Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i lavvo


Dkarlsen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp bestilt meg en Venor kombi 4 - 6 manns lavvo med bunn, som jeg håper å kan ha nytte av mer eller mindre hele året. Dette med overnatting i lavvo er jo helt nytt for meg/oss og jeg må ærlig innrømme at jeg er noe paranoid med tanke på bål / grilling om høst og vinterstid når det er nødvendig med litt varme og matlaging inne. Tenker på sikkerhet først og fremst. Det er vel slik at man ikke fyrer på et lite koselig bål og legger seg til og sove når det begynner og brenne ut?(!) :wink: Det jeg tenker på er hvor stor fare er det ved (I våken tilstand) å bruke bål eller feks. engangsgrill i en lavvo? Og da spesielt vinterstid hvor man må holde litt på varmen?

Finnes det noen skikkelig guide til overnatting-med bål-om vinteren for dummies der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste tipsene jeg kan komme med er at en helst har noenlund åpen dør, slik at bålet får nok oksygen til å brenne skikkelig, topphatten, om det brukes, må ha åpning vendt fra vinden slik at trekken får dra skikkelig. Og bruk tørr ved. Lag til ei grue inne i eltet som "avskjermer" bålet. Om du har god lufting ville jeg ikke vært for bekymret for å la bålet brenne ut etter en har sovnet...

Hva jeg kan komme med råd til no hvertfall.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svarene! Hørte noen sa at man ikke under noen omstendigheter må fyre med grillkull, men det er vel ikke noe problem å bruke en engangsgrill til matlaging hvis man har døren litt på gløtt og ikke går til sengs? Har blitt skremt litt med "den-fryktelige-CO2-døden" :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jutul i Valdres som har laget en del lavvuer selger også en brenner, et slags stålgitter som holder bålet oppe og sørger for rikelig med oksygentilførsel og god brenning. HAr man tørr ved går det jo greit, men så snart man begynner med fuktige saker er veien til halvkvalt hoste og sivende øyne kort. Har selv måtte rømme lavvu en gang etter overivrig fyring med våt ved.

Har også fyrt så hardt med det nevnte gitteret en gang at flammene slikket oppover duken inne i lavvu'n. Det var noen nervepirrende sekundr før flammene roet seg ned ;)

Tror for øvrig firmaet er :

www.jutul.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha en guttehelg i Lavo om 2 uker. Og jeg har lurt på dette med røyken. Jeg har enda ikke klart å lufte røyklukta helt ut av klærne (og ryggsekken) som jeg brukte på en ovenattingstur ute for 14 dager siden. Da lå vi under en gapahuk, og vinden blåste etterhvert feil vei. Så når vi nå planlegger lavo tur mener flere av oss at vi skal drasse på teltovnen for å unngå dette. Men jeg har igrunnen ikke lyst til det. Så jeg er litt lettet over at enkelte med erfaring her mener at det ikke blir så ille , hvis luftinga er bra og veden tørr. Jeg fikk også tips av en kollega som har litt erfaring med bålfyring i lavo. Ikke for stort bål. Bare akkurat nok til matlaging og varme. Hvis det blir for stort , vil røyken bli plagsom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis røyken er plagsom er det kanskje ikke det beste å åpne døra for mye. Da kan røyken komme lavere ned i lavvo'en og oppleves verre.

Prøv heller å løft opp duken 2-3 plasser rundt duken for å få bedre skorsteinseffekt.

Fyr ikke rett på sneen, da blir det mye vanndamp og sur røyk. Har selv god erfaring med rundbrenner montert på stanga.

Plassering av lavvo i terrenget har også en del å si for luftsirkulasjonen. Unngå dumper i terrenget og inntil høye/tette ting som tett skog/skrenter. Det blir en del turbulens som kan slå røyken ned i lavvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er mange ting en bør tenke på når en skal fyre bål i lavvu.

Ikke fyr for stort bål, ikke rot i bålet for mye. Ikke sleng ved oppi bålet.

Det som ryker er ved som ikke brenner optimalt.

Grunnen til dette er i hovedsak disse 1. Dårlig trekk 2. Våt ved.

Derfor er tørr ved det beste, men uten god trekk bøir det også problemer der.

Om du skal fyre et vanlig bål uten hjelpemidler så legg noen steiner der bålet skal være, fyr deretter bålet oppå steinene da får du trekk under veden.

Men om du ikke legger opp lavvuen rett så får du ikke nok luft inn i bålet.

Vi må lære dette av samene derfor skal lavvuen stå høyt i terrenget (der beveger lufta seg bedre).

Legg sekken eller noe annet under kanten på duken der vinden kommer fra slik at luft kommer inn.

Du kan grave tre kanaler inn til ildstedet og dekke over med kvist/bar slik at luft kommer til bålet.

Topphatten skal være på, men den skal ha en god åpning mot le side slik at du oppnår en skorsteinseffekt i lavvuen. Da skal du i teorien og noen ganger i praksis få ee deilig sted å være, men er det stille vær så får du ofte trøbbel. Om du ikke synes dette fungerer med en gan så prøv deg litt frem, det viktigste er at veden er tørr ihvertfall til å begynne med da oppnår du en sirkulasjon ut av toppen på lavvuen og om ingen rører døra da så skal samme prinsippet som er i pipa på hytta gjøre at røyken stiger opp.

Vel de finnes også hjelpemidler, vedovn for den som gidder å bære (jeg gjør det), eller Tentipi's eldspis en liten bålkasse som får plass i lomma på jakka eller sekken.

En ting er ihvertfall viktig, ikke bruk ved fra nåletrær da får du hull i lavvuen, soveposen, sekken, underlaget etc.

Bruk bare ved fra lauvvtrær som f.eks bjørk.

God tur og gi ikke opp det er mulig å få det til, samene har levd sånn i ca 2000 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Er ikke enig i att lite bål gir mindre røyk.

Stort bål gir mye varme og varmlufta stiger som sagt opp.

Da trekker den røyken med seg ut fra toppen. Små bål bruker å ulme og småbrenne og da skape røyk. Det brenner masse små hull etterhvert rundt toppen men dette er ikke farlig for hullene vil ha en forsegling rundt så de ikke revner videre.

Hvis du ikke vil ha bållukt i klærne så er det aller beste å bruke en primus. En lavvu er virkelig ikke stedet å være redd for røyklukt i klærne.

Døra skal være igjen.

Sov gjerne bålet ut. Men lag en "ring of fire" i stein, som Cash så nydelig framførte det.

I en lavvo blir det aldri så tett att det blir farlig. (La luftinga fra bålfyringa være hvis du har "hermetisert" den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.