Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffe på tur - lufttett beholder


thomashenrik

Anbefalte innlegg

 

 

Villmarkinger på Theaterkafeen!

Begynner ikke dette å bli vel navlebeskuende.     Her diskuteres det vitenskapelig oppbevaring av kaffe på tur.     Samtidig som en del av disse skriver om de spektakulære turopplevelser.  

På den ene siden lovprises og rpmantiseres svartkjelen, med god patina etter mange kaffekok.  Og som en ekte villmarking kan den kun drikkes av en nydelig kreaksjon av en bjørkeknute, like svart på innsiden som svartkjelen er det på utsiden. 

Og for det andre tilbereder vi ofte et måltid som preges av smaken av det forrige.

Igjen.  Jeg oppbevarer kaffen i originalposen og knyter for med en hyssingsstump, og kaffen nyter jeg med stor velvære i en brettekopp

 

.

Litt det samme på de selvbetjente hyttene. Det kommer folk som bruker en halv time på å forberede en kopp kaffe...

 

De aller fleste drikker mer enn gjerne den kaffen jeg serverer - kokt på kjele av kokmalt Evergood. Etter øyemål både for vann og bønner. Og posene blir brakt inn med scooter til påske. (Holdbarheten er sånn ca 3 måneder i følge posen,)

(Reklame  -  reklame  -  2 kartonger kokmalt kaffe blir sponset av Norgesgruppene, de varer en sesong.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes nok mye fint å bruke til oppbevaring av kaffe på tur, som både er luft,- og vanntett. Og ikke minst praktisk. Jeg er vel noe nostalgisk av meg og foretrekker en gammel skinnpung som er gått i arv. Den har vært med på utallige bålturer i snart 40 år og inneholdt masser av god kokekaffe.

Best there is. Rett og slett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig de mykplastkoppene der, når det kommer kokvarm drikke oppi. Da får du bonuskaffe. Kortvarig velvære den dagen giftstoffene setter igang skjebnesvangre prosesser. 

Har brukt brettekopp siden 70 tallet.   Og siden jeg også har passert 70, tar jeg fremdeles sjansen.   Men så bare drikker jeg kaffe av koppen, jeg bruker den ikke som smokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Har en kaffekvern hjemme, og tenker at det er mulig å kverne kaffe til kokmalt grad før man legger ut på tur. Så kan kaffen oppbevares i en beholder, fram til den skal brukes. Ser ikke noe poeng i å kjøpe kokmalt kaffe, når man har kvern hjemme, og man bare skal ha litt med seg. Å ta med kvern på tur blir også litt mask..i første omgang i hvert fall.

 

Så, kort firtalt, hva regnes som luftett beholder? Jeg har skjønt at en brødpose i plastikker ikke lufttett, eller stemmer ikke det? Glass er lufttett, men det er jo lett knuselig, og små, lukkede glassbeholdere er ikke det vanligste på markedet.

 

Hva pleier folk her å gjøre? En liten brødpose fungerer kanskje helt greit, med mindre man er feinschmeiker (riktig stavet?)

 

Takker for hjelp.

Kjøper du kaffe hos kjennere maler de opp og den leveres i pose som er mulig å få så godt som luftett. Kaffebrenneriet, Java, Vendelbo. Finnes vel også små kverner til å ha med. Og til de som sverger til bålkaffe, kokmalt kvalitetskaffe smaker også bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er (dessverre) i den situasjon at det forbrukes en del medisiner i dette hjem.

Vi får da stadig tomme medisinbokser i plast i forskjellige størrelser.

Jeg benytter de til pulverkaffe, kokekaffe, smør, krydder ol.

Gratis og etter min mening renslige og lette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.