Gå til innhold
  • Bli medlem

Flåttsyk


naturstein

Anbefalte innlegg

Fjernet flåtten for et par uker siden og fikk den vanlige lokale irritasjonen rundt flåttbittet. Det var en spesiell flått som knaser når man bruker pinsett til å fjerne den. Har fjernet en sånn en eller to ganger før på min hund. Den ser ikke ut som en vanlig flått. Den satt på siden av ryggen, og i et par dager nå har jeg lagt merke til rød ujevn sirkel der (ca 10cm i diameter).

Var hos legen i dag og fikk Weifapenin. 650mg x4 om dagen i 15 dager. Har hatt forkjølelsesymptomer i en uke nå, og antar at det henger sammen med smitten.

 

Er skummelt da man kan bli så ganske dårlig i uoverskuelig fremtid.

 

Anbefaler denne flåttfjerneren. Har forsøkt alle slags typer, og ingen har vært bedre en denne: http://www.ebay.com/itm/Tick-Removal-Forceps-Tweezers-A-tool-for-removing-ticks-from-dogs-/141176157557?hash=item20dec13575

 

Må du også på apoteket og hente pencillin, og du også blir spurt om du vil ha Idoform, så avslå. Jeg glemte at legen sa man kunne drikke Biola hvis man ble dårlig i magen. Det kostet meg 142,- kroner. Kjøper vanligvis ikke Biola fordi det er litt dyrt, men er kjempegodt, og jeg angrer dypt på at jeg nå sitter her med Idoform istedenfor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bedring!

Ble bitt av flått i begynnelsen av august, har ikke hatt noen symptomer. Har dog det lille merket akkurat der den satt fortsatt - ikke noe rødt. Leste litt rundt og fikk med meg fra Lyme-Borrelioseforeninga at jeg nok er døden nær. Fant ut at jeg får holde det under oppsikt og forholde meg til fhi, antibiotika tar den infeksjonen som du beskriver var det jeg leste ellers om det, så da bør det gå bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er erythema migrans og er et lokalt utslett som følge av borreliose. Dette er en lokal infeksjon og heldigvis kun stadium 1. Dette betyr at bakterien ikke er gått videre til nervesystemet enda. Man kan bli litt småtufs og lett kroppsklein av det, men ikke noe alvorlig syk. Prøver har liten diagnostisk verdi så tidlig i forløpet, men sykdommen tas på flått i sykehistorien og det klassiske utslettet. Med tidlig behandling med penicillin er forløpet som regel helt ukomplisert.

cdc_em.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er erythema migrans og er et lokalt utslett som følge av borreliose. Dette er en lokal infeksjon og heldigvis kun stadium 1. Dette betyr at bakterien ikke er gått videre til nervesystemet enda. Man kan bli litt småtufs og lett kroppsklein av det, men ikke noe alvorlig syk. Prøver har liten diagnostisk verdi så tidlig i forløpet, men sykdommen tas på flått i sykehistorien og det klassiske utslettet. Med tidlig behandling med penicillin er forløpet som regel helt ukomplisert.

cdc_em.jpg

 

Datteren min ble bitt i lysken for endel år siden. Vi kom oss til lege da vi så utslettet. Tok prøver, men fikk vi også fikk beskjed om at de hadde liten verdi så tidlig. 

Gikk på 2 x 15 dager med peniciliin, kan faktisk ikke huske at hun var småtufs heller.

Heldigvis går det som regel bra. God bedring til deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@naturstein blir spennende å høre hvordan det går med deg. Er du såpass dårlig at du er sykemeldt? Tok de noen prøver for å finne ut som du er smittet?

 

Takk :) Ikke så dårlig nei, og i dag orket jeg en tur i skogen. Den var blitt mer høstlig på kun en uke må jeg si.

 

Y001RTQr.jpeg

 

 

God bedring!

Ble bitt av flått i begynnelsen av august, har ikke hatt noen symptomer. Har dog det lille merket akkurat der den satt fortsatt - ikke noe rødt. Leste litt rundt og fikk med meg fra Lyme-Borrelioseforeninga at jeg nok er døden nær. Fant ut at jeg får holde det under oppsikt og forholde meg til fhi, antibiotika tar den infeksjonen som du beskriver var det jeg leste ellers om det, så da bør det gå bra!

 

 Takk :) Døden nær er å overdrive litt, så det er best å ikke lese for mye, da man kan bli skremt. :)  God bedring til deg også!

 

Dette er erythema migrans og er et lokalt utslett som følge av borreliose. Dette er en lokal infeksjon og heldigvis kun stadium 1. Dette betyr at bakterien ikke er gått videre til nervesystemet enda. Man kan bli litt småtufs og lett kroppsklein av det, men ikke noe alvorlig syk. Prøver har liten diagnostisk verdi så tidlig i forløpet, men sykdommen tas på flått i sykehistorien og det klassiske utslettet. Med tidlig behandling med penicillin er forløpet som regel helt ukomplisert.

cdc_em.jpg

 

Takk :) Godt å høre at det sannsynligvis går bra!

 

Man kan ta blodprøve omkring to måneder etter bittet, før det vil ikke prøvene bli korrekte pga mye antistoffer i blodet.

 

Takk :) Visste jeg ikke. Håper jeg slipper det.

 

Datteren min ble bitt i lysken for endel år siden. Vi kom oss til lege da vi så utslettet. Tok prøver, men fikk vi også fikk beskjed om at de hadde liten verdi så tidlig. 

Gikk på 2 x 15 dager med peniciliin, kan faktisk ikke huske at hun var småtufs heller.

Heldigvis går det som regel bra. God bedring til deg :)

 

Takk :) Håper hun er kvitt det for all fremtid. En ting er å få det selv, men det må være verre når sitt barn får det.

 

 

Du er nok blitt smittet til en viss grad, du må nok til med penicillin noen uker. Trekker det seg ikke til bake da går bakteriene i blodet å da er det fare på ferde! Lurt å ikke gå med for lenge med det før du oppsøkte lege.

 

Takk :) Legen gav meg pencillin for 15 dager. Hvis utslettet har forsvunnet innen da, trenger jeg mer da? Hvordan vite? Han sa det ikke var viktig med høy dose, men at man tok det over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@naturstein Takk for god bedring-ønsket! :-) Trur dog jeg står det over. Trur en blir bare sjukere av å forlese seg på internettet om evnet! Det beste er åmforholde seg til det legen sin sier sånn i utgangspunktet. Ifølge fhi så er 98% av bitta ufarlige. Å kontakte lege og få behandling som du får nå er riktig håndtert, etter det jeg har lest meg til så skal antibiotika slå dette tilbake så det ikke utarter seg videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme :-) Godt å høre at du tror du står den over.. Er usikkerheten som er verst, men vi er heldige som fikk det først nå. Er vel ikke så lenge siden leger ikke hadde kunnskap om emnet. 98% av bittene er ufarlige har jeg også lest, men når man har fått den ringen så er vel man bitt av en av de farlige? Ja, å lese for mye gjør det hele bare verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med å ha fått utslettet er at det ikke er noen tvil om behandlingen.

Når du er ferdig med kuren - og det er viktig at den tas til siste tablett! - så er det tiden som vil vise til slutt, men prognosene er veldig gode. Det er få som har fått utslettet, tatt behandlingen som foreskrevet (vær obs på magesjau, det kan redusere virkningen av antibiotikaen - i så fall kan det hjelpe å ta tablettene med mat) som får problemer i etterkant.

 

Så - jeg er rimelig sikker på at du vil overleve. ;)

 

Forøvrig når det gjelder flått og borreliose er det viktig å oppdage og fjerne flåtten innen 24t. Jo lengre flåtten sitter, jo større er sjansen for borreliosespredning.

Skriv gjerne opp når man fant flåtten og hvor på kroppen. (Frys gjerne flåtten i en pose - mageinnhold kan analyseres dersom det skulle bli nødvendig.)

Man kan gjerne behandle bittstedet med infeksjonsreduserende middel (jod/bacimycin/brudilin eller liknende - med forbehold for stavefeil på de der)

Sjekk etter utslett i en måneds tid. Utslettet kan være atypisk og ikke alle får det.

Vær obs på influensaliknende symptomer i perioden og andre - lista finnes overalt. Kjæresten fikk isjiasliknende smerter... det er atypisk å få dem tidlig i forløpet, men han gjorde nå det.

Hvis man får utslett/andre symptomer så kontakt lege snarest. Da er antibiotika din venn.

 

 

... jeg får vanligvis rundt 4 flått i året - det er gleden med å være mye ute på Østlandet, men en gang på Koster var jeg "heldig" og fikk over 40 på en kveld. Har aldri (!) hatt utslettet, men har 2 ganger hatt bitt som har utviklet seg så forskjellig fra "som vanlig" og da har jeg bedt om antibiotika. Jeg behandler bittsted med jod, tegner rundt det (sånn at jeg husker det noen dager) og noterer i kalenderen.

 

Forhåndsregler:

- ta en dusj etter tur

- få eventuelt en partner til å sjekke deg for flått

- hiv alle klær på vask (jeg har flere ganger opplevd å få flått en dag eller to "etter" da jeg gjenbrukte klær

- myggspray på bukseben/ankler

 

Flåtten er mest aktiv i fuktig vegetasjon (de tørker raskt ut) og det er mest av dem langs dyretråkk..

 

For min egen del synes jeg det er fint å ha kunnskap. Spesielt siden det er viktig å komme i behandling tidlig dersom det skulle være nødvendig. Men det er klart... og man har litt hypokondertendenser så er det kanskje bedre at partneren leser. ;) (PS - det finnes flere flåttbårne sykdommer, men de er heldigvis enda sjeldnere...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(snip)

 

Takk :) Legen gav meg pencillin for 15 dager. Hvis utslettet har forsvunnet innen da, trenger jeg mer da? Hvordan vite? Han sa det ikke var viktig med høy dose, men at man tok det over tid.

 

Avsluttet 16-dagers (100 Apocillin-tabletter, 6 per dag) kur for det samme for halvannen uke siden. Hudinfeksjonen (varmen og ildrødheten) forsvant ila av de første halvannet døgnene, deretter var det bare en "skygge" tilbake som langsomt forsvant.

 

Betrakter meg som heldig som fikk hudbetennelsen når jeg først var kom ut for en bakteriebefengt flått - da får man tidlig behandling og det er bortimot usannsynlig at man får mer trøbbel siden :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner er det aller viktigste å starte behandlingen så raskt som mulig etter infeksjonen, da er sjansen stor for at man tar knekken på bakteriene. En nær bekjent fikk ikke diagnostisert borreliose før 12 år etter at hen ble syk. Vedkommende gikk på flere typer antibiotika i 7-8 måneder, men det hjalp i grunnen lite - det var alt for sent. Etter en tid gjemmer bakteriene seg i kroppen på en slik måte at antibiotika ikke når dem. Nå er vedkommende ikke i stand til å arbeide, og må ta flere typer sterke smertestillende daglig.

Det er altså all grunn til å ta flåttbitt alvorlig, og start behandling raskt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet flåtten for et par uker siden og fikk den vanlige lokale irritasjonen rundt flåttbittet. Det var en spesiell flått som knaser når man bruker pinsett til å fjerne den. Har fjernet en sånn en eller to ganger før på min hund. Den ser ikke ut som en vanlig flått. Den satt på siden av ryggen, og i et par dager nå har jeg lagt merke til rød ujevn sirkel der (ca 10cm i diameter).

Var hos legen i dag og fikk Weifapenin. 650mg x4 om dagen i 15 dager. Har hatt forkjølelsesymptomer i en uke nå, og antar at det henger sammen med smitten.

 

Er skummelt da man kan bli så ganske dårlig i uoverskuelig fremtid.

 

Anbefaler denne flåttfjerneren. Har forsøkt alle slags typer, og ingen har vært bedre en denne: http://www.ebay.com/itm/Tick-Removal-Forceps-Tweezers-A-tool-for-removing-ticks-from-dogs-/141176157557?hash=item20dec13575

 

Må du også på apoteket og hente pencillin, og du også blir spurt om du vil ha Idoform, så avslå. Jeg glemte at legen sa man kunne drikke Biola hvis man ble dårlig i magen. Det kostet meg 142,- kroner. Kjøper vanligvis ikke Biola fordi det er litt dyrt, men er kjempegodt, og jeg angrer dypt på at jeg nå sitter her med Idoform istedenfor. ;)

Den kuren som ekspertene anbefaler for boreliasmitte er Doxylin.All annen antibiotika har ikke så god efekt på denne type smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magne : Jeg er litt skeptisk, kjenner jeg :-) Vet du hvem disse ekspertene er, hvordan de har gjort seg fortjent til en slik hedersbetegnelse, og hvilke data de har som grunnlag for å komme med anbefalinger som synes å gå på tvers av hva legene i Norge benytter som standard behandling (til og med på seg selv, og opp til flere ganger, om du ser lengre opp i denne tråden) ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kuren som ekspertene anbefaler for boreliasmitte er Doxylin.All annen antibiotika har ikke så god efekt på denne type smitte.

 

Tetrasykliner som Doxycyclin hindrer bakterien i å reprodusere seg, mens penicilliner tar livet av bakterien. Begge typer antibiotika kan altså være egnet behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magne : Jeg er litt skeptisk, kjenner jeg :-) Vet du hvem disse ekspertene er, hvordan de har gjort seg fortjent til en slik hedersbetegnelse, og hvilke data de har som grunnlag for å komme med anbefalinger som synes å gå på tvers av hva legene i Norge benytter som standard behandling (til og med på seg selv, og opp til flere ganger, om du ser lengre opp i denne tråden) ?

Jeg var innlagt på Sørlandets sykehus i Kr. Sand med facial parese pga boreliasmitte. Dette sykehuset er kanskje det fremste i landet på denne type behandling. Det de anbefalte var en solid kur med Doxilin. Da jeg fortalte at jeg var blitt behandlet med Apposilin for borelia tidligere, mente overlegen (e) at dette ikke gav noen fullgod kur. Som maskiningeniør fant jeg ut at dette var noe på siden av mitt fagfelt, og valgte å tro på dem :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magne : Jeg er litt skeptisk, kjenner jeg :-) Vet du hvem disse ekspertene er, hvordan de har gjort seg fortjent til en slik hedersbetegnelse, og hvilke data de har som grunnlag for å komme med anbefalinger som synes å gå på tvers av hva legene i Norge benytter som standard behandling (til og med på seg selv, og opp til flere ganger, om du ser lengre opp i denne tråden) ?

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/fl%C3%A5ttbitt-og-borreliose - standardbehandlingen:

 

 Norge gis ikke antibiotika ved flåttbitt alene fordi risikoen for å bli syk er liten. Først ved utslett eller påvist borreliose, vil legen forskrive antibiotika. Begynner du på antibiotika like etter at du får sykdommen, blir du mest sannsynlig helt frisk igjen. Mindre enn 1 av 10 trenger ytterligere behandling etter å ha tatt antibiotika tidlig. Du vil sannsynligvis ta antibiotika i tablettform i 10 til 14 dager. Vanligvis forskrives penicillin eller amoksicillin. Ved penicillinallergi gis doxysyklin til voksne og azitromycin til barn.

 

se også http://tidsskriftet.no/article/366378/ med hensyn Doxysyklin spesielt.

 

Det kan se ut som at det er en vridning mot Doxysyklin som behandling. Jeg har fått det mine to ganger - men jeg har det heller ikke godt på apocillin, så jeg hadde uansett unngått det dersom jeg hadde fått alternativer. En av grunnene er blant annet at den gis som kortere kur og sjansen for at pasienten fullfører kuren er større. Hva kjæresten fikk husker jeg ikke, men jeg vet at han mot slutten av kuren fikk større og større mageproblemer ved tablettene - jeg tror det var amoksicillin ... .

Det som uansett er mest viktig er å komme raskt i behandling og fullføre kuren. (Og ikke glem at det kan hjelpe å smøre bittsted... Antibiotikakurer er tross alt best å ikke få behov for.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betrakter meg som heldig som fikk hudbetennelsen når jeg først var kom ut for en bakteriebefengt flått - da får man tidlig behandling og det er bortimot usannsynlig at man får mer trøbbel siden :-)

Ja, da er det liksom ikke noe tvil om hva det er og hvilken behandling som skal til. :)

 

Mye av flåtten er faktisk bakteriebefengt - husker ikke tallene nå, men mener at her på Østlandet har man målt smitte i opp mot 60% av flåtten. Det man bør vite er at det tar tid for en overføring å skje siden bakteriene er i flåttens egen blodbane og det først er når den har sittet og godgjortseg en stund slik smitteutveksling skjer. Så det å fjerne flått raskt er den absolutt beste beskyttelsen man kan få.

Jeg bruker neglene - og har fått vite (lokal lege med en spesialinteresse for flått) at de ikke har registrert noe mer smitte om kjevepartiet blir stående. (Men man kan oppleve at man får en lokal svelling/avstøtning dersom de blir sittende. )Så spesialpinsetter trenger man i grunnen ikke om man har negler. ;) Og ta gjerne med en tube sårsalve/jod i sekken. Det kan man smøre på alle flåttbitt uansett. Jod synes jeg også lindrer kløe så det er mitt foretrukne.

 

Heldigvis er det økt oppmerksomhet både blant skaufolk og leger om flått og sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@smgj : Interessant artikkel i Tidskriftet, takk :-)

 

Problemet her er fortsatt at den opprinnelige påstanden ("... Doxylin. All annen antibiotika har ikke så god efekt på denne type smitte.") ikke er underbygget med data. Hvis det finnes kliniske studier av god vitenskapelig kvalitet som sammenlikner bruk av penicillin og tetrasykliner og finner at penicillin er underlegen i å stoppe videre utviklining av borreliose ved erythema migrans etter flåttbitt, ja da er det en påstand med hold i. Hvis ikke, er det en påstand som kun er egnet til å frembringe unødig bekymring hos alle som får penicillin hos legen sin, og etterpå leser påstanden på det store kloke nettet...  :no:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se en saklig flåttdiskusjon! Det blir fort Lars Monsen og tvilsomme klinikker som diskuteres. Jeg har selv plukket av meg to flått i år. Den ene ga noe rød irritasjon, og selv om det ikke ble en hel ring som på bildet over, så fikk jeg et eller annet av legen som jeg tok i et par uker. Jeg tenker som Tor Magne at jeg stoler på at legens medisinutdannelse gjør henne mer kvalifisert enn min fra humanistisk fakultet.. Som Preben Aavitsland sa: Det meste av smitten kommer ikke fra flåtten, den kommer fra internettet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@smgj : Interessant artikkel i Tidskriftet, takk :-)

 

Problemet her er fortsatt at den opprinnelige påstanden ("... Doxylin. All annen antibiotika har ikke så god efekt på denne type smitte.") ikke er underbygget med data. Hvis det finnes kliniske studier av god vitenskapelig kvalitet som sammenlikner bruk av penicillin og tetrasykliner og finner at penicillin er underlegen i å stoppe videre utviklining av borreliose ved erythema migrans etter flåttbitt, ja da er det en påstand med hold i. Hvis ikke, er det en påstand som kun er egnet til å frembringe unødig bekymring hos alle som får penicillin hos legen sin, og etterpå leser påstanden på det store kloke nettet...  :no:

Mja, mjo. Jeg ser hva du skriver. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan det var ment, men jeg leste det ikke sånn - antakelig farget av at jeg verken er så veldig redd for flått og fordi jeg vet at de andre antibiotikaene er gode nok i de fleste tilfellene.

 

Jeg har liten interesse av å diskutere "best" i en diskusjon som sprang ut ifra et standardforløp. Det er egentlig bare av interesse ved komplikasjoner. Og siden vi alle nå tar forholdsregelene alvorlige så vil det bare være nødvendig for et fåtall tilfeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@smgj : Alle leser ikke alt med samme fortolkning, sånn er det nok bare :-)
 
For å klargjøre (og kanskje berolige noen?) kan jeg si følgende:
Jeg er lite redd for flått. Så fremt temperaturen er over 11-12°C går jeg oftest med shorts bortimot uavhengig av nedbør, vegetasjon og topografi. Ila de siste 10 år har jeg plukket av minimum 50 flått som har bitt seg fast, og mange ganger flere som er på vei oppover legger og lår på jakt etter et sted å bite (stopper som regel opp for en sjekk etter flåttvennlige strekninger, og sjekker - de er lettere å se når de beveger seg og ikke har kommet så høyt at de skjuler seg under klærne). Jeg tror ikke mange har bitt seg fast mer enn 12-16 timer. Ett bitt har resultert i erythema migrans, det skjedde nylig. Da jeg gikk til legen med det, skrev han ut penicillin (maks anbefalt dose, sannsynligvis pga mine ikke ubetydelige antall kg) nok til vel to uker. De har jeg tatt, hudbetennelsen forsvant fort, og jeg forventer ikke noen ytterligere problemer. Skulle det finnes noen som mener at jeg burde forvente ytterligere problemer, fordi legen burde ha skrevet andre antibiotika, annen daglig dose eller annet tidsrom, skal jeg ta dette med største alvor om dette kan begrunnes med relevante linker til PubMed eller fagfellevurderte artikler (helst med publiserte grunnlagsdata) i anerkjente fagtidsskrifter. Fravær av slike linker betyr at jeg beklageligvis neppe vil vektlegge innspillene.
 
Og jeg nyter fortsatt friluftslivet i shorts (og sykler uten hjelm)  :fear:
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er utslettet nesten ikke synlig mer, og formen er nesten 100% igjen. Tipper det var min dumskap, til tross for at jeg visste bedre som gjorde at jeg fikk flått. Har vært litt ettergivende på å la hunden min få komme opp i senga. Det er ikke så lurt etter en kveldstur i skogen. Jeg sjekker meg hver kveld før leggetid, så om ikke det var en luring, så er det sånn det skjedde.

 

Kan også være pga. gjenbruk av klær som du skriver smgj.

 

Med Medisafe-appen så er det ikke noe problem å holde styr på når jeg skal ta medisin, og jeg forsøker å huske på å ta den sammen med mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.