Gå til innhold
  • Bli medlem

Hubba Hubba NX «test» - erfaringer fra prøveoppsett


ArveS

Anbefalte innlegg

Etter å ha drevet med speiding og friluftsliv relativt aktivt fra jeg var ti til noen og tyve, har det vært lite overnattingsturer ute de siste femten-tjue årene. I fjor, da jeg fylte førti (akkurat!), tenkte jeg at jeg måtte ta grep og kjøpte «drømmeteltet» som jeg hadde siklet på da jeg jobbet på Platou Sport i Bergen tidlig på 90-tallet. Teltet er stort nok til meg og tre unger (så lenge de er små) men er fem kilo tungt, og egentlig altfor mye telt, i alle fall for en person. Jeg fant derfor ut at jeg ville ha et lettere som passet for meg og kanskje én til, og etter betydelig mengde research landet jeg på Hubba Hubba NX fra MSR. Kriteriene var; vekt, mulig å sette opp yttertelt-først, plass til to om nødvendig, pris, slitestyrke. Å reise alene på vintertur i høyfjellet lå ikke innenfor scope. For å ikke dra avgårde med noe jeg ikke forsto hvordan jeg skulle bruke, tok jeg en liten prøvetur i dag. Dette er ikke en produkt-test, men de tankene jeg har gjort meg så langt. Jeg har ikke overnattet i dette teltet - så dette er definitivt first impressions.

 
Først; dette teltet kan settes opp med ytterteltet først, men det er et par ting som er viktig å vite. Det er ikke spesielt godt egnet til å sette opp i mye vind. Det må plugges ned og ytterteltet har ikke egne løkker til plugger, slik innerteltet har. En må derfor bruke bardunene og feste pluggene mellom stang og båndene som fester innerteltet. En får deretter ytterteltet greit opp, man kan så bardunere om det blåser, og kan flytte seg og innerteltet inn. Da må en regne med litt plunder for å hekte på innerteltet, og en må jobbe litt både utenfor og innenfor teltet for å få hjørnene til å stå i riktig avstand og vinkel fra hverandre.
 
Når det er gjort, og du har bardunert overalt, finner du ut at du mangler to plugger. Teltet har fire hjørner, pluss to fortelt som må plugges, pluss fire barduner. Men du har kun åtte plugger. Nå er plugger både lette og billige å få tak i for de fleste, men det er bedre å finne det ut før du står der i regn og vind, enn etter. Når alt er fint og vinkelrett, og du er kommet inn i teltet, er plassen inne i innerteltet god (for en pluss utstyr). Det er sikkert helt greit for to også om en har kontroll på utstyr, men igjen, dette er gjetninger. 
 
Det ER mye mesh i teltet, men også en del vanlig teltduk. Om det virkelig holder i frisk vind gjenstår å se, men at det finnes tettere telt er åpenbart. Ytterteltene holder sko og kanskje en stor sekk og vått regntøy, men ikke mer. Det kan sikkert kokes i dem også men ikke med alt det andre inne der samtidig. Det er ikke plass til å sitte i forteltet med glidelåsen igjen. 
 
Siste erfaringen er at det tar en del plass, så selv om det er et tomannstelt og innerteltet ser lite ut, trenger det en god del i bredden. Å finne en egnet plass å sette det opp på i granskogen i Østmarka var ikke enkelt - særlig fordi bunnduken er så pass tynn at en ikke bør friste skjebnen ved å campe oppå busker og kratt. Mer avblåste områder har ofte lite jord, noe som vil gjøre bardunering vanskelig.
 
En del av disse betraktningene er kanskje ikke spesifikke for HHNX - men jeg er spent på å få testet det gjennom en natt, gjennom matlaging og i litt vind og regn. Kommer tilbake med oppdatering da. 
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for denne rapporten! 

 

Jeg har tenkt litt på det teltet, men ikke investert i det enda. Jeg kommer neppe til å gjøre det heller etter å ha lest dette, da jeg trenger et telt som kan stå han av i pessvær i høyfjellet over flere dager og hubba hubba er vel strengt tatt ikke noe skikkelig fjelltelt akkurat...

 

Er det plass til å forvarme primusen i ytterteltene også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ArveS, fikk teltet siste vår, og har brukt teltet de siste to sommeren, og følger ikke helt alle dine betraktninger... Veldig tilfreds som sommertelt, Bruker selv MST Fury til vinter og med barske utsikter for vær...


Note til det du skriver; for å slå opp yttertelt alene må du ha en bunnduk, denne kan du bardunerer (som minner teltet) og så sette i stengene i den - men uansett ikke nået bra i mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesupert at du har en slik vinkling på testen av teltet. Dette ville vært artikkelstoff for oss på forumet i oktober. Etter oppgraderingen vil vi ta inn artikler om akkurat slike tester og erfaringer.

 

Jeg har selv en manns versjonen av teltet du tester og som nevnt er det aller enklest å kjøpe footprint til teltet.

Footprinten passer akkurat slik at man kan montere stengene på footprinten - før man trekker ytterteltet over, før man legger/henger inn innerteltet. Det jeg har spekulert litt på er om man ikke kunne lage seg et tauopplegg med ringer i en firkant. 4 ringer med 4 passe lengder tau i mellom for å stramme opp stengene nøyaktig først. Det ville spart vekt og gjort hele prosessen mye enklere,.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke HH NX men et så og si likt telt fra annen produsent. Ca samme strørrelse, stangopplegg, en del mesh i innertelt.

Synes det fungerer supert til sitt bruk og vil tro det blir om trent samme som å bruke HH NX.

Disse lette teltene er så klart ikke noe telt til bruk i høststormer på fjellet. Disse er laget for å ha god plass i forhold til vekt i snillere vær.

Den selvstående konstruksjon gir mye rom i innerteltet. Sommerstid er de supre da de lufter bra så en ikke blir kokt om morgenen. Konstruksjon tåler en del vind også.

Ytterduk går ikke helt til bakken så det gir mye sirkulasjon, i vind så trekker det litt gjennom teltet men med duk et stykke opp på innertelt så skjer trekken over deg, ikke på deg.

Forteltene er ok men ikke veldig store. Jeg bruker teltet som solotelt og da fungerer det fint. Har jeg sekk og slikt i et fortelt og bruker det andre til inngang, lagre støvler og småting. Er såpass romslig inni at en har en del plass ekstra til bagasje der når man bruker det alene. Har ikke kokt noe særlig i mitt. Jeg er stort sett i marka og har en tarp opp så jeg er under den hvis det regner. Er man 2 i teltet bør man ikke ha for store sekker.

 

Som andre sier er et langt lettere å sette opp ytterduk først hvis du har ekstra bunnduk. Da kan du bruker bare yttertelt i sesong med lite innsekter, bare innertelt som myggtelt under tarp, eller begge deler.

Er det teltet jeg bruker klart mest selv, sånn ca 4 av 5 turer. Så klart fordi jeg er mest på tur om sommeren også.

Skal jeg til fjells med fare for vind og kjipt vær så har jeg et annet som tåler mer.

 

Slikt som HH NX er ikke helårstelt. Det er til snilt vær, kulde og regn går fint bare det ikke blåser for mye. I USA er det en del som bruker slike vinterstid i skog siden de lufter veldig godt så det blir lite kondens. Det fordrer så klart at det ikke blåser for mye.

Så skal du kjøpe et telt til bruk i Norge hele året skal du ikke kjøpe slikt som HH NX. Men skal du ha et lett og fint telt til sommersesongen så er å anbefale å titte på slike.

 

Brukte mitt seneste i natt i Nordmarka. Kom en del regn i går kveld og det blåste en del en periode. Teltet beveger seg litt i vind men holder seg tørt og fint inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne rapporten! 

 

Jeg har tenkt litt på det teltet, men ikke investert i det enda. Jeg kommer neppe til å gjøre det heller etter å ha lest dette, da jeg trenger et telt som kan stå han av i pessvær i høyfjellet over flere dager og hubba hubba er vel strengt tatt ikke noe skikkelig fjelltelt akkurat...

 

Er det plass til å forvarme primusen i ytterteltene også eller?

 

Hei

 

Som du ser av de andre kommentarene her (og av internasjonale tester) så holder det nok regn bra, men i sterk vind vil nok noe med yttertelt helt ned samt en stang eller to ekstra stå stødigere. Jeg vil nok forvarme Whisperlite med bensin i forteltet om nødvendig, når den tiden kommer. Og det går greit også å sette opp teltet med overtelt først, om en absolutt må. Men i lett regn eller mindre ville jeg nok ha tatt innerteltet først for å spare tid og mest mulig korrekt oppsett på første forsøk. Bunnduk eller dette tau/ring-opplegget vil nok forenkle en del, men altså ingen nødvendighet om en har tid til å fikle litt.

 

Og er det ikke det alt sammen handler om?

 

For øvrig høres det ut som om du skal ha et Hilleberg Soulo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig høres det ut som om du skal ha et Hilleberg Soulo.

 

Antakelig rett analyse. Jeg tror likevel kanskje at Helsport Reinsfjell superlite ville vært et enda bedre valg da det er lettere og har større fortelt mtp forvarming av primusen.

 

Forøvrig så er Helsport fjellheimen 3-camp et ypperlig 1-mannstelt! (Hvis man bare gidder å bære det til fjells... Noe jeg gjorde på min siste tur nå) Da har man virkelig god plass 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesupert at du har en slik vinkling på testen av teltet. Dette ville vært artikkelstoff for oss på forumet i oktober. Etter oppgraderingen vil vi ta inn artikler om akkurat slike tester og erfaringer.

Jeg har selv en manns versjonen av teltet du tester og som nevnt er det aller enklest å kjøpe footprint til teltet.

Footprinten passer akkurat slik at man kan montere stengene på footprinten - før man trekker ytterteltet over, før man legger/henger inn innerteltet. Det jeg har spekulert litt på er om man ikke kunne lage seg et tauopplegg med ringer i en firkant. 4 ringer med 4 passe lengder tau i mellom for å stramme opp stengene nøyaktig først. Det ville spart vekt og gjort hele prosessen mye enklere,..

Det fungerar fint att göra en sele av tau med tält där man kan använda bara footprint och ytterduk.

Här är en länk där jag gjort detta till ett annat tält. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79152

Ringar kan man ju naturligtvis ha, men knutar istället sparar vikt. En droppe superlim på knuten när alla mål stämmer överens med dem på innertältet/footprinten gör att knutarna håller sig på plats.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Hubba Hubba nx i starten av sommeren og er kjempe fornøyd. Jeg kjøpte også gearshed, så jeg har nok plugger, men er enig i at det godt kunne vært ett par ekstra plugger. Jeg har enda ikke brukt gearshed så kan ikke si noe om dette.

 

Teltet er brukt ganske mange ganger, men ikke i skikkelig vind enda. Kan tenkte meg at vi har hatt 8-10 m/s i de verste kastene, men opplevde ikke det som noe stort problem. Kondens finnes omtrent ikke og solsteiken på morran gjør ikke teltet glovarmt. Jeg bruker ekstra bunnduk, men mest for å spare slitase. 

 

Teltet tar også veldig liten plass i sekken dersom man pakker stenger og duk for seg. Med bunnduk og ekstra plugger veier teltet 2.0 kg.

 

Å sette opp teltet er like enkelt om man er alene eller får hjelp. Det er veldig greit at det er selvstående så man trenger ikke bruke alle pluggene for å sette det opp. Et stort pluss er at man kan løfte det opp med en hånd og plassere det der man vil. Det har aldri vært noe problem og finne en teltplass til dette teltet.

 

Jeg har enda ikke trengt å bruke primus inne i teltet, men vil ikke tro at dette skulle være noe stort problem. Ville følt meg tryggere med primus i dette teltet enn i Helsport 3 camp, da dette har bedre takhøyde.

 

Litt offtopic: Jeg ville helst kjøpe teltet fra Oslo sportslager da jeg synes de har veldig god service, men det var uaktuelt da jeg så prisen. De skulle ha 4000,- mer for telt og gearshed enn outnorth skulle ha. Derfor tok jeg kontakt med Oslo sportslager for å høre om de hadde gått fra vettet eller ikke. Svaret jeg fikk var at outnorth hadde problemer med sine prisalgorytmer. En liten stund senere kom teltet inn hos komplettfritid, der også til en mye lavere pris enn Oslo sportslager. Jeg sendte dem også prisen til komplettfritid, men det fikk jeg ikke svar på. Syntes det er synd at Oslo Sportslager har priset seg "helt" vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke trengt å bruke primus inne i teltet, men vil ikke tro at dette skulle være noe stort problem. Ville følt meg tryggere med primus i dette teltet enn i Helsport 3 camp, da dette har bedre takhøyde.

 

Kanskje litt OT; men se på målene

 

Hubba Hubba nx

 

msr1.jpg
 
msr2.jpg
 
Fjellheimen 3 camp
 
m_l_fjellheimen.jpg
 
 
Det er nok ikke tvil om at primusfyring er tryggere i sistnevnte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en sprø fyr som demonstrerer med et Hubba telt hvordan man slår det opp i mye vind: http://gearjunkie.com/how-to-set-up-tent-in-wind?utm_source=Gear+Junkie+Weekly+Newsletter&utm_campaign=7e29d07712-GJ_Newsletter&utm_medium=email&utm_term=0_4761d8db2c-7e29d07712-22785957

Virker det ikke litt merkelig å dra med seg det teltet til Patagonia?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Tenkte å oppdatere denne da jeg har hatt et par tre netter i det nå.

Slo det opp på Kikut-toppen bak Kikutstua i går kveld, og ettersom det var meldt regn utpå dagen satte jeg opp ytterteltet først, akkurat som prøveoppsettet. Og denne morgenen begynte det også å bøtte ned på morgenen, akkurat i det jeg skulle bryte leir. Da var det veldig praktisk å kunne pakke ned alt, innertelt inkludert, i sekken før en rev leir og pakket ned ytterteltet. Bildet er fra prosessen underveis, det er svært god plass under ytterteltet når innerteltet er tatt ned. Dette vil forenkle matlaging i et fortelt også.

A propos matlaging - jeg fant raskt ut at siden forrige tur (pinsen) hadde både mygg og knott samlet seg i stort antall, kun til min ære. Det var dessverre ingen sol eller vind som muliggjorde kokkelering utendørs, så dermed måtte jeg ta alt inne i (det knottsikre) innerteltet. Fant en svær stein som jeg slepte med meg et par hundre meter for å kunne ha et stødig og brannsikkert underlag for whisperlite'n, og trakk pusten en ekstra gang da jeg fyrte opp bensinen for å forvarme. For å si det sånn - dette føltes ikke 100 % trygt og det er vel derfor alle "offisielle" råd er å ikke gjøre det. Men må man, så må man, og meshen i innerteltet holdt fint stand. Bensin føles mer eksplosivt, men min opplevelse er at det er mer forutsigbare flammer av bensin enn av parafin/lampeolje. Det kan godt hende jeg fortsetter å lage mat helt inne i innerteltet om jeg av vær- eller knotthensyn ikke kan sitte med åpent fortelt.

Plassmessig står nok inntrykket seg - det er helt OK for to som kjenner hverandre og når utstyrsmengden er begrenset. Når jeg måtte trekke inn med alt pikk og pakk var tomannsteltet egentlig fullt (se film). Så da vet jeg hva jeg trenger av plass, og den Soulo'en jeg dagdrømmer om blir aldri min. 

Neste challenge for teltet blir et par overnattinger et sted i nærheten av Finse sent i juli. Blir spent på hvor plagsom vinden oppleves da.

 

 

IMG_5478.jpg

IMG_5472.m4v

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, zimwalker skrev:

Var ikke liten den steinen du halte med deg inn i teltet som underlag for primusen! :)

 

Nei, men så var utvalget steiner ganske begrenset på toppen... Fant en eller to litt mindre, men siden jeg ikke orket å plukke bort maurlarver fra de andre ble det heller litt sleping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For de som måtte ha interesse fikk jeg testet ut teltet i litt mer realistisk "sommervær" i slutten av juli. Foranledningen var en tur fra Finse til Raggsteindalen. Planen var å campe et stykke etter Kyrkjedørsvatni, en var kommet litt lavere i terrenget. Dessverre kom jeg til å bli ganske våt og kald under forseringen av en elv, så tiden jeg hadde tilgjengelig for å finne teltplass (for å komme ut av regnet og vinden og få skiftet på tørt tøy) ble litt knappere en forutsatt.

Jeg fant heldigvis en lovende plass etter ca. en kilometer, dvs. ikke for vått på bakken, ganske flatt, i ly for vinden (det var frisk bris fra sør/øst, ca 7 grader og jevnt regn). Det gikk heldigvis greit å sette teltet opp med ytterteltet først (på tross av vinden), eneste mangel her er at ytterteltet ikke har gode pluggfester (dette har jeg ordnet med litt barduneringsline). Jeg vil anta ytterteltet var oppe på ca fem minutter, og at innerteltet tok ytterligere fem (inkludert litt inn og ut av teltet for å stramme barduner og yttertelt).

Når innerteltet endelig var oppe kunne jeg begynne å få oversikt over hva som var tørt (undertøy, lue og sokker i ull, fleecejakke), delvis tørt (dunjakke og dunsovepose samt Synmat UL7) og kliss vått (goretex bukse og jakke, ulltrøye og Fjørå bukse, sokker og støvler jeg hadde på meg). Fikk testet om det går an å fyre opp en MSR Whisperlite i forteltet uten å brenne alt ned (på grensen om du kjenner brenneren din godt), og fikk dermed spist en pose Real og drukket litt solbærtoddy.

Gjennom natten merket jeg tydelig trekk gjennom teltet, særlig fordi ventilene på ytterteltet kun har enkel borrelåslukking som blir for svak når bardunene er spent opp et stykke fra teltet. Her ser jeg for meg en mod med mer borrelås eller noe knappeløsning. Forslag mottas med takk. Frostrøyk fra pusten var i tydelig bevegelse, men jeg holdt meg altså varm nok i en pose med komfortgrense -1, selv om den var litt våt i hode- og fotenden. Det blåste hele natten, nok til at jeg våknet flere ganger, men ut over litt bevegelse i vestibulene så jeg lite til det inne. HHNX har få barduneringspunkter og kun en hovedstang, men jeg hadde ikke følelsen av at det var fare på færde.

Dagen etter hadde vinden snudd og blåste inn døråpningen i det forteltet jeg hadde brukt som inngang kvelden før. Da var det fint å kunne bruke den andre døren som lå litt mer i le. En plugg hadde løsnet, men det hadde mer med jordsmonnet og manglende sikring fra min side å gjøre. Og da jeg skulle bryte leir var det fint å kunne pakke ned innerteltet først (tørt) og kunne ta overteltet til slutt (det var fortsatt relativt vått).

Overteltet stopper 5-10 cm over bakken, men en kan regulere det litt lavere ved å slakke på den ene siden og stramme på den andre. Det er også mulig å bardunere innvendig fra innerteltets løkke til bakken på innsiden av teltet. Jeg tenker derfor det fortsatt får passere som "brukbart" til norsk sommerfjell.

 

IMG_5728.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.