjert i miljøkampen så kan du se om du får tak i noe av Rolf Dagfinn Groven.

 

Her lokalt har vi en kunstner som jeg vokste opp med. Han gikk på skolen sammen med min bror og i dag angrer jeg å at jeg ikke tok vare på en del bilder og tegninger som han laget i barne og ungdomsårene og som han ga bort gratis.

I dag går bidene hans, fortrinsvis oljemalerier, for ganske mye mer, men fremdeles til overkommelige priser.

Han heter Tor Olav Lunde.

Så har du f.eks. Storm Juliussen, hatet og elsket for sine skutemalerier.

 

Men litografier har jeg ikke oversikt over akurat nå, men det er ganske mye å velge i hvis du snuser litt rundt.

 

Etter min mening så finnes det tre typer kunst. Keiserens nye klær, kolumbiegg og kunst.

Keiserens nye klær blir kalt kunst fordi ingen tør å si noe annet, og skulle noen prøve å kritisere så får de bare beskjed om at de ikke har forstand på kunst.

Kolumbiegg er slike ting som hvem som helst kunne laget, "men det var jeg som gjorde det".

Og så har du kunst. Et produkt som krever visse kvalifikasjoner og som ikke kan kopieres av hvem som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bilde på veggen over tven min. Min kone kjøpte det fra en lokal kunstner.

Det som er litt rart med dette bildet er at det ser ut som et slags  landskapsbilde, og så er det brukt maling med noen glitterkorn i, noe som fører til at når jeg sitter og sløver i sofaen foran tv, så ser det ut som at det er en person med hodelykt som er på tur et sted inne i bildet. Det er bare lykta som skinner og den flytter seg rundt i bildet alt etter hvor jeg sitter.

Selvfølgelig er denne personen bare inne i mitt hode, men lyset som reflekteres fra bilde er virkelig.

Jeg kan legge ut et foto av bilde og så tror jeg at kunstneren har en nettside.

Jeg sitter og sliter kontorstolen på jobben enda, skal sjekke når jeg kommer hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen gjensalgsverdi i litografier? Det spys ut utallige litografier og trykk fra middelmådige kunstnere til noen tusenlapper. Et dyrt bilde av en berømt maler vil som regel holde seg eller stige i verdi, mens et litografi til 5000 kroner av en ukjent middelmådig kunstner virker som en ren utgiftspost. Fort gjort å bruke mange titalls tusen på opptrykt papp hvis man skal utruste et hjem.

 

F.eks er det liten tvil om at dette aldri kommer til å bli et berømt kunstverk. Det koster 4200 kroner. Like greit å kjøpe en papplate, en linjal og en sprittusj og lage det selv på 15 minutter. Ikke at jeg kan tenke meg at så veldig mange vil ha det på veggen.

http://www.norske-grafikere.no/Product.aspx?cID=933&pID=412060

452635785352671981250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vi velger å ikke investere alle sparepengene i Kittelsen eller Gude. 

 

Har vært gjennom http://www.norske-grafikere.no/nettgalleri.

Rolf Nerli  og Kristian Finborud skal jeg ta en nærmere kikk på.

 

Så du skal ha orginalverk, da kan jeg ikke bistå. Vært lite kosher med naturbilder og figurative fremstillinger i kunstkretser etter krigen, muligens med unntak av Karl Erik Harr. Du kan jo høre med Vebjørn Sand om han kan male favorittfjellet til en overkommelig penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen gjensalgsverdi i litografier? Det spys ut utallige litografier og trykk fra middelmådige kunstnere til noen tusenlapper. Et dyrt bilde av en berømt maler vil som regel holde seg eller stige i verdi, mens et litografi til 5000 kroner av en ukjent middelmådig kunstner virker som en ren utgiftspost. Fort gjort å bruke mange titalls tusen på opptrykt papp hvis man skal utruste et hjem.

 

F.eks er det liten tvil om at dette aldri kommer til å bli et berømt kunstverk. Det koster 4200 kroner. Like greit å kjøpe en papplate, en linjal og en sprittusj og lage det selv på 15 minutter. Ikke at jeg kan tenke meg at så veldig mange vil ha det på veggen.

http://www.norske-grafikere.no/Product.aspx?cID=933&pID=412060

452635785352671981250.jpg

Dette må vel være det jeg kaller et "Kolumbiegg" eller kanskje til og med "Keiserens nye klær".

Et spørsmål når du skal kjøpe kunst. Skal det være godt å se på eller skal det være av en anerkjent kunstner. For meg er det viktigere at bildene er gode å se på enn at de har et berømt navn.

Eks. Jeg har et lite oljemaleri som er malt av en lokal kunstner, ca. 10 cm bredt, hvor motivet er en seilbåt som seiler. Alt for mange kunstnere tegner eller maler seilbåter som en hvit trekant med noe båtlignende under. Mitt bilde er en seilbåt der proporsjonene er riktige, riggen og seilene er riktige og båt og seil står riktig i forhold til vindretningen som klart fremgår av bølgene. Det er sikkert bare folk som har peiling på seiling som ser dette, og for meg så blir bildet et lite kikkhull som jeg kan kikke inn eller ut gjennom når stress og adrenalinnivået blir for høyt.

post-4220-0-40368400-1443249575_thumb.jp

Og så finnes detf.eks. litografier som dette.

Vinterlandskap fra Jæren med de typiske gamle jærhusene. Folk som mener at de har greie på kunst kaller ofte dette litt nedsettende for "bokklubbkunst". Altså kunst som gis bort nesten gratis og som verken har pengeverdi eller kunstnerisk verdi.

Men jeg som er vokst opp på Nordjæren og som har sett at de gamle jærhusene har forsvunnet, synes at bildet er "godt å se på", og det gir meg noe selv om det ikke kostet tusenvis av kroner.

post-4220-0-75980700-1443249946_thumb.jp

 

Men her er det bilde jeg har over tven min og som jeg beskrev litt tidligere i denne tråden. 

Hvor mange lapper vi betalte for bildet husker jeg ikke, men det gir meg ro i sjela når f.eks. tv bare leverer kommersielt søppel.

post-4220-0-43605800-1443250272_thumb.jp

Bildet er laget av en lokal kunstner som heter Siv Andersen og her er adressen hennes.

http://sivandersen.no/

 

Men hvis det er bilder som dette du er på jakt etter, så må du nok etter hvert ut med en del store lapper. Kunstnere som har malt i en eller kanskje to mannsaldre og som har skaffet seg et navn som lever også etter sin død.

post-4220-0-26300400-1443250518_thumb.jp

Dette er en lokal kunstner som heter Magne Adolfsen. Han lager naturalistiske malerier med motiv fra blant annet Kvitsøy.

http://www.vestlandskunstnere.no/Adolfsen.html

Hva bildene hans koster i dag vet jeg ikke, men det er det sikkert mulig å finne ut.

 

Men du må selv finne ut hva slags bilder du liker og personlig kjøper jeg stort sett bare bilder som jeg liker å se på, jeg kjøper ikke bilder bare fordi de har et navn.

Liker du naturalistisk kunst eller litt mer abstrakt kunst?

 

For en del år siden ble Vebjørn Sand kritisert av noen andre kunstnere fordi de mente at han ikke var en kunstner som tilførte noe av verdi til kunsten. De mente at han bare kopierte de gamle mesterne. Han svarte da at:  "Dette sier de som ikke en gang er i stand til å male en menneskehånd".

 

For et år siden var jeg innom en utstilling med bilder av Salvador Dali. Her stod jeg med to litografier i hendene og lurte på om jeg skulle kjøpe dem. Litt mye penger, men sikkert en god investering.

Jeg kunne ikke se for meg hvor de skulle henge hjemme hos meg og da ble det kanskje til at de bare ble stuet bort et sted og det var jeg ikke interessert i. Så da ble det ingen bilder den dagen.

 

P.s. 

Jeg burde kanskje ikke legge ut bilder av kunsten min, men det er jo ikke sikkert at det er mine bilder like vel selv om jeg skriver det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.