Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Scarpa Vitamin (eller andre approachsko)?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et lett par med fjellsko for turer i Bergensområdet (byfjellene). Jeg har allerede et par med Scarpa Kinesis GTX til de lengste og tyngste turene, men dette er da påtenkt raske turer på ettermiddag/kveld.

 

Jeg ser at det finnes en kategori som heter approachsko, og det er vel i det landskapet jeg befinner meg. 

 

Er det noen som har erfaringer med denne modellen fra Scarpa?:

https://www.scarpa.com/vitamin

 

Evt. om det er andre sko som anbefales. Jeg skal jo innrømme at det er fint med GTX-membran, men akkurat på lave sko så er det kanskje ikke et must(?). Vil denne typen sko uten membran klare å holde seg noenlunde tørre, med riktig impregnering?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Adidas Terrex Swift R GTX http://www.prisjakt.no/product.php?p=2050535som jeg er veldig fornøyd med. Ganske stiv såle som er perfekt til alt utenom asfalt egentlig. Har hatt andre sko som klemmer på lilletåen, disse gjør ikke det. Det er kun på toppen av tungen og rundt åpningen det er foring. Det gjør at du kan variere typen sokk utfra om du vil ha litt ekstra varme, eller så kjølig som mulig. Det eneste som veier noe på skoene er sålen.

 

Var på en tur til Brattefjell i sommer, hvor 1,5 timer av turen hver vei gikk gjennom myr og hadde det ikke vært for at jeg plumpet to ganger, en gang på hver fot på veien hjem hadde de holdt meg tørre. Ikke noe problem å bli våt heller egentlig, var bare merkbart akkurat i det vannet kom over toppen på skoen. Når jeg kom hjem var skoene veldig enkle å vaske med litt vann og tørket fort og så faktisk ut som nye igjen. Ikke stinket de av myr heller. :D

 

Anyway, jeg bruker disse lave goretex-skoene på alt av fjellturer opp til 15-1600 meter. Det er først hvis man begynner å snakke snø, dype myrer eller skikkelig steinur jeg ville gått for noe tyngre/høyere. (På snø for stabilitet, i myr for å bruke litt mindre krefter på å hoppe og i steinur for å ikke kunne slå ankelen borti steiner). Kort sagt synes jeg fjellstøvler er litt overvurdert for det meste utenom alpint terreng. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter et lett par med fjellsko for turer i Bergensområdet (byfjellene). Jeg har allerede et par med Scarpa Kinesis GTX til de lengste og tyngste turene, men dette er da påtenkt raske turer på ettermiddag/kveld.

 

Jeg ser at det finnes en kategori som heter approachsko, og det er vel i det landskapet jeg befinner meg. 

 

Er det noen som har erfaringer med denne modellen fra Scarpa?:

https://www.scarpa.com/vitamin

 

Evt. om det er andre sko som anbefales. Jeg skal jo innrømme at det er fint med GTX-membran, men akkurat på lave sko så er det kanskje ikke et must(?). Vil denne typen sko uten membran klare å holde seg noenlunde tørre, med riktig impregnering?

vil tippe at joggesko for terreng dekker behovet ditt bedre, men er du ute etter anmarsj sko (sko som også takler lettere klatring og har "climbinb zone" parti uner stortåa) har bladet Klatring gjort en test av 7 varianter, hvor scarpa vitamin kom dårlig ut - egnet seg best som "hverdagssko".  Five Ten Guide Tennie ble benevnt som Klassikern. Den har solgt i bøtter og spann blant klatrere. Bruker den sjøl og kan si følgende : god friksjon-5.10 gummi, men ikke en sko for myra/søle, da mønsteret ikke er grovt nok. Romslig tåboks, slitesterk, fått mer fast hæloppbygging enn første modell, fin til dagsturer, men mest for kortere anmarsjer til klatrefelt og annet daglig lettere bruk. Puster veldig bra, og er da følgelig lite vanntett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to. Adidas utgår nok med høye kneløft pga. passform. Det er vel noe bortimot det eneste som jeg ikke klarer å få på beina. 

 

Nå "løste" det seg egentlig, jeg fikk tak i Scarpa Vitamin til gibortpris (tenk "6-pakning med øl"). De virker å være OK og grei nok for fjellene rundt meg. Vi får se hvordan det fungerer med feste, men det blir nok ikke noe i nærheten av klatring for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.