Gå til innhold
  • Bli medlem

Led Lenser 14R.2 tåler ikke regn?


Hege P.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte denne nylig: http://www.fjellsport.no/ledlenser-hodelykt-h14r-2-500lm.html

Testet den i går, og var veldig fornøyd. Til det begynte å dryppe litt. Det ble brått mørkt, gitt. Virket som batteriene var tomme. Lading hjalp ikke stort. Forsøkte igjen i dag, først med nyladet batteripakke. Lykta tenner, men slukker igjen, eller flimrer som et dårlig lysrør. 

Etter et par timer der jeg vurderte å bruke slegga forsøkte jeg å tenne den igjen. Når virket alt normalt, og jeg ruslet en tur ut med hundene. Det begynte å dryppe litt. Bare et par minutter. Og så ble det mørkt..

Dro hjem og byttet til vanlige AA -batterier. Lykta lar seg tenne. Av og til. Så slukner den. Og tenner igjen. Og slukner. 

Noen som har opplevd det samme med denne lykta?

På pakningen den kom i står det at den skal tåle litt regn (IPX4).

Ei hodelykt til over tusenlappen skal vel kunne brukes i litt vått vær?

PS: I går hadde jeg lykta under hetta til jakka, slik at kun lyktehuset ble utsatt for regn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IPX4 har ikke oppgitt beskyttelse mot støv ("X"-en), mens beskyttelse mot vann er 4, som tilsvarer "Sprut (kraftig dusj/regn) mot kapsling fra alle kanter skal ikke ha skadelig virkning" iflg Wikipedias side om IP-systemet. Så ja, skal lykten tilfredstille IPX4, bør den kunne brukes i litt vått vær uten problemer. Lukter feilproduksjon    :getlost:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå som lykta har ligget på stuebordet en times tid fungerer den som normalt. Ser at det ikke er glass i lyktehuset, men det er det ikke i min Led Lenser 7 heller. Tenker jeg ringer til Fjellsport i morgen og hører hva de sier. Er jo både tåpelig og tungvindt dette, og jeg tør ikke stole på at lampa funker når jeg trenger den. Her i "høstnorge" er jo sånt noe helt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe dem i dag. Slik det er nå må jeg bære med meg ei reservelykt i tilfelle den nye slukner. Hvor i Norge kan man regne med å dra på tur uten regn eller tåke? Ja, det virker som tåke er like ille som regn..

Det står forresten i bruksanvisningen at den ikke skal utsettes for fuktighet. Er den bare beregnet til innendørs bruk? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal det ikkje vera. Det er glass i alle mine LedLenser-lykter, og glasset er linseforma så det er ein viktig del av zoom-funksjonen.

Når jeg kikker etter ser det slik ut her også, men jeg hadde ventet at det var noe som kunne beskytte reflektoren. Altså et flatt glass ytterst på lyktehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe dem i dag. Slik det er nå må jeg bære med meg ei reservelykt i tilfelle den nye slukner. Hvor i Norge kan man regne med å dra på tur uten regn eller tåke? Ja, det virker som tåke er like ille som regn..

Det står forresten i bruksanvisningen at den ikke skal utsettes for fuktighet. Er den bare beregnet til innendørs bruk? ;)

Ja gjør det. Nei den skal tåle regn og ferdig med det. Som en sa over her så er IPX4 = Sprut (kraftig dusj/regn) mot kapsling fra alle kanter skal ikke ha skadelig virkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med dem. Skal bare sende lykta i retur, så får jeg den byttet. Det er forresten nå jeg oppdager at jeg ikke kan få skrevet ut returskjema uten å handle ny skriver. Den jeg har er ikke kompatibel med Windows 10. Og skjemaet ble jo hentet hos Fjellsport som pdf -fil. Makan!   :geek:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på tampen kan jeg for moro skyld legge opp en kopi av min nyeste Facebookstatus i anledning saken:
 

"Her om dagen skrøt jeg veldig over den nye og veldig avanserte hodelykta mi. En liten oppdatering kan være på sin plass:

 

Joda, lykta lyser veldig bra. Men den tåler ikke regn. Og det regner en del i Norge om høsten. Og jeg gidder ikke bruke lykta bare innendørs.

Jeg tok en telefon til Fjellsport, selgeren. Bare å gå inn på nettstedet og laste ned et returskjema, printe det ut og sende sammen med lykta, så får jeg ny.

Helt greit det, så langt. Men den 11 år gamle skriveren min nektet å fungere sammen med Windows 10, og nye drivere finnes ikke.

 

Så, jeg ble litt sur, satte meg i bilen og kjørte ned til Søgne og handlet en ny skriver. Kjekt å ha uansett.

En sånn flott liten multifunkjsonskriver som kan det meste. Også fungere på mitt Wi-Fi nett. Dersom PC og skriver finner tonen.

 

Det gjorde de ikke. Så jeg gikk til skriverens nettside og startet en installeringsprosedyre via den.

Halvveis i dette får jeg beskjed om at nett-tilgangen min vil bli stoppet en periode under prosessen. Og det ble den. Og den ville ikke i gang igjen. Under all halloien med å finne ut hvordan jeg skulle komme videre frøs maskinen og måtte restartes.

 

Etterpå virket nettet igjen. Men ikke skriveren. Den ville ha passordet til routeren. Som jeg hadde glemt.

Mer halloi, masse bladring i gamle papirer -og til slutt fant jeg det.

Skriveren ville ikke ha det. Den ville heller ha nettverksnøkkelen, sa den nå. Mere bladring i gamle saker. Fant det til slutt. Og skriveren godtok det.

Nesten seks timer har jeg brukt for å kunne skrive ut dette returskjemaet. Men nå ligger det her. I to eksemplarer.

Og nå er det kaffe og en røyk før hundene skal få tisse.."

Neste gang hiver jeg bare defekt vare og kjøper ny, trur eg. :)

Takk for svar i tråden!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle printeren får ny adresse: Mjåvann Gjenvinningsstasjon. ;)

Printere i dag er vist forbruksvare. Jeg har slitt ut to stykker i løpet av det siste året. (Kanskje jeg printer for lite?)

To Canon printere. De slutter bare å skrive. Alt virker normalt, fulle fargepatroner og ingen feimeldinger, men det kommer ikke sverte på papiret.

Men en printer koster jo nesten ikke mer enn en flaske godt brennevin, så det er vel bare sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Printere i dag er vist forbruksvare. Jeg har slitt ut to stykker i løpet av det siste året. (Kanskje jeg printer for lite?)

To Canon printere. De slutter bare å skrive. Alt virker normalt, fulle fargepatroner og ingen feimeldinger, men det kommer ikke sverte på papiret.

Men en printer koster jo nesten ikke mer enn en flaske godt brennevin, så det er vel bare sånn det skal være.

 

Dyser og blekk i blekkskrivere tørker. Hvis du skriver ut lite, så er laserprinter best. "Blekket" (pulveret) i laserprinteren er vannfast også. Min gamle laserprinter fra 2002 fungerer fremdeles utmerket, har ikke engang byttet pulverpatron, patronen er 13 år gammel nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdatering: Etter å har fått ny hodelykt fra Fjellsport er jeg veldig fornyd! God service, god lykt! :)
Nå har jeg ikke utsatt den for direkte sprutregn over noe tid, mest yr og småregn (som den første ikke tålte), men denne nye har ikke en gang gitt fra seg et lite "hikk" hittil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. september 2015, REs skrev:

...

Men en printer koster jo nesten ikke mer enn en flaske godt brennevin, så det er vel bare sånn det skal være.

Skikkelig OT, men jeg lurer fryktelig på hvor du får tak i godt brennevin til 299,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Larix skrev:

Skikkelig OT, men jeg lurer fryktelig på hvor du får tak i godt brennevin til 299,-

Nå tror jeg nok at jeg betalte litt mer enn 299,- for printeren, men jeg beklager å måtte gi deg rett i at når det gjelder prisen på godt brennevin her i landet så så er det nok ikke mye du får for 299,- Derfor er nok de aller fleste flaskene med godsaker i boden min, flasker på en liter i stedet for 0.75L. (Altså fra en eller annen taxfree butikk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.