Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå er det slutt på å skli av liggeunderlaget


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Her en dag kom dattera mi hjem med ei flaske med gummimelk som skulle pensles under sokkene til dattera, og min gamle mor for at de ikke skulle skli på gulvet. Vesken ble penslet på, og det var helt umulig å få sokkene til å gli på parketten. Hva har så dette med friluftsliv å gjøre.............? Jo... plutselig kom jeg til  tenke på alle de gangene jeg har skilt lag med liggeunderlaget og våknet å teltduken, mens det gode oppblåsbare liggeunderlaget befant seg en annen plass i teltet.

Fra tanke til handling: Jeg penslet dette vidundermiddlet som kalles for gummimelk på toppen av 'pølsene' på liggeunderlaget. Friksjonen ble så god at det er umulig å gli av i løpet av natten.

Jeg har en mistanke om at jeg ikke er alene om å ligge som en propell når jeg sover, så jeg håper mange kan dra nytte av dette.

 

Her er en link til produktet:http://www.pandurohobby.no/Catalogue/50-Lag-Dekorer/5040-Mosaikk/504010-Knust-mosaikk/1/045182-Formgummi-1-liter

 

Edit: Jeg har kjøpt mi flaske i en butikk som heter 'Kreativ'. Flaska er ikke lik den som er på linken, men det skal være samme produktet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan funker disse i frost? Jeg har prøvd et par slike til ymse formål, og fellesnevneren er at "gummien" blir sprø når det blir noen kalde, og da har den lett for å løsne. Mitt vidundermiddel heter Aquasure, og er egentlig reparasjonslim til vadere. Noen prikker med dette her og der på underlaget er veldig effektivt, -og det sitter også når det er frosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du en stripe på toppen av hele lengden av hver pølse @Tor Magne ? Får håpe du fortsatt klarer å snu deg om natten og ikke sitter dønn fast da...for mye av det gode og alt det der... :D

Hadde motsatt problem av deg - underlaget (Thermarest Xtherm) sklir på teltbunnen hvis bakken ikke er 100% i vater.

 

Alternativ til gummimelk (som hørtes dyrt ut), er litt klar silikon blandet med white spirit til det er flytende og pensles på som vanlig maling. Dette vindundermiddelet brukes til sømtetting av silikonisert-nylon-produkter og til antiskli-striper på gulvet i telt med silnyl-bunn. Selv maler jeg på med hjørnet av svamp jeg har klippet til litt spissere. Når det har tørket er det 98%* usynlig.

*Estimert av meg.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wuxUcOZYvog

 

 

(redigert skriveleif)

(redigert 2: like før tastaturet mitt inndras tror jeg....jeeesus.....)

Endret av 7homas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du en stripe på toppen av hele lengden av hver følse @Tor Magne ? Får håpe du fortsatt klarer å snu deg om natten og ikke sitter dønn fast da...for mye av det gode og alt det der... :D

Hadde motsatt problem av deg - underlaget (Thermarest Xtherm) sklir på teltbunnen hvis bakken ikke er 100% i vater.

 

Alternativ til gummimelk (som hørtes dyrt ut), er litt klar silikon blandet med white spirit til det er flytende og pensles på veldig vanlig. Dette vindundermiddelet brukes til sømtetting av silikonisert nylon produkter og til antiski striper på gulvet i telt med silnyl bunn. Selv maler jeg på med hjørnet av svamp jeg har klippet til litt spissere. Når det har tørket er det 98%* usynlig.

 

*Estimert av meg.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wuxUcOZYvog

Dette så jo helt konge ut :-)

Jeg la meg på underlaget og merket meg hvor rompa var plassert, og penslet på litt lenger ned på underlaget ( på toppen av 'pølsene'). Stoffet er ikke klissete eller klebrig, så jeg blir ikke sittende fast :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en dag kom dattera mi hjem med ei flaske med gummimelk som skulle pensles under sokkene til dattera, og min gamle mor for at de ikke skulle skli på gulvet. Vesken ble penslet på, og det var helt umulig å få sokkene til å gli på parketten. Hva har så dette med friluftsliv å gjøre.............? Jo... plutselig kom jeg til  tenke på alle de gangene jeg har skilt lag med liggeunderlaget og våknet å teltduken, mens det gode oppblåsbare liggeunderlaget befant seg en annen plass i teltet.

Fra tanke til handling: Jeg penslet dette vidundermiddlet som kalles for gummimelk på toppen av 'pølsene' på liggeunderlaget. Friksjonen ble så god at det er umulig å gli av i løpet av natten.

Jeg har en mistanke om at jeg ikke er alene om å ligge som en propell når jeg sover, så jeg håper mange kan dra nytte av dette.

 

Her er en link til produktet:http://www.pandurohobby.no/Catalogue/50-Lag-Dekorer/5040-Mosaikk/504010-Knust-mosaikk/1/045182-Formgummi-1-liter

 

Edit: Jeg har kjøpt mi flaske i en butikk som heter 'Kreativ'. Flaska er ikke lik den som er på linken, men det skal være samme produktet.

 

Samme som stoff dette kanskje? http://www.angeli.no/Shop/Product/Gummimelk-100-ml/15001-000

Gummimelk brukes i teater sammenheng ser vi der "for støping av neser og annet" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, nei, det trodde jeg ikke heller - tenkte mer på om posen "satt fast" så du bare endte opp med å snu deg inni den

Åh, det hadde vært en sann lykke om jeg fikk til det. Jeg bruker masse tid og styr på å snu meg selv inni posen uten å snu den.   :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det hadde vært en sann lykke om jeg fikk til det. Jeg bruker masse tid og styr på å snu meg selv inni posen uten å snu den.   :frantics:

Jeg har funnet den sanne lykke som du så godt beskriver :-) Nå snur jeg meg inni soveposen. Ikke med den, slik at jeg våkner med hetta oppover

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.