Gå til innhold
  • Bli medlem

jervenduk som sommerpose?


SigurdTG

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en del erfaring med jervenduk alle sesonger, eier selv en extrem, men har ikke brukt den på mange år. Hvorfor?

 

For det første veier den 2 kg. Hvis du tenker bruk inne i telt, får du mye lettere poser som er like varme. 170 g/m2 vattering er ikke all verden sammenligna med tre-fire-sesongs poser. Den rektangulære formen gir mye ekstrea materiale (vekt) som du ikke trenger i en sovepose (sammenlign med mummi-form), i tillegg til ekstra luft og tomrom. For én person er den veldig stor; jeg har mange ganger sovet, enn trangt, med en annen person i samme jervenduk. Tettinga i halsen blir dårligere, og den har ingen krage eller hette.

 

Ytterstoffet er beregnet på tøff bruk utafor teltet, og vekt og pusteevne blir deretter. Den er ganske stor sammenpakket.

 

Hvis du skal ha en sovepose til å bruke i telt, så ville jeg gått for sovepose eller quilt.Til bruk utafor telt stiller det seg litt annerledes. Det kan godt hende jaktfolkene synes den er tipp topp. Som nødpose til vintertur, ekstra lag over eller under soveposene på familietur, osv. fungerer den bedre. Og selvfølgelig, hvis du allerede har en jervenduk, så for all del bruk den som sovepose. Hvis du skal investere i en sovepose, ville jeg gjort kjøpt nettopp det - en sovepose.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en overnatting i sommer med Jerven Termo Hunter.

Ingen tarp, telt, eller liggeunderlag.

 

La ned granbar, pakket klærne i posen sammen med meg og sekken sto ute...

Litt småregn så sekken var gjennomvåt, jeg var litt klam på klærne men tørr og varm nok.

 

Åpnet litt i fotenden og åpning i hodeenden så luft fikk sirkulere litt.

 

Sov godt jeg, sto vel opp i 5-6tiden.

Men klart, skal man ha comfort og sove riktig godt så er ikke dette noe å satse på... Man blir litt   :hairy:

 

Som sovepose i telt, bruk sovepose, alt til sitt bruk.

For en natt, for jakt, for nød, er Jerven kjempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet noen netter i min termo ekstrem og har erfart at på sommerstid er den for varm og klam. På vinteren er den kald og klam, men kommer best til sin rett som posteringsduk på jakt eller i forsvaret. Skal den soves i anbefaler jeg en fleeceliner og god ventilasjon. Eventuelt bruke den som en bivuak som vedlagt bilde i kombinasjon med sovepose.

 

http://www.jerven.no/file/thumb/file/4/411829&width=396&height=453&zwidth=396&zheight=453&x=199&y=226.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.