Gå til innhold
  • Bli medlem

Om Stormberg og profilering (utskilt)


Thoreau

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke fornøyd med Stormberg sine klær. Og enda mindre fornøyd med at de bruker trygdede og innvandring i profileringen sin.

Det er vanskelig å integrere hvis man ikke kan inkludere. Jeg tror jeg foretrekker dette over å isolere folkegrupper for seg selv. Dersom ingen ansetter innvandrere så ender de opp med å måtte ty til kriminalitet og trygdede kommer seg ihvertfall ikke ut av situasjonen sin hvis ingen er villig til å gi dem en sjanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt et Stormberger plagg. Er ikke plaggene beregnet til familieturer ? Men slike utsagn som @Thoreau kommer med her må bare kjennes døde og maktesløse.

 

Hvorfor i alle dager skulle de bli det? Det er en legitim meningsytring. Nå er politikk ikke lov på dette forumet, så jeg skal ikke skrive mer om det. Jeg nevnte bare noe om Stormberg sin profilering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle de bli det? Det er en legitim meningsytring. Nå er politikk ikke lov på dette forumet, så jeg skal ikke skrive mer om det. Jeg nevnte bare noe om Stormberg sin profilering.

Hvorfor er det negativt(slik jeg oppfatter det utsagnet ditt) at Stormberg profilerer seg på å ta inn feks trygdede med lav restarbeidsevne som ikke andre vil ha? Om en person med kanskje bare 30% - 40% restarbeidsevne ønsker å ha en jobb ved sia av trygda så har vedkommende liten sjans i yrkeslivet, da er det vel bra om Stormberg (og enkelte andre) tar inn noen av disse?

Få kommer seg ut av uføretrygd nettopp fordi de har en eller annen diagnose som er årsak til uføretrygden. Men noen kan ha en viss restarbeidsevne de ville ønska å bruke. Å bli ufør er ikke noe en velger, men er en konsekvens av at man i en eller anna grad ikke kan klare å skaffe seg levemidler til å dekke livets utgifter. Endel politikere får det til å se ut som at man velger å bli ufør framfor å jobbe, det er altså feil. Det samme er også påstandene om at det er lett å manipulere systemet for å lure seg til uføretrygd, de blir oppdaga før eller seinere og havner i skyhøy gjeld. Det er få som greier å lure seg til uføretrygd i det hele.

Hvis Stormberg vil, jeg er litt usikker på om de ansetter noen på såpass lave stillingsgrader som nevnt ovenfor, ansette personer med store begrensninger i yrkeslivet så er det vel bra det?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Så til temaet i tråden, jeg har ei fjelljakke og en fleecejakke fra de og de er ok. Når det gjelder dunjakker ville jeg, sia de uansett er dyre, heller sett på mer anerkjente merker ift det. Forutsatt at de får duna si på en etisk forsvarlig måte, hvis ikke står jeg over..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J. :

 

Han sjefen der holder ikke akkurat igjen når det kommer til det å fortelle omverdenen om disse tiltakene. Bruker man ikke da mennesker som middel? Jeg kaster bare brannfakkel.

Det samme kan du si om veldedige organisasjoner. Det må være lov å markedsføre seg ved å fronte sitt verdisyn. Alle mennesker som er ansatte brukes som et middel til å utføre en oppgave så lenge det er snakk om bruk og ikke misbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan du si om veldedige organisasjoner. Det må være lov å markedsføre seg ved å fronte sitt verdisyn. Alle mennesker som er ansatte brukes som et middel til å utføre en oppgave så lenge det er snakk om bruk og ikke misbruk.

 

En ansatt som får lønn blir jo ikke misbrukt. Dette er jo bare tullball.

 

Disse personene vises derimot frem som trofeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormberg er vel mer type Larkollen-bekledning? Folka på fabrikken i Bangladesh har det etter sigende noe bedre enn de hos naboen, som syr for H&M? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J. :

 

Han sjefen der holder ikke akkurat igjen når det kommer til det å fortelle omverdenen om disse tiltakene. Bruker man ikke da mennesker som middel? Jeg kaster bare brannfakkel.

Ja du kaster brannfakkel. En veldig unødvendig en. Man må ha et stusselig menneskesyn når det man ser av folk som vil hjelpe, er at de forsøker å sko seg på andres elendighet. Det er et ekte sosialt engasjement her, samtidig som de driver butikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kaster brannfakkel. En veldig unødvendig en. Man må ha et stusselig menneskesyn når det man ser av folk som vil hjelpe, er at de forsøker å sko seg på andres elendighet. Det er et ekte sosialt engasjement her, samtidig som de driver butikk. 

 

Å beskytte mennesker mot utnytting er så langt fra stusselig man kan komme. Kom ikke her med noen eplekjekke beskyldninger om folks moral. Du er en typisk nettkverulant. Jeg har sett de andre innleggene dine.

 

Hjelp i det stille, ikke fortelle hele verden om det som om det var en jævla forretningside. Fyren er jo omtrent en brakkebaron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beskytte mennesker mot utnytting er så langt fra stusselig man kan komme. Kom ikke her med noen eplekjekke beskyldninger om folks moral. Du er en typisk nettkverulant. Jeg har sett de andre innleggene dine.

 

Hjelp i det stille, ikke fortelle hele verden om det som om det var en jævla forretningside. Fyren er jo omtrent en brakkebaron.

Å utnytte noen er å la de jobbe 12 timer hver dag 6-7 dager i uka til luselønn i elendige omgivelser. Å gi noen en vanlig jobb fordi de er en utsatt gruppe og fortelle hva de har gjort, er ikke å utnytte andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utnytte noen er å la de jobbe 12 timer hver dag 6-7 dager i uka til luselønn i elendige omgivelser. Å gi noen en vanlig jobb fordi de er en utsatt gruppe og fortelle hva de har gjort, er ikke å utnytte andre.

 

Det er vel ikke dem som jobber med å kjøre trøkk og lempe kasser på sentrallageret som blir utnytta rent økonomisk, men dem som sitter og syr i østen. Millionene til veldedighet må tjenes inn. Med prisen på de klæra er det ingeting som tyder på at logistikken noe snillere enn for alle andre klesprodusenter, snarere tvert om. Porteføljen til Stormberg, materialer etc er standard fra tilbydere i Asia og f.eks lavpris dunjakker, som har vært en tur innom det generelle motebildet i noen år, lages for de fleste labels i ulike kvaliteter. Også lavprisgiganter som H&M, Cubus etc. Forskjellen er at Stormberg har lagt seg på en markedsføringslinje der man spiller på emosjonelle strenger og har knyttet sosialt entrepenørskap og strategiske, veldedige donasjoner til varemerket. Varene i seg sjøl er ikke mer etisk forsvarlige enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beskytte mennesker mot utnytting er så langt fra stusselig man kan komme. Kom ikke her med noen eplekjekke beskyldninger om folks moral. Du er en typisk nettkverulant. Jeg har sett de andre innleggene dine.

 

Hjelp i det stille, ikke fortelle hele verden om det som om det var en jævla forretningside. Fyren er jo omtrent en brakkebaron.

Det er relativt komisk at en som har valgt å fremstille seg som filosof (jf nicket), klarer å lire av seg noe så selvmotsigende. Hvem er det som kommer med eplekjekke beskyldninger om folks moral, om ikke deg selv?

At jeg oppleves som nettkverulant av deg ser jeg bare som et kompliment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på gode tips ang Stomberg dunjakker, har vurdert en selv, så mange av disse innleggene har hjulpet meg til en avgjørelse, og da blir det Stormberg :)

Kjempebra :)

Hadde håpt at et par av brukerne våre @Steinar J. Olsen eller @Stormberg AS kunne opplyst oss i sakens anledning. Det er nemlig ikke første gang vi diskuterer denne produsenten.

Uansett er det avsporinger i denne tråden - som vi nok etter hvert bør skille ut til noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de utnytter noen eller ikke skal ikke jeg bevege meg ut på, men en dags omsetning kommer de til å tjene inn mange ganger på god pr.... Så kan man stille seg spørsmålet; går det an å donere penger uten å kringkaste det til riksdekkende medier? Og i såfall, hva er hensikten med offentliggjøringen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fortelle om veldedige prosjekter eller om hvilke krav de setter i forhold til fabrikkarbeidernes lønn og arbeidsforhold er en form for reklame, på lik linje med annen reklame. Og det synes jeg er helt greit. Fint å vite at klærne jeg lurer på om jeg skal kjøpe er laget av slaver eller ikke...Nå tror ikke jeg at det er perfekte forhold hos Stormberg heller, men jeg liker at de er åpne om hvilke fabrikker de bruker, og at de årlig offentliggjør rapporter om arbeidsforholdene.

 

Ideelt sett burde jeg ikke støtte tekstilbransjen i det hele tatt, men det blir så kaldt og vått uten klær. Og da vil jeg heller at pengene mine går til Stormberg, som i hvert fall gjør litt for at verden skal bli bedre for noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de utnytter noen eller ikke skal ikke jeg bevege meg ut på, men en dags omsetning kommer de til å tjene inn mange ganger på god pr.... Så kan man stille seg spørsmålet; går det an å donere penger uten å kringkaste det til riksdekkende medier? Og i såfall, hva er hensikten med offentliggjøringen?

 

Kanskje å få fleire til å handle? Enkelt og greit? Føresett lik kvalitet osv, dersom eg har valet mellom å handle ein barnehagedress til borna mine hjå ein produsent som driv aktivt inkluderande arbeidsliv og ein som ikkje gjer det, er valet enkelt. Og at dei reklamerar for det? Ser ikkje problemet. Dersom dei ikkje var ei verksemd som dreiv med varehandel, hadde dei jo ikkje hatt arbeidsstader og tilby. Og det handlar ikkje om å sko seg! Tvert om! Det handlar om å drive verksemda, og nytte seg av personalressursar, på ein måte som alle andre verksemder gjer, mest mogleg forsmålstenleg. Spør du meg er det myndiggjering i praksis!

 

Med helsing frå eit brennande sosialarbeidarhjarte.

 

Ps: Med dette har eg ikkje uttalt meg direkte om Stormber, men prinsippet om kva ein får lov til å "marknadsføre" og ikkje. 

Eg ser ikkje større problem med å marknadsføre dette enn noko anna. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Arcticpeak Der var den artikkelen jeg vagt huska jeg hadde sett men ikke kunne komme på når jeg skrev lenger opp her..

Er man sjuk er jobben å bli frisk, ikke å dra på jobben for å smitte alle andre. I artikkelen synes også dobbeltmoralen. Det er bra å ta inn personer som har slitt i livet, men jeg er også usikker på hvor godt de blir forstått med sine vansker om de også "presses" på jobb ved lungebetennelse feks. Av egne observasjoner av personer rundt meg med noen utfordringer så har personer med meninger om å dra på jobb uansett om man er sjuk ofte bagatelliserende til andre problemer folk kan ha som går på fungering generellt. Så det kan være tosidig akkurat det med Stormbergs profilering, de gjør nok mye bra men det er ofte slik at de som jobber et sted får et mer riktig bilde av forholda - ikke kun det bildet bedriften(e) ønsker utad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den produsenten som virkelig jobber samvittighetsfullt og bra, er Patagonia. Sjekk deres hjemmeside.

http://www.patagonia.com/eu/enGB/patagonia.go?assetid=67373

De har vel kanskje også svin på skogen - eller Sauer?

http://www.nrk.no/verden/slik-produseres-_etisk_-patagonia-ull-1.12505319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.