Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengkøyesoving - hva trenger jeg/vi?


Noli

Anbefalte innlegg

Vi vil gjerne teste hengekøyesoving (inspirert av en natt der vi våknet opp med ømme kropper etter å ha sovet på steinete underlag....), men hva trenger vi? Vi er én voksen og ett barn, og trenger dermed en hengekøye hver. Finnes det en nettbutikk der jeg får kjøpt alt? Som bare passer sammen og ferdig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-explorer-deluxe-asym-classic.html?gclid=CjwKEAjw1f6vBRC7tLqO_aih5WISJAAE0CYwWFZbtmEB6s06HF3dgnIdNt8a5bsMS1Uyx1Iq4jx8IRoCubHw_wcB

 

Denne sikler jeg på. Den er litt annerledes enn "vanlig" hengekøye. Man ligger på skrå/tvers av innfestningen for slippe den "banan" effekten.

 

Eller denne....

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/hengekoyer/exped-ergo-hammock-combi.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Ticket to the Moon sin hengekøye i str. dobbel. Har ikke prøvd mange ulike, men er fornøyd med TTM. De har også myggnetting og gode fester, er lett og enkel å pakke sammen til lite volum.

Hva bruker du oppi/under/rundt da? Jeg har forstått at man bør under quilt (eller noe sånt), men at man kan bruke et liggeunderlag. Får man enkelt festet uq på din? Jeg ser jo absolutt fordelen av det, kontra liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange køyer å velge i, men i tilbehørslisten på køyene i nettbutikkene er det veldig lite som sier noe som helst om tilbehøret som trengs for å unngå "Cold butt syndrome".

 

Selv i sommertemperaturer vil du med stor sannsynlighet oppleve dette "syndromet", og det viktigste tilbehøret du trenger er en underquilt eller en eller annen løsning for isolasjon av køya fra undersiden, og ikke en hel masse fiks-fakserier for å lettere kunne henge den opp og pakke den ned igjen.

 

Heldigvis prøvde jeg min køye i hagen først, og til tross for sommertemperatur måtte jeg gjøre tiltak for bokstavelig talt ikke å fryse "ræva av meg" :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Osloområdet, så er det høy sannsynlighet for at du vil møte på noen hengere på høst-treffet:

http://www.fjellforum.no/topic/37181-oslo-kos-deg-gløgg-ihjel-høsttreff-23-25-oktober/page-2#entry340414

 

Det er veldig mange forskjellige løsninger, og fort gjort å gå seg litt vill i utstyrsjungelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i sommertemperaturer vil du med stor sannsynlighet oppleve dette "syndromet", og det viktigste tilbehøret du trenger er en underquilt eller en eller annen løsning for isolasjon av køya fra undersiden, og ikke en hel masse fiks-fakserier for å lettere kunne henge den opp og pakke den ned igjen.

Jeg tenker akkurat det samme selv. Jeg bruker jo noen minutter på å sette opp teltet også, så det er ikke behov for å kunne henge dem opp på 30 sekunder og sånn. Jeg er veldig kald av meg, mens ungen min er totalt motsatt. Må ha noe som funker for oss begge.

 

Hvis du bor i Osloområdet, så er det høy sannsynlighet for at du vil møte på noen hengere på høst-treffet:

http://www.fjellforum.no/topic/37181-oslo-kos-deg-gløgg-ihjel-høsttreff-23-25-oktober/page-2#entry340414

 

Det er veldig mange forskjellige løsninger, og fort gjort å gå seg litt vill i utstyrsjungelen.

Men det er jo en heeeeeeel mnd til... Funker dårlig å vente så lenge for en utålmodig sjel.  :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del funker det helt fint med et bamseunderlag, og har ikke sett behov for underquilt enda. Men anbefaler å kjøpe en lang nok køye. Hennessyen som jeg har er beregnet for personer opp til 180 noe som gjør den litt snau for meg som er 180. Da blir man liggende mer i bananform enn nødvendig selv om man ligger på skrå i køya. Så jeg kommer muligens til å kjøpe hennesyen som det linkes til over og donere bort den jeg har da deluxe-versjonen er lengre. Hennesy bruker et fint knutesystem for oppheng som man lærer på fem minutter, og det er mulig å bruke o-ringer for enda kjappere oppheng. 

 

Både XXL og Gsport selger Hennesyen som er beregnet på personer opp til 180.

 

Verdt å sjekke ut den norskdesignede Amok Draumr -køya og som ser virkelig kul ut og hvor man ligger helt flatt: http://www.amokequipment.com

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde blir ikke noe problem, da jeg er knappe 157 cm lang. 

 

Er det en fordel med dobbel bunn så liggeunderlaget kan legges inni, eller spiller det ikke så stor rolle? Og er det kaldere å ligge i hengekøye enn på bakken, sånn at vi trenger mer isolasjon enn i telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gjøre noen valg, akkurat som om du skal kjøpe teltutstyr:

  • Hvor enkelt skal det være å sette opp?
  • Hvor mye vekt er akseptabelt?
  • Vil du ha fancy farger?
  • Vekt på brukeren?
  • Temperatur den skal brukes i?
  • Hvor mye penger er du villig til å bruke?
  • Hvor bomebsikkert skal det være?

Personlig ville jeg ikke kjøpt en pakke. Det blir for meg litt som å kjøpe en festivalpakke med sekk, telt, liggeunderlag og sovepose. Billig men ofte langt fra optimalt.

 

Hvis jeg skulle satt opp en pakke som ikke tar så mye hensyn til pris men som er veldig trygg og behagelig ville jeg valgt følgende:

Ellers så er det kanskje verdt å se på et par andre tråder her:

http://www.fjellforum.no/topic/27988-den-store-hengek%C3%B8yetr%C3%A5den-produsenter/

http://www.fjellforum.no/topic/26874-den-store-quiltprodusenttr%C3%A5den-dun-eller-synttepper/

Endret av Tor Magnus
La til kommentar på foreslått hengekøye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde blir ikke noe problem, da jeg er knappe 157 cm lang. 

 

Er det en fordel med dobbel bunn så liggeunderlaget kan legges inni, eller spiller det ikke så stor rolle? Og er det kaldere å ligge i hengekøye enn på bakken, sånn at vi trenger mer isolasjon enn i telt?

Hvis du bruker UQ så er ikke dobbel bunn noen nødvendighet, men det kan være kjekt hvis du skulle ønske å legge underlag inni. Du trenger i prinsippet ikke mer isolasjon men husk at soveposen ikke gir noe beskyttelse der den er klemt flat (under og til en viss grad på sidene), det er derfor man henger en underquilt på utsiden av køya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få denne til å funke med f.eks. Ticket to the Moon King Size? Eller DD Frontline? (Må bestemme meg for om jeg trenger "dobbel" hengekøye eller ikke) Jeg foretrekker å kjøpe fra norske nettbutikker, om jeg kan. Men ser jo at det blir veldig vanskelig å få tak i akkurat uq i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til den der, men det kan godt hende at vi har folk her med god erfaring med den. Når det kommer til dobbel eller ikke så er det bare ekstra bredde (som er fint det altså), men den gjør det ikke noe særlig mer behagelig å ligge to stykker i en hel natt.

 

Hvis du er spesielt interessert i å kjøpe fra norske butikker så kan du jo også vurdere Amok som til og med er norskprodusert.

Personlig har meget gode erfaringer fra spesielt HammockGear som er utrolig vennlige og hjelpsomme også med gratis utsendelse av ekstra strikker til en brukt UQ jeg har og nye cuben patcher til en tarp jeg stakk hull på. Det er flere brukere på forumet med Warbonnet hengekøyer og tarper også og jeg har inntrykk av at de virker veldig fornøyde, men det kan de sikkert si mer om selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke ligge to stykker uansett, men jeg ser enkelte sier at det er lettere å ligge litt på tvers om man har dobbel, og det gjør det lettere å ligge flatt? Vanligvis sover jeg i nærmest fosterstilling, så jeg ligger ikke noe særlig godt på tur uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke ligge to stykker uansett, men jeg ser enkelte sier at det er lettere å ligge litt på tvers om man har dobbel, og det gjør det lettere å ligge flatt? Vanligvis sover jeg i nærmest fosterstilling, så jeg ligger ikke noe særlig godt på tur uansett. 

 

Ifølge folk som har testet dette en del på hammockforums så ser lengden ut til å ha mer å si for et flatt ligg enn bredden. Når det er sagt er det deilig å ha en bred køye også, den eneste ulempen med en bred køye er økt vekt (så vidt jeg vet). Med tanke på at du ikke akkurat er en basketballspiller så tror jeg nok at de fleste køyer vil være lange nok for deg.

 

Jeg varierer mellom å ligge på rygg, siden og tilnærmet fosterstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig prøvde og feilet jeg litt, og det er noe jeg ser på som må ha - enkel justering. Du vil oppleve at du har hengt opp den ene siden for høyt eller for lavt eller for nærme det ene treet eller begge for lavt....osv.  Jeg tviler på du finner noe av det jeg kaller gode løsninger til hengekøye i norske nettbutikker. Desverre.

 

Jeg vil råde deg til å se på noen videoer før du handler noe, så du raskt ser hva køye egentlig er og betyr.

Noen liker Shug andre liker dattera, men de fleste vil lære noe av disse videoen iallefall

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Ticket to the moon og er strålende fornøyd med den. Har dobbel size men ville nok valg enkel om jeg kjøpte ny igjen. Blir litt mye stoff på dobbel som ikke blir til noe. Bruker bamse extrem under meg og det funker knall. Sover som en drøm og fryser ikke så lenge det er over 0 gr. Har ikke teste i kaldere enda da jeg kjøpte den i våres. Komplett utstyr til køya kan du kjøpe på www.norkite.no

Og vi ønsker lykke til;-)

20150508_1854012.jpg?w=873&h=500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert en liten samling av hengekøyer. Både blackbird, hennesy, DD og Amok. Enig i at største utfordringen er å å fryse fra undersiden og sidene, noe som er vanskelig å unngå med et vanlig liggeunderlag. Amok er pr nå en favoritt for meg, men Hennesy og Blackbird er veldig gode valg også. DD frontline er en ganske smal modell, som gjør det vanskelig å ligge flatt i den uten å ligge med ansiktet mot Myggnettingen.

Mest behagelige opplevelse får du nok med ett underteppe , uansett hvilken køye du velger. Det er lettest å bestille underteppe fra USA. Påmontert Myggnetting er også en stor fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har campet noen ganger med min Ticket To The Moon-køye, og ja, underquilt eller annen isolasjon er viktig!
Personlig ønsker jeg meg en Blackbird XLC, men det koster en del, så jeg startet med en Ticket To The Moon for å se om det var noe for meg. Med underquilt, mygnetting ++ så ble det en viss startkost uansett.
Om du i hovedsak ønsker å se om det er noe for deg/dere ville jeg kanskje undersøkt muligheten for å låne noe for en camping eller to? Å investere 10k i utstyr for så å ikke bruke det svir.

Planlegger selv å kjøre en overnatting eller to til i høst. Kanskje til og med få med meg høsthenget om det går tidsmessig.

Ellers kan jeg anbefale draut.no som har ganske mye hengekøyeutstyr. DD hammock koster ikke allverden som startinvestering, men de har mye annet der også. Jeg bruker DD underquilt til min TTTM-køye.

Hvor i landet holder dere til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til den der, men det kan godt hende at vi har folk her med god erfaring med den.

Hva gjør at du er skeptisk til den?

 

Jeg har sett en hel haug med videoer, men jeg føler ikke egentlig at jeg lærer noe særlig av dem. 

 

Belowyn: Bor i Oslo, men tror ikke det er så veldig aktuelt å dra på treff, da jeg aldri har barnevakt til ungen. Og kjenner ingen jeg kan låne noe av heller. 

 

Er ikke så veldig redd for at selve hengekøyene ikke skal bli brukt, vi liker å ta oss en lur i blåbærlyngen når vi er på dagsturer og kan godt benytte hengekøyene til det formålet. Så det er i så fall bare uq jeg risikerer å "kaste bort" penger på. Tarp har vi og bruker en del, jeg regner med at de duger like godt som tarp som er laget for hengekøyebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør at du er skeptisk til den?

 

Jeg har sett en hel haug med videoer, men jeg føler ikke egentlig at jeg lærer noe særlig av dem. 

 

Belowyn: Bor i Oslo, men tror ikke det er så veldig aktuelt å dra på treff, da jeg aldri har barnevakt til ungen. Og kjenner ingen jeg kan låne noe av heller. 

 

Er ikke så veldig redd for at selve hengekøyene ikke skal bli brukt, vi liker å ta oss en lur i blåbærlyngen når vi er på dagsturer og kan godt benytte hengekøyene til det formålet. Så det er i så fall bare uq jeg risikerer å "kaste bort" penger på. Tarp har vi og bruker en del, jeg regner med at de duger like godt som tarp som er laget for hengekøyebruk?

 

Jeg er spesielt skeptisk til formen. Ser ikke for meg at den tetter opptil køya hvilket gjør at du får luftlommer rundt deg.

 

Hvis dere har lyst kan dere gjerne komme på besøk til oss så kan jeg vise frem noen hengekøyer og annet utstyr og dattera på 5 kan sikkert distrahere sønnen din på trampolina hvis det blir kjedelig med hengekøyeprat. :) Hvem vet, kanskje vi kan organisere litt lån også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge ligget i hengekøye og bruker fortsatt liggeunderlag i køyen for isolasjon. Syns det fungerer veldig greit og fryser ikke selv rundt 0 grader. Forutsetter selvsagt en god sovepose også. Jeg syns det er spennende å følge denne utviklingen i Norge. Som med mange andre ting, ligger vi litt etter resten av verden, så jeg tror leverandørene vil få øynene mer opp for dette markedet snart (til våren), da etterspørselen øker. Jeg er forhandler selv så jeg følger godt med markedsutviklingen.

 

Danmark har kommet mye lenger enn oss. Her er det ekstremt populært med køye og der er det et uendelig antall forhandlere som har ekstrautstyr som underquilt som lagervare. Der er vi dessverre ikke i Norge.

 

Jeg anbefaler alle som lurer på diverse ang. å ligge i køye, inkludert info om forskjellige produsenter og brukererfaringer å ta en titt på den danske Facebook gruppen "For os der bruger hængekøje."

 

https://www.facebook.com/groups/293494684159390/?fref=ts

 

Der diskuteres det flittig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spesielt skeptisk til formen. Ser ikke for meg at den tetter opptil køya hvilket gjør at du får luftlommer rundt deg.

 

Hvis dere har lyst kan dere gjerne komme på besøk til oss så kan jeg vise frem noen hengekøyer og annet utstyr og dattera på 5 kan sikkert distrahere sønnen din på trampolina hvis det blir kjedelig med hengekøyeprat. :) Hvem vet, kanskje vi kan organisere litt lån også.

Takk, det hadde jo vært veldig hyggelig og snillt av deg. Burde absolutt slå til på det tilbudet, men nå har vi veldig fullt program en måned framover. Jeg kommer tilbake til deg om tilbudet fortsatt står ved lag når ting roer seg!  :flowers:

 

Men siden jeg er en utålmodig sjel har jeg bestilt 2 stk av de varmeste uq på Hamockgear. Det er sikkert langt over hva vi trenger, men jeg er skikkelig frossen av meg og hadde ikke blitt veldig lei meg om jeg kunne droppe å bruke ullundertøy + hjemmesydd lakenpose i tynn ull + sovepose med comf.temp på -5 når det er 10-15 grader om nettene. :w00t:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.