Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffe på tur - lufttett beholder


thomashenrik

Anbefalte innlegg

Har en kaffekvern hjemme, og tenker at det er mulig å kverne kaffe til kokmalt grad før man legger ut på tur. Så kan kaffen oppbevares i en beholder, fram til den skal brukes. Ser ikke noe poeng i å kjøpe kokmalt kaffe, når man har kvern hjemme, og man bare skal ha litt med seg. Å ta med kvern på tur blir også litt mask..i første omgang i hvert fall.

Så, kort firtalt, hva regnes som luftett beholder? Jeg har skjønt at en brødpose i plastikker ikke lufttett, eller stemmer ikke det? Glass er lufttett, men det er jo lett knuselig, og små, lukkede glassbeholdere er ikke det vanligste på markedet.

Hva pleier folk her å gjøre? En liten brødpose fungerer kanskje helt greit, med mindre man er feinschmeiker (riktig stavet?)

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som er vanntett vil også i stor grad være lufttett, så en plastflaske av ett eller annet slag burde kunne fungere.

F.eks gjenbruk av en juice/smoothie flaske kjøpt på butikken i passe størrelse, de har ofte litt større åpning.

 

Ellers er ziplock poser greie, Ikea noen med doble låsinger.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60251383/

 

Ruller du de sammen fra bunnen i retning åpningen klemmer du ut mesteparten av luften før du lukker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som du foreslår; jeg kverner kokmalt hjemme og tar med porsjoner. Bruker bare frysepose som jeg slår knute på etter fylling av hver porsjon, og får 2-3 porsjoner per pose.

Jeg er selv over snittet interessert, og i fare for å være blasfemisk kan du jo kjøre en blindtest på å koke kaffe på helt nymalt og f.eks 2 dager gammel malt kaffe, og sjekke om det er stor forskjell for deg. I hvilken grad du smaker forskjell kan jo indikere hvor nøye du trenger å være på potte lufttett beholder.

PS. Jeg sier ikke at nymalt kontra gammelmalt er uten forskjell, men usikker på hvor stor forskjell. Nybrent er uansett viktigst. Nymalt gammel kaffe mener jeg ikke redder noen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med kaffeepulveret i en boks fra Tupperware. Det finnes stort utvalg i all slags størrelser og tette er dem og. Det er en dyrere løsning en brødposer (og veier litt mer) men siden kona er stor fan av Tupperware og kjøkkenskapet er fullt av det er det bare å velge. Poser kan forresten få en rift og da lukter det kaffee i hele sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker disse 'gammeldagse' saftflaskene. Fra Coop obs? Mye tryggere enn plastpose og kan kun ødelegges med kniv eller kjemikalier(knuser eller sprekker ikke)

Hører kanskje hjemme nostalgitråden men neverboks til kaffe er jo egentlig det fineste. Fikk noen bilder fra turer med mor og far og bål og kaffelukt på netthinnen nå

post-2801-0-33711800-1442520877.jpg

post-2801-0-19016900-1442522090_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Zip-lock poser som jeg mener er tette nok. Klemmer luften ut av posen før jeg drar over glidelåsen.

Men jeg synes kornstørrelsen på kjøpekaffe er mere gjevn enn det jeg kverner selv, så en halv pose evergood kokekaffe med strikk rundt er for meg en like god løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok mye fint å bruke til oppbevaring av kaffe på tur, som både er luft,- og vanntett. Og ikke minst praktisk. Jeg er vel noe nostalgisk av meg og foretrekker en gammel skinnpung som er gått i arv. Den har vært med på utallige bålturer i snart 40 år og inneholdt masser av god kokekaffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en kvart kilo kokemalt kaffe, som oppbevares i original pose.     Jeg er ingen kaffekjerring og drikker maksimalt 4 kopper pr dag når jeg er på tur.      Derfor holder en kvart kilo for en 8 dagers tur.    

På kortere turer blir det bestandig tørrkaffe igjen.    Neste gang tar jeg med samme posen, og bruker kaffen til posen er tom.     

I manges øyne er den sikkert etter hvert verneverdig, men jeg merker ikke forskjell.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så fin i smakssansen at du merker forskjell på hjemmekvernet bålkokt kaffe etter et par dager så kan du bare kjøpe deg en vakuumpakker. 

Så kan du lage deg porsjonspakker med kaffe slik at du slipper å oppleve at den siste koppen smaker gammel kaffe i stedet for nykvernet.

http://vakumpakker.com/category/obh-nordica-vakumpakker/

 

Selv bruker jeg bare vanlig pulverkaffe og synes den funker helt greit på tur.

post-4220-0-71628000-1442555648_thumb.jp

Vann fra naturen smaker vanligvis anderledes enn vannet i springen hjemme og dette setter jo også litt preg på kaffen hvis du er en riktig fineschmecker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjer det enkelt når eg treng nye småflasker til oppbevaring på tur. Kjøper meg ein coop eller Bendit smoothie i liten str. Drikk den opp og vaskar :) Då det er pant på dei, kan du fint levere dei innatt når dei byrjar verte litt rufsete. Billig, bra og resirkulert.

 

Kjøpt slike jeg og, med slik bruk for øyet. Men siste gang gikk det galt. Fylte ei sånn smoothie flakse med egg, men korka holdt ikke tett, så da da ble "eggedosis" i matposen i sekken. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt slike jeg og, med slik bruk for øyet. Men siste gang gikk det galt. Fylte ei sånn smoothie flakse med egg, men korka holdt ikke tett, så da da ble "eggedosis" i matposen i sekken. :)

 

Huff då! Nei til slikt er det vel kanskje greit med flasker med pakning i korken vil eg tru, haha :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rapportere om sakte degenerasjon av turkaffen herfra... :-)

 

Startet med å ta med en AeroPress "kaffemaskin", Porlex Mini kaffekvern, rusttfri thermokopp og kaffebønner/filter i egen lufttett plastbeholder. Jeg fant etterhvert ut at det ble ganske volumiøst og tungt, og testet ut andre måter å fikse kaffen på som fortsatt ga meg "kaffeglede". En ting jeg oppdaget, var at jeg burde vente til jeg virkelig hadde lyst på kaffe - da satte jeg stor pris på den selv om den lå et stykke unna "perfekt" :-)

 

Så nå bruker jeg ferdig filtermalt kaffe, i butikkemballasjen med strikk rundt, en Finum rustfri finmasket tesil (samme som et eller annet friluftsmerke* selger som kaffefilter til tredobbel pris) og en stor kopp. Ulempen er at at "kaffestøv" går gjennom silen og ender som bunnfall, fordelen er lite å bære på, enkelhet og god smak :-)

 

 

* MSR MugMate er lik Finum Teeli medium tesil

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 En ting jeg oppdaget, var at jeg burde vente til jeg virkelig hadde lyst på kaffe - da satte jeg stor pris på den selv om den lå et stykke unna "perfekt" :-)

 

Vet akkurat hva du mener, går jeg lenge nok uten kaffe er jeg fornøyd om jeg får slikke litt på utsiden av svartkjelen! :D

 

(neida, men her går det nå i pulverkaffe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøp deg et par poser med kaffebønner fra et av de små brenneriene. Koster litt mere, men er vesentlig bedre. Får du tak i Jacu har du en vinner. Da har du supre poser til å ta med på tur også. Er så solide at de kan brukes flere ganger. Men andre merker har nok også lignende poser. 

 

Ellers finnes det poser av reinskinn som er å få kjøpt. Er jo litt stas det også.  

 

post-12519-0-15128800-1443443086_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

 

Villmarkinger på Theaterkafeen!

Begynner ikke dette å bli vel navlebeskuende.     Her diskuteres det vitenskapelig oppbevaring av kaffe på tur.     Samtidig som en del av disse skriver om de spektakulære turopplevelser.   

På den ene siden lovprises og rpmantiseres svartkjelen, med god patina etter mange kaffekok.  Og som en ekte villmarking kan den kun drikkes av en nydelig kreaksjon av en bjørkeknute, like svart på innsiden som svartkjelen er det på utsiden.  

Og for det andre tilbereder vi ofte et måltid som preges av smaken av det forrige.

Igjen.  Jeg oppbevarer kaffen i originalposen og knyter for med en hyssingsstump, og kaffen nyter jeg med stor velvære i en brettekopp

 

.

Endret av Tom 42
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

 

 

kaffen nyter jeg med stor velvære i en brettekopp

 

.

Herlig de mykplastkoppene der, når det kommer kokvarm drikke oppi. Da får du bonuskaffe. Kortvarig velvære den dagen giftstoffene setter igang skjebnesvangre prosesser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig de mykplastkoppene der, når det kommer kokvarm drikke oppi. Da får du bonuskaffe. Kortvarig velvære den dagen giftstoffene setter igang skjebnesvangre prosesser. 

Ser det er endel som bekymrer seg over  gift plaststoffer og andre rariteter. Altså om man begynner og se statistisk på slike ting så gir det relativt liten mening :) Det er jo noen promilles mulighet for at man faktisk skal bli syk av slike ting, sett opp mot å kjøre bil, sykle, gå fjellturer og generelt leve litt aktivt så tar jeg enkelt mine sjanser på en brettekopp altså. Er viktig å sette ting i perspektiv her i livet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.